Yamaha GX-1 - het beste orgel ter wereld!

Origineel geplaatst door maxdox
The second large keyboard also had horizontal position control, meaning that to move a key side-to-side could produce vibrato and other such effects

Dit heb ik me nou altijd afgevraagd, waarom er geen keyboards zijn uitgevonden met toetsen die zijwaards gebruikt konden worden. Toen ik heeeel vroeger eens op een (in mijn fantasie) heel uitgebreid yamaha psr keyboardje zat te spelen in een muziekwinkel, probeerde ik al uit of je door je vinger op een toets heen en weer te bewegen een vibrato-effect zou krijgen. Maar helaas, het apparaat bleek al wel aanslaggevoelig (!), maar geen vibrato te bekennen. Het lijkt me een heel natuurlijke manier van modulatie, zoiets als aftertouch maar dan gemeten in zijwaardse ipv neerwaardse druk.

Edit: nou ja, het was dus al uitgevonden (duh), maar jammer genoeg is het nooit verder toegepast (bij mijn weten)

Ja, ik ben ooit op de (bas)gitaar begonnen en ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik probeer toetsen tot vibrato te dwingen. Gelukkig kunnen (mijn) toetsenborden er tegen maar het lijkt me op de lange duur niet gezond. Zou niet eens zo duur moeten zijn om zoiets onder iedere toets aan te brengen, soort van X-Y sensor zeg maar (of X-Z).

Aftertouch doet dat toch min of meer? Ik bedoel op een synth met aftertouch kun je met je vinger op en neer op de toets vibrato krijgen...als je hem wel een beetje ingedrukt houdt...hmmm ok de zijwaardse beweging is slechts placebo dan...maar toch het komt in de buurt :D!

Origineel geplaatst door vinnieq
Ja, ik ben ooit op de (bas)gitaar begonnen en ik betrap mezelf er nog steeds op dat ik probeer toetsen tot vibrato te dwingen. Gelukkig kunnen (mijn) toetsenborden er tegen maar het lijkt me op de lange duur niet gezond. Zou niet eens zo duur moeten zijn om zoiets onder iedere toets aan te brengen, soort van X-Y sensor zeg maar (of X-Z).

Het probleem is dat zoiets niet lekker zal spelen.
Toetsen waar speling in zit speelt denk ik niet lekker. Zal dan wel een bepaalde weerstand in moeten zitten.
En die zal bij elke speler weer anders moeten zijn schat ik in.

Koop een Yamaha YC-45d en beleef het. En dat al meer dan 30 jaar geleden.
Yamaha noemt het 'slalom'. Het mechanisme is trouwens niet heel verschillend van optische aftertouch of volumpedaal, met zo'n fietslampje erin dus.

Origineel geplaatst door Hanz
Koop een Yamaha YC-45d en beleef het. En dat al meer dan 30 jaar geleden.
Yamaha noemt het 'slalom'. Het mechanisme is trouwens niet heel verschillend van optische aftertouch of volumpedaal, met zo'n fietslampje erin dus.
Cool, zal het eens googlen. Wist niet van het bestaan af :)

Leuke draad. Zo'n legendarisch apparaat blijft tot de verbeelding spreken. Ik heb er heel wat uurtjes op het net aan gewijd.
De Stagea van Yamaha (2004) heeft ook deze side-touch, naast initial en polyfone aftertouch. En met de harddiskrecorder kun je deze data ook opnemen. Helaas is dit orgel alleen in Azie te koop. Ik heb me ook sinds ik de feature ken afgevraagd waarom deze niet meer wordt toegepast. Het zou wel een nieuwe nootafhankelijke midiboodschap noodzakelijk maken.
Als je op een GX-1 wil spelen, kun je in Tokio naar de muziekgildewijk. Daar hebben alle grote merken hun winkels en kun je in die van Yamaha op alle oudjes spelen. Een CS-80 hebben ze ook. Ga ik zeker nog eens doen, ik ben het aan mijn artiestennaam verplicht.
Er zijn veel GX-1 exemplaren aan theaters verkocht. Ik weet niet of deze op e-bay er ook zo een is.
Je kunt wel de handleiding neerladen van de Yamaha stek.
www.yamaha.co.jp/manual
Yamaha heeft ook een EX-1 gemaakt. Die is, meen ik, nagenoeg gelijk aan de GX-1, maar er zijn er nog minder van gemaakt en ik vind hem minder mooi. Er zijn nog meer analoge Electones gemaakt, niet programmeerbaar, dus echte orgels, maar wel met GX-1 technologie. Die gaan voor een habbekrats weg tegenwoordig. Van de week zag ik nog een exemplaar te koop met drie klavieren in een item bij Man bijt hond.
Als je Gordon Reid van Sound on Sound, die op miraculeuze wijze in Australie in bezit kwam van een GX-1, moet geloven, is de kracht van dit instrument onovertroffen. Alleen jammer dat hij, voor zover ik weet, geen muziek uitbrengt, dan konden we dit (weer) beoordelen. Die plaat van Van der Linden heb ik nog niet kunnen vinden.
De GX-1 is ook te horen in de solo van Peter Gunn van ELP en in Carousselabra van Led Zeppelin. En ik heb altijd gedacht dat die uit de Minimoog kwamen. De brede strings van 'Lay all your love on me' van Abba zullen ook wel uit de GX komen.

Origineel geplaatst door Akikaze

Yamaha heeft ook een EX-1 gemaakt. Die is, meen ik, nagenoeg gelijk aan de GX-1, maar er zijn er nog minder van gemaakt en ik vind hem minder mooi. Er zijn nog meer analoge Electones gemaakt, niet programmeerbaar, dus echte orgels, maar wel met GX-1 technologie. Die gaan voor een habbekrats weg tegenwoordig. Van de week zag ik nog een exemplaar te koop met drie klavieren in een item bij Man bijt hond.
[/B]

dat is dus een ex-1.. bij een oud vrouwtje op te halen ergens op de lijn tussen lutjelollem en limmer *D

Origineel geplaatst door Akikaze
Die gaan voor een habbekrats weg tegenwoordig. Van de week zag ik nog een exemplaar te koop met drie klavieren in een item bij Man bijt hond.

Idd een habbekrats.........vaste prijs van dat exemplaar is 20.000 euro

Ja, dat las ik net in de EX-1 draad. Volgens mij is de EX-1 niet zoals de GX-1 een met cartridges programmeerbare synthesizer. Voor de echte liefhebbers! 20.000 is een hoop geld. Misschien een beetje doorsparen en je koopt bij RL music twee CS80s!

Of een volledige studio met de Arturia CS-80 vst... Zal best iets minder klinken, maar voor dat geld... Kom op zeg..

Over de GX-1 en Rick van der Linden gesproken: Ik was vandaag aan het luisteren naar een aantal oude MP3tjes en kwam daar het nummer Starship 109 van Mistral tegen. Het solo geluid uit dat nummer had ik eerder gehoord (LP GX-1 van Rick van der Linden - overigens is datzelfde geluid ook te horen op War of the Worlds). Na enig speurwerk op internet zag ik dat hij ook aan dit nummer heeft meegewerkt.

Ik denk hieruit te kunnen concluderen dat een deel van de muzikale begeleiding afkomstig zou kunnen zijn van de GX-1.

Je wilt hem hebben alleen al voor die hoes, mét die versiering aan de onderkant 8o)
is ie ook nog als trouwjurk bruikbaar voor de échte synth diehard.

Laatst gewijzigd:
:o:

Attachments

• yam.jpg
    yam.jpg
    68,5 KB · Bekeken: 130
Back