TR606 pattern memory defect ?

Krafty808

Stamgast
=(

zag via de zoekfunctie dat de TR606 een zogenaamde Internal "CMOS Battery Back Up" heeft.
ik denk dat daarom m'n 606 de patterns niet meer onthoudt.

als ik 'm vaak achter elkaar gebruik onthoudt ie de patterns nog wel, maar mocht ik 'm na een paar
dagen niet meer gebruiken, dan zit er onder een pattern de meest wazige volgorde.
bijvoorbeeld runt ie alleen maar de eerste 2 steps en blijft daar dan in loopen, en als je de gehele
16 steps weer terug selecteerd, dan klinkt het verre van wat ik in eerste instantie had geprogrammeerd.

ik weet niet of iemand hier eerder mee te maken heeft gehad, maar weten jullie toevallig of ik
aan het rechte end zit met die CMOS battery ?..

bij voorbaat thanks :okdan:

had ik er niet bij verteld, ik gebruik 'm enkel en alleen via de adapter,
ik heb er geen batterijen inzitten. Als ik er die in doe (had 4 gloednieuwe gekocht
van duracell bij aanschaf TR606), werkt de 606 niet zonder de adapter.
Ik denk dat de batterij functie in z'n geheel niet werkt, maar da's een vermoeden.

volgens mij blijven de patterns alleen maar onthouden met batterijen, en heeft die interne daar weinig mee te maken... Met adapter blijven de geprogrammeerde patterns wel even bewaard, als je de adapter erin laat zitten, maar na een paar dagen zijn ze toch echt weg.

aha !... thanks...

waarvan ik 'm had gekocht zei dat het misschien aan de batterijen zou kunnen liggen, hij had erover
dat duracel er niet goed in werkte ?... vond dat op zich vreemd, batterijen zijn batterijen zou je toch zeggen.

er zaten eerste geen duracel in, zou het daaraan kunnen liggen ? hmmmm vreemd...

in elk geval bedankt voor de feedback.

Origineel geplaatst door Krafty808
had ik er niet bij verteld, ik gebruik 'm enkel en alleen via de adapter,
ik heb er geen batterijen inzitten. Als ik er die in doe (had 4 gloednieuwe gekocht
van duracell bij aanschaf TR606), werkt de 606 niet zonder de adapter.
Ik denk dat de batterij functie in z'n geheel niet werkt, maar da's een vermoeden.

Als je batterijen in een 606 stopt, dan hoort ie het zonder adapter ook gewoon te doen. Het lijkt me daarom, dat er in je 606 iets stuk is.

Verder zijn de batterijen, zoals al gezegd, nodig om de patterns te bewaren. Ik weet niet waar dat CMOS battery backup verhaal vandaan komt, maar waarschijnlijk gaat dit over het feit dat de memory chips in de 606 van het CMOS type zijn en daarom weinig stroom verbruiken. Hoe minder stroom de chips verbruiken, hoe langer de batterijen meegaan. Maar er zit dus niet nog een extra CMOS batterij voor de geheugens in de 606. Nogmaals, als je de batterijen onderuit je 606 haalt, dan ben je na een tijdje je patterns kwijt.

En of je er nu Duracell batterijen instopt of die van een ander merk, dat maakt voor de werking ook niet zoveel uit. Een batterij is wat dat betreft inderdaad gewoon een batterij. Alleen de levensduur verschilt per type batterij. Grofweg heb je 2 soorten, de alkaline- en de kool/zink-batterij. Alkaline batterijen gaan veel langer mee dan kool/zink batterijen.

Gewoon deftige batterijen kopen, die heb je nodig

bij mij zijn het DURACEL's

anders kan je eens kijken op D'naab 136's 303 repair page, hij kan een lithium batterij erin steken (werkt jaaaaaren), alsook geheugenuitbreidingen ala robin whitlle (devilfish uitvinder)

Back