Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Origineel geplaatst door olafmol
laat Nolet maar niet gaan vertellen over software vs de oberheim m1000, waldorf pulse, macbeth m3x etc![]()
Origineel geplaatst door DJ Fuse
Zeg Olaf Mol,
Misschien moet je weer naar racen gaan kijken.
Over het algemeen kan je die virtuele digitale rommel vergelijken met een F1 auto met electromotor.
![]()

ik bedoel eigenlijk de energie... niet zozeer de sound
Origineel geplaatst door Chinetti
Ik ruik hier een software vs hardware discussie
Probeer softsynths 's extern door een analoog filter of analoge effecten te halen, of simpelweg analoog (op tape) op te nemen. Je zult verrast staan, het kan echt veel schelen. Lange tijd dacht ik dat zelfs mijn budget-analoge synths nog niet vol genoeg klonken totdat ik met Smackos en Kassen en wat van hun analoge effecten wat nummers heb gemastered op tape. Het verschil was best groot:
Ongemasterd (Digitale effecten, wel al op tape opgenomen)
Gemasterd
Okay, het is maar een simpel voorbeeld, maar ik denk wel dat bij het zoeken naar het 'juiste geluid' vaak wordt vergeten dat het niet alleen de synthesizer is. Je kunt nog meer bereiken met randapparatuur, en je kunt 'zelfs' softsynths nog een heel veel meer karakter geven.
Zeg Olaf Mol,
Misschien moet je weer naar racen gaan kijken.
Over het algemeen kan je die virtuele digitale rommel vergelijken met een F1 auto met electromotor.
![]()
wat is er precies gebeurd bij de gemasterde versie in vergelijking met de ongemasterde versie?
lijkt me toch niet dat je minder klinkende nummers in de masteringstage pas moet gaan oppompen, of bedoel je ipv mastering dat je een nieuwe mix hebt gemaakt?
Nieuwe mix, idd.
en daarbij heb je de opgenomen tape-sporen door wat analoge apparatuur gehaald? of eerst door apparatuur en daarna opnieuw op tape? welke apparaten bV?
Origineel geplaatst door Tommy Pulse
Softsynths kunnen inderdaad beroerd klinken en een bepaalde druk en dynamiek missen in vergelijking met hardware, maar ik denk niet dat dat zozeer aan de software ligt maar ook voor een groot deel aan de kwaliteit van je geluidskaart.
Met een 'soundblaster live' klinkt alles ruk, maar werk je met kaarten van echo, tc, etc. dan gaan die dingen heel wat levendiger klinken. En als je de output ns vergelijkt qua dynamiek en laag/hoog gehalte [misschien zelfs met een oscilloscoop] dan zul je zien dat heel veel softsynths akelig in de buurt [zo niet beter] komen van de 'real deal'...
Ik werk met protools HD en dus de digidesign coreaudio. Met Ableton gebruik ik dezelfde kaart. Moet voldoende zijn lijkt me. Als ik m'n akai inplug en chorus op 2 zet begint ie al te zingen zonder dat ik iets aanraak.Hij wil uit zichzelf al vlammen. Softsynths doen dat niet, die doen niets uit zichzelf. beter doen wat je vraagt is wat anders dan lekkerder klinken

in de verte natuurlijk he.. De juno 60 doet dat ook. De analoge feel, de energie is niet na te bootsen met digitale shit. zo,n bak heeft identiteit. Als je met allemaal randapparatuur de boel vet laat klinken, luister je naar de identiteit van die bakken....

softsynths 's extern door een analoog filter of analoge effecten te halen, of simpelweg analoog (op tape) op te nemen. Je zult verrast staan, het kan echt veel schelen. Lange tijd dacht ik dat zelfs mijn budget-analoge synths nog niet vol genoeg klonken totdat ik met Smackos en Kassen en wat van hun analoge effecten wat nummers heb gemastered op tape. Het verschil was best groot:
roesten, analoge filters zijn de shit ! Origineel geplaatst door BasicSystem
Welke softsynth komt qua klank het dichtst in de buurt van een Juno 106 ?
wat een poep praten jullie toch!! hebben jullie de boel wel eens *echt* vergeleken? zoals gezegd, ik heb mijn juno6 naast een juno-reaktor ensemble gezet, en gewoon mijn oren gebruikt, die dingen zijn serieus bijna niet van mekaar te onderscheiden, ook niet in extreme filter settings en sweeps enzo....en er zitten precies dezelfde parameters op, plus dat je natuurlijk met software totalrecall enzo hebt.....
tuurlijk, iedereen hep z'n eigenste voorkeur, maar je moet ook wel eerlijk durven zijn en gewoon eens echt goed te vergelijken....
laat Nolet maar niet gaan vertellen over software vs de oberheim m1000, waldorf pulse, macbeth m3x etc![]()

Origineel geplaatst door trash
Altijd leuk,het blijft gewoon een discussie punt,en we komen er nooit uit
Maar ik heb deze week maar weer een echte 106 gekocht,bij gebrek aan levendigheid,filter capaciteit,dynamiek,van die softversie.
Het klinkt leuk,maar het is veel anders dan de hardware bak.
)