Motu Digital Performer

dextah

Ouwe rot
Cubase begint me een beetje te vervelen .
Heb ook maar niet naar SX3 geupdate ..
Logic spookte heel even door mijn hoofd maar dat heb ik al een paar keer geprobeerd .. daar kan ik niet mee omgaan en is me ook ff te duur .
Zit nu al een tijdje met Digital performer in mijn hoofd .
Zijn er hier mensen die met DP werken ?
Ik ken persoonlijk niemand die er mee werkt .
Mochten er hier mensen rondzwerven die met DP werken .. vertel er eens wat over .
Volgens mij is het niet een echt extrememe overstap van SX naar DP .

Nog sterker, ik heb helemaal nooit van het pakketje gehoord.

Waar komt het vandaan (qua platform roots) en wat doet het anders dan Cubase / Logic / Tracktion / Ableton?

Ik heb (ondanks als pc-gebruiker) van Digital Performer gehoord. Ik had ergens gelezen dat het in Amerika een vrij populaire sequencer schijnt te zijn. Iik kan je helaas niets vertellen hoe het pakket werkt, maar ik heb de indruk dat het richting Cubase en Logic gaat. Btw, Autechre werkt ook met DP:http://www.soundonsound.com/sos/apr04/articles/autechre.htm

DP heeft sinds het stukje in SoS ovcer Autechre ook mijn interesse gewekt.

Tot nu toe heb ik altijd op een Winddoos pc gewerkt, maar ben nu aan het sparen voor een dikke vette G5 notebook (welke ik pas over anderhalf jaar kan kopen, want ik ga eerst op wereldreis, maar das een ander verhaal)

Cubase heb ik een jaar of twee geprobeerd, maar dat werkte me tegen.

Gister heb ik een stuk gelezen over DP in SoS (nieuwe versie DP 4.5, is uitvoerig gestest in SoS februari 2005!!), en het blijft me erg boeien. Het ziet er erg clean uit en ook erg overzichtelijk. Wat ook zeker interessant is, is dat je ook video kunt integreren. Dit kan natuurlijk met meerdere paketten, maar goed.

Ik heb op dit forum weinig tot geen info kunnen vinden over DP en het begint er inderdaad op te lijken dat er niemand op dit forum gebruik maakt van dit pakket.

Het schijnt dat in de USA dit pakket erg veel gebruikt wordt. Verder hoor je er erg weinig over.

ik kan je dus niet verder helpen, maar deel wel je interesse en hoop dus dat iemand ons in deze thread wat wijzer kan maken!?

:biertje:

Origineel geplaatst door dsil
DP heeft sinds het stukje in SoS ovcer Autechre ook mijn interesse gewekt.

Gister heb ik een stuk gelezen over DP in SoS (nieuwe versie DP 4.5, is uitvoerig gestest in SoS februari 2005!!), en het
:biertje:

Die SOS heb ik ook ..
Dat is de reden waarom ik deze thread begonnen ben .
Ik kon Dp al wat langer omdat ik een tijd geleden al zat te twijvelen tussen logic Cubase en toen ook nog Protools en DP Alleen was er toen nog geen OSX en geen SX .

ik zit ook DP te overwegen om op een mini mac te gaan draaien. Puur om surround te mixen aangezien ik cubase te zwaar vind enzo en dat perse sx 2 moet zijn omdat die een fatsoenlijke surround panner heeft (wat SX1 dus NIET heeft)

maar vraag me af of versie 3 wel op OS X panther draait. Zoja dan gaan we voor 3. Anders word het toch 4... maar goed dat zoeken we nog wel uit...

maar denk niet dat mensen er ervaring mee hebben. Voornamenlijk ook omdat DP zich ook wat meer richt op filmscoring en de productie voor dat soort dingen. En omdat het MAC only is en het gros Bill steunt (uit vrije wil, prijs overwegingen of omdat ze gewoon worden geforceerd...)

Ik ben laatst naar de Muzikantendag geweest in de Ancienne Belgique. Daar twee producers aan het werk gezien, die Digital Performer kwamen promoten. (ik geloof dat 1 van de 2 op het Ritz in Brussel les geeft; misschien gebruiken ze daar dan ook wel DP)
Ze hebben daar op 1! uur tijd een volledig nummer opgenomen (Sexmachine van James Brown); het leek me allemaal relatief simpel om te gebruiken. Maar ik ben een redelijke leek op dit gebied; ik kan dus niet vergelijken met andere software. Het had ook veel mogelijkheden. Ze pasten o.a. de toon van de zang aan; heel makkelijk om de correcte toon in te stellen.
De man heeft verscheidene keren herhaald dat DP zeer goed omspringt met CPU-gebruik. Je kon dus zeer veel sporen en plug-ins gebruiken.
Daarna hebben ze ook nog een nummer met heel veel sporen afgemixt op 1! uur (natuurlijk niet zoals ze anders zouden doen; moest vooruitgaan)
Zag er dus allemaal simpel uit eigenlijk; en zo heb ik het graag.

Zijn er nu hier al mensen die zelf ervaring hebben met Digital Performer?

Is DP enkel verkrijgbaar voor Mac eigenlijk?

Groeten,
Jan

Ik herinner me nog iets wat die mannen vertelden. Digital Performer gebruikt hetzelfde bestandsformaat als ProTools. Dus je bestanden van DP kunnen bijv doorgemaild worden naar iemand, die protools in z'n studio gebruikt; en perfect geopend worden in PT.

Ook kan je ongelimiteerd "undo" gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door carrejans
Ik herinner me nog iets wat die mannen vertelden. Digital Performer gebruikt hetzelfde bestandsformaat als ProTools. Dus je bestanden van DP kunnen bijv doorgemaild worden naar iemand, die protools in z'n studio gebruikt; en perfect geopend worden in PT.

Ook kan je ongelimiteerd "undo" gebruiken.

jaja, die mannen heb ik ook is bezig gezien... twee muzikantendagen geleden...:)

hanz, jij als freak nog nooit van DP gehoord? dat is wel straf...;)

tis btw 'rits'... ritz is nog even iets anders ;)

Origineel geplaatst door Maks
jaja, die mannen heb ik ook is bezig gezien... twee jaar geleden op muzikantendag...

hanz, jij als freak nog nooit van DP gehoord? dat is wel straf...;)

tis btw 'rits'... ritz is nog even iets anders ;)

Origineel geplaatst door dsil
Tot nu toe heb ik altijd op een Winddoos pc gewerkt, maar ben nu aan het sparen voor een dikke vette G5 notebook (welke ik pas over anderhalf jaar kan kopen, want ik ga eerst op wereldreis, maar das een ander verhaal)

Laat me dan even weten waar die te koop zijn aangezien deze nooit gebouwd gaan worden. (zie Mac thread) :D

Ik draai nu een half jaar DP 4.5 en ben er heel erg tevreden over.

Voordelen:

- het gezicht van mensen die je studio binnenkomen: "digital perwattte???"
- het is echt super overzichtelijk
- veel routing mogelijkheden (in principe kan alles naar alles gerout worden)
- goeie kwaliteit interne effecten (de basics: compressor, eq etc.)
- directe pitchanalyse van monofoon audio signaal, niet alleen goed om je vocals mee te bewerken: je kan heel makkelijk variaties van samples maken (bijv. een baslijn 4 x loopen en dan de vierde maat iets aanpassen)
- retesnel want totaal geen overbodige fratsen. verwacht geen mooie, glimmende, kleurrijke userinterface als de nieuwe logic, maar gewoon grijs en simpel.
- de befaamde 'adjust soundbite to sequence tempo' functie. m.a.w. er simpele in intuitieve timestrech.
- audio quantizing, vanuit het zelfde schermpje als de midi quantizing.
- hele handige midi drumeditor, die je per spoor een 'kit' laat samenstellen van de noten die je gebruikt. Ook handig voor monofone baslijntjes dus!
- Goede allround midi implementatie.

Nadelen:

- het is ff wennen
- de routing moet je even duidelijk worden. In principe zijn er geen verschillen tussen aux tracks, inserts, sidechains etc. Je maakt voor de output de keuze tussen bus1 - bus128 en bij de betreffende input kies je dan weer de geselecteerde output bus. (bijv. reverb send -> bus 1. nieuw aux-kanaal aanmaken. input op een nieuw kanaal -> bus 1. en dan zet je een reverb insert op dat kanaal)
- interne effecten zijn erg basic. Niet echt freakable.
- geen megeleverde softsynths
- VST wrapper werkt erg sloom, dus je bent eiegnlijk beperkt tot AU en MAS (native MOTU) plugins
- Hij doet een beetje raar met midi-patch names (maar dat kan ook aan mij liggen).

Kortom, het is vooral een erg degelijk pakket. Ik vind de implementatie van softsynths niet zo fijn, dus het is vooral een pakket voor mensen die (ook) met hardware werken of alleen maar meer-sporen audio willen opnemen.

Succes met je keuze!

draai nu sinds dit weekend op DP en ben bezig me enorme cubase project over te zetten naar DP (ben op G5 overgestapt omdat ik steeds meer een grote afkeer krijg van windows en MS en omdat mijn bak het gewoon nietm eer kon hebben...).
Het was eerst echt even wennen maar al vrij snel krijg je een beetje door hoe het in elkaar zit.
Je hebt een makkelijk hoofdvenster met boven gewoon de knoppen voor mixer etc. Je kan alles in 1 venster houden. Lekker handig.

Mixing is erg makkelijk al heb ik me controller nog niet aan de praat gekregen (mackie en rt worden ondersteund standaard. De rest is uitvogelen...). Plugins die erbij zitten zijn echt geweldig ! Veel beter als bij cubase bijvoorbeeld.

VST naar AU wrapper is idd niet echt snel. Je kan beter VST naar MAS hebben (niet van fxpansion). Die werkt wat beter met DP.

DP is idd erg retesnel. Kan me project met effects, fotoshop, msn, itunes en mozilla open hebben met 512 MB (sta ik dus echt van te kijken...) Workflow is ook lekker makkelijk.

DP heeft een enorme variatie aan functies, handigheden, edit mogenlijkheden etc. Dingen die vrij uniek zijn (audio naar midi conversie in je sequence scherm. Even de pitch van een audionootje aanpassen etc. Voor beats ed zijn er ook veel mogenlijkheden.

DP is echt geweldig al is het zeker wennen en eerlijk gezegd misschien niet voor beginners.
Enige minpuntje vind ik dat de transport balk zo belachelijk groot is en niet verkleind kan worden (je kan wel enkele dingen weghalen maaar in hoogte blijft hij even groot). Maar goed druk op F9 en mac os x laat mooi alle venstertjes zien (expose?)

Insiders tip voor Mac gebruikers ! Kan meer als Logic en is nog goedkoper ook (plus is een volwaardig front end voor pro tools systemen waarbij je dus ook met pro tools plugins kan werken als je protools stuff hebt (hardware))

Ff lekkah een oude thread omhoog beuken!

Ik ben dus ook overgestapt naar DP en ben me er nu mee bezig aan het houden, ik ben erg tevreden enzo en ben het helemaal eens met wat er boven allemaal gezegd is.. ik ga de voor en nadelen niet herhalen, wel ben ik heel erg benieuwd naar de "beruchte" videotutorials! Ik heb er een aantal gezien over pt, maar nog geen over DP en deze schijnen bijzonder goed te zijn. De manual liegt er niet om en is erg duidelijk en leerzaam, maar toch is een videotutorial altijd welkom!

Iemand links??

hoe is de uitwisseling met logic ? schrijft ie alleen in protools formaat ?
ken dp een beetje een weet dat het erg handig voor op locatie recorden en ook op een langzame g4 laptop draait ..
de plugins zijn idd erg oke voor standaard plugins ..

Ik weet geen antwoord op je vraag MAdr,

Ik heb ook sinds kort een mac, en zit ook erg over DP5 te denken.

Wat ik niet helemaal begrijp is dat met die plug ins en instruments. Vst draait niet goed, maar audio units wel???
Geldt dat voor instruments EN plugs???

Back