Welke Analoge of VA synth?

renepela

Ouwe rot
Hoi allemaal,

Binnenkort ben ik van plan een analoge of virual analoge synth aan te schaffen.
Ik twijfel tussen een drietal synths en die tijfel is vooral gebaseerd op gebrek aan uittest mogelijkheden in de winkel.
Ik wil een keuze maken tussen de volgende drie synths:
- De Alesis Andromeda (geen winkel in de buurt om hem uit te proberen)
- De Access virus Ti (nog niet in de winkel)
- De Novation Supernova II (wordt niet meer geproduceert en wordt dus 2e hands).

Ik ben niet zo'n liefhebber van house en trance en zo, en twijfel daarom erg over de Virus. Op papier heeft ie waanzinnige mogelijkheden, maar elke review die ik lees gaat over Trance muziek. Kan ie ook ergens anders voor gebruikt worden?

De Andromeda is echt analoog, en daardoor vrees ik in de toekomst voor onderhoudsproblemen. Ander nadeel is de polyfonie misschien. Ik heb hem echter wel eens gehoord en hij klinkt fenomenaal.
Ik ben niet echt zo'n purist dat alles ook echt analoog moet zijn. als het analoog klinkt vind ik het prima.

van de supernova 2 weet ik eigenlijk niet zo veel om een keuze daarvoor te onderbouwen. Ik vind hem er wel schitterend uitzien, maar da's geen argument natuurlijk.

In het verleden heb ik de nordleads weleens uitgeprobeerd, maar daar ging mijn hart niet sneller van kloppen. Dat zijn dus geen keuzemogelijkheden wat mij betreft.

Mijn vraag is eigenlijk simpel. Welke synth zou de beste keuze zijn voor iemand die geen trance maakt en meer Vangelis/Jarre achtige muziek wil maken. De synthese mogelijkheden zijn gewoon zeer belangrijk.

Groeten,

Rene

Dag Rene,

Ik speel zelf ook in het genre Vangelis en beschik zelf over een Virus C. Hij heeft inderdaad een aantal features die nogal trancegericht zijn, maar hij is toch net zo goed inzetbaar voor stijlen die totaal anders zijn. Ik ben er erg tevreden over. De pads zijn mooi, de effecten goed genoeg, je hebt FM, ringmodulator en suboscillator. Je kan er geluiden uitkrijgen in de trand van CS80 tot Solina string tot ... whatever je ermaar insteekt. (zoals met iedere synth eigenlijk wel het geval is ;) )

De A6 heb ik zelf niet, maar ik ken wel iemand die er twee heeft. De A6 klinkt erg goed (warmer dan de Virus), maar het is tevens ook een synth die erg complex is.

Over de Novation weet ik niks zinnigs te zeggen, maar ik ben er zeker van dat er hier een hoop leden zitten die je wel wat kunnen uitleggen.

Succes :okdan:

:doei:

Ik heb zelf geen Andromeda, maar ik denk dat je voor onderhoudsproblemen echt niet bang hoeft te zijn omdat hij toevallig analoog is. Er draaien nog genoeg analoge machines (probleemloos) mee uit de jaren '70 en '80, die vaak niet of nauwelijks onderhoud hebben gehad. Het zou me niets verbazen als een VA juist nog gevoeliger blijkt te zijn op de lange termijn.

BTW, heb je niet over een ION nagedacht? Is een aanradertje en veel goedkoper ook (zeker 2e hands).

Als je een freak bent,die heel graag sounds zelf bouwt,en verstand heeft van synthese,dan is denk ik de andromeda jou bak,heb er zelf geen,maar wat ik hoor is dat je wel wat moeite moet doen,om er een sound uit te krijgen.

Als je snel wil werken,en het je niet zo gaat om echt analoge warmte,kies dan tussen die andere 2

Wat heb je nog meer?

De Andy is erg dik, ik ga de mijne zaterdag ophalen!

Wow, ook lekker is de distortion op de a6.....meesterlijke hoeveelheid knoppen...cheap ass klaviertje moet ik wel zeggen.......

Ti is wel een stuk flexibeler als je het mij vraagt....maar ik vraag me af hoe de bass zich verhoud met de andromeda
die is gewoon rete strak!

Moet eerlijk bekennen, dat heb ik nog niet met mijn Waldorf en mijn virus C meegemaakt....
editje:

Die ribboncontroller is ook cool op de A6, daar kun je een zooi parameters tegelijk naar toe verwijzen en freaken maar!!!
dat schermpje op de A6 is verrekte handig.....

Ion klinkt ook goed trouwen...

Re: Welke Analoge of VA synth?

Origineel geplaatst door renepela
Mijn vraag is eigenlijk simpel. Welke synth zou de beste keuze zijn voor iemand die geen trance maakt en meer Vangelis/Jarre achtige muziek wil maken. De synthese mogelijkheden zijn gewoon zeer belangrijk.

Een mooi voorbeeldje dat je een Access Virus Kb (=Virus B) ook nog kan inzetten voor andere muziekstijlen is deze versie van Equinoxe 5 gemaakt met enkel een Access Virus Kb. Op z'n website kan je trouwens individuele Jarre patches beluisteren en zelfs downloaden om zelf in te laden voor instant Jarre plezier. Erg overtuigend hoor.

Ik vond de Virus B al een erg goeie synthesizer. Je hoeft dus niet eens die Virus Ti in huis te halen.

De SuperNova II is ook een erg goeie synthesizer met niet alleen een prachtige soundengine maar ook uitgebreide modulatiemogelijkheden.

Hoi ,

De Alesis Andromeda staat bij Nederland Muziek in Almere. Té gekke bak trouwens en die gasten die daar rondlopen weten er écht alles van af. Duur??? Juist niet. Ik heb er mijn Micron ook gekocht.

Greetzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz,...................

Hoi,

Vond ik vroeger ook altijd maar ben er onlangs weer eens een paar keer geweest en was aangenaam verrast. Lopen nieuwe verkopers rond en de prijzen zijn er lager dan mijn rondzingende buurtwinkeltje in Rotjeknor en ze hebben er alles. Bovendien hebben die gasten in Almere wel tijd voor je en weten ze ook nog eens waarover ze praten. Een van die verkopers ( die dikke ) heeft vroeger bij Feedback gewerkt. ( Kan 'ie zelf ook niets aan doen )

Greetzzzzzzzzzzzzz,....................

ik weet niets over de supernova 2 , maar ik weet WEL dat de Nova (kleine variant) wel erg mooi is..... AANRADER!

alle 3 zijn goed. vergeet de clavia nord lead 3 ook niet.

je moet ze ZEKER uit proberen, voordat je gaat kopen; ze zijn namelijk allemaal sterk verschillend.

de ene ligt je waarschijnlijk meer dan de andere - ook qua programmeren.

de Ti is natuurlijk gigantisch - effe wachten loont zich.

en ps. met een virus kan - gelukkig - veel meer dan alleen maar trance.

sukses.

Back