Welke synth wil niemand hebben? oftewel Linke soep

Origineel geplaatst door Bass
Persoonlijke Nooit meer lijstje

... je vergeet het Seiko keyboard... - geen display, niet te editen en vooral: aan de straatstenen niet kwijt te raken! ;)

oei oei oei, dit gaat helemaal verkeerd! Allemaal synth mensen die aanvallen op heilige huisjes / synths die in bezit zijn als persoonlijk opvatten! Heerlijk!

Maar kom jongens! Ontopic, en deze thread volblaffen met synths die je nooit zou willlen. Ik roep: Recent Roland stuff. Ondanks de features en dingetjes, het is het allemaal net niet. Juno-D; V-synth; VariOS. Not my cup of tea.

Origineel geplaatst door Pim
De basis voor een synthesizer ligt naar mijn mening in het gegeven dat hij knoppen heeft. Een synthesizer is voor mij meer dan een doosje waar geluid uitkomt. Een synthesizer heeft namelijk een rock 'n roll factor.
Dankzij knoppen kun je een synthesizer laten schreeuwen, janken, zingen en kotsen terwijl je ondertussen met je andere hand speelt. Knoppen/controllers = rock 'n roll. Rock 'n roll = power.

Hypothese: stel, Jimi Hendrix was toetsenist. Zou hij op een toetseninstrument zonder knoppen hebben gespeeld? Naar mijn mening niet.

Terug naar waar het allemaal om begon: de DX-7 is voor velen een prima instrument om akkoorden op te spelen. Maar voor mij ontbreekt de rock 'n roll factor. Hij heeft geen sex.
Het is een instrument met veel IQ en weinig PK's.

Ik begrijp wel wat je bedoelt te zeggen, maar je gaat eraan voorbij dat de "rock 'n roll-factor" nogal een subjectief begrip is. Waarschijnlijk is in jouw definitie een Yamaha Fs1r (om maar wat te noemen; voorbeelden zat) ook geen synthesizer terwijl dat apparaat kan schreeuwen, janken, zingen en kotsen op geheel eigen wijze (maar hij kan ook heel lief en subtiel zijn hoor....). Akkoord, je moet er even een goed masterkeyboard cq. goede controller aanhangen, maar dan heb je ook wel een synth waar Jimi Hendrix zijn gitaar voor aan de wilgen had gehangen :)

Als ik een vrouw niet sexy vind zeg ik toch ook niet dat het geen vrouw is? :confused:

Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik begrijp wel wat je bedoelt te zeggen, maar je gaat eraan voorbij dat de "rock 'n roll-factor" nogal een subjectief begrip is.

Wie zegt dat ik objectief moet zijn? Dat wil ik helemaal niet. 8)

Is ook niet verplicht natuurlijk, maar in dat geval kunnen we jouw definitie van het begrip synthesizer ook met een korreltje zout nemen ;)

Origineel geplaatst door Hanz
... je vergeet het Seiko keyboard... - geen display, niet te editen en vooral: aan de straatstenen niet kwijt te raken! ;)

Nou ja als ik genoeg ruimte had...
Toch wel raar want je ziet hem nergens, dus MOET hij toch wel zeldzaam zijn ????

Origineel geplaatst door Hooihuis
Is ook niet verplicht natuurlijk, maar in dat geval kunnen we jouw definitie van het begrip synthesizer ook met een korreltje zout nemen ;)

Iedereen die een beetje zeker van zichzelf is, gaat alleen op zijn eigen mening af met de aanschaf van een muziekinstrument. Mijn mening doet er inderdaad niet toe.

Beroepsmatig kan ik zeer enthousiast zijn over producten die privé mijn woning niet binnenkomen. De banketbakker eet ook niet al zijn producten.

Op verzoek van de moderatoren geef ik op SF alleen mijn privé mening. (belangenverstrengeling)

Ik wil niet offtopic zeuren, maar met zulk een argument kan je natuurlijk alle kanten op.

sKeLeTvM, ik kan veel argumenten verzinnen waarom een CMI wel een synthesizer is. Maar ook evenveel argumenten waarom hij dat niet is. (het is immers een workstation)

Ja, het is 'ook' een workstation. We gaan toch niet muggenziften ? Sampling-synthesizer-workstation dan om volledig correct te wezen.

Mijn mening weerleggen met alleen het argument 'flauwe kul' zegt meer over jou dan over mij... ;)

Waarom flauwe kul ? Zullen we even 'synthesizer' ontleden ? Synthesizer >'Synthese' > Op een 'synthetische' wijze geluiden voortbrengen. Dat is wat een DX7 doet dacht ik.
Ik heb die definitie niet bepaald. Met of zonder knoppen op synthetische wijze sounds maken, dat doet er dus niet toe. Dat handelt enkel over de UI en jouw persoonlijke definitie die dus helaas niet objectief was. (zie boven)

Ik heb spijt dat ik die opmerking over de herkomst van mijn Avatar "Synthgod" geplaatst heb. Ik had dat niet moeten doen, want de uitleg kan worden opgevat als arrogantie en kan dan alleen maar tegen me worden gebruikt

Ik heb helemaal geen probleem met mensen die zich synthgod noemen. Dat heeft naar mijn gevoel niets met arrogantie te maken maar alles met het besef dat je iets kan en weet. Misschien kon ik wat van je leren, misschien jij van mij...

Terug naar waar het allemaal om begon: de DX-7 is voor velen een prima instrument om akkoorden op te spelen. Maar voor mij ontbreekt de rock 'n roll factor. Hij heeft geen sex.

Daarom was de DX7 in de jaren 80 de DX7 dé standaard synth in ontelbaar veel hits.

Sorry maar dit wilde ik nog even kwijt en is voor mij de kous af. No more offence. :luv:

Nog een synth die ik nooit meer wil : Chroma Rhodes. Te veel kuren. (ook zonder knoppen maar een dijk van een sound)

Origineel geplaatst door sKeLeTvM

Sorry maar dit wilde ik nog even kwijt en is voor mij de kous af. No more offence. :luv:

Happy Valentine!

Happy Valentine to everybody...........

En Pim, jouw mening doet er wel degelijk toe he? Maar dat wist je al :biertje:

Ik had al eerder opgenoemd wat ik nooit wilde hebben, dus ik trek me terug uit deze topic. Wilde alleen tegen sKeLeTvM nog even kwijt dat ik een Chroma Polaris anders wel zie zitten hoor! Lijkt me een gave bak.

Mijn persoonlijke lijstje:

Ensoniq esq-1, sq-80 en vfx

Clavia Nordlead/rack 2

Roland jx3p

Oberheim Xpander/Matrix 12

Dave smith instruments evolver

Korg ms20, poly800

Moog prodigy

Quasimidi Polymorph

Yamaha an1x, dx7 en sy35

Juno 106. Leuk en aardig hoor, maar had liever een arpeggiator gehad dan de verrotte portamento en liever goeie filterchips dan de basale MIDI implementatie. Liever een 60 dan een 106 dus...

Volgens mij zou ik (als ik moest) wel met zowat alles uit de voeten kunnen Het kost alleen wat meer moeite (en dan ren ik al gauw door muren heen) Alhoewel ik ben nu helemaal MOTIFeerd (geladen met DX en AN, can you believe it ) terwijl ik soms wel geluiden hoor van mensen die daar weer menuhoofdpijn of editfobie van krijgen.

Maar misschien ben ik meer een organist die ooit is begonnen met knoppendraaien en modulatiewielvooruitachteruitvooruitachteruit dan een jahoor-ik-schroef-al-m'n-eigen-geluiden-inelkaar-iemand

Voorlopig hoef ik geen dingen uit Roland- of Korg-Land [okee, tenzij D550 of TR-Rack]

nou dat was het wel :biertje:

Origineel geplaatst door Exzit
Softsynths want die werken over 10 jaar niet meer waarschijnlijk.

Shit daar had ik nog noit aan gedacht. Nou weet ik zeker dat ik alle software maar kut vind. Misschien ook een beetje kort door de bocht maar allee, ooit in je leven moet je een standpunt innemen.

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Nog een synth die ik nooit meer wil : Chroma Rhodes. Te veel kuren. (ook zonder knoppen maar een dijk van een sound)

Nou, die van ons doet het al sinds de aanschaf (zo'n 14 jaar geleden) probleemloos !
Helaas heb ik hier geen eikenhout in de buurt....;)

Was de titel van die topic niet "Welke synth wil niemand hebben?" ... in plaats van welke synth wil ik niet hebben... of ligt dat te dicht bij elkaar?

ik bedoel, als een bak niet past in je setup qua sound, is het dan linke soep? is het dan crap?
Of een synth heeft niet alle opties die je zou verwachten maar wel een dijk van een geluid, is het dan crap?

kom eens met goede argumenten ipv een zinloze lange lijst met bakken waar menig synthfreak heeel blij mee zou zijn zou ik zeggen :mega:

Origineel geplaatst door falafelbiels
Shit daar had ik nog noit aan gedacht. Nou weet ik zeker dat ik alle software maar kut vind. Misschien ook een beetje kort door de bocht maar allee, ooit in je leven moet je een standpunt innemen.

Maar met een stand-alone virtual synth is natuurlijk niks mis mee.

Back