Tip om produktiever te zijn

Heb van alles en nog wat gelezen en volgens mij is het voor iedereen anders.
De een moet pen en potlood naast z'n bed leggen, de ander een memo recorder.
De ander moet met een synth gaan pielen en de ander een keer flink kezen met zijn/haar partner.

Mag ik concluderen dat je moet leren hoe je zelf het beste werkt? En daar je dan gewoon aan houden? (dus toch discipline)

En vooral veel luisteren naar de muziek waar je van houdt (en ook naar muziek van anderen die je zelf wilt maken).

Persoonlijk krijg ik daar altijd erg veel inspiratie van. Een bijkomend voordeel is dat je ook weet wat er speelt qua muziek, dat je dus geen hedendaagse muziek probeert te maken met achterhaalde ideeen.

Origineel geplaatst door Solid_Snake
En vooral veel luisteren naar de muziek waar je van houdt (en ook naar muziek van anderen die je zelf wilt maken).

Persoonlijk krijg ik daar altijd erg veel inspiratie van. Een bijkomend voordeel is dat je ook weet wat er speelt qua muziek, dat je dus geen hedendaagse muziek probeert te maken met achterhaalde ideeen.

teveel luisteren naar mijn favoriete muziek veroorzaakt bij mij juist een "bewonderings-writer'sblock". ;{

Origineel geplaatst door bocf
teveel luisteren naar mijn favoriete muziek veroorzaakt bij mij juist een "bewonderings-writer'sblock". ;{

haha bij mij ook, krijg je bijna een minderwaardigheidscomplex van

Origineel geplaatst door Furious5
hah! dat is de echte gouden tip!!

Internet op zich is zo aandacht opslokkend... net als de tv. Eenmaal aangezet zit je er langer achter dan je zou willen. bah

:)

Aan de andere kant kan je er ook je voordeel mee doen, je kan fokkin veel leren op het internet.

Origineel geplaatst door demian
Bij mij werkt het toch echt anders.
Bij mij is het probleem dat ik me er toe moet zetten om een nummer in elkaar te gaan zetten.

Als ik nou gewoon dat cubase icoontje aanklik en begin gaat alles goed.
Maar ik begin gewoon er meestal niet aan.

Mijn beste nummers maak ik als ik een maandje of 2 niets aan muziek heb gedaan.

Cubase starten, een willekeurige plugin openen met een willekeurig geluidje, beetje tweaken,
pattern in proggen en dan hop maak ik er een nummer van.

Het is ook een kwestie van niet te veel pielen maar doorwerken aan de compositie.
De sound is een ding, het arrangement het andere.
En voor het arrangement heb je eigenlijk geen gear nodig, wel voor de sound.

Ik krijg juist inspiratie van nieuwe vreemde combinaties van geluiden en effecten.
Vaak weet ik half niet waar ik mee bezig ben, maar goed klinken doet het meestal wel.
Gewoon omdat ik me door mijn gehoor laat leiden.
Van theorie heb ik geen kaas gegeten. Alles op het gehoor. Dat gaat me het best af.

Maakt niet uit wat ik voor spullen of pluggies heb, overal kan je muziek mee maken.

Maar da's misschien mijn geluk, mijn luiheid is mijn pech weer.
Ik zou meer kunnen maken dan ik nu doe, maar goed, er is ook meer onder de zon dan muzieken alleen. :)

Maar goed, dit is voor mij van toepassing, voor anderen misschien niet.

oja, mijn tip dus :

Focus niet te veel op de sound, maar bouw je arrangement uit.
Klinkt het nergens naar, niet te lang blijven hangen en iets nieuws proberen.

Same here. :)

Origineel geplaatst door nwgmirage
Is dat zo? Waar heb je dat vandaan. (Ben best fan van the prodigy, heb alle singles/cd's)
In de Sound on Sound stond er een paar maanden geleden een groot stuk over Liam en de totstandkoming van zijn nieuwste album. Als basis gebruikte hij inderdaad Reason maar daarna ging hij wel de studio in.

Als ik ff zonder inspiratie zit werkt het bij mij altijd erg goed om gewoon sounds te gaan maken (voor een bepaalde sample cd die ik ooit nog hoop te maken).

Ik weet niet of je dit als grapje bedoelde, maar...

Ik weet niet of je dit als grapje bedoelde, maar...

...zo'n ding heb ik dus op m'n piano staan. Maar nu maak ik ook meer "song"-achtige nummers, en misschien is teepie daar meer geschikt voor. Het gaat dan om flartjes akkoorden, een medolietje of een stukkie tekst.
Ook zo'n recordertje vergt wat discipline; er zijn al een aantal ideeën verloren gegaan omdat ik niet zeker wist of ik had teruggespoeld en dus dat ik wellicht over een ander "briljant" idee heen zou gaan.

Vervolgens maak ik dus iedere keer weer de cardinale fout (kennen jullie die ook???). Ik zeg dan tegen mezelf: "Ach, ik onthoud het wel". <<<NIET DUS !!>>>.

Regards,
Pjeut.

Origineel geplaatst door Prophet
Instant idee's on the fly +zang neurie, herrie all in the AIR, lachwekkend maar zo primitief doeltreffend:
http://www.p4c.philips.com/files/d/d6280/d6280_dfu_nld.pdf

Hay

ik doe eigenlijk alles tegelijk , zit te internetten terwil ik met de muziek bezig ben
de tv staat boven de rest ook altijd aan

je hoort wel eens dingen op het web die leuk, je kan gelijk mee proberen te spelen

het ene verdringt het andere weleens

Greetz Turtel _-/8D\-_

Productiever::::::!!!!

Productiever::::::!!!!

Laat je internet afsluiten thuis! echt, sinds ik het niet meer heb ben ik factor 4 productiever :D:D:D

Laat je internet afsluiten thuis!

dat scheelt idd. ik heb in mijn studiootje geen internet. en een computer waar alleen muzik-programma's opstaan. dus geen verleiding ff op dat blauwe e-tje te drukken!

Re: Productiever::::::!!!!

Origineel geplaatst door ><i
Laat je internet afsluiten thuis! echt, sinds ik het niet meer heb ben ik factor 4 productiever :D:D:D

Dude,

je leeft nog! :D

Origineel geplaatst door ><i

en factor tijd zorgt voor die andere factor 4, ofnie?? :okdan:

Re: Re: Productiever::::::!!!!

Re: Re: Productiever::::::!!!!

Ik weet niet of ik het er per definitie mee eens ben dat minder synthz tot meer productiviteit leidt. Zo heb ik jaren eigenlijk alleen een an1x als hardware bak gehad. Ik kende hem van binnen naar buiten maar het gebrek aan multitemb. werd echt een beperking (moet je dat weer gaan samplen en blijk je later toch wat meer variatie te willen etc.). Juist DAT vond ik juist een beperking.

Ook denk ik dat het wel inspirend kan zijn om nieuwe synthz te gebruiken, dit doorbreekt je 'standaard' patronen waardoor je tot nieuwe dingen kunt komen. Ik ben het er wel mee eens dat je moet proberen te voorkomen rond te dolen in de EINDELOZE hoeveelheid mogelijkheden (parameters). Op een gegeven moment moet je echt keuzes maken.
Als ik voel dat deze keuzes "automatisch" gaan, oftewel, er zit flow in het proces, dan heb ik inspiratie en probeer ik de basis zo snel mogelijk neer te zetten.

Dit is ook de reden dat ik toch vrij snel alles in audio probeer om te zetten. Het arrangeren staat dan, op zich, los van het creeren van geluid (afgezien van wat creatief eq + filter werk).

Een ander iets is dat het voor mij allemaal niet super AF hoeft te zijn. In eerste instantie gaat het gewoon om lekker klooien.. Als je dan na een paar maanden al die trakkies hoort en denkt. WOW dat was echt top!, dan maak je het eventueel "af" (als in, releasbaar af).

De tijden dat ik een maand met iets bezig ben zijn echt voorbij!.

-je apparatuur eerst goed leren kennen zodat je elk idee eruit kan halen
-dictafoontje (zo kun je hilarische cafegesprekken ook opnemen, liefst over de synthjamsessie die er aan voorafing)
-cd's gaan halen in de bib of platen in 2e handswinkel, met muziek die je totaal niet kent, liefst van een ander genre (jazz, gospell, hip hop,..) Sampler in aanslag!
-mensen uitnodigen om samen te jammen/luisteren.

Re: Tip om produktiever te zijn

Origineel geplaatst door nick nova

De boutade 'less is more' is nog steeds fundamenteel. Kijk naar The Prodigy: beginperiode met weinig materiaal, fenomenale drive in de nummers, terecht succes en veel geld gekregen, de studio bulkte van de gear tijdens Fat of The Land (daarvoor ook al probably maar dit terzijde). Liam kreeg na die CD een writer's block van hier tot in Tokio. En wat was zijn eindbeslissing? Alles vanop zijn laptopje in zijn bed te doen met Reason en zelfgemaakte sampels van zijn favoriete gear. Enkel zijn favoriete bakjes hield hij over, en dat waren er echt ni veel.

Je vergeet een 'klein' detail.
Al die sonds die hij met Reason gemaakt heeft zijn in een dikke vette studio via Pro Tools en dikke randapparatuur uitgeproduceerd en afgemixt... .

Origineel geplaatst door mindscan

Het verhaal sluit bijna volledig bij mijn situatie aan.
Ik had, naar mijn begrippen, een aardig setupje met diverse apparatuur.
Op een gegeven moment was ik meer bezig met het eigen maken van de apparatuur dan muziek maken.

Dit is onvermijdelijk en essentieel om er later de vruchten van te plukken. Studeren zullen we het maar noemen.

Origineel geplaatst door yoozer

en, belangrijk: - niet 50% van de dag rondhangen op Synthforum .
(zie het productiviteitsprobleem van ondergetekende)..

Af en toe zijn mensen verbaasd dat ik 'nog steeds' geen MSN-messenger gebruik.
Dit is de reden dus.

Origineel geplaatst door bombario

En nog eentje waar ik heel veel moeite mee heb: maak nummers af. Ideetjes klooien is hardstikke leuk, maar ik heb er nu nog een stuk of dertig liggen Als ik nummers echt ga arrangeren en ik sleutel er een dikke break uit dan geeft me dat zoveel energie dat ik er weer helemaal zin in heb.

Ideetjes krijg je altijd tussendoor en dat is goed.
Wat je het best kunt doen is ze saven in een aparte directory en verder gaan me de track waar je mee bezig was.
Ik heb een directory vol met dit soort tussendoor ideetjes. Als ik dan met m'n huidige track klaar ben kan ik in mn ideenbak rommelen voor de volgende track!

Het is hier al een keer gezegd maar het belangrijkst is om je spullen dusdanig aangesloten te hebben dat je snel en flexibel kunt werken.
Hier gaat eerst wel een stijle leercurve aan vooraf.
Je moet je apparatuur leren kennen inclusief software.
Daarvoor moet je veel dingen kopen/proberen en weer verkopen totdat je een setup overhoud die doet wat jij graag wilt.

Ik heb geen 100 plugins, alleen degene die ik erg goed vind en graag gebruik.
Ik heb redelijk wat synths waarvan de meest gebruikte direct op mn mengpaneel staan en de andere op een patchbay zodat ik ze direct kan patchen wanneer ik wil.
Idem voor m'n randapparatuur.
De meest gebruikte effectbakken staan bij mij op een vaste aux. De rest zitten in een patchbay en kan ik inpatchen wanneer ik wil.

Op enkele subgroepen zitten vaste compressors die wereleds werken. De rest van m'n compressors heb ik ook op een patchbay aangesloten om in te patchen wanneer ik wil.

Een eigen template maken in je sequencer programma waar al je hardsynths, softsynths, effectkanalen, midi en audiokanalen al staan ingesteld.
Een directory met uitgezochte loops en single hits. Dat kost trouwens de meeste tijd.
Ben momenteel al een week bezig om m'n loops en single hits te archiveren en te knippen maar als dit gebeurt is kan ik overal direct bij en aan de slag.

Ik ebn helemaal niet zo'n opgeruimd iemand maar zoals Soundtrooper aangaf je de pl$%#$%ris lopen zoeken naar een kabeltje wat niet goed zit of een geluid wat niet doorkomt is erg frustrerend en tijdrovend en niet goed voor je inspiratie. Zeker niet als je al niet veel tijd hebt om te produceren.

En mijn tip is de tips die je overal leest en hoort opschrijven!
Ik heb een multimap vol met allerlei hands-on tips die je bij geen enkele cursus krijgt hoe duur betaald ook.
Het zijn meestal de praktijk tips waarmee je het meest kunt doen.
Ik schirjf ze altijd op want het worden er op gegeven moment zoveel dat je ze niet meer kunt onthouden.
Misschien ga ik nog weleens een pocketversie uitgeven van deze hands-on tips. Geen theoretisch gezeik maar duidelijk en direct uitgelegd hoe je een bepaalde sound kunt krijgen en weet ik nog wat niet meer. Wordt een bestseller!:D

produceer ze!

gr. Tom

Back