Korg MS2000 B

Als eerste synth zou ik geen ms serie nemen omdat hij goed is voor erbij te nemen als je al een pak synths hebt. Zeg maar, wat extra karakter erbij. Ook al omdat hij zo weinig stemmen heeft en niet multitimbraal is.

Kijk eerder eens naar een access virus A/B, Roland JP80** ja misschien nog eerder een Clavia Nord lead 1of2 die is zeer begrijpelijk qua opbouw en klinkt a la old Prophet 5 in een nieuwe versie ofzo.
Ms is ook geod qua opbouw maar komt tekort op het gebied van veel klanken tegelijk gebruiken, als eerste synth zou je dan misschien teleurgesteld zijn.
Maar nog eens, die MS serie is zeer mooi qua basslines, riffs, arpeggio's en effecten die enkel in de MS serie (ook die van vroeger MS20/10/50) voorkomt en als zijnde uniek klinkt.
En ja het clichè klopt ->zelfs dikkere verf in de oude MS bakken, maar zijn duur en je hebt dan kenton nodig om hem aan te sturen, geen klankensaven etc...
(een echte producer stoort zich daar wel niet aan, want het geluid alleen telt, maar we zijn allemaal dikke vette luirikken geworden ;) )

Just my 50 cent....

De Virus A/B series zijn rack modules, ik heb ff rondgekeken en heb ook enkele keyboard versies gevonden... Het is nu echt wel heeeel moeilijk voor mij om uit te maken wat ik wil... Misschien moet ik iemand vinden die me gewoon wat kan demonstreren enzo :S
Ik weet het ff niet meer nu :)

JaZz.

PS: De Virus lijkt me ook een pakje duurder...

Misschien moet ik wat specifieker zijn in wat ik wil bereiken...

- Toffe bassklanken (naar subbas toe)
- Wat jullie hier 'blieps' noemen :p
- Clavinet achtige sounds (niet te precies, maar wel funky)
- Sounds à la Joe Zawinul bij Weather Report (ok, die heeft een mega setup, maar dat moet toch te doen zijn... :))

JaZz.

PS: Ik heb nu zo het gevoel dat iedereen wel had voor hij/zij z'n eerste synth wou kopen... :)

je kan deze klanken maken met zowat elke synth. Een nordlead 1/2 is heel goed in wat jij opnoemt, maar een JP8000 ook en onderschat door velen. Kwa bliepgehalte is de Virus wat minder voor de hand liggend, maar ik ontdek er nog elke dag klanken in die ik dacht nooit uit een virus te halen en me telkens met verstomming slagen.
Je moet gewoon dat nemen waar je hart naar uitgaat en waar je je door aangetrokken voelt. Is dat als eerste synth een MS2000B, kopen dan zouk zeggen....
Zoals reeds gezegd een Alesis Ion is ook niet slecht en budgetair goed.

Is de keuze nu gemakkelijker geworden? nee natuurlijk niet, en dat kan ook niet. Je moet ze gewoon allemaal willen voor wat ze kunnen en waar ze goed in zijn. Maar dan komt het budget kijken, kijk daar dan ook naar zo van; wat wil ik ooit uitgeven aan mijn hobby en wat zijn de prioriteiten voor het genre muziek wat ik wil maken.
Neem misschien ook in overweging, dat je voor de prijs van 1 nieuwehands er twee kan kopen tweedehands. Als je wat uitkijkt dan kan je een 'zo goed als nieuwe' synths vinden 2dehands.
Je eerste synth nieuw kopen heeft natuurlijk ook zijn charme....

Bedankt voor de reply!
Ik ben gisteren gaan repeteren met m'n groep, en heb hen verteld dat ik naar een nieuwe (lees: eerste) synth op zoek was. Ik vroeg hen op de man af 'Wat voor iets moet ik nu juist hebben volgens jullie?' Antwoord: 'Iets wat als een Moog klinkt, niet te clean :)'
Dus... :) Nu ik dat weet :confused:
Ik kan waarschijnlijk dit weekend iemand z'n MS2000 uitproberen (lees: aan de knopjes draaien)...
Btw, is het normaal dat je in het begin (als beginner) totaal geen controle hebt over de weg die je klanken uitgaan ... :P
Ik denk dat het voor mij nu belangrijk is dat ik een synth koop waar ik mee kan experimenteren met OSC, LFO's, MOD's enzovoort. Als ik een beetje doorheb hoe dat in z'n werk gaat, kan ik al wat meer oordelen over synths, en mij misschien dan iets anders aanschaffen...

JaZz.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Wees er wel op voorbereid dat ondanks dat een MS2000 naar mijn mening best wel vuige geluiden kan produceren (voorzichtig met het filter, want anders wordt het snel iel), er altijd een digitaal randje aan zit. Een Moog is van een geheel ander kaliber.

Ik ben het roerend eens met Prophet: Acces Virus A of beter nog B (en als het er af kan ... een C). Ik heb nu zelf de C sinds september vorig jaar en het is een heel veelzijdige synth met weliswaar een stevige trancereputatie (maar het is uiteindelijk een all round back, van new age tot trance, tot old skool EM, tot techno tot ... wat je maar wil.

Hij heeft meerdere filter-emulaties waaronder een Moogfilter. Je kan er met alle gemaak de bekende Moogbassen uithalen (minder vet dan de echte maar zeker niet slecht), maar evengoed pads die uit een oude Oberheim kwamen als ook de weirdest effecten.

Daarenboven heb je dan nog eens een goede effectensectie met phaser,chorus/flanger, distortion ... en ook een vocoder als je die per sé wil (dan wel voor de C gaan). Polyfonie ligte voor de B op 24 stemmen en de C 32, dus daar kom je al een héééél end. Hij heeft flink wat knoppen, maar voor de diepere functies moet je toch in menuutjes gaan turen.

Ik zeg niet dat dit je synth per definitie is, maar ik raad je zeker aan hem eens uit te testen :okdan: (hou er wel rekening dat in de meeste presets de Virus als tranceding gepromoot wordt ... maar hij kan véél meer).

Op vengeance-sound.de kan je demo's horen van enkele te koop zijnde soundsets. Niet alles is goed, maar er zitten wel heel mooie dingen bij die goed illustreren wat je met een Virus kan bereiken ;) .

Success

:doei:

Als ik het zo hoor is idd de Virus C keyboard misschien nog de beste keus. Een pak krachtiger en veelzijdiger dan een MS. Die MS is goed voor erbij, heel speciale klank. Maar zeker heel mooi, laat ons duidelijk zijn!!

Wel èèn nadeel, die virus is bepaald niet de gemakkelijkste synth voor een beginner. Is redelijk diep qua routingsmogelijkheden enz... Maar als je er dag en nacht goed op studeerd dan raak je daar wel uit.

Natuurlijk, als je maar èèn klank gaat gebruiken per liedje dat je speelt zoals in een groep, kan je ook met een MS een vette bassline maken. Wat bedoelen die gasten met moog eigenlijk? Kennen die daar iets van?

Ik heb even rondgeneusd op verschillende 2dehands sites, en daar ligt de prijs van de Virus C nog steeds rond de 1000-1200 euro. En daar het een rack versie is, ben ik verplicht nog een keyboard mee te nemen, op zich niet zo'n drama, als je plaats hebt :).
Er is ook wel een KC versie, maar die vind je minder snel 2de hands denk ik.
Maar als ik zie (bij de Virus C) dat er 4OSC's zijn, 16-part multitimbral, effecten...
Hmm, nogal een verschil met de MS., maar dat laat zich ook zien aan de prijs natuurlijk.
Twee OSC's, daar ben je als beginneling toch wel al ff zoet mee denk ik, al die andere functies van de Virus interesseren mij natuurlijk ook, maar ik heb schrik dat ik door de bomen het bos niet meer ga zien... :confused: mjah, je begrijpt me wel.
Ik heb ook even de MicroKorg uitgecheckt, maar die lijkt me niet voor het live gebeuren geschikt (programmeren via menu's/pc). Ik denk dat ik er bijna uit ben :).
Het lijkt misschien dat ik niet opensta voor suggesties, omdat ik steeds weer op de MS terugval, maar ik moet zeggen dat dat mij de synth lijkt met een aantal zeer goede eigenschappen, niet té uitgebreid, (vrij) gemakkelijk te bedienen, en het ziet er goed uit :) En als ik wil vernieuwen, is het een perfecte synth voor erbij :p

Nogmaals bedankt voor alle replies tot hiertoe!!!

JaZz.

Origineel geplaatst door JaZzMaN251
Ik heb even rondgeneusd op verschillende 2dehands sites, en daar ligt de prijs van de Virus C nog steeds rond de 1000-1200 euro. En daar het een rack versie is, ben ik verplicht nog een keyboard mee te nemen, op zich niet zo'n drama, als je plaats hebt :).
Er is ook wel een KC versie, maar die vind je minder snel 2de hands denk ik.
Maar als ik zie (bij de Virus C) dat er 4OSC's zijn, 16-part multitimbral, effecten...
Hmm, nogal een verschil met de MS., maar dat laat zich ook zien aan de prijs natuurlijk.
Twee OSC's, daar ben je als beginneling toch wel al ff zoet mee denk ik, al die andere functies van de Virus interesseren mij natuurlijk ook, maar ik heb schrik dat ik door de bomen het bos niet meer ga zien... :confused: mjah, je begrijpt me wel.
Ik heb ook even de MicroKorg uitgecheckt, maar die lijkt me niet voor het live gebeuren geschikt (programmeren via menu's/pc). Ik denk dat ik er bijna uit ben :).
Het lijkt misschien dat ik niet opensta voor suggesties, omdat ik steeds weer op de MS terugval, maar ik moet zeggen dat dat mij de synth lijkt met een aantal zeer goede eigenschappen, niet té uitgebreid, (vrij) gemakkelijk te bedienen, en het ziet er goed uit :) En als ik wil vernieuwen, is het een perfecte synth voor erbij :p

Nogmaals bedankt voor alle replies tot hiertoe!!!

JaZz.

Doen doen en nog eens doen!
Onderschat die MS2000B niet ze!!! Daar zijn vette sounds uit te halen die je uit de virus niet hetzelfde kan uitkrijgen.

Veel succes! Laat ons nog iets weten hè?

Ik kan dit weekend waarschijnlijk een MS2000 van iemand lenen om eens uit te proberen.
Verwacht jullie al aan een pak vragen :p

JaZz.

Hmmm, ik kan maar 1 ding zeggen eigenlijk: kopen die handel!
Ik heb zelf de Microkorg wat gewoon de ms2000 is in een ander jasje maar met exact dezelfde mogelijkheden en engine...
En die korg doe ik dus echt nooit meer weg, ja misschien voor een ms2000 omdat die meer knoppies heeft, maar ik kan je iig vertellen dat ik de korg gebruik voor: pads, leads, basjes, solo instrumenten, en in elke track die ik maak speelt ie wel een belangrijke rol eigenlijk, terwijl ik genoeg ander leuk spul heb om muziek mee te maken...

Ik ben dus één van die personen die dol is op dat ding... :P

Origineel geplaatst door d.j.conflict
Hmmm, ik kan maar 1 ding zeggen eigenlijk: kopen die handel!
Ik heb zelf de Microkorg wat gewoon de ms2000 is in een ander jasje maar met exact dezelfde mogelijkheden en engine...
En die korg doe ik dus echt nooit meer weg, ja misschien voor een ms2000 omdat die meer knoppies heeft, maar ik kan je iig vertellen dat ik de korg gebruik voor: pads, leads, basjes, solo instrumenten, en in elke track die ik maak speelt ie wel een belangrijke rol eigenlijk, terwijl ik genoeg ander leuk spul heb om muziek mee te maken...

Ik ben dus één van die personen die dol is op dat ding... :P
i second that

maar is de MK precies hetzelfde als de MS2000? dacht het niet, ik lees hier dingen over mod sequences die ik niet op m'n MK heb, toch?

:verkoght:
-ver +ge

Yihaa! Effe :koffie: zetten en daar gaan we voor een aantal uren MS 2000B.

Allen bedankt voor de replies ed! Ik heb gewoon besloten om 'm te gaan halen, dus hier ben ik nu, mét Korg, en graag had ik er nog wat hulp bij gehad ook, maar ik ben er zeker van dat iemand zich wel wil opofferen om wat soundjes met mij in elkaar te boxen.

JaZz.

Vraagje, kan ik een akkoord spelen op één preset en dan naar de andere scrollen (terwijl het akkoord blijft spelen met de eerste preset) om dan direct in te vallen met de tweede preset?

JaZz.

Back