Groovbox.... juiste keuze of niet?

*offtopic*
Wat hebben mensen toch tegen grooveboxen....
een drama om mee te produceren werd er net gezegd... ik snap dat niet.
Ik heb een dx200 en ik kan er zoveel kanten mee op en kan het net zo goed als ieder ander apparaat in de mix zetten.

Schijnt de beperkheid van de mc303 op alle andere grooveboxen af ofzo?

*ontopic:
Ik zou je willen aanraden om niet te veel direct te willen, neem de tijd anders raak je alleen maar gefrustreerd.
Koop wat goedkopere (2ehands) gear en ga daar mee aan de slag, na een paar maanden nog geen feeling met een apparaat: verkopen zonder -al te veel- verlies. Apparaten met veel controle via knoppen/sliders zijn een pre om snel te werken en nodigen meer uit om te expirimenteren.

Succes!

Een groovebox is een handig ' veel-in-1' apparaat.. Vooral in het begin is het wel fijn dat niet van alles los in hoeft te stellen... Zo kan je lekker snel aan de slag.

Ik heb zelf een rm1x.. en ben daar erg tevreden over... Indertijd gekocht omdat hij veel waar bood voor je geld... Ik kon gelijk aan de slag en hoefde hem niet perse aan een computer te hangen... Nu gebruik ik hem wisselend: als standalone sequencer of gekoppeld aan mn PC als geluidsmodule en midicontroller...

Het probleem met de meeste grooveboxen vidn ik het arrangeren.. iikzelf mis dan toch een visuele weergave van je ingespeelde noten... je krijgt gewoon een minder goed beeld van wat je net hebt ingespeeld.. aanpassen gaat zo ook een stuk lastiger...

Sinds kort heb ik Ableton Live ontdekt en ik vind dat sequencer pakket echt fantastisch. Het werkt zoooo simpel, logisch en snel...

Om mee te beginnen lijkt me dat een goed pakket.. Gekoppeld aan 1 goede multitimbrale synth moet je daar een heel eind mee komen.. zo heb je in het begin maar 2 dingen om te doorgronden, je sequencer pakket en je synth....

Die synth is ook gelijk je midi controller en ook kan je hem voor piano -of keyboard les gebruiken..

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door PzHKL
*offtopic*
Wat hebben mensen toch tegen grooveboxen....

Dat heeft een deel te maken met de functionaliteit en de klank. Een ander deel is de (meestal) agressieve en belachelijke marketing die zo'n apparaat heeft. Ze worden geintroduceerd als een super wonder-doos, die je de garantie kan geven tot slagen. Dat staat de meeste mensen erg tegen. Mij in ieder geval wel. Ook mensen die nieuw beginnen met muziek maken hebben torenhoge verwachtingen van zo'n apparaat. Dat neemt absoluut niet weg dat sommige groefdozen best een aardig geluid kunnen produceren. Maar het is gewoon geen echte "volwassen" synth. Terwijl als we de marketing moeten geloven, elke hit regelrecht uit die dingen komt.

Origineel geplaatst door DJ41
Dat heeft een deel te maken met de functionaliteit en de klank. Een ander deel is de (meestal) agressieve en belachelijke marketing die zo'n apparaat heeft. Ze worden geintroduceerd als een super wonder-doos, die je de garantie kan geven tot slagen. Dat staat de meeste mensen erg tegen. Mij in ieder geval wel. Ook mensen die nieuw beginnen met muziek maken hebben torenhoge verwachtingen van zo'n apparaat. Dat neemt absoluut niet weg dat sommige groefdozen best een aardig geluid kunnen produceren. Maar het is gewoon geen echte "volwassen" synth. Terwijl als we de marketing moeten geloven, elke hit regelrecht uit die dingen komt.

...ga even bij:

www.spectralis.de

kijken.

want er zijn dozen, en dozen.

Bedankt voor de info allemaal, maar ik ben er toch nog niet uit. Korte samenvatting: Als ik het goed heb zijn de meesten hier niet zo weg van een groovbox. Te beperkt, duur,.... De meesten hier werken met een syntheziser Je kan er veel meer met doen, maar het is wel een stuk ingewikkelder.en duurder. Anderen zeggen dan dat het beter is om eerst met een groovbox te beginnen, het is gemakkelijk te bedienen, alles in 1, vaak minder duur, je bent snel opweg en je leert het rap.

Conclusie: misschien neem ik best eerst iets groovboxachtig om de kneepjes van het vak te leren, zo zal ik snel leren en er veel sneller plezier aan beleven .Later kan ik dan eventueel overschakelen op een synthesizer als ik er wat van kan.
Ben ik zo een beetje juist...?

Die Spectralis , kun je die zo gebruiken of moet je nog een extra toetesnbord bijkopen? Is het een goed toestel want ik ken het niet.

Wat versta je nu eingenlijk onder de trm "groovebox"?

Een "echte" Groovebox (van Roland dus), of een sequencer met interne geluidsbron zonder keys?

Origineel geplaatst door Steven V
Wat versta je nu eingenlijk onder de trm "groovebox"?

Een "echte" Groovebox (van Roland dus), of een sequencer met interne geluidsbron zonder keys?

De apparaten die als" Groovebox" worden verkocht. En alles wat daar sterk op lijkt of een kloon van is.

Origineel geplaatst door Sony
Bedankt voor de info allemaal, maar ik ben er toch nog niet uit. Korte samenvatting: Als ik het goed heb zijn de meesten hier niet zo weg van een groovbox. Te beperkt, duur,.... De meesten hier werken met een syntheziser Je kan er veel meer met doen, maar het is wel een stuk ingewikkelder.en duurder. Anderen zeggen dan dat het beter is om eerst met een groovbox te beginnen, het is gemakkelijk te bedienen, alles in 1, vaak minder duur, je bent snel opweg en je leert het rap.

Conclusie: misschien neem ik best eerst iets groovboxachtig om de kneepjes van het vak te leren, zo zal ik snel leren en er veel sneller plezier aan beleven .Later kan ik dan eventueel overschakelen op een synthesizer als ik er wat van kan.
Ben ik zo een beetje juist...?

Die Spectralis , kun je die zo gebruiken of moet je nog een extra toetesnbord bijkopen? Is het een goed toestel want ik ken het niet.

de spectralis is geen instap maschine; maar wel een van de beste in zijn soort.

als je muziek met "patterns" en "loop" live wilt maken, is de spectralis een beest.

maar als instap maschine is een korg groovbox misschien verstandiger.

Onder groovbox versta ik een toestel zoals de mc 909 van Roland. EEn toestel met alles erop en eraan. Alles in 1 zeg maar.
Ik denk dat ik voor dergelijk toestel ga gaan. Het zal het makkelijkste zijn in het begin en ik zal dan wel snel bijleren.

Een MC-909 heeft wel sampling, maar niet echt om over naar huis te schrijven... Niet bepaald alles in één als je het mij vraagt.

Als je echt een alles-in-één machine wilt, dan moet je een computer kopen/gebruiken.

Ik denk wel dat iedereen hier op het forum veel en hard heeft nagedacht over welke machine eerst en waarom.
We hebben allemaal wel onze persoonlijke miskopen gedaan en die machines dan weer de deur uitgeschopt.

zes jaar geleden (of was het langer? zeven jaar?) ging ik naar de instrumenten winkel om te informeren over wat er allemaal was. en die verkopers slim als ze waren gaven me koptelefoon en stelden me aan de mc-303. Ik vond hem fantastisch, wow man al die geluiden, al die melodiën ...
Na te sparen ging ik terug en speelde ik er nogmaals op. En toen klikte het, waar kan ik die drum harder maken? hoe krijg ik dat gefreak van die acidhouse uit deze bak? waarom klinkt hij goed als ik met de presets speel, maar niet zoals ik wil als ik zelf iets maak?

dus, niet gekocht

veel platen gekocht en pas in 2000 weer echt begonnen, met Reason. Veel geleerd over synthese door eindeloos aan te pielen. Veel geleerd over sampling etc. Maar dat was het toch ook nog niet. hardware was de Graal waar ik achter ging!
Dus uiteindelijk een MPC1000 gekocht (toen ie net uitkwam) en weer weggedaan, want geen synthese.

Ik kende Ableton Live wel, maar het zei met niets want, geen synthese. Maar sinds versie 4 zit alles er in wat ik wil hebben en met zo'n verdomd goed uitgedokterde user interface, dat ik alles wat ik wil doen, direct doe. Daarnaast heb ik de rooie en de blauwe ecltribes van Korg, omdat die zo lekker simpel zijn en goed zijn om te freaken. Menig kotfeestje aan de gang gekregen door met enkel de ER-1 30min te freaken ...

Mss moet je wel een groovebox kopen om veel te leren, maar denk niet dat het je laatste apparaat zal zijn. Als je met met electronische muziek bezig gaat blijven ga je 'minstens' twee keer per jaar (NAMM, damned you!!) last hebben van gearlust. Je zal echt lang moeten zoeken tot je vindt wat voor jou de werkpaarden zijn, en dan nog komen er elke maand nieuwe opties bij ...

btw. Faithless klinkt zo omdat ze 1. al heel lang bezig zijn, ervaring dus 2. 'hun' juiste apparaten hebben (klank, maar zeker ook interface gewijs) 3. omdat ze een vette studio hebben waar ze alles zo mooi kunnen afregelen

Een midi keyboardje eraan hangen is natuurlijk wel handig. Maar ook dat kost zoveel niet (200 euro nieuw voor een 4 octaafs model). J :p).

da's dus echt zonde van je geld. Kan je beter een synth kopen voor dat geld die ook nog lekker speelt. Mijn akai klinkt bijvoorbeeld super vet en heeft 73 heerlijke toetsen! die gebruik ik dus ook om midi in te spelen(€200,-). de rm1x van yamaha gebruik ik als sequencer voor beats e.a. die ik bijvoorbeeld aan de native instruments kontakt sampler hang. ik doe dat vaak in protools hd, maar dat kan ook gewoon in ableton wat ik echt een aanrader vind.lekker met melodieen op de toetsen aan de gang en overzichtelijk arrangeren op de mac(of natturlijk pc voor de minder bedeelden*D ) Ik was voor 400,- euro klaar. Na veel stoeien met softsynths weet ik pas een tijdje dat mijn hart meer uit gaat naar analoog. Dat kost natuurlijk geld, maar nu weet ik wel precies wat voor sound ik wil hebben. De grote tip is dat je eerst op zoek gaat naar wat je wil maken en met wat voor sounds. Een plaatje van faithless is leuk, maar als je een tijdje bezig bent ontwikkel je echt een eigen sound en dan weet je pas wat je nog mist.

Enige kennis van harmonieen is wel heel belangrijk. (of je bent natuurlijk een natural die alles in 1 keer laat kloppen;) ) je tracks kun je dan interessanter maken. Ik baal er van dat ik niet gewoon mijn hele jeugd pianoles gehad heb. Dat gemis volgt je altijd, dus elke les die je kan pakken--> altijd doen. Maar ook met zelfstudie kom je een heel eind.

overigens is beperking in geluid misschien wel heel inspirerend. een vette knetterende baslijn haal je niet uit een softsynth vind ik, dus moet je iets anders bedenken. overigens(al weer) haal je die wel uit mijn kersverse korg 900ps uit '75:D :D :D 8 met een kabeltje naar mijn akai voor de filter, resonance & chorus... oeioeioei)

vooral zo veel mogelijk shit maken, daar leer je het meeste van

Een MC-909 heeft wel sampling, maar niet echt om over naar huis te schrijven... Niet bepaald alles in één als je het mij vraagt.

Als je echt een alles-in-één machine wilt, dan moet je een computer kopen/gebruiken.

sampling functie op de mc909 is voldoende:
handmatig of auto trigger.
ingestelde tijd of aantal beats.
vooraf of achteraf.
zoom functie v+h voor snijden wav.
loop, forward, backward, one shot etc.
auto chop / divide.
combine.
normalize.
zal vast wel wat vergeten. zoals analoog of digitaal naar binnen.

je samples gewoon gebruiken als tone voor je patches. tot 8 tegelijk. dus dan te bewerken.

dus wat is er beperkt? doe eens met die emu.

Sinds wanneer schrijven Faithless hun nummers zelf?

Ik dacht dat dit voornamelijk Rollo (Roland Armstrong) was.
Als ik me niet vergis is hij het broer van Dido waarvoor
hij ook de muziek schrijft...

Wel ik ga waarschijnlijk toch voor iets groovbox-achtigs gaan, maar zeker ben ik nog niet. De aankoop is toch pas gepland ergens binnen een 3 tal maandjes. Dus nog tijd genoeg om er over na te denken. Hoe dan ook wat het wordt laat ik hier zeker weten. Intussen blijven handige tips en meningen van harte welkom!

Greetz. S.

Origineel geplaatst door r.5
Ik dacht dat dit voornamelijk Rollo (Roland Armstrong) was.
Als ik me niet vergis is hij het broer van Dido waarvoor
hij ook de muziek schrijft...

Maar die vent ís toch Faithless? Hoewel hij nooit meer op tournee gaat en de pers schuwt is hij de drijvende kracht achter de groep.

Maar die vent �s toch Faithless? Hoewel hij nooit meer op tournee gaat en de pers schuwt is hij de drijvende kracht achter de groep.

Idd, en ik wordt :r als ik iedereen zo vol bewondering
over Maxi Jazz & Sister Bliss bezig hoor. Ze zijn gewoon
gecast om een playback rolletje te spelen.

Origineel geplaatst door r.5
Idd, en ik wordt :r als ik iedereen zo vol bewondering
over Maxi Jazz & Sister Bliss bezig hoor. Ze zijn gewoon
gecast om een playback rolletje te spelen.

maak je nu een grap? :erm:

en ontopic:

ik weet verder niet veel van grooveboxen...
wat ik wel weet is dat ik in mijn jonge jaren zeer veel heb gehad aan het "1 apparaat principe".
ik had een d-20 en daar moest ik het mee doen. ik wilde heel graag muziek maken en de producties die ik vet vond namaken.
echter met een d-20 was dat niet heel makkelijk, maar ik werd zo wel gedwongen om met weinig middelen zeer creatief om te gaan...

Back