Hoe maak ik zo'n Aaaah-klank

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Tja ik probeer al een tijdje een choir te maken.

zo'n hele mooie aaaaaaaaaah- klank...

Hoe doe ik dat toch? Welke waves en wat doen de LFO's?

Hulp gaarne!

bedoel je een 'aaah' sound als in kraftwerk (radio-activity) of new order (power, corruption and lies), dan zou ik zeggen een roland VP330 vocoder. je kan het ook proberen met VA vocoders (nord modular, korg ms2000); enkele synths van E-mu (met name de morpheus) hebben vocal formant filters.

Thanks voor de reply's,

maar dat moet toch ook gewoon met een synth lukken i.p.v. vocoders of sample's?

Ik kan toch zweren dat ik dat wel eens gehoord heb.....

Er zit een patch in mijn Andromeda die pavarocky zegt??? nou dan moet aaaaaaah toch ook wel lukken???

[edit] ik zal thuis wel ff een voorbeeldje posten[/edit]

met een XT van waldorf naar het schijnt en uit de virus in den aard....uit de Z1 heb ik ook zoiets..(MOSS synthese)
heb em wel nog nooit zelf geprogged die klank...

Waar zitten die synthgoerroes hier ?
8)

Zoek even op "formant" op dit forum. Of lees dit artikel: http://www.marksmart.net/sounddesign/choirsounds/choirsounds.html

Een dedicated formant filter, of een aantal goeie steile filters die je op specifieke resonanties instelt, liefst in Band Pass Mode, is essentieel om dit te bereiken op een substractieve synth met 'standaardgolfvormen' als bron.
Kortom: het is belangrijk dat je aangeeft wat voor synthese model en welke specifieke synth je wilt gebruiken.
Heb je bijv. wavetable synthese tot je beschikking, wordt het al makkelijker. Of additieve synthese, ook een goeie kandidaat, maar het opwekken van je geluid zal op een totaal andere manier gaan.

Wat Hanz zegt klopt.

In principe is een formant filter, hetzelfde als een parametrische eq. Oftewel een bandpass filter. Je moet minimaal 3 banden hebben. Wanneer je de frequenties in bepaalde verhoudingen instelt, creeer je een zogenaamde resonantie. Een resonantie zit in elk physiek voorwerp, met name instrumenten. De klank van een viool bijv. hangt af van de bouw van de houtenklankkast, welke een specifiek aantal resonanties heeft. Zo is de keel/mond een soort klankkast voor onze stem. Wanneer je de frequenties hiervan weet, creeer je eeeh, ooooh en aaaah klanken.

Een va-synth met para-eq, danwel 3x band-pass filter (hoe meer hoe preciezer) + een vco met veel harmonische, zoals een zaagtand, et voila

Helaas weet ik ff niet 1 2 3 de frequentie verhoudingen... maar die staan of op het forum ergens, of op google.

Op de ms2000 zitten ook zogenaamde Vox wavevormen. Heb ze eigenlijk zelf nog niet gebruikt (hooguit tegengekomen bij een preset), want ik ben nu nogal in de ban van de modseq/arp/standaardgolfvorm. :eureka: Moet maar dit weekend eens mee gaan rommelen.

heb je Cubase SX ? Want daar zit een softsynthje bij met allemaal van die waveforms...

Ik ga dat met de Andromeda A6 doen.....

Moet volgens mij geen probleem zijn, qua filtering dan. mogelijkheden zijn legio met die filtertjes..... :)

Ik ga die linkjes allemaal bekijken.... :walker:

Als iemand het specifiek met de a6 weet, hit it!

thanks.....

@shortwave:

tja lekker makkelijk maar in de stijl van "ken uw synth" niet erg handig.....

:)

Het wordt pas leuk met een dikke laag chorus er over heen trouwens. Die basisgolfvormen voor choirs klinken behoorlijk schraal.

Origineel geplaatst door Alex Omega
Ik ga dat met de Andromeda A6 doen.....

Moet volgens mij geen probleem zijn, qua filtering dan. mogelijkheden zijn legio met die filtertjes..... :)

Ik ga die linkjes allemaal bekijken.... :walker:

Als iemand het specifiek met de a6 weet, hit it!

thanks.....

Idd formanten filteren met een of meer BPF's (met subtiele resonance),
en/of een (param.) eq. (hoog & laag wegdraaien, veel midden overhouden)

Gebruik een/meerdere VCO zaagtanden die je met een random modulatie langzaam & licht ontstemt
Vergeet ook chorus en/of langzame phasing niet

tjees, gaaf om te zien dat er toch wel veel mensen zijn die weten hoe het moet!

Prijs u zelf! soms mag je toch best blij zijn met zo'n forum.

aangezien er in mijn vrienden clubje NIEMAND muziek maakt......

Ik laat het resultaat zekers horen....

Als iemand nog iets toe tevoegen heeft, the more the marrier!

BTW, bijna weekend...

Origineel geplaatst door shortwave
Of je neemt gewoon een sample van "Aaaaah" van D-Shake (Go-Bang records - 1990)

:D

Dat is Yaaaah, das tog wat anders ;)

Back