GEM Promega digitale piano's

320 Stemmen polyfonie is zeker niet zinloos. Wanneer je het sustainpedaal gebruikt om veel noten achter elkaar te laten doorklinken, is het zeer storend wanneer je na verloop van tijd 'gaten' krijgt in de klank, omdat de polyfonie niet toereikend is. Daarom is de promega ook een beter alternatief voor bijvoorbeeld klassieke of jazz pianisten dan alle Roland en Yamaha modellen.
Wanneer je de promega multitimbraal gebruikt, worden die 320 stemmen verdeeld over het aantal modules wat je gebruikt, althans, zo was het mijn duidelijk. Gebruik je dus 2 klankmodules tegelijkertijd, heb je 160 stemmen tot je beschikking.
Het indrukken van één toets is precies één stem!

Origineel geplaatst door Cheimoon
Maar dan nog verwacht ik niet dat het indrukken vaqn één toets (één klank) slechts één stem uit de polyfonie gebruikt, of is dat toch zo?

Ik denk het wel... Als ik met m'n arm op het keyboard ga liggen (dus veel toetsen ingedrukt), en dan druk ik nog enkele andere toetsen, dan hoor je nog steeds iets (niet erg prettig maar het lukt dus wel).

Mja deze test bewijst natuurlijk niks. Kan zijn dat er bij nieuwe aanslagen noten "gestolen" worden.

Nee, dat snap ik allemaal wel, maar met 88 toetsen voldoet dus een polyfonie van 88, als je niet multitimbraal werkt! En die 88 kun je ook slechts theoretisch halen (hele snelle glissando naar boven met sustain-pedaal). En vergeet daarbij niet dat de snaar opnieuw wordt aangeslagen wanneer je op een piano een toets opnieuw indrukt, dus dat één toets twee keer weerklinkt kan niet.

Vat het niet verkeerd op: ik geloof best dat-ie 320 polyfoon is. Het is alleen loeiveel, dus het lijkt mij niet onaannemelijk dat je bij elke toetsaanslag meerdere stemmen gebruikt, net zoals bijvoorbeeld op de meeste romplers één patch kan bestaan uit één tot vier waveforms. Een patch met vier waveforms gebruikt dus vier stemmen van de polyfonie per aanslag (afhankelijk van instellingen zoals splits e.d., maar dat terzijde). Dus als jullie weten hoe het geluid in de Promega's precies wordt opgewekt, dan weet je wat de 'werkelijke' polyfonie is waar je in de praktijk mee werkt. Misschien is dat bij de Promega 3 nog steeds 320, maar bijvoorbeeld n Fantom X met een polyfonie van 128 haalt dat hoogst zelden bij één patch omdat die zo goed als altijd uit meerdere waveforms zal bestaan.

(het is niet heel belangrijk hoor en ik heb en hoef geen Promega dus het maakt mij niet zo veel uit, maar ik ben gewoon nieuwsgierig :geslaagd: )

Volgens mij moet je het zo zien.

1 toets aanslaan = 1 stem.

sustainpedaal indrukken en 5x achter elkaar een toets indrukken = 5 stemmen.

En als je dan het meetrillen van de naaste snaren ook meeneemt in het geluid, zal dat alleen maar oplopen. Hoe dat precies zit, weet ik niet; GEM heeft daar het Physical Damper model voor ontwikkeld - dat zit in de RealPiano's -, en verfijnt in hun ProMega's. DRAKE is overigens de processor+platform wat hiervoor ontwikkeld is.

DRAKE (Dsp-Risk-Advanced-Keyboard-Engine) is the ultimate DSP: probably the most advanced in music software in the world. Its 32-bit and 50-Mips internal structure and its totally programmable software architecture, make this processor so powerful and fast that any kind of algorithm (from Wave Table to Physical Modeling) can be implemented in real time, either in generation or in post-processing.

NB Waarom ze geen opvolger maken van hun Equinox met zo'n dijk van een processor is mij een raadsel, maar ze zullen er wel niet genoeg aan verdienen...

In ieder geval lijkt 330 misschien overkill, maar je zult in ieder geval nooit een tekort hebben aan stemmen. Ter vergelijk: met 64 polyphone zit ik met gewoon normaal pianowerk (sample) + 1 laag strings heel snel aan dat plafond. Stel je hebt een geluid met meerdere layers, en dan ook nog eens sustain gebruik, schiet het gebruik van het aantal stemmen snel omhoog. Dus ik denk dat het niet voor niets 330 is. Voor piano alleen is dat overkill, maar zodra je met gelayerde geluiden gaat werken niet helemaal absurd veel.

NB2 De promega 2 en 3 zijn allebei 25 kilo. Het is in je eentje nog te tillen (heb zelf een 22.5 kilo Equinox 88 ), maar met een flightcase is het toch te zwaar. Maar dat is een Steinway of een een Fender Rhodes ook ;)

Laatst gewijzigd:
Nou, echt veel Promega 3 bezitters zijn er niet op het forum. Maar volgens mij is VL7 de vorige eigenaar van de mijne geweest. Klopt dat, VL7?
Ik ben van huis uit klassiek geschoold pianist en ik wilde af van de discussie wat nu de beste digitale piano is, dus ik heb de Promega 3 gekocht, puur op basis van de specs en de lovende besprekingen. De verschillen tussen de 2 en de 3 zijn hierboven voldoende toegelicht.
Ik vind het de beste digitale piano die ik gehoord heb. In plaats van verschillende samples per aanslagsterkte te gebruiken, heeft GEM gekozen voor natuurkundige modellen. Dit klinkt veel natuurlijker en bespaart ook sample RAM. Die 128 MB is dus echt wel genoeg. Ook de demping klinkt perfect (met namebij het clavecimbel; dat had de recensent van Interface niet gehoord) Mijn Kurzweil K-2500S heb ik ervoor weggedaan. De elektrische piano's zijn misschien nog beter, met name de oversturing bij harde aanslagen. Je haalt niet alleen een vleugel, maar ook een Rhodes, Wurlitzer en een clavinet in huis. De honkeytonk is zo realistisch, dat je je in een saloon in Nothing Gulch waant.
De mellotrons zijn ook bovengemiddeld, allen wat te weinig samples.
De bedieniing is de eenvoudigste die ik ooit gezien heb.
Minpuntjes zijn: de prijs van het drievoudige pedaal (152 euro bij Musicstore Keulen), de hoorbare stappenruis bij toonbuiging van de clavinetten, de geringe ingebouwde LFO modulaties (bijv. alleen de blazersklanken hebben vibrato door aftertouch), stapelen van klanken gaat alleen flexibel via midi en de trage terugslag van de toetsen. Dit laatste schijnt in de nieuwere modellen verbeterd te zijn.
Kortom, een aanrader.

Hi,that's me ;-)

Hi,that's me ;-)

maareh...stapeling van klanken gaat juist in mijn ogen supersimpel:
kies het geluid, zet het aan en het is gestapeld.Je kunt ook nog de keyrange instellen, ongelofelijk, zo simpel.
Ik ben er nog steeds verliefd op=( =( =( =(

Inderdaad, geluiden layeren is zo simpel als het kan... Zet gewoon het geluid aan wat je wilt layeren. Eén druk op de knop, simpeler kan toch niet :confused:. En dan gewoon de volumes instellen met behulp van de motorised faders.

Ik heb zelf één probleem met de Promega: de machine schijnt altijd volume messages uit te zenden, wat op zich goed is, maar als je met een sequencer je performance wilt opnemen en na het opnemen blijf je op die track staan, en je wilt het volume wijzigen van één van de layers met behulp van de schuiven, dan "vechten" deze schuiven tegen als je ze wilt verplaatsen.
M.a.w. ze worden gecontroleerd door wat ze zelf uitzenden -> Promega zend volume info naar sequencer, sequencer zend deze terug (midi loop), dus de fader is als het ware gelockt op die bepaalde waarde... Als je dan de schuif wilt verzetten dan lockt deze nog steeds, de fader "vecht" dus a.h.w. tegen de verschuiving. Heel vervelend!

Ik heb geen flauw idee hoe je dit kunt oplossen. Natuurlijk kun je een midi knoppen- of schuifdoos kopen maar dat vind ik wel een beetje een omweg.

Ik heb geen flauw idee hoe je dit kunt oplossen. Natuurlijk kun je een midi knoppen- of schuifdoos kopen maar dat vind ik wel een beetje een omweg.

Kan de Promega z'n midi in niet filteren? Ik kan op mijn GEM S3 gewoon controllers uit de inputstream halen als ik wil.

Origineel geplaatst door Danny
Ik had al hartpijn dat ik hem (nog) niet kon kopen ... en met al deze ervaringen erbij wordt het er zeker niet beter op =(

Zou ik toch eens met de lotto moeten meespelen??? :dubbel:

:doei:

Ja, Danny... ik weet precies wat je bedoelt!
Deze thread zorgt er voor dat ik dat ding alleen maar nog meer wil hebben......... :frons:

Iedereen iig bedankt voor jullie toelichting en ervaringen tot zo ver!! :)

Origineel geplaatst door etaoin
Kan de Promega z'n midi in niet filteren? Ik kan op mijn GEM S3 gewoon controllers uit de inputstream halen als ik wil.

Geen idee... Het staat alvast niet in de handleiding.

Je kunt ook MIDI out volume change van de sequencer eruit filteren in je sequencer.

Origineel geplaatst door RedTitan
Je kunt ook MIDI out volume change van de sequencer eruit filteren in je sequencer.

Dat klopt. Maar m'n E-mu Command Station kon dit niet. Nu heb ik een MPC, die kan dat wél :)

Maar daarnaast vind ik het wel stom dat je het op de GEM niet kan uitzetten :(

Re: Hi,that's me ;-)

Re: Hi,that's me ;-)

Origineel geplaatst door VL7
maareh...stapeling van klanken gaat juist in mijn ogen supersimpel:
kies het geluid, zet het aan en het is gestapeld.Je kunt ook nog de keyrange instellen, ongelofelijk, zo simpel.
Ik ben er nog steeds verliefd op=( =( =( =(

Ik wist het wel! Maar ik ben ook achter de identiteit van Ferdi E(lElsas) gekomen en dat was iets meer denkwerk.
Je hebt gelijk met je commentaar. Ik bedoelde de specifieke situaties waarin je "splits" gebruikt. Met "to left" kun je een of meer geluiden
(maximaal 4, want er zijn 4 geluidscategorieën) aan de linkerkant van het toetsenbord toewijzen, maar deze stapelen met een klank die aan het gehele klavier is toegewezen gaat niet.

PRO mega is the best

PRO mega is the best

Greetings...

Jazeker ook ik sluit me aan bij alle lovende kritieken. GEM PRO mega piano's zijn tot op heden de beste stagepiano's qua sounds. Helaas zijn ze wel aan de zware kant om te tillen, en niet iedereen heeft gelijk 1500 - 2000 EURIE in z'n broekzak zitten om zo'n ding aan te schaffen.

Vergeet alleen niet dat de voorlopers, namelijk de PRO1 en PRO2 stagepiano's, ook al geweldige instrumenten waren, en voor hun tijd al ver voorliepen. Mocht je deze ooit op de kop kunnen tikken voor een goedkope prijs (lees: onder de 800 EURO), schroom niet! Ook dit zijn geweldige stagepiano's, en voor de gemiddelde gebruiker zeker voldoende!!!

Helaas vind ook ik dat het klavier van de GEM piano's nog wel wat te wensen over laat, en daarom heb ik naast mijn PRO2 piano, ook een realpiano expander module, zodat ik deze ook op mijn Yamaha digitale piano kan aansluiten, die uiteraard een GEWELDIG klavier heeft.

GEM rulezzzz (qua stagepiano's dan.....)

Ik lees met veel 'kwijl' in de mond (en idem oorsmeer in de oren?:confused: ) deze thread,

ben dus van plan me promega aan te schaffen

nu vraag ik me gewoon af, of die 3 het prijsverschil waard is ten opzichte van die 2?

ik was ook naar aanleiding van de reviews, de specs en de mp3's van plan een promega (2) te kopen. Maar ik wil niets ongezien kopen, dus ik ben naar feedback rotterdam gegaan omdat daar nog een promega 2 staat. Hij viel mij tegen, het klikte bij mij niet.
Dus ik raad je aan om toch eerst even te gaan luisteren, mischien klikt het bij jou wel.
Bij muziekhuisdacapo kost de Promega2 1650,- en een originele promega tas met wieltjes nog eens 75,-

Waarom heeft nog niemand het over de kawai MP-9500 gehad? Die heeft toch wel zo´n beetje het beste pianogeluid dat er uit een stagepiano kan komen....... Beter zelfs dan de promega 3 (vind ik dan). En de opvolger (MP-4) is nog niet eens zo duur (1299 euro) en heeft ook geluiden die minstens zo goed zijn als die van de promega´s. :okdan:

Back