x0xb0x - 303 kloon

zie het als een led en een foto-diode in een chip. Zo kun je dus signalen elektrisch scheiden. Als deze dus stuk is komen de signalen van de midi poort niet verder dan de optocoupler.

optocoupler.jpg

daar gaan componenten in principe niet stuk van

Hallo,

De midi in van mijn xoxbox werkt niet meer.
Wanneer ik mijn synth of sequencer aansluit kan ik geen noten van de xoxbox spelen.

Wanneer ik van de midi out van mijn synth naar midi thru laat gaan, kan ik wel gewoon noten spelen.
Ik dacht: ze hebben de bedrading van de out en thru verwisseld.

Ik heb dit gemeld bij mode machines, waar ik hem gekocht heb en zij wisten me te vertellen
dat de optocoupler stuk is.
Mode Machines zegt ook dat ze dit zullen moeten vervangen.

Ik heb geen idee wat een optocoupler is. Is dit iets belangrijk?

Iets wat je zou kunnen proberen is om weerstand R16 op je I/O printpaat van 100 ohm naar 150 ohm te verhogen, als die weerstand nu nog 100 ohm is. R16 hoort bij het circuit voor het ontvangen van MIDI in signalen. Er zijn meerdere gevallen gerapporteerd dat dát de reden van het niet (meer) werken van de MIDI in zou kunnen zijn.

Maar aan de andere kant is het dan toch wel vreemd dat het voorheen nog wel bij je heeft gewerkt..
Maar misschien is het toch het proberen waard...

Weet er iemand of er een build guide bestaat voor het xoxbox project, waar downloaden ?

Thx

Yes! Mijn eerste DIY project is eindelijk geslaagd! Ik heb Mijn Aluminium x0x bouwpakket begin mei ontvangen van x0xsh0p.de en ik ben lekker gaan solderen. Alle componenten waren netjes gelabeld en gesorteerd, helemaal super. Ik had genoeg aan een goedkope soldeerbout van Weller (zonder regelbare temp), een multimeter, een adapter van 3V en oordopjes voor testdoeleinden. Alle tussentijdse testjes gingen goed. Echter toen ik de x0x voor het eerst aanzette gebeurde er niks.. Ik schrok wel, want ik had heel aandachtig en zonder twijfels alles geassembleerd. Maar na wat vragen op het adafruit forum bleek de microcontroller waarschijnlijk defect te zijn. Nadat ik eergisteren gratis een andere microcontroller opgestuurd kreeg van x0xsh0p werkte hij eindelijk!! :okdan:
M'n eerst analoogje! :)
Ik moet 'm nog wel een beetje tunen, want tussen de laagste C en de Hoogste C (3 octaven hoger) zit ie misschien 50cents te hoog. Kijken of dat lukt van de week... Ben er wel super blij mee en hij ziet er cool uit!

Yes! Mijn eerste DIY project is eindelijk geslaagd! Ik heb Mijn Aluminium x0x bouwpakket begin mei ontvangen van x0xsh0p.de en ik ben lekker gaan solderen. Alle componenten waren netjes gelabeld en gesorteerd, helemaal super. Ik had genoeg aan een goedkope soldeerbout van Weller (zonder regelbare temp), een multimeter, een adapter van 3V en oordopjes voor testdoeleinden. Alle tussentijdse testjes gingen goed. Echter toen ik de x0x voor het eerst aanzette gebeurde er niks.. Ik schrok wel, want ik had heel aandachtig en zonder twijfels alles geassembleerd. Maar na wat vragen op het adafruit forum bleek de microcontroller waarschijnlijk defect te zijn. Nadat ik eergisteren gratis een andere microcontroller opgestuurd kreeg van x0xsh0p werkte hij eindelijk!! :okdan:
M'n eerst analoogje! :)
Ik moet 'm nog wel een beetje tunen, want tussen de laagste C en de Hoogste C (3 octaven hoger) zit ie misschien 50cents te hoog. Kijken of dat lukt van de week... Ben er wel super blij mee en hij ziet er cool uit!

Allemaal goed gelukt zonder oscilloscoop?

Ik gebruik de Midi Thru nu als Midi In.
Werkt perfect.
En ik hoop dat het zo blijft.

Ik zou er toch nog een keertje naar kijken als ik jou was, de In gebruiken is door de optische scheiding wel een stukje veiliger. Aangezien de In maar uit 6 componenten bestaat moet de fout toch snel gevonden zijn...

Daarnaast hang je met de Thru je midi bron aan de +5V van de x0xb0x. Als het tegenzit tref je ooit een apparaat dat daar niet blij van wordt (lees: waarmee je dus de midi out van dat apparaat sloopt). Het is allemaal niet echt lekker...

Ik gebruik de Midi Thru nu als Midi In.
Werkt perfect.
En ik hoop dat het zo blijft.

Op een gegeven moment werkte dit ook niet meer.
Ik heb hem teruggestuurd voor nazicht.
Volgens Modemachines zou midi nu moeten werken.

Na een test:
Midi out werkt.
Midi in werkt niet met mijn interface (Motu 128 )
Midi in werkte met de XP-10, de noten die ik speelde op de XP-10 stuurden de Xoxbox.

De Xoxbox afgezet. En later terug aan.
-> Midi in werkt niet meer. Ook niet in combinatie met de XP-10

Pff... nog eens de winkel contacteren... :erm:

Allemaal goed gelukt zonder oscilloscoop?

Ja alles is zonder oscilloscoop gelukt. Zo'n oscilloscoop zou wel erg handig zijn voor de tussentijdse controles, en om eventuele fouten op te sporen in het signaalpad maar het is niet essentieel. Bij mij ging dat dus zonder oscilloscoop allemaal goed.

Ik ben ook van plan om mijn eigen x0xbox te gaan bouwen. Aangezien het heel lang geleden was dat ik heb gesoldeerd en ik nog nooit op printplaten heb gesoldeerd ben ik van de week naar een docent elektrotechniek gegaan en die heeft mij het een en ander laten solderen, na een grondige controle onder een loep kreeg ik te horen dat hij de verbindingen netjes en goed gesoldeerd vond.

Ik wil eerst nog wat gaan oefenen voordat ik definitief aan dit project begin. Vandaar de vraag aan diegene die al een keer de x0xb0x hebben gebouwd wat vond je de moeilijkste onderdelen om te solderen/bevestigen?

usb chip uiteraard

connectoren zijn ok, eerst plaatsen met backpanel erop, dan pas solderen

FLAT top leds zijn het lastigste, eergisteren 3 kwartier bezig geweest om een frontpaneel terug te bevestigen (was wel een x0xi0, dus meer onderdelen die perfect moesten passen)

Bij de kit die ik heb zat de USB chip er al op gesoldeerd. Evenals de temperatuur weerstandjes.
Momenteel ben ik met behulp van een scope bezig om de sound beter te krijgen...
Ik heb een resonance mod gedaan maar vind het accent nu te veel resonantie hebben

Attachments

• 322230_222818834472505_100002331706936_515193_381382081_o.jpg
    322230_222818834472505_100002331706936_515193_381382081_o.jpg
    31,6 KB · Bekeken: 94
De jack connectors aan de achterkant, omdat die niet helemaal kloppen met het backpannel

usb chip uiteraard

connectoren zijn ok, eerst plaatsen met backpanel erop, dan pas solderen
FLAT top leds zijn het lastigste, eergisteren 3 kwartier bezig geweest om een frontpaneel terug te bevestigen (was wel een x0xi0, dus meer onderdelen die perfect moesten passen)

Bij de kit die ik heb zat de USB chip er al op gesoldeerd. Evenals de temperatuur weerstandjes.
Momenteel ben ik met behulp van een scope bezig om de sound beter te krijgen...
Ik heb een resonance mod gedaan maar vind het accent nu te veel resonantie hebben

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb bericht gehad dat bij de kit van www.x0xsh0p.de de USB chip er al is opgesoldeerd. Waar ik dus heel blij mee ben. Hij heeft er al iets van 1000 in elkaar gezet :eureka:
M. Koster is er door drukte mee gestopt en heeft me laten weten dat een x0xi0 moeilijker is. Vandaar dat ik met de gewone x0xb0x begin.

@neuromancer bedankt voor het plaaten van de scope foto. Dan weet ik meteen naar welke hardware scope ik uit kan kijken. Ik ga het voorlopig eerst met de software versie doen tot dat ik een hardware heb.

Rvooh en neuromancer Succes met het verder afstellen.

57 paginas is een beetje veel om geheel door te lezen, waar koop je op dit moment een geassembleerde xoxbox voor een nette prijs? dus geen 2e hands DYI kit van iemand die half wat in elkaar gewrot heeft, maar gewoon van gasten die al meerdere units voor langere tijd verkopen

Back