Korg MS2000 B

JaZzMaN251

Stamgast
Hey!

Ik ben hier nieuw op het forum en ook nieuw in het synthgebeuren.
Enkele basisbegrippen zijn me al bekend, maar daarmee is alles toch wel gezegd.
Ik ben sinds enkele maanden op zoek naar een synth, niet te ingewikkeld, maar ok van klank.
In de eerste plaats zou ik goeie subbass klanken moeten hebben, maar ik moet er natuurlijk ook wat meer mee kunnen dan alleen dat, het zou zonde zijn... :D

Ik heb de Korg MS2000 B in gedachten, omdat ik deze eergisteren eens ben gaan uitproberen in de plaatselijke muziekwinkel. Ik heb enkel even door de presets gefietst en vond daar enkele subbass klanken die voor mij meer dan geslaagd waren (enkele klonken perfect zoals de originele bassound van de bassist uit m'n groep). We spelen vooral een mengeling van funk, hiphop, jazz, disco, ... dus als je iets voorstelt, hou misschien rekening met dit gegeven.

Ik heb ook al enkele zoekacties op het forum ondernomen, maar daar kom ik een hele hoop threads tegen die goed gevuld zitten, maar mij geen duidelijk beeld geven over de MS2000 B.

Dus bij deze wou ik nog eens een aparte thread starten.
Alle info is welkom! Suggesties omtrent andere alternatieven rond de prijsklasse van de Korg zijn ook welkom.

JaZz.

Mensen reageren heel verschillend over de MS2000b...

De een vind hem geweldig, de andere klote. Ik weet het niet. Ik heb hem nooit gehad (we mee geklooid). Sorry.

Jah, ik heb blijkbaar enkele zeer interessante threads over het hoofd gezien...

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=29405&highlight=ms2000b
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=27420&highlight=ms2000

Ik ben deze nu even aan het lezen, andere reacties zijn nog steeds welkom...

JaZz.

PS: Tot hiertoe ben ik nog maar één minpuntje (in mijn ogen) tegengekomen, en dat is de 4 stemmige polyfony (voor jazz/funk nogal weinig...) Maar is dit eigenlijk voor elke sound die je creeert? Als ik nu bijvoorbeeld maar 1 OSC gebruik, kan ik dan 8 stemmig ofzo? Klink misschien stom, maar misschien is het mogelijk...

Ik heb zelf de gewone MS2000 die ik weer af en toe op de bank neem om knoppen te draaien...

Eerlijk gezegd is er geen verschil tussen de MS2000 en de MS2000B, BEHALVE de microfoon ingang volgens mij...??

Maareeh,

Tja de laatste tijd krijg ik er steeds meer sounds uit die ik al heel lang probeerde te maken (Jarre-sounds bv..., ook de mod-sequencer is cool voor bepaalde sequences.... Maar wel redelijk ingewikkeldl...

Qua sound is het geen JP8000, dus geen 'warme' tapijten, en helaas maar 4 noten polyfoon dus geen vette akkoorden... Maar voor weirde effecten, arpeggio's en VCS3 achtige geluiden is hij meer geschikt...
Vooral de vocoder is zeer goed en veelzijdig... Je kunt klinken als Kraftwerk of Darth Vader....

Ik sluit me helemaal bij Bass aan. De mod sequencer lijkt in eerste instantie moeilijk, maar als je wat kaas hebt gegeten van subtractieve synthese begint het na wat experimenteren wel te dagen. Zeker in combinatie met de arpeggiator kun je er hele leuke geluiden mee maken ongeacht welke muziek je wilt maken (alhoewel ik zelf er vooral dance gerelateerde geluiden uit haal, maar dat heeft meer met mezelf te maken).

Ik weet eigenlijk niet of de MS2000B dezelfde presets heeft als de eerste versie? Dat maakt eigenlijk ook niet uit, want het gaat er mij om, om eigen geluiden te creëren.

De vocoder is ook erg lekker.

Wow, dit gaat ff te snel! Ik ben nieuw in dit wereldje en begrijp dus nog niet de volledige terminologie :)
Toch bedankt om dit even te posten.

Ik had graag nog wat info over die 4 stemmige polyfonie en over de klank/klankvorming, het is voornamelijk de bedoeling om een zo ruim mogelijk palet van klanken te hebben, vooral om 1-2 stemmige melodien/baslijnen op te spelen. Ook enkele pads voor sferen te creeeren zou wel leuk zijn...

JaZz.

Gelet op de polyfonie is hij niet zo geschikt voor pads (de zweverige geluiden kun je wel maken, maar je kunt er niet grote akkoorden meespelen). En om nog terug te komen op je vraag over het uitbreiden van de polyfonie door maar 1 oscillator te gebruiken, moet ik je helaas teleurstellen. Dat is niet mogelijk. Max is vier, verder is tie duotimbraal wat betekent dat je twee geluiden tegelijk over de vier noten kunt verdelen. Die verdeling kan dan als volgt:
geluid 1: monofoon - geluid 2: 3 polyfoon
geluid 1: 2 polyfoon - geluid 2: 2 polyfoon
geluid 1: 3 polyfoon - geluid 2: monofoon

Je kunt dan er voor kiezen om die geluiden tegelijk te horen, maar ook in split over het klavier te verdelen (dus geluid 1 in het onderste octaaf en geluid 2 in de overige octaven waarbij je ook de hiervoor genoemde verdeling van monofonie en polyfonie kunt toepassen).

Als ik je een tip mag geven, als je funk/disco/jazz gaat spelen dan is de sound van de MS2000 niet echt je match. De funk/disco/jazz sound uit de gouden tijd komt uit de Minimoog en de ARP Odyssey (een oude Minimoog kloon uit de jaren 70). Als polyphonie niet echt belangrijk voor je is (trouwens, de MS 2000 is ook maar 4-weg polyphoon) dan is de Studio Electronics SE-1X meer jouw ding. Dit is een Minimoog kloon maar met features van deze tijd, hoewel hij meer kan. Het enige wat je daarnaast nog nodig hebt om op Bernie Worrell te lijken is de spacebril :)

Als je met je synth ook polyphone sounds als een stringsectie (voor je discotunes) en een Fender Rhodes sound wilt maken dan zul je verder moeten zoeken, maar ok...

Ik sluit me bij Johnnybusca aan. Sommigen lopen met de MS2000 weg en anderen kunnen er niets mee. Ik heb hem een tijd terug getest maar ik vond 'm helemaal niets. Wel grappig dat alle functionaliteit van de oude Korg MS serie erin verwerkt is. Maar ik vond 'm te clean klinken (maar daar hebben alle VA's last van, vindt ik) en hij kan de vergelijking met de 20 jaar oudere vader, de MS-20, totaal niet aan (vooral qua filter implementatie). Daarnaast voegde het niets toe aan de soundpalet van mijn toenmalige synth-arsenaal, maar dat is een persoonlijke issue. Maar muziekcollega's van me zijn er erg blij mee vanwege het gemak waarmee je bassen eruit haalt en de vocoder die erin zit. En wat de 2e hands prijs betreft kun je er geen buil aan vallen.

Ok, dat maakt het duidelijk...
Ik heb gewoon een beetje schrik dat ik op een bepaald moment dingen wil gaan doen met de synth en dan wordt geconfronteerd met de 'tekortkomingen', of toch de dingen die ik er niet mee kan.
Op het moment zit de 4-stemmige polyfonie me niet echt dwars, daar ik er in m'n huidige groep niet echt van moet gebruik maken. Pads kunnen misschien al breed klinken met twee noten, dus...

Ik heb ook al vele mensen horen zeggen dat het een goeie synth is 'voor erbij'... maar niet als hoofdsynth... Wel, ik heb er nog geen dus, bij deze zou het m'n hoofdsynth worden. Ook wou ik nog even zeggen dat ik in de groep ook nog Hammond en Fender Rhodes speelt, misschien kan iemand me wat vertellen over de 'vintage' waarde van dit instrument, zou het er echt uitkomen als digitaal monster?

Momenteel gebruik ik in de groep een Juno-2, maar die is voor mij iets te 'digitaal' en ik ben (nog) niet in staat dit soort synth's te programmeren. Zou ik met de MS2000B verder geraken?

JaZz.

Ik zou zeker even de Alesis ION checken. Ietsjes duurder, maar wel dikker van klank. De synth is ook lekker portable en 2dehands al rond 500-600 te vinden.

Jah, de ION heb ik ook al eens bekeken. Maar die lijkt me moeilijker... Bij de MS-2000B krijg je een pak hardwarematige bedieningsknoppen, zodat het programmeren zeer visueel is, wat het ook gemakkelijker maakt (volgens mij)...
Bekijk ook nog eens m'n vorige post, daar had ik graag ook wat commentaar op.
(Sorry als ik wat opdringerig klink, maar als ik iets in m'n hoofd heb ;) )

JaZz.

Hey Jazzman,

Uit je woorden kan ik opmaken dat je het vooral hebt over het live inzetten van je instrument. Ik namelijk denk niet dat je het verschil tussen een echt analoge synth en de MS2000 kunt horen als het instrument over een PA wordt versterkt en je met de vaak verrotte akoestiek hebt te maken van een doorsnee feesthal/zaal of in een oefenruimte. Ik had het meer over een nuance die je wel terughoort als je het instrument op tape zet (lees ProTools).

Als je een goede Fender Rhodes sound zoekt en je niets op tegen hebt om een laptop on stage mee te nemen (ik doe het bijvoorbeeld uit principe niet omdat ik PC's/Macs qua stabiliteit niet vertrouw onstage) dan is de Lounge Lizard software echt iets voor je. Daarmee kun je zelfs de tuning van de Rhodes hamers instellen. Je kunt daar echt een 1 op 1 emulatie van de Fender Mk1 Rhodes mee maken. Het heeft mij m'n (loodzware en ruimteverslindende) Rhodes Stage Piano doen verkopen. Voor oplossingen voor Hammond B3 geluiden zijn er hele encyclopedieën weggeschreven op dit forum dus ik zou ff de zoekfunctie gebruiken.

Daarnaast, zonder te overdrijven, de MS2000 is met al zijn analoge draaiknoppeninterface duizendmaal makkelijker te programmeren dan een Juno 2. Als je de Juno moeilijk te programmeren vond ligt dat denk ik zeker niet aan jou maar meer aan de Juno die een b*tch is om te programmeren.

matador,

bedankt voor je reply, maar ik denk dat je m'n post een beetje verkeerd geinterpreteerd hebt, ik ben niet op zoek naar Hammond of Fender sounds, want die dingen neem ik gewoon mee (B-3000 en 73 mark II ;)).
Over het feit dat ik de dingen live ga gebruiken heb je het bij het juiste eind!
Ik denk dan ook dat dit een belangrijk argument is bij het kopen van een synth...
De klank zal niet 100% op de uiteindelijke live mix (wat het publiek hoort) staan.

Dus uit wat ik al gelezen heb hier, kan ik uitmaken dat de MS-2000 vrij veelzijdig is, en zelfs door enkele van z'n features er zelfs soms uitspringt (bv. de vocoder). En de dingen die ik er graag had mee gedaan (bassgeluiden, enkele bliep sounds) zijn zelfs één van z'n betere kwaliteiten...

Enige bedenkingen op m'n visie op dit moment?

JaZz.

Nee Jazzman, geen bedenkingen. Het lijkt me dat je de juiste synth hebt gevonden!

Misschien overbodig maar het enige wat ik je nog kan meegeven is dat je een goed stevige gigbag of flightcase ervoor vindt want ik kan me nog herinneren dat de knoppen niet supersolide aanvoelden maar dat is bij alle keyboards van het moment wel het geval.

I guess that if I hear any noise it just you and the boys hittin' it... Success!

Een JP8000 is ook niet te versmaden qua realtime knoppen tweaken natuurlijk...wel iets duurder ook,
maar daar krijg je WEL mooie tapijten/strings uit...

En de ob-12?

En de ob-12?

Ook een tip: de oberheim ob-12,vinden sommigen ook niets maar ik heb hem al een tijdje en vindt het een beest van een synth,makkelijk te programmeren,veel!!knoppen en leuke extra's zoals ribbon controller,phrase sequencer,morhing,morph sequencing,par. eq,meer outputs,digitaal uit,groot grafisch display,12 stemmen met 2 osc. per stem en 4 parts multitimbraal.
En hij klinkt fantastisch vindt ik,even voor gaan zitten en je programmeerd er de meeste klanken zonder problemen....en de prijs...super,hetzelfde ongeveer als de ms2000b...Hij is alleen ietsje groter..Ik snap niet waarom deze synth zo ondegewaardeerd wordt het is echt een toffe va...:okdan: :okdan:

Hmm, toen ik mijn MS2000 aanschafte heb ik ook enorm zitten twijfelen over de OB12. Zijn er hier mensen die beiden bezitten en zijn ze ook goed naast elkaar bruikbaar? (vakantiegeld komt er natuurlijk over een drietal maanden aan en een 2e hands OB12 is dan natuurlijk wel leuk!)

Es een uurtje die OB12 uitgeprobeerd bij Feedback. De eerste indruk was: wow, fijn ding, wil ik ook, feller dan de Ion. Bij nadere beluistering vond de geluidskwalteit niet echt best, in de release wordt het nogal rafelig, slechte d/a convertors ? Daarnaast liepen sommige faders en draaiknoppen nogal stroef/aan. Wel fijn dat het er zoveel zijn. Er schijnen ook nogal wat problemen met de display te zijn, lijnen die uitvallen (had die bij Feedback ook: winkelexemplaar ! Hoe verkoop ik m'n spullen ?). Misschien hadden ze daar toevallig een compleet ruk-exemplaar staan maar wel iets om op te letten. Ik zou voor een Novation K-Station (KS4/5 ?) gaan. Heb zelf de A-station (rack versie), ben ik erg content mee, ook lekker goedkoop (zie ook hier op het forum), veel knoppen, overzichtelijk, fijn van orgel tot bliep en kners. Goed om mee te beginnen.

Ik heb net de MS 2000 opnieuw gaan proberen in de winkel.
Als een totale 'nOOb' in de wereld van OSC's, LFO's, ... wou ik eens proberen uit de H bank (de template preset) van niks te beginnen. Dit viel echt zwaar tegen, daar ik nog niet echt een duidelijk beeld heb hoe de MS 2000, en meer bepaald een synthesizer ineen zit. De presets vond ik wel goed van kwaliteit, dus er moet zeker iets mee te doen zijn (uiteraard :)).
Dit maakt het me natuurlijk niet echt gemakkelijk om deze synth te beoordelen...
Misschien kan iemand (die een MS 2000 heeft) me contacteren (msn, email) om wat ideeen uit te wisselen over de MS 2000, misschien via wat opgenomen MP3'tjes. Ook mensen met de OB-12 zijn welkom, ik sta open voor alternatieven, al ziet de MS 2000 er wel goed uit (hehe, toch iets waar ik over kan oordelen :))

JaZz.

Back