hoe krijg ik een digitale synth 'warmer'

snitch

°⧭°
ik heb net een yamaha cs6x aangeschaft en gisteren voor het eerst uitgeprobeerd in mijn band, naast de oberheim ob3#2 die door een hugh & ketner tube rotosphere gaat.

naast die setup klinkt de synth erg 'dun'. vraag is: wat zou ik kunnen kopen om het geluid flink op te warmen? waarschijnlijk ook iets met buizen, mischien wat met een compressor... tips, iemand?

Laatst gewijzigd:
Welke geluiden klinken niet warm? Strings?

Zet er een chorus en misschien een eq achter :)

Leren leven met de 'beperkingen' van de synth en proberen het maximale eruit te halen.

Maar als je al gaat denken om 4 AWM2 elementen te gebruiken met detuning en panning dan krijg je al wat vollere geluiden.

Origineel geplaatst door demian
Welke geluiden klinken niet warm? Strings?

Zet er een chorus en misschien een eq achter :)

Die zitten al in een cs6x. Nou ja, een 3 bands eq dan.

demian, strings zijn ruim voorzien van chorus - of eerder chorussen! ik heb ook zelf geluiden gemaakt, gebaseerd op presets en gedownloade geluiden. uitgeprobeerde strings, van fx-gebypassesde presets tot eigen variaties met 3(!) chorussen klinken in mijn oren nog steeds dun naast de ob + rotosphere.

mischien moet ik er bij zeggen dat de tube rotosphere flink hard aangestuurd wordt en dus heel veel mooie distortion geeft. ook: de hele setup komt mono op het zaalgeluid! (kan niet anders). panning en andere effecten die van stereo houden *kuch* chorus *kuch* zullen het dus met minder moeten doen.

het gaat hier vooral om strings en e.piano's. die laatste klinken wel ok (i.t.t. de strings), maar kunnen ook wel wat warmte gebruiken.

ik heb ook flink ge-experimenteerd met de para-EQ van de cs6x, maar net als elke andere digitale EQ die ik heb gehoord klinkt dit dus gewoon k**.

:stupid

Origineel geplaatst door snitch
demian, strings zijn ruim voorzien van chorus - of eerder chorussen! ik heb ook zelf geluiden gemaakt, gebaseerd op presets en gedownloade geluiden. uitgeprobeerde strings, van fx-gebypassesde presets tot eigen variaties met 3(!) chorussen klinken in mijn oren nog steeds dun naast de ob + rotosphere.

mischien moet ik er bij zeggen dat de tube rotosphere flink hard aangestuurd wordt en dus heel veel mooie distortion geeft. ook: de hele setup komt mono op het zaalgeluid! (kan niet anders). panning en andere effecten die van stereo houden *kuch* chorus *kuch* zullen het dus met minder moeten doen.

het gaat hier vooral om strings en e.piano's. die laatste klinken wel ok (i.t.t. de strings), maar kunnen ook wel wat warmte gebruiken.

ik heb ook flink ge-experimenteerd met de para-EQ van de cs6x, maar net als elke andere digitale EQ die ik heb gehoord klinkt dit dus gewoon k**.

:stupid

dus.. dan zeg ik .. Internal effects uit, eq en chorus er achter :)

Ik ben bang dat jij het zelfde probleem hebt met wat ik had met de Nord Leads... ook niet warm te krijgen.. behalve als je gaat layeren met andere synths...

Koop er anders een TX7 module bij en layer die strings met de cs6x..(ofzow)

Laatst gewijzigd:
wat gebeurd er als je de yammie eens door die rotosphere heenjast? klnikt het dan beter?

demian, tja de interne effecten zijn denk ik wel de boosdoener. alles (behalve de lofi fx natuurlijk) klinkt open, helder en ruimtelijk... volkomen k** dus!! :D ik ga volgende week eens proberen hoe de zaak klinkt door de boss dm-100 / roland rx-100 combi, mischien al veel beter. en anders flikker ik er gewoon een dimension d chorus en space echo achter!! - eerst ff wat tasjes stelen en klaar :kimono:

door de rotosphere is niks, want je kunt niet enkel de buis op het geluid zetten, je hebt altijd wat van de leslie simulatie, en leslie op strings :r

ik dacht hier vrij eenvoudig aan één of ander compressor / buizen pre-amp / enhancer 'ding'... niemand ervaring met iets in deze richting? (op digitale synths dus)

Ik herhaal m'n opmerking maar. Je wilt gewoon iets wat dat apparaat niet kan.
Ben al zo'n 6 jaar (of meer) in het bezit van z'n grote broer de EX5 en dat geluid wat je zoekt zit er simpelweg niet in. Het enige wat je kunt is een beetje in de buurt komen. Wil je toch wat anders dan zul je gewoon een andere synth moeten gebruiken. Want buizen of analoge FX is leuk maar puur maskering en die elementen die jij k** vindt blijft je toch nog houden.

fuse, de ob3#2 is ook digitaal en klinkt op zichzelf niet meer dan ok, maar het toevoegen van de tube rotosphere verandert het geluid in een hele mooie volle hammond-klank. ik zou dit geen "maskeren" noemen.

ik moet geloven dat er ook analoge gear is die speciaal is gemaakt (of ook goed bruikbaar is) voor het opwarmen van keyboards. ik dacht al in de richting van een leuke compressor als de fatman of VNC, maar na mijn goeie ervaringingen met de tube versie van de rotosphere wil ik dus ook iets met tube voor de cs6x, of iets dat dezelfde warmte bied.

fuse, de ob3#2 is ook digitaal en klinkt op zichzelf niet meer dan ok, maar het toevoegen van de tube rotosphere verandert het geluid in een hele mooie volle hammond-klank. ik zou dit geen "maskeren" noemen.

ik moet geloven dat er ook analoge gear is die speciaal is gemaakt (of ook goed bruikbaar is) voor het opwarmen van keyboards. ik dacht al in de richting van een leuke compressor als de fatman of VNC, maar na mijn goeie ervaringingen met de tube versie van de rotosphere wil ik dus ook iets met tube voor de cs6x, of iets dat dezelfde warmte bied.

prik er anders eerst eens el cheapo buizenpreampje van behringer achter, zo'n mic100 ofzo...en em dan net ietsje in distortion draaien, voor dat randje..kijken hoe dat klinkt

Dat wilde ik zeggen...ik neem aan dat je de klank bedoeld (warmer),
misschien dan tóch een andere synth?

ik dacht hier vrij eenvoudig aan één of ander compressor / buizen pre-amp / enhancer 'ding'... niemand ervaring met iets in deze richting? (op digitale synths dus)

yep, we hebben laatst een dun klinkende contrabass met een Behringer MIC100 een flinke boost kunnen geven. Ook met een NordLead 3 klinkt het voller/warmer. Kost slechts 50 EUR.

http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG

Origineel geplaatst door synthmann
pleur der es een Sherman filterbank achteraan. of zo'n analoog filter van Vermona.

ja toch, of zo'n moogerfooger lowpass filter... haal wat van 't hoog af, en 't klinkt al wat warmer.

die mic100 klinkt het uitproberen waard, voor 50 euro, al associeer ik behringer niet met 'warm' geluid =) - dank voor de tip.

een moogerfooger is een optie, maar wel prijzig... eens over nadenken.

Re: hoe krijg ik een digitale synth 'warmer'

vraag is: wat zou ik kunnen kopen om het geluid flink op te warmen?

een thermostatische kabel/keyboard verwarmer.

nee, vis eerst eens uit "WAT" je wil toevoegen of wat je mist aan je sound. eq, dynamiek, de sound zelf ?
Maak het i.i.g. iets concreter als de vage therm "warmte"

Back