Synthesizer muziek, nep?

DaRooT

Stamgast
Ik praat wel eens met muziekanten (die mensen die een instrument bespelen, maar dat ook live bespelen in bandjes enzo). Ik zeg dan ook wel eens dat ik een studiotje heb met synthesizers en dan dance muziek maak (tja de echte muziekstijl wat ik maak kennen ze toch niet, dus zeg ik maar dance ;)). Dan krijg ik meteen te horen van "ach dat is nep muziek. Kinderspel. Iedere idioot kan op een computer wat muziek maken. Je bespeelt niet eens echt een instrument.".

Nu heb ik natuurlijk tal van tegenargumenten daarbij. Belangrijkste vind ik: Mij gaat het om het resultaat. Voor mijn part heb je achterstevoren door je benen heen gedraait een mooie drumsolo gespeeld, of je hebt het op een drumcomputer gedaan. Dat heeft bij mij niets te maken met de "kick" van de muziek zegmaar.

Zijn jullie het daar mee eens? Vinden jullie ook dat synthesizer muziek (of computer muziek) nep is?

Ik niet naturulijk maar dat heb ik hierboven al uitgelegd :P

waarschijnlijk kijken dat soort mensen niet verder dan hun neus lang is en denken dat iedereen denkt muziek te kunnen maken (en daar hebben ze voor 80% van de gevallen tegenwoordig nog gelijk aan ook)...
wat ze verder misscien ook nog bedoelen is dat veel van die synthmuziek (door die thuisknutselsmurfen) levensloos is zonder inhoud/gevoel etc... het 'muziek maken doe je met ravensburger' idee dus...

zoeits...

Ja, sommige dance muziek (hardcore bijvoorbeeld) is idd emotieloos. Tenminste emlotieloos in de zin van dat de producer een bepaald gevoel had wat ie wilt uitdrukken, nee hij maakt de muziek gewoon omdat ie het vet vind klinken en je er goed om kan stampen. Das toch ook de hele bedoeling bij dance muziek. Het moet dansbaar zijn. Huilen doe je maar in je eigen tijd, niet in de disco :P

Origineel geplaatst door DaRooT
Het moet dansbaar zijn. Huilen doe je maar in je eigen tijd, niet in de disco :P
en wat bepaald dan dat iets dansbaar is? als het koud en kil klinkt volgens jouw?
of ligt het gewoon aan het soort publiek die 'denkt' dat het dan goede muziek is...

Je hebt twee soorten van muziek maken: live en in de studio. (en met studio bedoel ik ook de computer)

Dat zijn twee disciplines die niet zo veel met elkaar te maken hebben. Ik ben vrij aardig in de studio, zelfs op de "moeilijke" instrumenten als gitaar, bas en zang. (en synth ofcourse) Maar je moet mij niet op een podium zetten, want alhoewel ik podium- ervaring heb, vind ik mezelf dan puur slecht.

Ik neem studiomuzikanten heel serieus. (net als live musici) Het is een vak. Helaas komt er óók veel (te veel) muziek uit studio's die gebaseerd is op ambitie en niet uit liefde voor de muziek.

En dát is het grote verschil met live spelen: als je live optreedt moet je er heel veel voor over hebben, en er nog meer voor laten om goed te worden/zijn. Want in tegenstelling tot in de studio moet alles in één keer goed zijn, en kun je je gebreken niet verschuilen met quantizen en Antares Autotune.

Live kun je niet liegen. In de studio wel...

Vind het absoluut niet nep nee en heb ook een hekel aan artiesten die zich meer voelen omdat ze een "echt" instrument bespelen.

Wat die gasten niet weten is dat een synth programeren net zo moeilijk is als het beheersen van een "echt" muziek instrument.
Ze vergeten er bij dat de meeste dance muziekanten zelf hun shit moeten afmixen wat ook niet 1,2,3, onder de knie te krijgen is. Nee hun gaan naar een studio en laten het opnemen en afmixen door iemand die met de waarschijnlijk de zelfde dingen werkt als zo`n dancemuziekant. (compressor`s, FX, mengpaneel etc op de synth en drumcpu na dan.)

Maareh DaRooT wat jij zegt met "Ja, sommige dance muziek (hardcore bijvoorbeeld) is idd emotieloos." is het zelfde voor mij als al die andere muziekanten die vinden dat het maken van dance muziek nep is.;)
Wil hier niet mee zeggen dat alle HC een vorm van emotie bevatten maar weet zeker dat dat ook het geval is voor de "dance" muziek die jij maakt.:P

Groeten Metatron

Hay

muziek is muziek of je dat nou met een stok maakt of met een steen

wat jij muziek vindt is muziek of je het maakt met je hand of je been

nee , het maakt niet uit ,
misschien is er in de toekomst wel muziek zonder geluid :peukie:

greetz turtel:peukie:

laat ze maar wauwelen. er bestaat nep in ALLES, het is echter ook heel erg subjectief.
of je nu muziek maakt met een gitaar of een synthesizer (hard/soft maakt niet uit) of met twee keien of whatever, wanneer je (of iemand anders) het mooi vindt is het muziek. niet beter dan een ander soort muziek.
er bestaan gradaties in je kennis van notenleer, maar dat is volgens mij niet bepalend voor de 'kwaliteit' van je muziek.

Sinds ik eens de mening van een "professionele jury" heb gekregen op m'n nummer, snap ik je punt wel ja. Gewoon niks van aantrekken en lekker verder doen! :D

Ik ben zelf geen liefhebber van de gemiddelde tracks die je hier op het forum kunt beluisteren maar dat is iets anders dan nep muziek. Je muziek moet je publiek kunnen emotioneel kunnen raken, en dat is gewoon heel persoonlijk, smaken verschilen nu eenmaal. En dat is maar goed ook :)

Origineel geplaatst door Pim
Je hebt twee soorten van muziek maken: live en in de studio. (en met studio bedoel ik ook de computer)

Live kun je niet liegen. In de studio wel...

Dat klopt. Ik heb veel in studio's gespeeld en je hebt altijd de mogelijkheid om het nog een keer in te spelen, te bouncen, opnieuw remixen etc. Sinds 2 jaar speel ik weer live en dat is ff wat anders....fout is fout, er valt niks quantizen aan je synth akkoordjes en solo's.

Nep muziek heeft niets met synthesizers te maken, dat hangt gewoon af van de kwaliteiten van de muzikant: arrangeren, mixen, instrument beheersing/techniek, produceren etc...

Een ding waar "echte" instrumentalisten veel meer last van hebben dan van "nep-muzikanten": je moet dagelijks aan de bak om je vaardigheden bij te houden. Als professioneel musicus ben je toch snel 2 uur per dag bezig om (vooral technisch) weer net zo goed te zijn als gisteren en bovendien moet je telkens blijven bewijzen dat je het live kunt. Dat is nog wel heel anders dan een synthesizer programmeren, want daar geldt dat als je het geluid hebt, je het opslaat en dan houd je het gewoon voor altijd.

Wat niet wil zeggen dat er vaak onterecht heel laatdunkend over "studio/nep-muzikanten" wordt gedaan door die groep, maar dat heb je binnen die groep zelf ook al: strijkers versus blazers, klassiek versus pop/rock, barok versus modern, etc.... Als je iets niet kent/interesseert, dan zul je het ook niet zo gauw kunnen waarderen en beoordelen op kwaliteit/originaliteit/etc....

die kerels hebben wel een punt vind ik
Kan jij live iets interessants brengen? Kan jij improviseren? ( ik bedoel maar.. een jazz muzikant kijkt ook wat neer op de moderne jazz toestanden à la St Germain, .. )
.. Programmeren met een muis of in 1 of andere step sequencer kan iedereen met wat oefening maar een instrument bespelen leer je niet op 1 2 3. daar heb je wat talent voor nodig.
Ik weet ook wel: het is het resultaat dat telt.. Maar als ik bv de op-dit-forum omstreden dj Tiesto ( ;) ) live bezig zie, kijk ik er toch ook wel wat op neer hoor en ik ben geneens een muzikant. Heb je die Tiesto zn studio al eens bezien.... en dan zon muziek??

........ Wel, zó denken dus die muzikanten erover peins ik zo. :)

Dus let op wat je zegt met dance muziek! dance = tiesto voor iedereen ;) en tiesto is bagger voor bijna elke muzikant die niet uit is op puur succes! :Z
die van Coldcut bv werken ook met een grote studio en veel synths, maken ook dance muziek maar is toch wel van een ander kaliber dan tiesto bv

Origineel geplaatst door DaRooT
Ja, sommige dance muziek (hardcore bijvoorbeeld) is idd emotieloos. Tenminste emlotieloos in de zin van dat de producer een bepaald gevoel had wat ie wilt uitdrukken, nee hij maakt de muziek gewoon omdat ie het vet vind klinken en je er goed om kan stampen. Das toch ook de hele bedoeling bij dance muziek. Het moet dansbaar zijn. Huilen doe je maar in je eigen tijd, niet in de disco :P

hier ben ik het dus totaal niet mee eens ''DaRooT'' , ik produceer ook hardcore in ik probeer er wel degelijk een bepaald gevoel in de leggen... die opbouw die je creeerd in een track, de sounds die je kiest en de sfeer die je er om heen bouwd hebben wel degelijk te maken met gevoel.

kijk naar Nosferatu en zn nummer ''Raythered'' dat zal je vast wel kennen.. nou dat is een mega nummer van um en dat heeft hij gemaakt toen zn beste vriend zelfmoord gepleegd heeft.. en die aggressie is ook wel te horen in die track.

als ik goede zin heb gooi ik een vette break in mn track met akkoorden.. dus met lekkere heldere pads..

voel ik me wat down dan ga ik ook totaal anders te werk.

inderdaad er zijn genoeg hardcore producers die naast dat het zo vet klinkt toch echt wel een duistere sfeer kunnen neerzetten

Ik volg nu sinds vorig jaar september muziekschool (avondonderwijs) en praktijk is op de piano. Er wordt ook dikwijls gesuggereerd dat een synth geen 'echt' instrument is omdat het niet zo gevoelig te bespelen zou zijn zoals bv een piano, viool of wat dan ook. Overigens zijn er veel klassieke adepten die er een nogal snobistische mening op nahouden (en dan niet alleen over synth maar over de hedendaagse muziek in het algemeen).

De complexiteit zit hem eerder in het totaal. Eigenlijk moet je een synthesizercomponist gaan beschouwen als een dirrigent. Niet van mensen, maar wel van geluiden. Als ik een symphonisch klinkend stuk in mekaar ben aan het steken, dan moet ik rekening houden met strings, bassen, pauken en cymbalen en andere percussie, koren, hobo's en fagotten ... en noem maar op. Da's dus al één argument om een synth niet zo maar te minimaliseren.
Even tussen haakjes: men mag synthesizermuziek niet beperken tot dance of techno ... ook new age, de traditionele electronische muziek alsook echte filmscores zoals werken van Vangelis, Hanz Zimmer en anderen.

Maar terug op speeltechniek ... OK ... een piano moet je beheersen, je moet een zekere speeltechniek hebben die bij synths niet noodzakelijk is. Maar dan moet je toch ook eens nagaan wat je qua speeltechnieken bij synths hebt die je nergens anders vindt: aftertouch, pitch bend, portamento, verschillende andere controllers (breath controller, ribbon enz). Daarnaast heb je de verschillende synthesevormen die je toch wel wat moet beheersen (VA, FM, adaptieve synthese, wavetables, ... , om nog maar te zwijgen over de patching op een modular).

Daarnaast moet je ook een goed idee hebben hoe effecten werken en welk effect ze op de mix hebben. Om nog maar te zwijgen over zaken zoals compressie, limiting, noise reduction ... en een goede algemene mix neerzetten.

Ik wil gerust zo'n klojo die synths niet echt noemt uitnodigen om eens langs te komen en een goed algemeen eindresultaat neer te zetten ... wedden dat ie het niet zo simpel meer zal vinden ;)

Tot zover mijn persoonlijke mening ;)

:doei:

Origineel geplaatst door Meinte37
Als professioneel musicus ben je toch snel 2 uur per dag bezig om (vooral technisch) weer net zo goed te zijn als gisteren en bovendien moet je telkens blijven bewijzen dat je het live kunt. Dat is nog wel heel anders dan een synthesizer programmeren, want daar geldt dat als je het geluid hebt, je het opslaat en dan houd je het gewoon voor altijd.

Okay, je vergelijkt nu speeltechniek op een gitaar met het maken van een synthesizerpatch? Dus het niveau van een toetsenist is afhankelijk van zijn of haar manier van geluiden bouwen en geluidenkeuze...?
Om Michael Jackson te quoten: "You're being Ignorant!"

En over het maken van patches VS een gitaar. Je hoeft je gitaar alleen maar te stemmen en zelfs daar hebben de meeste gitaristen een hulpmiddel voor, een tuner, of een toetsenist die een E voor je aanslaat.

Maar goed, ik denk dat het beeld "knopjes drukken en je hebt house" ook ontstaan is doordat er zoveel mensen gebruik maken van sample CD's met drum / synthloops en andere tools die het werk voor je doen zoals drumloops in stukjes hakken en met een bepaalde groove in een andere volgorde zetten, de random functie van fruityloops en noem maar op.
Wat dat betreft ben ik het wel met die stelling eens. Dat heeft weinig met creativiteit te maken, het lijkt op iets bouwen met legoblokjes.

Zo lang als dr verschillende muzieksoorten zullen zijn en (arrogante) muzikanten blijf je dit soort geouwehoer houden.
Ik denk dat het onzekerheid is van muzikanten die zich bedreigd voelen.8o)

Als je kijkt naar een rockband VS een electronische live act dan is het eigenlijk moeilijk te vergelijken.
Een bassist, gitarist, drummer, zanger doen het met zijn vieren, ze doen het live en hebben ruimte om te improviseren. Ze zijn veel flexibeler aan de ene kant. Aan de andere kant zitten ze vaak vast aan bepaalde akkoordenschema's en ik vindt heel vaak dat veel van die bands allemaal hetzelfde klinken. Goed, de teksten zijn anders de stem van de zanger is vaak anders, maar over het algemeen is er -net als in de electronische hoek- veel pulp en weinig originaliteit. Eigenlijk draaien ze, net als bij een electronische act, een paar sequences af.

De ruimte voor variatie en improvisatie bij een electronische act is er in de vorm van sporen muten en unmuten in je sequencer, met je filters en effecten spelen, stukken live meespelen op je synth, en door middel van je opbouw een steeds energieker sound creeeren.

Maar goed, ik denk dat het appels met peren vergelijken is verder.

-C-

wat n onzin zeg, hoe kan je nou zeggen dat een skill nep is als je hem niet beheerst, of je er niet eens in verdiept hebt. Iedere idioot kan muziek maken? tja maar t moet wel een beetje klinken. Iedere idioot kan ook een huisje tekenen, maar dat maakt je nog geen Rembrandt. Iedere idioot kan ook vader jacob spelen (bijna iedere idioot :) ).

Overigens zit ik in n band (drummer), en het gemak waarmee daar een nummer in elkaar gedraaid wordt overstijgt vele malen mijn studio pogingen. Het is gewoon iets anders. En het deel waarover een instrumentalist jaren doet om zich te ontwikkelen, dat is bij ons denk ik voornamelijk de mixing/engineering kant. Dan is t erg makkelijk blaten "ja doe jij live maar iets dan!", nou kan je ook zeggen joh neem jij eens een goeie mix op dan!

Origineel geplaatst door anoniempje
inderdaad er zijn genoeg hardcore producers die naast dat het zo vet klinkt toch echt wel een duistere sfeer kunnen neerzetten

In hardcoretracks vindt ik wel degelijk emotie liggen. Ik bedoel in 'alles naar de klote' is toch wel enige woede te bespeuren. 'Slaves to the rave' heeft een euforisch gevoel. Kijk je kunt erover discussieren maar als iemand van het begin af aan al sceptisch tegenover iets staat dan WIL zo'n iemand ook niet echt iets er in horen.
Leven en laten leven, en gewoon blij wezen dat jij wél kan genieten van iets waar die ander niet van kan genieten.
Dat is geen handicap, maar een andere smaak :D.

-C-

Mij interesseert het dus echt geen meter of mensen het wel of niet echte muziek vinden en vind dat soort opmerkingen ook gewoon getuigen van weinig respect voor andermans hobby.

Maar dat is mij mening dan................. :Z :Z :Z :Z :Z

Back