Origineel geplaatst door Meinte37 Het voordeel van de notenteken-methode is dat je niet gebonden bent aan wat je toevallig kunt spelen. Je bedenkt dus eerder iets dat buiten je normale repertoire aan truucjes valt, zeker harmonisch.
Nep muziek is formule muziek,klakkeloos jatten,namaken,zelfde sound,om er zelf beter op te worden.
Zelf niets kunnen verzinnen,dat is nep muziek.
Ik luister vaak naar de soul,in helaas is die in die muziek niet te bekennen,of ik luister naar de soul van de originator.
Ja goed, misschien de overdrive hier en daar wat anders, of een chorus/reverbje erbij. Maar een gitaar klinkt gewoon altijd als een gitaar. Een synthesizer kun je 1000 en 1 geluiden uit halen. Dat bedoel ik ermee te zeggen.
verschillende gitaars klinken verschillend, verschillende elementen klinken verschillen, verschillende snaren klinken verschillend, verschillende aanslag klinkt verschillend (plectrum, pluck, etc), verschillende speelwijze klinkt verschillend
Origineel geplaatst door DaRooT Ja goed, misschien de overdrive hier en daar wat anders, of een chorus/reverbje erbij. Maar een gitaar klinkt gewoon altijd als een gitaar. Een synthesizer kun je 1000 en 1 geluiden uit halen. Dat bedoel ik ermee te zeggen.
Okee, laten we het erop houden dat je nog nooit goed naar gitaristen/gitaarmuziek geluisterd hebt, dan hebben we het er niet meer over.
Ik denk dat de opmerking 'synth-muziek' is nep voor een deel ook afgunst is. Bijvoorbeeld: als bassist heb ik maanden geoefend op een lekker 'slap'-geluid. Of bijvoorbeeld op een moeilijke baslijn; Dune Tune van Level 42 of Sir Duke van Stevie Wonder bijvoorbeeld. Komt daar zo'n synth-gastje die binnen een uur noot voor noot een baslijntje programmeert waar ik weken op moet studeren vanwege rare syncopen, vingerzettingen etc. Ik ben dan zelf al snel geneigd om te zeggen dat dat synth-gastje nep is. Beetje het idee van 'ja, maar zo kan ik het ook!' En voor een deel heb ik daar natuurlijk gelijk in.
Het bespelen van een muziekinstrument is een ambacht en iets totaal anders dan het programmeren van een muziekstuk. Vergelijkingen over en weer zijn dan ook een beetje flauw vind ik.
Overigens: de opmerking dat je als instrumentalist afhankelijk bent van een band is onzin. Ik heb voor genoeg nummers alle partijen geschreven. Als bandloze bassist ben ik tegenwoordig dan ook genoodzaakt alles zelf in te spelen, met wisselend resultaat (ben echt een hele slechte zanger en een hele matige gitarist); maar ik blijf mezelf zien als instrumentalist en niet als producer.
Tja,
het is beiden waar, ik raad je aan om je te verdedigen met taal die ze aanstaat.
Je bootst spel na van een instrument, die je dus niet hebt. Doe ik ook. Maar ik bootst ook wel op de midiclock nauwkeurig de menselijke motoriek na. Ook de velocity in mijn sequences.
Vertel ze ook dat dit studiotoepassingen zijn, die veel gedonder met microfoons voorkomt.
In sommige gevallen hebben ze over 'elke idioot' wel een beetje gelijk. Hoeveel bagger heb jij al niet gehoord van mensen die trots zijn op een 'ja , wat is het eigenlijk?'
Troef ze af. Dat is je plicht als digiman.
Ik heb er ook al een paar op andere gedachten weten te brengen.
In sommige opzichten ben ik het eens met dat synthmuziek nep is, maar is het dan ook slecht is mijn vraag.
volgens mij zijn dat twee hele aparte dingen. Als je begint over sampels kan ik begrijpen dat mensen zeggen, dat is nep net zo als ik vind dat een dj geen muzikant is maar een plaatjes draaier.( dit is iets anders dan scratser). je hebt de noten niet zelf gecomponeerd. Dit vind ik overrgens wel luek hoor. swingen op een paar gouwe ouwe. De meesten muzikanten spelen ook maar alles na, dus die in een coverband zitten zijn ook allemaal neppers. (disdisdiscusie) vroeger vond ik een drummachine ook wel een beetje nep maar ik ben er eigenlijk in gegroeit en deze dingen bestaan nu al een aantal jaren en ze worden nog steeds gebruikt. en als ik aan mijzelf terug denk van vroeger toen ik alleen nog gitaar speelde een jaar of 14 zou ik geen idee hebben gehad waar al die geluiden nou vandaan moesten komen ( onbenul dus )korgs en moogs geluiden, en dat is waar de meesten muzikanten aanlijden. neem het ze niet kwalijk. maar slechte muziek is het zeker niet als je ziet dat er toch aardig wat "syntheze muziek" in de uitvaart top 50 staat. Alan parsons project, Moby, enz. Wat mij opvalt is dat de meesten hun eigen haggie proberen te redden. wat natuurlijk nergens opslaat.
ook gitaaristen lijden er onder galpje hier harmo daar delay (allemaal digitaal )erover. distorion pich overdivding (whammy daar zo ) allemaal synthesizers.
dit is eigenlijk gewoon een discussie tussen conservatieven en progressieven in muziek maken, de conservatieven blijven bij hun oude electrisch systeem van de 19° eeuw, de progressieven zitten in hun electronisch systeem van de laatste 20 jaar...
gisteren zag ik op canvas een documentaire over irving gerswin, die de populaire blanke joodse US muziek veranderde door er zwarte invloeden in te steken in de jaren 190x. Hij werd verketterd door de blanke niet joodse muziekwereld, zijn "muzak" zou des duivels zijn en mensen psychisch ziek maken en de zwarten teveel zelfvertrouwen geven. Maar 20 jaar later was hij de ster van hollywood en de amerikaanse muziekindustrie en nu is hij een halfgod in de popmuziek en draait de ganse mainsteam op een voortbrengsel dat gebasseerd is op een mengeling van afrikaanse (zwarte) en europese (blanke) roots met invloeden van de rest van de wereld. En zelf de grootste racisten zoals nazi-skinheads (die naar ska en/of gabberhouse luisteren) en Arian Nation jongeren (die naar hatepunk luisteren) en ouderen (die naar bleusgrass en country luisteren) doen volllop mee.
dit was juist dezelfde zaken die nu gebeuren met electronische muziek. 20 jaar geleden was het des duivels, nu is het mainstream, maar nog met een redelijke tegenstand in bepaalde kringen en over 30 jaar worden enkele mensen (de pioneers) als halfgoden gezien door gans de mainstream en 95% van de underground..
Origineel geplaatst door DaRooT Ja goed, misschien de overdrive hier en daar wat anders, of een chorus/reverbje erbij. Maar een gitaar klinkt gewoon altijd als een gitaar. Een synthesizer kun je 1000 en 1 geluiden uit halen. Dat bedoel ik ermee te zeggen.
3 delays + 1 chorus + 1 overdrives + een wah + een octaver + ringmodulator
Of
tape echootje + overdriev + pitch shifter en dat moduleren met een overdrive en 2 wah's erachter.
Je zal nog verbaasd zijn over de klank mogelijkheden met een gitaar. In feite zou je een gitaar met een hoop pedalen als een modulaire synth kunnen zien, alleen zijn de oscillators dan vervangen voor een magnetisch element met 6 snaren (0f 5 of 3 of 7 whatever you want)
Het is maar wat je ermee doet.
Het is in mijn visie zo dat Synths,heel gevoelig kunnen zijn mits in goede handen verkerend.
D.w.z Als je het instrument goed bespeeld op de juiste wijze het zo op je gevoel zoveel gevoel kan weergeven.
V.B Vangelis Blade Runner Album.
En het is gebleken in de afgelopen decenia's dat de combinatie van Acoustiche intrumenten en synth's perfect met elkaar samen gaan ,en daar waar acoustische instrumenten stoppen dit juist weer verder gaat.
I zeg maar zo alles heeft zijn charme.
Nee. Muziek is, vind ik, een vorm van emotie overdragen. Wanneer een band daarin slaagt, een Tomita daar in slaagt, een Tiesto daar in slaagt, om een gevoel, een emotie op mij over te dragen zijn ze absoluut geen nep.
Zelfs de teringherrie in liften en supermarkten is nog in staat om een emotie (walging ?) over te brengen en dus eigenlijk niet eens nep te noemen. Ehhhh ......:confused:
Btje achterhaalde opvatting. T heeft allemaal z'n eigen aspecten.
Ken bijv. ook een toetsenist die een conservatoriumopleiding heeft gedaan. Kan geweldig spelen, veel theoretische kennis van muziek en dergelijke. Heeft al in meerdere bands gespeeld in t (semi)prof circuit, en wordt veel gevraagd voor allerlei projecten.
Is dus een goed muzikant.
Maar sounds bouwen kan ie niet. Heeft een dure Motif ES, waarvan hij alleen de presets gebruikt. Geluiden bouwen begint ie ook maar niet aan, vind ie geloof k zelfs een btje eng. Al die golfvormen enzo, t gaat hem een btje te ver. Enige wat ie soms doet is een btje filteren en FX toevoegen.
Dus waar ik al mee opende, t heeft allemaal z'n eigen charmes/kracht/aspecten.
Als ik af moet gaan op wat er zoal gemaakt wordt door iedereen die een gehackte Cubase versie heeft en een paar plugins en zichtzelf vervolgens DJ/Producer noemt dan vind ik dat inderdaad nep. Er wordt een hoop prut gemaakt door een hoop mensen. Daar krijgt Synth/electronische muziek die slechte naam van....en misschien is dat best terecht. Ik word er heel treurig van als ik zie wat er zoal uitkomt de laatste 3 jaar aan electronische dingen. Heel saai allemaal....
Origineel geplaatst door trash Nep muziek is formule muziek,klakkeloos jatten,namaken,zelfde sound,om er zelf beter op te worden.
Zelf niets kunnen verzinnen,dat is nep muziek.
Ik luister vaak naar de soul,in helaas is die in die muziek niet te bekennen,of ik luister naar de soul van de originator.
Precies, ik wil er nog een aan toevoegen > Toevalsmuziek vind ik eigenlijk ook nepmuziek *
Ik denk dat de muzikanten die de opmerkingen maakten tegen de TS dit ook een beetje bedoelde.
De kunst is om hetgeen wat je toevallig verkregen hebt, uit te zoeken waarom het zo cool is. Dan kan je het volgende keer nog een keer maken waardoor het toeval eraf is. Daar wordt je wijzer van denk ik
(bijv. de vele echo/feedback truken die dmv toeval zijn verkregen maar nu natuurlijk achterhaald, maar nog steeds zeer bruikbaar zijn)
*ik wil er niet mee zeggen dat als iets toevallig goed klinkt je nep bezig bent natuurlijk, maar klakkeloos samples neerzetten op hoop van zegen zonder te weten waarom die beat lekker klinkt vind ik toevalsmuziek
Origineel geplaatst door Sander02 Precies, ik wil er nog een aan toevoegen > Toevalsmuziek vind ik eigenlijk ook nepmuziek *
Ik denk dat de muzikanten die de opmerkingen maakten tegen de TS dit ook een beetje bedoelde.
De kunst is om hetgeen wat je toevallig verkregen hebt, uit te zoeken waarom het zo cool is. Dan kan je het volgende keer nog een keer maken waardoor het toeval eraf is. Daar wordt je wijzer van denk ik
(bijv. de vele echo/feedback truken die dmv toeval zijn verkregen maar nu natuurlijk achterhaald, maar nog steeds zeer bruikbaar zijn)
*ik wil er niet mee zeggen dat als iets toevallig goed klinkt je nep bezig bent natuurlijk, maar klakkeloos samples neerzetten op hoop van zegen zonder te weten waarom die beat lekker klinkt vind ik toevalsmuziek
dit vind ik net ff iets te kort door de bocht, ik ben 't grotendeels wel met je eens maar bedenk wel: het is ook een kunst om de bruikbare uit de niet-bruikbare dingen te filteren en er iets tofs mee te doen...een toffe loop kun je toevallig maken door wat te kloten, maar er een hele track mee maken? daar komt toch wel wat vakmanschap bij kijken imho...
toevallig een compleet geweldige track bouwen bestaat niet, of je moet de luckiest MF on earth zijn volgens mij
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.