roland sleept behringer voor het gerecht

Mijn excuses voor de grote plaatjes voor Behringer, maar zoals ze in Groningen zeggen;
't is nait aans!

CS-3m.gif

en
CS100_medium.jpg

DD-5_l.gif

en
DD100_medium.jpg

tot slot:
BD-2m.gif

en
BO100_medium.jpg

Zelf denk ik dat Behringer er wel mee wegkomt, die zijn ook niet gek. Ze kunnen de grootte en vorm en opzet van die pedaaltjes wel verdedigen met het feit dat dat de norm is voor flightcases etc. De plaats van de knoppen is wel hetzelfde (en dat had ik dus zelf wel ff veranderd). De kleuren en lettertypes zijn niet gelijk, de namen lijken wel op elkaar. Ik vind het wel gedurfd!

Eerlijk gezegd geloof ik niet dat Roland nou zoveel patenten zal hebben op hun Boss pedaaltjes. Het lijkt me niet dat daar nou wat voor wereldschokkende nieuwigheden inzitten, en als dat al zo was dan zijn die patenten ondertussen vast al lang verlopen. En dan zou Roland ook wel schermen met termen als "patent infringement", maar het gaat meer over 'design' en 'look and feel'. Dat is dan natuurlijk ook veel lastiger hard te maken, dan een inbreuk op een patent. Eerlijk gezegd zou het me niet verbazen als Behringer wel een beetje op zo'n rel gemikt heeft met deze duidelijke kopieen. Negatieve publiciteit is immers ook publiciteit.

En wat het kopieren betreft, ach, what else is new. In de 70's had je ook al die japanse (en andere) ripoffs van fender versterkers, en het schijnt ook dat bijvoorbeeld een merk als marshall is begonnen met versterkers die wel heel erg leken (qua circuit dan) op de fenders uit die tijd. Als fabrikant moet je daar toch mee weten om te gaan; als een concurrent zoveel goedkoper kan zijn dan moet je als merkfabrikant toch duidelijk kunnen maken dat je prijsstelling terecht is, namelijk omdat je betere kwaliteit levert. En anders ben je gewoon te duur. Beetje concurrentie is goed voor het establishment zullen we maar zeggen. Go Ulli, go Ulli ;)

Origineel geplaatst door Pim
Ik sta werkelijk versteld van de "intelligente" opmerkingen van sommigen.

Stel voor dat iemand jouw compositie 100% naspeelt en uitbrengt. Onder een andere naam, en de centjes gaan naar die persoon, dan sleep je hem toch ook voor de rechter?!

De rechter zal zich niet buigen over een verkoopprijs van de CD, want dat heeft er namelijk niets mee te maken.

Als componist moet je daar toch mee weten om te gaan; als een concurrent zoveel goedkoper kan zijn dan moet je als huiscomponist toch duidelijk kunnen maken dat je prijsstelling terecht is, namelijk omdat je betere kwaliteit levert. En anders ben je gewoon te duur. Beetje concurrentie is goed voor het establishment zullen we maar zeggen. ;)

:D

Als het gejat is mag Behringer goed aangepakt worden.
Roland is des tijds ook op de vingers getikt om Bob Moog zijn filter te jatten en in de SH-3 en SH-2000 te stoppen.
Is en blijft diefstal als het ontwerp gejat is.

Maar volgens mij had ome Bob wel een (nog lopend) patent op z'n filtertje. Dat maakt de zaken toch echt anders. In een patent staat precies beschreven wat er wel en niet onder valt (nou ja, daar valt ook altijd over te discussieren en interpreteren, maar toch). Een circuit (bijna) nabouwen dat niet gepatenteerd is, daarvan daarvan ben ik niet zo zeker of dat wel aan te pakken is. Ik vraag me af of daar een soort auteursrechten op van toepassing zijn.

enn... klinken die behringer pedaaltjes nou ook als de roland of zuigen ze voor de rest..

Als ze zuigen ga ik wel voor de rolands.

Origineel geplaatst door vos_paul
Maar volgens mij had ome Bob wel een (nog lopend) patent op z'n filtertje. Dat maakt de zaken toch echt anders. In een patent staat precies beschreven wat er wel en niet onder valt (nou ja, daar valt ook altijd over te discussieren en interpreteren, maar toch). Een circuit (bijna) nabouwen dat niet gepatenteerd is, daarvan daarvan ben ik niet zo zeker of dat wel aan te pakken is. Ik vraag me af of daar een soort auteursrechten op van toepassing zijn.

Dus die Boss pedaaltjes zitten geen rechten op Meneer Vos?

gelukkig gaan ze de echt goede fx pedaaltjes (nog?) niet namaken...

Origineel geplaatst door demian
enn... klinken die behringer pedaaltjes nou ook als de roland of zuigen ze voor de rest..

Als ze zuigen ga ik wel voor de rolands.

De distortion is in ieder geval beter, dankzij de ingebouwde de Behringer ruis. :D

Origineel geplaatst door mono-poly
Dus die Boss pedaaltjes zitten geen rechten op Meneer Vos?

Ze zeggen 'meneer' tegen me 8). Nou, iedereen lijkt er hier nogal klakkeloos vanuit te gaan dat Roland stapels patenten op die dingen heeft, en daar heb ik mijn twijfels over. Verder vraag ik me oprecht af hoe het zit met 'auteursrechten' op schakelingen (buiten patenten om), dat weet ik gewoon niet.

En wat betreft hoe goed de Behringer pedaaltjes klinken en of je ze snel moet kopen voordat ze uit de roulatie worden gehaald: volgens mij zijn ze nog niet te koop, toch? Op de Behringer site staat (voor de EH kloons) 2nd quarter 2005 genoemd als planning, dus volgens mij moeten we nog even wachten.

Tsja, wie heeft er een patent op een koffiezetapparaat?
Die dingen zien er ook verdacht veel hetzelfde uit.

Ik durf wel te wedden dat die senseo's in Asia ook al lang en breed in produktie zijn.
De 'cheapass mofo' versie welteverstaan. :D

Eigenlijk is het toch prachtig, in de jaren 60 en 70 copieerden alle Japanse bedrijven amerikaanse en europeese
electronische apperaten die ze goedkoop nabouwden en op de markt wierpen.
Veel van de Europeese en amerikaanse bedrijven gingen kapot.

Behringer heeft gewoon goed op gelet en betaald nu met zelfde munt terug :-)

Ik vind dit wel een mooi vervolg.
en let op binnen kort komen de chineezen met alles wat nagemaakt is voor nog minder.

Van mij mogen ze :mega:

Origineel geplaatst door r.5
Als componist moet je daar toch mee weten om te gaan; als een concurrent zoveel goedkoper kan zijn dan moet je als huiscomponist toch duidelijk kunnen maken dat je prijsstelling terecht is, namelijk omdat je betere kwaliteit levert. En anders ben je gewoon te duur. Beetje concurrentie is goed voor het establishment zullen we maar zeggen. ;)

:D

mwahahahaha... hehehehehe :D:D
:dubbel: :okdan:

Denken jullie nu echt dat men bij Roland wakker ligt van die imitatie pedaaltjes ?

Ze grijpen heel de toestand gewoon aan om vooral hun eigen producten aan te prijzen.

Dit soort "ophefmakende" verhaaltjes en rechtszaken zijn de beste publiciteit voor Roaland/Boss zelf, en daar is het hen om te doen. Zo werken en denken grote bedrijven.

Chinese terreinwagen? hmm, die naam... 8D Landwind?
dat is precies nen boer die een scheet gelaten heeft die naam, Landwind?:erm: (met alle respect voor de boeren en vind ik chinezen ook wel grappig ze...)

Voor mij part mogen ze behringer opdoeken. Ik zal nooit iets van Behringer kopen en ik wil gewoon het beste en daar staan zij niet voor. Ze staan gewoon voor goedkoop.
Bij mij is nog altijd goedkoop duurkoop als je het risico neemt met zulke nagebootste rommel.

Ik ga nog een stap verder zelfs, ik vind dit de verloedering van de maatschappij, die wegwerprommel producenten. Het zou strafbaar moeten worden voor het vervuilen van het milieu. 8> :eureka: ;)

Origineel geplaatst door Prophet
Voor mij part mogen ze behringer opdoeken. Ik zal nooit iets van Behringer kopen en ik wil gewoon het beste en daar staan zij niet voor. Ze staan gewoon voor goedkoop.
Bij mij is nog altijd goedkoop duurkoop als je het risico neemt met zulke nagebootste rommel.

Blablabla.. Wat een gezever, heb je uberhaubt wel ervaring met Behringer spul? Nee he?

R

of het is..........

of het is..........

Of het is in iedergeval weer een goed uitgestipelde PR STUNT!!..........................:mega:

Origineel geplaatst door Arv
Blablabla.. Wat een gezever, heb je uberhaubt wel ervaring met Behringer spul? Nee he?

R

Sorry Arv, het is nu duidelijk dat jij schijnbaar enkel ervaring hebt met Behringer.
Dan valt natuurlijk ook niet op te maken hoe goed ander niet-Behringer spul wel is...

Hoewel ikzelf absoluut niet te spreken ben over 2 Behringer effecten (waarvan ik de naam kwijt ben, ze zitten ergens in een doos op zolder) die ik zelf ooit heb gekocht heb (ik had blijkbaar echt te veel geblowed toen) moet je vooral beseffen wat het doel van Behringer zelf is.
Betaalbaar voor iedereen. Nothing more, nothing less.
Maar dan moet je ook bereid zijn de soms magere klank-kwalitiet die ze bieden er bij te nemen.
Ik denk niet dat je dat mag ontkennen, maar daar is ook niets fout mee. Budgetmateriaal mag je creativiteit niet in de weg staan net zoals high-end spullen ook niet per definitie garant staan voor betere muzikale creaties.
Ook dat is een misvatting.

Wat ik maar wil zeggen is dat je niet beter gitaar gaat spelen omdat je een Boss pedaaltje gebruikt ipv een Behringer pedaal.

Back