Verschil in patchbays?

Resonance

Turn up the reso!
Ik vroeg me af of er nog veel verschil qua geluid of andere dingen die belangrijk zijn tussen verschillende patchbays zit.

Is een Neutrik patchbay bijv. beter als een Behringer patchbay?

Ze kosten beide ongeveer even veel

ja er zit best veel verschil tussen patchbays

om alleen maar het verschil tussen de behringer en de neutrik te noemen zit er op de neutrik allemaal gebalanceerde aansluitingen op en je kan de broodjes evt los vervangen als ze stuk ziijn
ook merk ik dat er minder signaal verlies is met neutrik.
wil je voor de betere patchbay's gaan kijk dan naar DBX of rean maar dan praat je over prijzen van 150€ voor 1 pathcbay en dan zou ik het ook overwegen om kwalitatief de betere kabels te gebruiken
zelf gebruik ik de neutrik met de betere kabels en neutrik pluggen. maar houd er rekening mee dat patchbays en goede kabels een dure hobby is en om de kosten te dekken is enige soldeer ervaring een vereiste

klein koste plaatje voor een zelf gemaakte kabel

2 x stereo neutrik plug a 4,50€
3 meter kabel 5,25

en dan praat je over een kabel

neutrik pathcbay +/- 50€ en daar zitten 24 aansluitingen gebalanceerd achter op en vaak red je het niet eens met 1 patch bay als je alles goed aan wilt sluiten

dure hobby dus die je zo nu en dan tussen door moet bij houden want om het in 1x allemaal goed te doen dan kost het je een vermogen maar ik kan je wel verzekeren dat je een goede bekabeling in huis hebt met redelijk goede patchbays

ik heb zelfgemaakte goede kabels (materiaalkosten 9 euro en meer per kabel)
aangesloten op een behringer px2000 patchbay, die ideaal schakelbaar is, en niet lekt volgens mij. kost ook nog eens geen drol

klein vraagje omtrend patchbay's ! Heb zelf nog geen patchbay ...

Is het mogelijk om een bepaalde patchbay te gebruiken zoals op een mengpaneel ... ROUTING ... bedoel daarmee
is het mogelijk om bv 3 kanalen te routen naar één kanaal van de patchbay ?

Want zoals ik het zie kan je alleen 1 kanaal bv splitsen naar 2 of meerdere kanalen ... is eigenlijk het omgekeerde!

Hopelijk begrijpen jullie mijn vraag ....

Alvast bedankt!

Origineel geplaatst door EviL 3°3
klein vraagje omtrend patchbay's ! Heb zelf nog geen patchbay ...

Is het mogelijk om een bepaalde patchbay te gebruiken zoals op een mengpaneel ... ROUTING ... bedoel daarmee
is het mogelijk om bv 3 kanalen te routen naar één kanaal van de patchbay ?

Want zoals ik het zie kan je alleen 1 kanaal bv splitsen naar 2 of meerdere kanalen ... is eigenlijk het omgekeerde!

Hopelijk begrijpen jullie mijn vraag ....

Alvast bedankt!

je zal even moeten beschrijven wat voor mengpaneel je hebt aan de hand daarvan is het makkelijker te zien wat jij bedoeld
als jij bv sub groepen er op hebt zitten dan je die verwijzen naar 1 subgroep en de uitgang van die subgroep naar de patchbay verbinden

Jups SORRIE!! eventjes onvolledig geweest ... my mistake!

Ja ik heb dus een F1 spirit folio mengepaneel ... daar zitten GEEN bussen op en GEEN routing mogelijkheden... anders had ik dat al lang gedaan natuurlijk!

Ik ben toe aan een nieuw mengpaneel ... ik weet het!

Maar om ff voorlopig zo goedkoop mogelijk toch te kunnen routen dacht ik dat een patchbay zou kunnen gebruiken om te kunnen routen ?! Nu weet ik NIET of dit mogelijk is (denket niet!)... ik weet dat je met een patchbay één kanaal kan splitsen naar meerdere kanalen MAAR kan dit omgekeerd ook dan (heb weet van patchbays die men op verschillende manieren kan schakelen oa die van behringer) ???

Bedankt!

om alleen maar het verschil tussen de behringer en de neutrik te noemen zit er op de neutrik allemaal gebalanceerde aansluitingen op en je kan de broodjes evt los vervangen als ze stuk ziijn

Die vlieger gaat niet meer op.
Heb kortgeleden de nieuwe Behringer Pro PX3000 aangeschaft en die is heerlijk gebalanceerd, met Normal, Thru en Half normal.

Origineel geplaatst door trancer
Die vlieger gaat niet meer op.
Heb kortgeleden de nieuwe Behringer Pro PX3000 aangeschaft en die is heerlijk gebalanceerd, met Normal, Thru en Half normal.

voor mij een nieuw model waar ik niet over kan oordelen ik praat over de ervaring van de eerdere modellen
maar ben wel benieuwd wat de kwaliteit daarvan is

Origineel geplaatst door Roel
waarom zou je een gebalanceerde patchbay nemen als je er ongebalanceerde instrumentuitgangen op aansluit?

vind ik een stoere opmerking van je maar ik heb er zelf wel een rede voor

als eerste heb ik een mixer die gebalanceerd is en het meeste van mijn effect apparatuur is ook gebalanceerd. voor dat ik ooit met de bedrading ben begonnen heb ik me afgevraagd wat beter is en wat de kosten zouden zijn en ik kwam er gauw achter dat een gebalanceerde kabel maken niet veel duurder was als ongebalanceerd dus heb ik daar voor gekozen. maar je hebt wel gelijk dat de meeste geluids instrumenten zijn niet gebalanceerd en die bedrading heb ik dus ook anders gesoldeerd

het meeste van mijn effect apparatuur is ook gebalanceerd

Yep, bij mij dus ook.
Overigens zijn de patchbays van Tascam ook niet slecht.

Origineel geplaatst door matrixxx
vind ik een stoere opmerking van je maar ik heb er zelf wel een rede voor

in ieder geval, ik denk dat je de overgang van ongebalanceerd naar gebalanceerd beter kunt maken op je geluidkaart of mixer die bussen hebben die daarvoor zijn ingericht; dan op je patchbay dat verloop te maken, aangezien dit geen enkel nut heft (en stereo neutrik jackpluggen toch echt duurder zijn dan de mono jacks)..

zoals ik al zei heeft mijn hele mixer gebalanceerde in en outputs en dan nog div effect apparatuur en mijn geluidskaart , monitors, versterker en die heb ik dus ook gebalanceerd aangesloten . alleen mijn modules zijn niet gebalanceerd en daar gebruik ik ook dus geen gebalanceerde kabels en pluggen voor dat heeft ook weinig nut
ik heb de keuze gemaakt om het meteen goed te doen zover het mogenlijk is. en wat het geld betreft ik vond het verschil redelijk meevallen maar dat kan voor iedereen anders liggen.

Ik heb een tijdje geleden ook een Behringer Patchbay Pro PX2000 aangescaft, maar na korte tijd begonnen al "kanalen" te lekken. Eerst dacht ik dat dit aan het mengpaneel lag. Maar na korte tijd kwam ik er achter dat dit het patchbay was. (Deze lekt bij mij alleen in het lage ( 80 hz en minder ) Dit is erg storend.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen of treed dit probleem wel vaker op bij behringer patchbays?

ik heb ook een px2000, lekt niet en kraakt ook niet. wel heb ik gemerkt dat ie kan kraken als je er goedkope patchkabeltjes in steekt...zoals deze:

Attachments

• pict0006b.jpg
    pict0006b.jpg
    114,8 KB · Bekeken: 126
Ik heb zelf geen negatieve ervaringen met Behringer (heb zelf een Neutrik patchbay) maar wel verhalen gehoord van andere mensen die veel in studio's werken die problemen hadden met lekken en signaalverlies.

Op hun advies heb ik een Neutrik genomen. Maar goed....wat is de waarheid........

De Behringer heeft misschien als voordeel dat je de broodjes niet helemaal hoeft om te draaien als je naar een andere patchvorm gaat maar de kans dat je kabels voorop precies goed zitten voor de volgende patchvorm is toch al erg klein.

Verder moet je de Behringer ook losschroeven om bij de schakelaars te kunnen dus zoveel maakt het ook niet uit. En ik vind de extra schakelvorm bij de Behringer weinig tot geen voordeel bieden (deze heb je overigens alleen bij de niet gebalanceerde patchbay van behringer....de gebalanceerde is zo goed als hetzelfde).

Er zijn in het top-end ook patchbays die intern schakelbaar zijn door software dacht ik (eens gelezen in een sound-on-sound artikel ofzo). Da's natuurlijk het ultieme......4 poorten volledig onafhankelijkschakelbaar met relais. Maar je kunt zelf wel bedenken dat dat erg duur is.

Signaalverlies kan ik me nog wat bij voorstellen, maar hoe kan een patchbay lekken? De kanalen zitten fysiek bijna twee centimeter uit elkaar en zijn op geen enkele wijze met elkaar verbonden. Da's meer afstand dan de 230V en aarde in een stopcontact :D

Origineel geplaatst door etaoin
Signaalverlies kan ik me nog wat bij voorstellen, maar hoe kan een patchbay lekken? De kanalen zitten fysiek bijna twee centimeter uit elkaar en zijn op geen enkele wijze met elkaar verbonden. Da's meer afstand dan de 230V en aarde in een stopcontact :D

Bij Neutrik zitten ze zelfs niet eens op dezelfde PCB.

Fearwin geeft toch duidelijk aan dat hij last had van lekken met een Behringer. Misschien via aarding van de schakelaars ofzo.......

Bij Neutrik zitten ze zelfs niet eens op dezelfde PCB.

In de PX2000 ook niet, vandaar dat ik ook wel nieuwsgierig ben waar het vandaan komt.

Fearwin geeft toch duidelijk aan dat hij last had van lekken met een Behringer

Ik zeg ook niet dat ik 'm niet geloof, alleen maar dat ik niks kan bedenken waardoor het ontstaat. Maar dat zegt vermoedelijk meer over mijn kennis van zaken dan over iets anders :D

Misschien via aarding van de schakelaars ofzo.......

Zijn ook niet met elkaar verbonden, en de massa's van de pluggen zijn ook fysiek geïsoleerd.

Als het cross-talk door capacitaire werking is tussen een plug en een print die dicht bij elkaar zitten zou je het juist verwachten in het hoge deel van het frequentiespectrum.

Back