Zo'n ION synth, wat vind je er van ?

Sorry maar ik vind de ION een uitgeklede Virus.

Ik denk dat dat juist de fout (het vergelijken met een Virus) gemaakt is door een heel aantal mensen die de Ion zagen - hop, "nieuw, dus moet beter zijn, en momenteel is de creme de la creme de Virus, dus, hop" - en dan kopen en niet nadenken.

Echt, Vanguard VST zou je een uitgeklede Virus kunnen noemen, maar de Ion? Appels en neushoorns.

Origineel geplaatst door Leo

maar ik ben er na een paar dagen toch achter, dat va wel gewoon va is.
Het is wat Leo zegt: va's blijven va's.
Va's kunnen me ook niet boeien. Al vind ik deze Ion wel lekker klinken. Maar toch trek ik liever wat geld uit voor een goede analoge bak.
Mijn ideaal zou zijn een analoge bak met multitimbrale mogelijkheden. Da's de enige reden om nu een va te kopen.
Clavia klinken niet in mijn oren, Novations gaan wel(ik heb een tijdje op een X-station wat gefiept, was lekker geluid), Virus heeft een veel te 'ingepakt' geluid, Korgs en Roland va's vind ik zwakkjes en Yamaha's redelijk.
Ik hou het voorlopig bij analoog. Of geef me liever een wavetable bak van Waldorf.

Origineel geplaatst door Yoonchi
Mijn ideaal zou zijn een analoge bak met multitimbrale mogelijkheden.

dus een andromeda?!
die heb ik gehad (even) en hij klinkt hard en strak, maar zo strak dat ie wat mij betreft voor een dikke VA kan doorgaan, een soort Virus i of Nordlead3 met een net iets dikker geluid.

Het punt is een beetje dat analoog niet echt goedkoop is, vooral de nieuwere zoals de adromeda en de minimoog. Oudere analogen zoals de Juno 106 of Sh-101 zijn wel redelijk te betalen, maar hebben weer andere nadelen zoals de betrouwbaarheid door hun levensduur.

Een vergelijking met de virus en aanverwanten vind ik niet altijd op z'n plaats omdat sommigen van die bakken veel meer op toepassingen in dance-muziek zijn gericht dan echt het nabootsen van de klassieke synth's.

Dus als je een klein budget hebt, maar nog steeds iets richting de bekende geluiden wilt dan moet je wat anders. En dat is waar de Ion voor gemaakt is. Die functie doet hij goed. Ik heb redelijk wat demo's ervan geluisterd en moet eerlijk zeggen dat hij tot best wat in staat is en zeker gezien de prijs waarvoor hij in de winkel ligt.

Als de prijs het probleem is, kan je toch voor de Micron gaan?

Origineel geplaatst door Yoonchi
Va's kunnen me ook niet boeien.
Hoeveel van je freeware plugins zijn 2- of 3-oscillator subtractieve synthesizers? Allemaal net zo VA :).
Mijn ideaal zou zijn een analoge bak met multitimbrale mogelijkheden.
Die zijn godsgeklaagd prijzig. Je bent goedkoper uit als je er gewoon meerdere monotimbrale synths koopt.
Ik hou het voorlopig bij analoog.
Maar toch is de enige analoge synth die in je gearlist staat een DCO-gebaseerde machine die vaak de verliezer (onterecht, overigens) is in vergelijking met de echt legendarische analoogjes :P.

Echt, Vanguard VST zou je een uitgeklede Virus kunnen noemen, maar de Ion? Appels en neushoorns.

Kwestie van smaak! De fout die ik heb gemaakt is de ION destijds te kopen, ik vond het niks.
De Vanguard vind ik eerder een aangeklede Virus, appels en paaseieren.

Origineel geplaatst door Yoozer
Hoeveel van je freeware plugins zijn 2- of 3-oscillator subtractieve synthesizers? Allemaal net zo VA :).
Volgens mij geen een met 3. Wel met twee. En mijn analogen(voor sommige hybriden) kunnen allemaal minimaal 3 oscillatoren stapelen;er zit niet voor niks een knop unison op die krengen. Trouwens het gaat niet altijd om kwantiteit. Ik heb liever een synth met 1 goed klinkende oscillator dan eentje met meerdere oscillatoren die geen bruikbare geluiden produceren.
Die zijn godsgeklaagd prijzig. Je bent goedkoper uit als je er gewoon meerdere monotimbrale synths koopt.
Zit wat in. Moet je wel een uitgebriede MIDI interface hebben. Of het wordt langer sparen.
Maar toch is de enige analoge synth die in je gearlist staat een DCO-gebaseerde machine die vaak de verliezer (onterecht, overigens) is in vergelijking met de echt legendarische analoogjes :P.
DCO of VCO. Ik ben niet zo'n purist. Wel vind ik belangrijk dat het filter deel van een synth goed klinkt, of die nou analoog of digitaal is. Dit is zeer subjectief. Mijn ervaring tot nu toe is dat de meeste apparaten waar een DSP in verwerkt zijn een koud geluid geven. Het geluid lijkt vanwege de hoge signaal/ruis vehouding(digitaal) vaak niet te leven. Luister naar een PPG Wave of zelfs een Ensoniq Mirage. Beide eigenlijk digitale apparaten met een analoog filter. En ze hebben een karakter.

dan heb je die filters van de ion vast niet goed uitgeprobeerd die filter emu,s erin zijn echt lekker

Origineel geplaatst door elektrovolt
inderdaad, en de drive functie, en de oscillator drift...etc :)

jullie noemen precies de interessante dingen, die drive en drift bv. en eerst had ik bv nog niet eens in de gaten dat er ook nog een menu onder die drive knop lag, met allerlei mogelijkheden.
maar toch..... zelfs als je zelf een brute patch maakt (presets?? volgens mij is daar vooral veel tijd besteed om 'leuke' namen te verzinnen) en de toon even aanhoudt, mis ik de échte drift.
hij is weg en ik heb nog geen spijt.

Ik heb een nord rack 2. Is een Ion dan een goede optie om erbij te kopen?

Ik hoor zoveel goede verhalen 8)

Meer= altijd beter

}:|

Origineel geplaatst door Peekay
Ik heb een nord rack 2. Is een Ion dan een goede optie om erbij te kopen?

Ik hoor zoveel goede verhalen 8)

allebei houden
dan heb je de beste kans over een jaar of wat nog een synth te hebben waarvan de outputs het goed doen(de ion) en waarvan de potmeters ook nog in orde zijn (de nord)

ik ben ook niet weg van arturia. ion is ook nog eens uitgebreider... en anders als je echt een moog emu wilt kijk dan eens naar de CW asb minimax.

Ik kijk wel. Misschien koop ik een ion binnenkort of spaar verder voor een minimoog voyager of wat creamware spul. 8~

echt analoog klinkt de ion niet he mind you

VA=onzin

maar energie zit er WEL in, en een hoop ook

Back