GEM Promega digitale piano's

trigg

Brass Intelligence
Luitjes,

Opnieuw een thread over digitale piano's! (de zoekfunctie voldeed helaas niet in deze.......)
De laatste tijd ben ik veel met piano-dingen bezig en ben ik nog steeds op zoek naar de ultieme piano-sound.
Ik heb geen ruimte en geld voor een echte, dus ik wil het beste digitale alternatief.

Laatst bij Feedback op praktisch alle digitale piano's gespeeld, maar geen één vond ik écht goed.
(kan ook aan de interne speakers van de piano's hebben gelegen, maar toch)

Zelf heb ik momenteel de Korg SP100, die best okee klinkt en goed speelt, maar vanzelfsprekend
in het niet valt t.o.v. een echte piano. Ook heb ik software libraries van bv. een Bosendorfer 275, maar
ook die vind ik te dun. Zelfs de aankomende 20GB Ivory-piano van Synthogy (www.synthogy.com)
klinkt toch enigszins clinisch vind ik.

Gisteren werd ik door een ander forumlid gewezen op de GEM Promega 3. Na wat info, demo's
en reviews op internet te hebben gevonden lijkt dit toch wel dé digitale piano te zijn die echt
in de buurt komt bij een acoustische piano (bovendien zitten er ook nog goede Rhodes- en
Wurlitzer-sounds in) De SP100 verkopen en deze aanschaffen lijkt me toch wel helemaal geweldig :)

Nu is de GEM Promega 3 nogal prijzig en is er ook nog de GEM Promega 2. Zijn er hier mensen
die één van deze 2 apparaten bezitten of een vergelijkende test hebben gedaan tussen de
2 en de 3? De 2 heeft iets minder functionaliteiten, minder geheugen en ziet er ook wat goedkoper
uit (vind ik althans), maar klinkt misschien toch goed genoeg??

Ik wil sowieso binnenkort zelf ergens deze beide piano's uitgebreid uittesten op het gehoor,
maar ik ben alvast erg benieuwd naar jullie bevindingen........................

Nog wat plaatjes......... het oog wil ook wat he...

De GEM Promega 2:
promega2m.jpg

De GEM Promega 3:
gempromega3.jpg

Ik heb geen van beide, maar ooit komt hier een Promega3 binnen :{ . De pianoklank is echt de allerbeste die ik tot nu toe gehoord heb :halleluja:

Het verschil tussen 2 en 3 zit hem vooral in minder sounds (maar niet op niveau van piano -minder strings en andere niet-piano geluiden), de helft aan polyfonie, het design wat inderdaad goedkoper afgewerkt is en de beperktere EQ. Maar voor de rest zijn ze zowat hetzelfde.

Ik weet dat hier enkele forumleden zijn die over de 3 beschikken ... misschien kunnen zij je nog wat verder helpen.

Succes :okdan:

:doei:

de 3 is geweldig

de 3 is geweldig

ik had er tot voor kort eentje maar hij is niet te tillen, daarom is ie weg, anders had ik hem nooit weggedaan!!!!

Re: GEM Promega digitale piano's

De Promega's... Het beste wat er is, op het vlak van digi piano's. Maar het klavier kan niet tippen aan dat van een S90 (zelf getest).

De Promega 2 is overigens identiek aan de 3, als het op klank en keyboard aankomt. De 3 heeft 15 sounds meer en een polyfonie van 320 voices (de 2 moet het met 80 minder doen - dus niét de helft!)... krachtpatser he :D Kwa klank zijn beiden identiek.

Origineel geplaatst door trigg

(bovendien zitten er ook nog goede Rhodes- en Wurlitzer-sounds in)

Goede??? Het zijn gewoon de beste! Enkel het origineel klinkt beter, tot nu toe.

Mocht ik zelf kunnen kiezen ik zou voor de 2 gaan, want die vind ik mooier. Ik kon echter een Promega 3 op de kop tikken voor een habbekrats, dat heb ik dus gedaan (het was een model dat op de Frankfurter beurs stond). Nog geen second spijt van gehad.

Maar ga voor alle zekerheid toch maar eentje testen.

Veel sucses verder.

Re: Re: GEM Promega digitale piano's

Re: Re: GEM Promega digitale piano's

Origineel geplaatst door Steven V
Mocht ik zelf kunnen kiezen ik zou voor de 2 gaan, want die vind ik mooier. Ik kon echter een Promega 3 op de kop tikken voor een habbekrats, dat heb ik dus gedaan (het was een model dat op de Frankfurter beurs stond). Nog geen second spijt van gehad.

Nee, dat begrijp ik! Hadden ze er niet toevallig nog eentje staan in de etalage? ;)

Ik zag er ergens eentje (occasion) voor 2100 €uro, is dat een beetje redelijke prijs denken jullie?

Re: Re: Re: GEM Promega digitale piano's

Re: Re: Re: GEM Promega digitale piano's

Origineel geplaatst door trigg
Nee, dat begrijp ik! Hadden ze er niet toevallig nog eentje staan in de etalage? ;)

Nee helaas. Ze hadden twee machines gekocht die gebruikt werden op de beurs, en het bericht stond in een hoekje op hun site, ik ben er gewoon op gekomen tijdens het googlen, terwijl het mijn "vaste" winkel is als ik in België iets koop... Dat bericht stond nog maar één dag of zo op hun site, en de eerste machine was de deur al uit! Ik heb meteen gemaild en ze hebben de tweede en laatste voor me gereserveerd tot ik hem kon gaan ophalen, nog een geluk want een uur later stond er al een vent met de nodige cash te zwaaien om hem direct in z'n auto te laden, zo vertelde men mij later... Ik heb inderdaad erg veel geluk gehad *D

Ik zag er ergens eentje (occasion) voor 2100 €uro, is dat een beetje redelijke prijs denken jullie?

Nou, de mijne was niet nieuw maar ze was ook niet echt tweedehands, en ik heb ze kunnen kopen voor 1500 euro :D:D.

'k Moet er wel bijzeggen dat ik een 'klein' probleempje had; hij heeft maar een dag gewerkt... hij deed het gewoon niet meer na een dag... Maar dat werd gelukkig erg snel én kostenloos door de dealer opgelost! (Voor de geïntresseerden: het moederbord moest vervangen worden, werd me verteld.) De verkoper zei me dat dit de eerste keer was dat ze met een Promega iets dergelijks meemaakten, en het was hun tiende exemplaar dat ze ginds verkochten.

Een Promega 2 was in die tijd te koop in de duitse shops voor 1666 euro nieuw, best een mooie prijs voor een heel erg mooi apparaat.

Ik heb ooit een half uur weg staan smelten achter een ProMega 3 bij Feedback en damn...

Die bak klinkt niet gewoon goed maar bijzonder goed!!!

Oeps... Net effe gekeken op de Gem site en je blijkt gelijk te hebben 8o)

Maarre... 160 stemmen lijkt me wel nog steeds meer dan genoeg. Of niet? }:|

Die promega's zijn qua klank inderdaad erg goed.

Die Promega 2 kost bij feedback 1599, en de Promega 3 kostte 1799.

Oeps... Net effe gekeken op de Gem site en je blijkt gelijk te hebben 8o)

Maarre... 160 stemmen lijkt me wel nog steeds meer dan genoeg. Of niet? }:|

Ligt eraan hoe hij opgebouwd wordt. 1 klank = 1 stem? Vast niet, want dan is 320 wel érg zinloos...

Origineel geplaatst door Cheimoon
1 klank = 1 stem? Vast niet, want dan is 320 wel érg zinloos...

Ik snap je niet...

De Promega 3 is 4parts multitimbral, de Promega 2 3parts. Het schijnt dat de polyfonie over die parts verdeeld zijn, dus voor de 3 wordt dat 80 voices per part. Maar de zon schijnt ook...

denk ook eens aan goedkoop alternatief: Kurzweil PC2(r) of de Sp88, klinkt ook erg goed en is veel goedkoper, kies je de rackuitvoering dan kun je er zelf een passende controller bijzoeken.
Ook zijn er goede samples (bijv. BestService) die je met de juiste instellingen ook goed kunt laten klinken. Peter Gabriel gebruikt bijv. de Kurzweil PC2 i.c.m. met een pianosample.
Ook de GEM Realpiano(module) niet vergeten, helaas behoorlijk zeldzaam maar klinkt ook erg goed.

Zoals steven al zei, de sounds van de promega zijn werkelijk heerlijk, het klavier valt ook wel mee, zelf ben ik enorm tevreden met mijn S90, ook de hele goeie rhodes en wulri sounds en de orgelsounds! De acoustische piano sound is ook enorm goed. De kurzweil PC2r zou ik je ook kunnen aanraden, omdat ook hiervan de piano en key sounds enorm goed zijn, maar dat is een rackmodule, dus moet je er nog een klaviertje bij kopen, een yamaha P90 of een andere dgpiano van yamaha.

Het grote voordeel van de Promega's is dat de pianoklanken niet enkel uit velocity geswitchete samples, maar ook uit physical modelling bestaan. Hierdoor kunnen zaken zoals sympathetic resonance, dampermodellen en dergelijke toegepast en gesimulleerd worden. Daardoor wordt ook de dynamiek veel beter nagebootst. GEM noemt deze klankopwekking "DRAKE"

Let wel: ik beweer NIET dat uit een K2600, Motif ES of S90 geen mooie pianoklanken komen ... alleen moet ik voor mezelf toegeven dat ik de klank uit de Promega's het mooiste vind.

Nog even over de algemene klankopbouw: Enkele banken, zoals de piano's, zijn een combinatie van samples en physical modelling ... andere zijn volledig gebasseerd op physical modelling, zoals de Rhodes (hoor die overmodulaties eens in het laag ... om rillingen van te krijgen :{ ) tewijl nog andere klanken enkel op samples berusten, zoals bv de strijkers.

En ik moet toegeven, zelfs de strijkers zijn één van de besten die ik ooit uit een digitale piano heb horen komen. Ik kan ze niet onderscheiden met een topsampler zoals een E4 of S6000.

Ik denk dat voor 1700 EUR en héél degelijke piano wordt neergezet ... en wie weet vind je er één 2de hands.

Ik ben in ieder geval van plan om over een jaar of zo op zoek te gaan naar de 2 of 3 ;)

:doei:

Heb een paar maanden nu een Promega 3. De piano's zijn het beste wat er verkrijgbaar is, niet te vergelijken met Roland en Yamahahaha (in positieve zin dus).
Rhodes, clavecimbel en sommige pad's zijn ook om te smullen. Ingebouwde effecten zijn redelijk goed.
Enige reden waarom ie er bij mij uit zou gaan is wegens de aanschaf van een echte piano (wanneer ik daar de ruimte voor heb).
Adviesprijs was een half jaartje geleden €3000 bij Conijnmuziek in Eindhoven! Maar goed, het ding verkocht voor geen meter, aangezien er met geen mogelijkheid een nog te tillen vliegkist omheen te bouwen is. Dus heb ik de prijs naar €2200 omlaag kunnen duwen, nog vrij veel als ik jullie prijzen lees...

Ik snap je niet...

De Promega 3 is 4parts multitimbral, de Promega 2 3parts. Het schijnt dat de polyfonie over die parts verdeeld zijn, dus voor de 3 wordt dat 80 voices per part. Maar de zon schijnt ook...

Ja, zoiets bedoelde ik. Op een 88-toetsen klavier dat niet echt voor midi bedoeld is, leek een polyfonie van 320 me nogal zinloos, maar blijkbaar is er toch multitimbraliteit. Maar dan nog verwacht ik niet dat het indrukken vaqn één toets (één klank) slechts één stem uit de polyfonie gebruikt, of is dat toch zo?

Back