Groovbox.... juiste keuze of niet?

Origineel geplaatst door r.5
Idd, en ik wordt :r als ik iedereen zo vol bewondering
over Maxi Jazz & Sister Bliss bezig hoor. Ze zijn gewoon
gecast om een playback rolletje te spelen.

Jij moet wel een kenner zijn. :confused:

Origineel geplaatst door Dobre
maak je nu een grap? :erm:

en ontopic:

ik weet verder niet veel van grooveboxen...
wat ik wel weet is dat ik in mijn jonge jaren zeer veel heb gehad aan het "1 apparaat principe".
ik had een d-20 en daar moest ik het mee doen. ik wilde heel graag muziek maken en de producties die ik vet vond namaken.
echter met een d-20 was dat niet heel makkelijk, maar ik werd zo wel gedwongen om met weinig middelen zeer creatief om te gaan...

Dat D20-verhaal is ook helemaal op mij van toepassing. ;)

Maar ik heb dus wel ervaring met de diverse grooveboxen:
- MC303
- MC505
- MC909
- RM1x
- RS7000
- Electribe ER-1

Tja, uiteindelijk heb ik er nooit één langer dan een jaar gehad. Hoewel ik helemaal niet zo'n verslijter van synth's e.d. ben.
Dat alles-in-één spreekt me gewoon niet meer aan. Om te beginnen is het prima.
Mijn midi-sequencing begon ook ooit met een D20. Maar eh, dat was wel in 1988....

maak je nu een grap? :erm:

en ontopic:

ik weet verder niet veel van grooveboxen...
wat ik wel weet is dat ik in mijn jonge jaren zeer veel heb gehad aan het "1 apparaat principe".
ik had een d-20 en daar moest ik het mee doen. ik wilde heel graag muziek maken en de producties die ik vet vond namaken.
echter met een d-20 was dat niet heel makkelijk, maar ik werd zo wel gedwongen om met weinig middelen zeer creatief om te gaan...

Nee, dit is geen grap. Het is vrij algemeen geweten.
Rollo is technisch een zeer goede producer die de muziek
van oa Faithless & Dido (zijn zusje) schrijft.

Hij tourt echter niet graag en interviews geven doet hij
nog minder graag dus huurt hij daar dus mensen voor in.
Hij houdt de touwtjes wel zelf in de handen...

Net zoals met de meeste grote electronische live-acts
komt er weinig live bij kijken en is het meestal niet meer
dan een nauwelijks veredelde playback.

En ja, ik heb Faithless al meermaals op een podium bezig gezien en
de het heeft idd vaak een hoge amusementswaarde (wat uiteindelijk
ook de bedoeling is) maar het blijft een playback band.

Voor de rest deel ik je mening ivm een alles-in-1 synth.
Ik had vroeger ook alleen maar een Korg X3 waar ik
het uiterste uit moest halen maar die tijd is gelukkig voorbij.
Destijds koste zo'n middenklasser zo'n 2000 euro (wat destijds
enorm veel geld was) tegenwoordig kan je voor 500 euro
al aardig wat synth hebben (electribes, microkorg, AN/DX200, micron, ...)
en zou ik eerder een 3-tam kleine synths aanraden.

Die MC909 lijkt mij geen goed idee. Kost hartstikke veel en dan heb je veel van van alles, maar niets echt, en nog steeds geen klavier, wat de speelbaarheid ernstig belemmert en er voor zorgt dat je alsnog een extra aankoop moet doen als je pianolessen neemt. Dus: hoe belangrijk is een klavier voor je? En wat voor klavier dan? Wil je een echt gewogen pianoklavier (88 toetsen) dan kost dat gewoon een hoop geld. En wat is je budget eigenlijk?

Daarbij, wat Yoozer al zei: het is niet onverstandig eerst wat dingen uit te proberen. Op internet zijn allerlei freeware-synths en demo's te vinden, zodat je kunt kijken wat voor interface en geluid jou het meeste aanspreekt. Misschien ben je sowieso wel meer intosoftware-gebruiker dan into hardware (wat beter klinkt is 100% persoonlijk en is dus niet voor een ander te bepalen, ook al wordt er soms anders beweert). Zo lang je dat nog niet weet lijkt het mij erg zonde zo'n dure synth nieuw te kopen. Mocht het tegenvallen, dan ben je dat geld kwijt en kun je opnieuw beginnen. Koop dan een goedkoop tweedehandsje, als je nu per se iets wilt kopen. Valt het tegen, dan verkoop je 'm voor hetzelfde bedrag en weet je beter waar je staat: geen geld verloren, en zelfs geen tijd, want inzicht gewonnen.

Nee, dit is geen grap. Het is vrij algemeen geweten.
Rollo is technisch een zeer goede producer die de muziek
van oa Faithless & Dido (zijn zusje) schrijft.

Hij tourt echter niet graag en interviews geven doet hij
nog minder graag dus huurt hij daar dus mensen voor in.
Hij houdt de touwtjes wel zelf in de handen...

Dat kan ik bevestigen; ik heb een eindje geleden een interview van Rollo gelezen in de Humo (Belgisch weekblad). Het was/is één van de weinige interviews die hij gegeven heeft. Een foto van hem mochten ze niet nemen.

Verder klopt het dat hij alle touwtjes in handen heeft; het is hij die alle nummers schrijft en maakt. Dat zei hij zelf in dat interview dus het zal wel niet gelogen zijn. Maxi Jazz zingt wel oké, en Sister Bliss duwt op wat toetsen, maar verder hebben ze weinig aan de songs te zeggen.

Het klopt ook dat hij soms songs schrijft voor z'n zus, maar niet alle songs van Dido zijn door hem geschreven.

Verder ben ik geen fan van Faithless, maar het was wel een interessant interview.

Net zoals met de meeste grote electronische live-acts
komt er weinig live bij kijken en is het meestal niet meer
dan een nauwelijks veredelde playback.

Dat is waar... Ik moet altijd hardop lachen als ik zo'n band/individu zie rammen met veel tralala op zijn of haar keyboard (je weet wel, ene handje in de lucht en andere handje heftig op en neer op de keys), terwijl er geen enkel kabeltje uit z'n keyboard komt (zelfs geen stroomkabel). In vele gevallen ligt de synth niet eens aan.

Maar goed bij bandoptredens op tv heb je dat ook; electrische gitaren die niet aangesloten zijn, drumstellen zonder micro's, etc.

ja ik weet natuurlijk ook wel wat de rol van rollo is...

maar blijkbaar weet men hier ook dat rol van bliss en jazz niet verder rijkt dan wat gemillivanilli. :bekdicht:

Onofftopic :

Ik vind het een beetje dom om als je muziek wilt leren dat je dan een groovebox koopt...
maargoed dat zal wel aan mij liggen...

Origineel geplaatst door Furious5
Een groovebox is een handig ' veel-in-1' apparaat.. Vooral in het begin is het wel fijn dat niet van alles los in hoeft te stellen... Zo kan je lekker snel aan de slag.

Ik heb zelf een rm1x.. en ben daar erg tevreden over... Indertijd gekocht omdat hij veel waar bood voor je geld... Ik kon gelijk aan de slag en hoefde hem niet perse aan een computer te hangen... Nu gebruik ik hem wisselend: als standalone sequencer of gekoppeld aan mn PC als geluidsmodule en midicontroller...

Het probleem met de meeste grooveboxen vidn ik het arrangeren.. iikzelf mis dan toch een visuele weergave van je ingespeelde noten... je krijgt gewoon een minder goed beeld van wat je net hebt ingespeeld.. aanpassen gaat zo ook een stuk lastiger...

Sinds kort heb ik Ableton Live ontdekt en ik vind dat sequencer pakket echt fantastisch. Het werkt zoooo simpel, logisch en snel...

Om mee te beginnen lijkt me dat een goed pakket.. Gekoppeld aan 1 goede multitimbrale synth moet je daar een heel eind mee komen.. zo heb je in het begin maar 2 dingen om te doorgronden, je sequencer pakket en je synth....

Die synth is ook gelijk je midi controller en ook kan je hem voor piano -of keyboard les gebruiken..

RM1x is ook perfecte controller voor Live

ja ik weet natuurlijk ook wel wat de rol van rollo is...

maar blijkbaar weet men hier ook dat rol van bliss en jazz niet verder rijkt dan wat gemillivanilli. :bekdicht:

Het is net iets minder erg dan millivanilli; Maxi Jazz zingt zelf, die mannen van millivanilli konden niet eens zingen...

On topic dan: hebt ge al eens snelle pc + geluidskaart. Misschien dan toch eerst een proberen met midikeyboardje + aantal freeware stuff of Reason...

Idd, en ik wordt :r als ik iedereen zo vol bewondering
over Maxi Jazz & Sister Bliss bezig hoor. Ze zijn gewoon
gecast om een playback rolletje te spelen.

Waar heb je je info vandaan man? Sister Bliss beheerst al de instrumenten van een symphony orkest, met uitzondering van de blazers. Zijn maar weinig lui die dat kunnen claimen.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Waar heb je je info vandaan man? Sister Bliss beheerst al de instrumenten van een symphony orkest, met uitzondering van de blazers. Zijn maar weinig lui die dat kunnen claimen.

zelfs de grote gong?? ;)

bij het volgende faithless concert waar sister bliss al die door haar beheerste instrumenten eens ff bespeeld (dus niet zoals altijd op dezelfde ge-endorsede yamaha synth, die ik overigens nog nooit bij een symphonieorkest heb gezien) kom ik gelijk langs, dan neem ik dat geneuzel van die maxieclownjazz er ook nog es ff bij :duivels: :z

Origineel geplaatst door Yawgmoth

ach ja, blijkbaar wordt er niet altijd gesnapt hoe chemie in een band/project werkt.
mijn muzikale collega kan geen noot spelen maar zonder hem komt er lang niet zulke leuke muziek uit mijn vingers.

je zou toch verwachten dat er juist op een forum zoals dit minder oppervlakkig over muziekmaken gedacht zou worden.

en euh...handig van die grooveboxen! :luv:

Ach, spreek me er niet van, ik heb zelf jaren in bandjes gespeeld.

Eerst in een metal/rock bandje in de 80s, vervolgens in een new-wave/elektro project verzeild
geraakt. In de 90s was het eerst een Techno-duo en later zelfs een live trip-hop trio.
En tegenwoordig (in de 00s) speel ik solo zonder dat ik hokjes-muziek moet maken
(en occasioneel zelfs nog in een een discobandje voor de fun).

Het valt me op dat uiteindelijk er in iedere groep maar 1 motor zit. En dat er altijd
een enorme energie kruipt in het verplaatsen naar repititieruimtes, opstellen/afbreken
van instrumenten, spanningen binnen groepsleden en artistieke compromissen sluiten.
Vaak blijft na enkele jaren alleen de motor over...

Terug naar Faithless... Rollo is technisch gezien een enorm goede producer.
Of Sister Bliss nu goed met een fluit kan spelen zal me eerlijk gezegd worst wezen.
Ze staat gelukkig al aan de juiste kant van de synth en is mooier om op een podium
naar te kijken dan Rollo dus is ze voor mijn part goed gecast. Of die synth nu wel
van stroom is voorzien of niet, lig ik ook niet van wakker. Dat verschil hoor je toch niet.

Sorry dat we je illusies moeten doorprikken, dat hoort nu eenmaal bij volwassen worden.

:duivels:

voorzover ik al illusies had, zijn ze niet doorgeprikt hoor 8o)

maar laten we de arme topicstarter niet langer lastigvallen met ons faithless geneuzel...

Tsja,

Heb een D2 GROOVEBOX en ben daar, los van wat probleempjes die ik ermee d8 te hebben , blij mee.

Voordelen:
-Sequencer 8 kanalen
-Geluiden (sound engine van de MC-505)zijn prima te tweaken
-Mooie KLeur 8o)

Het leert mij op een prettige manier hoe MIDI nu eigenlijk werkt, ik ben niet afhankelijk van een PC (vind ik persoonlijk erg prettig)

Nadelen:
-Sequencer heeft maar 8 kanalen
-Geluiden (in principe blijven het samples)
-De kleur8o)
...........................................................................................................................................

Voor de TS:

Misschien is een D2 met een midikeyboard leuk voor jou om mee te beginnen. Die D2 gaan nu voor dumpprijzen weg. Midikeyboard is essentieel, nummer programmeren mert die touchpad is HELL! Maar voor het geld dat je aan deze twee artikelen kwijt zou zijn, kan je nog daarnaast een leuke 2e hands synthesizer (rack of toetsen...) of sampler aanschaffen.

Dit heeft mij enorm op weg geholpen, misschien is dit voor jou ook een handige manier?

:koffie:

interessante discussie... weereens over grooveboxen :D

zelf ooit draadje begonnen er over, draadje van blizzard gaf ook veel info...

toch ben ook ik daar zelf nog niet uit. ik denk dat ieder toestel wel zijn handigheidjes en zo heeft,
of zijn nut. Toch vind ik dat een groefdoos maar écht nuttig is, mits wat gebruiksgemak, synthengine die iets kan,
eventueel interessante sequencer.
kheb nu de electribe doosjes A en R. fijne bakjes, maar ook weer z'n beperkingen.
wat ik nog overweeg in plaats van deze, zijn de mc307 of 505,

of eventueel de rm1x, maar de meningen zijn verdeeld over zijn klanken.

het is voor iedereen anders uiteindelijk hoe je begint, wat goed werkt.
Toch denk ik dat velen hardware het meest inspirerend vinden,
en vaak meerdere doosjes willen/verkiezen...

Back