Groovbox.... juiste keuze of niet?

Sony

Ingeburgerd
Hey forummers,

Ik heb een probleempje dat me al een hele tijd achtervolgd. Ik ben er nog steeds niet uit over wat ik nu moet gaan aanschaffen. De bedoeling is dat ik zelf mijn eigen muziek ga maken(genre: faithless,drum&bass, lichte house) met hardware hoofdzakelijk.
Ik persoonlijk heb m'n gedachten al gezet op een echte syntheziser, sampler.... maar ik heb al van diverse personen vernomen dat ik dat beter niet doe. Ik kan geen piano spelen, en ik heb nog nooit een syntheziser gehad. Daarom raden de meesten mij aan om een groovbox te kopen vb Roland Mc-909. Het zou een goede "leerschool" zijn, en ik zou het veel gemakkelijker hebben zeggen de meesten.
Wat moet ik nu doen? Koop ik een groovbox om daar m'n muziek met te maken of koop ik beter een syntheziser?
Wel moet ik er bij zeggen dat ik vanaf het grote verlof zou beginnen met pianolessen, omdat ik dat al altijd heb willen leren, het zou me dan ook ten goede komen moest ik dan toch voor een syntheziser ga. Op de meeste synths kun je meestal ook gewoon piano spelen dat zou wel handig zijn voor mij, zo kan ik m'n eigen muziek maken en ook gewoon piano spelen op 1 toestel.

Greetz Sony

Alle hulp is welkom.

JE moet ff wat treats zoeken over de mc909 (of andere groove box) dan weet je wat je in huis haald.

Om met een synth te spelen hoef je niet speciaal piano te hoeven spelen, zou wel handig zijn als je veel met accorden (gaat) werken maar het is niet een genootzaakt.

Ik zou allesinds geen MC-909 kopen. Dat is werkelijk een grap als je andere modules/synths

Wat je het beste kunt doen is, als je voor hardware wilt gaan, een hardware sequencer aanchaffen met een interne geluidsbron. Een MC-909 is dat natuurlijk ook maar het kost wel veel en wat de sequencer is echt niet je dat (komaan zeg maar één midi out...).

Ik heb een E-Mu Mp-7 te koop, met ook de sounds van de XL-7 (techno/dance/house/etc sounds). Super sequencer en super synth. Voor 500 euro is ie van jou. Da's echt een koopje. PB maar voor meer info.

Dit is niet alleen een zeer goede leerschool door de vele presets (512 per soundkaartje om precies te zijn), maar ook een uitstekende keus naar de toekomst toe. Ideale machine om andere modules/synths aan te sturen, én een erg veelzijdige synthesizer. Je hoeft er niet eens direct een midi keyboardje op aansluiten, want de drumpads zijn zo geordend zoals op een keyboard, je kunt hiermee dus deuntjes spelen.

Een MC-909 zou ik ook niet zo snel doen. Is nogal duur om mee te beginnen. Wat je wel zou kunnen doen is ergens een oude cubase vandaan halen. Tweedehands een novation KS-synth kopen (zijn niet zo heel erg duur en makkelijk in gebruik), eventueel nog een tweedehands drumstation en een sampler. Een mengpaneeltje hoeft ook niet zo heel erg duur te zijn.

Alles bij elkaar zou het best nog wel wat kosten, maar dan heb je ook wel wat meer. Kijk gewoon eerst wat je uit wilt geven en begin langzaam met opbouwen. Het heeft weinig zin om in een keer veel geld neer te gooien om er later achter te komen dat het niets is.

Of in plaats van Cubase een rm1x. Hij is niet zo duur ( tussen de € 200,- en € 300,-) en heeft een goede sequencer. De geluiden die uit deze bak komen zijn echt wel ok, mits je voorbij de presets kijkt. Die zijn namelijk niet echt geweldig. Dan houd je nog mooi geld over voor een leuk synthje of een sampler erbij.

Hay

hallo sony, als jij graag piano of synth. wil spelen,wat jij zegt, zou ik gelijk een keybord halen
en geen groovebox
als uw nu gaat leren kun je snel een paar liedjes spelen
en krijgt een idee over accoorden en toonsoorten
is misschien niet nodig voor dance , maar wel handig
als je het kan, kan je het over 30 jaar nog
piano of keybordles of improviseren

veel succes met wat je ook koopt,doet of leert

8D

Als je een budget van ca. €1500 ,- hebt zou ik voor een 2e hands mpc1/2000 gaan, tesaam met een deftige synth engine. Denk bij het laatste eens aan een Nord Micro Modular of een G2 engine. Klein mengpaneeltje erbij bijvoorbeeld de Yamaha MG serie en evt. later een basic effecten module.

Imho een bredere setup voor gelijik geld als een MC909.

Alles bij elkaar zou het best nog wel wat kosten, maar dan heb je ook wel wat meer. Kijk gewoon eerst wat je uit wilt geven en begin langzaam met opbouwen. Het heeft weinig zin om in een keer veel geld neer te gooien om er later achter te komen dat het niets is. [/B]

Ik weet zeker dat dit mijn ding wordt. Ik ben al enkele jaren met muziek bezig en heb ook al wat mooi gerief staan. (pro cd-player, headphone,mixer.....) En nu wil ik echt mijn eigen muziek gaan maken, dit heb ik altijd al willen doen.
Er is ook geen haast bij de aankoop. De bedoeling is dat ik mijn gerief zou aankopen ergens rond juni. (dan heb ik toch wat gespaard;-) ik zou graag alles nieuw aankopen)
Hoeveel het budget echt gaat zijn weet ik nog niet maar ik ben van mening om liever wat langer te sparen voor deftig materiaal dan rap rap iets te gaan kopen dat je na een paar maand al wegdoet omdat het niet meer voldoet aan je eisen; Wat ik eigenlijk wil weten is wat je vb nodig hebt om we come one te maken van Faithless. De eerste song van steven vindt ik wel erg tof (1 clubhouse) Dit soort dingen wil ik echt gaan maken.
Welke toestellen ik hiervoornodig heb hoor ik graag van jullie.

Bedankt voor de info.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Als je een budget van ca. €1500 ,- hebt zou ik voor een 2e hands mpc1/2000 gaan, tesaam met een deftige synth engine. Denk bij het laatste eens aan een Nord Micro Modular of een G2 engine. Klein mengpaneeltje erbij bijvoorbeeld de Yamaha MG serie en evt. later een basic effecten module.

Imho een bredere setup voor gelijik geld als een MC909.

Nord modulars van clavia zou ik toch even mee wachten.......ga eerst maar eens lekker spelen inplaats van patches bouwen...(zijn wel goed en leuk natuurlijk ;-)

ik heb jou traject ongeveer 2 jaar geleden ook doorlopen was begonnen met een mc505 en een sp808 daarna clavia spul en van alles en nog wat........

Een ding kan ik je meegeven.....neem liever geen groovebox...

Een paar tips:

Korg ms2000 (een leuke synt met stepsequencer ) (denk dat dit leuk is om mee te beginnen)
Mpc1000 (leuke sampler met genoeg funkties voorlopig en lekker veel opslag en usb)
Korg electribe serie erg leuke doosjes voor weinig en geen alles in 1 ontwerp
MFB synth ook met stepsequencer (www.mfberlin.de)

Er zijn natuurlijk nog meer leuke dingen, zoals bijvoorbeeld die emu commandstation van hierboven...ookal heb ik die zelf nooit gebruikt...

Op dit moment ben ik zelf geinteresseerd in www.elektron.se spullen

Succes!!

heb zelf ook een mc909 en ook alles wat hier boven genoemd wordt of gehad.
die emu mp7, leuk dat advies waarbij je iets wilt verkopen. heb hem zelf ook gehad. je mist sampling. ook zijn die mp7 of xl7 te complex. zoek maar op het forum. mensen die hem hadden zijn hem zat.
een vergelijk met een mpc of een mc909 is ook niet goed. zeker niet als je de nieuwprijs vergelijkt. mijn mc909 met 256mb geheugen en 64mb opslag heb ik voor onder de 1000 gekocht.
dus synth (de xv serie), sampler met resampling, effecten en sequencer in een doos. de sequencer heeft niet alleen step en realtime maar ook 909 stijl sequencer. en een pianoroll zoals in cubase.
nieuw is hij duur! maar heeft alles aan boord. ook voor beginner omdat er veel voorbeelden zijn.

verder kan ik een combinatie korg electribe mx en sx aanraden.
zelf heb ik een nieuwe mx te koop staan moet je alleen op zoek naar een sx. die sx is een sampler en heb je wel nodig om loops uit de mx op te nemen. anders is de mx net te weinig.
daarom doe ik hem weg. er kwam een mooie mc909 voorbij.

installeer fruityloops op je pc en hang er een midi-keyboardje aan van 100 euro. is zat voor t eindeloos namaken van faithless en andere popi muziek, en lekker cheap.

ok, minder cynisch: normaal ben ik niet zo voor verkooppraat in niet-marktplaats-threads (hé steven v :doei: ), maar in dit geval... de hele roland mc-serie is zo uitgekauwd en saai als kan zijn, en e-mu heeft (IMO) altijd betere geluiden gehad dan de concurrentie van bijv. een roland! dus die mp-7 is mischien helemaal niet zo een gek idee; goedkoop midi-keyboardje d'raan voor het toetsenplezier, mixertje heb je al --> opnemen - klaar!

natuurlijk zit hem de kneep vaak in hele goede rackgear (compressors, EQs, goeie galmen), maar na opnemen met bovenstaande simpele setup kun je de hele handel op de pc flink opkrikken met freeware plugins. na een tijdje weet je dan vanzelf welke plugins je echt door hardware wilt vervangen

Origineel geplaatst door Sony
Wat ik eigenlijk wil weten is wat je vb nodig hebt om we come one te maken van Faithless. De eerste song van steven vindt ik wel erg tof (1 clubhouse) .

We come one = JP8000.

Trouwens, een MC909 is veel te ingewikkeld voor een newbie...

Koop sowieso als begin een synth MET toetsenbord zodat je de grondbeginselen van muziek kan leren zoals akkoorden, intervallen en toonladders enz enz...

Wat ik eigenlijk wil weten is wat je vb nodig hebt om we come one te maken van Faithless.

Als alle hulp welkom is: je schrijft het als synthesizer en niet andersom ;).
Ten tweede, kijk naar de clip maar tel er dan nog maar een paar ton aan studio gear bij op.

Maar heb je dat nodig? Is Maxi Jazz inhuren geen beter idee? Of uberhaupt de zwik componeren? Of al een reputatie hebben als stadium-club band die volgens een bepaalde succesformule werkt?

Sister Bliss heeft zich nooit afgevraagd wat voor apparatuur je daar voor nodig hebt. Dat zou jij ook niet moeten doen. Er is niet 1 enkel magisch apparaat; zelfs niet als je een Roland JP8000, een Korg Triton en een Korg Prophecy (tenminste, dat zag ik bij een of ander live-optreden) koopt, met een Roland JD-800 erbij voor het typische Insomnia-soundje. Dan heb je nog steeds niet echt iets waar je aan hebt.

Maar het belangrijkste is dat je niet begint met de foute vragen te stellen; de apparatuur komt niet eerst, maar de artiest. De reden dat een 303 populair was was omdat iemand het ding toevallig -wel- kon betalen ipv al die snoeidure andere gear; en een onorthodoxe toepassing er van gecombineerd met nieuwe muziek had acid tot gevolg.

De eerste song van steven vindt ik wel erg tof (1 clubhouse) Dit soort dingen wil ik echt gaan maken. Welke toestellen ik hiervoornodig heb hoor ik graag van jullie.
Als we dat wisten verkocht men maar 1 type en 1 merk van elk. Dus, denk niet andersom; begin bij jezelf en ga daar van uit.

En probeer in vredesnaam eerst iets als Fruityloops of Reason voordat je jezelf in de hel gaat smijten die "het aankopen van hardware" heet, omdat dat een gebed zonder einde is.

Grooveboxen zijn naar mijn inziens om op te "grooven" , niet om muziek mee te maken.

Allereerst wil ik graag weten wat je budget is en wat je wensen precies zijn.
Heb je al een dikke PC? Wat voor geluidskaart zit erin? Heb je een grote ruimte waar je muziek gaat maken?
Wil je vinyl samplen? etc etc.... meer input!

De eerste song van steven vindt ik wel erg tof (1 clubhouse) Dit soort dingen wil ik echt gaan maken.

Die tune voor mn website was in 10 minuutjes af (ik had niet veel tijd), en daarvoor heb ik enkel mijn Mp-7 gebruikt. Ik vind de Command Stations van E-Mu trouwens niet echt "grooveboxen" (vind die term een beetje te kort voor de bocht); er zit echt wel meer in die machines. Ik noem het zelf het liefst een MPC met synth in de plaats van een sampler. Als een Command Station een groovebox is dan is een MPC ook een groovebox.
De E-Mu heeft trouwens ook TR-recording stijl, zoals je drums programmeert op een Roland TR of iets dergelijks. Dat heeft een MPC niet.

Een racksampler kun je trouwens al kopen voor 200 à 175 euro (S2000 of Esi 32).

Alles nieuw kopen is trouwens niet echt slim; ik zat tot niet zo lang geleden ook met die gedachte maar het komt er uiteindelijk op neer dat je jezelf besteelt. Zeker als je op een budget zit. Trouwens de Command Stations kun je niet meer kopen nieuw; ze worden niet meer gemaakt.

Een midi keyboardje eraan hangen is natuurlijk wel handig. Maar ook dat kost zoveel niet (200 euro nieuw voor een 4 octaafs model). Je kunt natuurlijk, als je voor E-Mu wilt gaan, één van hun keyboards kopen. Die hebben naast dezelfde klanken (hangt ervan af welk keyboard natuurlijk) wel keys, maar je mist een hele boel, nl. de sequencer, de metalen behuizing, de 16 knoppen, de helft van de polyfonie (!), etc. Daarom vind ik een Command station een veel betere keus dan een E-Mu keys geval (met proteus 2000 engine).

Het is natuurlijk wel een must om tweedehands gear eerst uit te testen (en aangezien ik een steenworp van Gent woon is dat goed te doen :p).

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door DJ41
Grooveboxen zijn naar mijn inziens om op te "grooven" , niet om muziek mee te maken.

Allereerst wil ik graag weten wat je budget is en wat je wensen precies zijn.
Heb je al een dikke PC? Wat voor geluidskaart zit erin? Heb je een grote ruimte waar je muziek gaat maken?
Wil je vinyl samplen? etc etc.... meer input!

Tot op zekere hoogte ben ik het daarmee eens.. ik heb mijn mening namelijk moeten herzien over de RM1x.
Is een apparaat waar ik altijd zo aan voorbij ben gewandeld doordat ik hem aanzag voor 'de tegenhanger van de mc303'. Ik heb hem uiteindelijk een keer gekocht toen al mijn spullen in opslag stonden 'om toch iets te kunnen doen' en heb toen ontdekt wat de ware mogelijkheden zijn van het beestje..:o:

Ik ben het apparaat nu goed aan het leren gebruiken en -oke- in combinatie met een nordrack 2 en een midikeyboard krijg ik nu echt te gekke sequences eruit, die ook zeker wel tot een nr. te verwerken zijn... sterker nog, ik krijg er dingen uit die ik nooit uit Cubase kreeg.

En ook al zijn de sounds niet je van het, ze ze zijn zeker wel bruikbaar. Helemaal voor iemand die nog niets heeft staan. En daarbij is de mogelijkheid om externe apparaten aan te sturen natuurlijk een prachtig uitgangspunt voor eventuele uitbreidingen met andere apparatuur :)
Koppel er een jv1080 voor de Faithless sounds (ook uit te breiden met expansiekaarten) of een sampler en de mogelijkheden zijn eindeloos. :eureka:

Een rm1x valt bij mij ook niet in de categorie " groovebox ". Maar echt gecharmeerd ben ik er niet van. Ik vind hem veels te digitaal klinken. Maar met genoeg effecten verbouw je alles. }:|

Rm1x, groovebox, het is allemaal drama als je van plan bent om te produceren naar de stijl en kwaliteit van Faitheless. Mijn advies:

- Cubase SX of Logic
- snelle computer
- software sampler Kontakt
- een goede soundcard
- hardware synth naar keuze, JD990, JV serie, Access Virus, JP8080

Dan leren, keuzes maken en uitbreiden.

De MC-909 lijkt me idd wat overkill. Tegen dat je die wat onder de knie hebt is hij al verouderd.
Piano leren spelen op een synth zonder 88 gewogen toetsen lijkt me ook niet zo'n goed idee.
Ik zou beginnen met een RM1x of een MC-505. Eventueel zels Fruity Loops of Reason.

Back