Goed tv verslag over elektronische muziek.....

MadThijs

Stamgast
....en de link met de nederlandse moderne produkties

Het NEAR(Nederlands Elektro-Akoestisch Repertoirecentrum)heeft een leuk filmpje op hun website.
Zij waren rond 1950 al bezig met de technieken die wij nu gebuiken voor alle elektronische muziek.

Link

Laatst gewijzigd:
toch wel jammer dat er niet uitvoeriger wordt op ingegaan. En dat het bij een nederlandse componist blijft. Ircam, Ipem, Raymond Scott, ze vergeten een heleboel lijkt me zo ...

en de overstap van NatLab naar Dance Valley is ronduit gratuit.

Origineel geplaatst door praecox
toch wel jammer dat er niet uitvoeriger wordt op ingegaan. En dat het bij een nederlandse componist blijft. Ircam, Ipem, Raymond Scott, ze vergeten een heleboel lijkt me zo ...

en de overstap van NatLab naar Dance Valley is ronduit gratuit.
Sorry hoor, maar het gaat toch duidelijk om die cd die er nu is. En niet een reportage over elektronische componisten.

En de overstap is erg logisch. Samplen deden zij al. Harddisk recorden deden zij al.
Voordat wij er veel eenvoudiger mee aan de slag zijn gegaan(lees: geluiden in een producties, die je hoord op Dance Valley, van nu zijn niet meer zelf gemaakt maar komen uit een doosje met geluiden, die dan nog wel naar smaak gebruikt worden.

Ik heb de box van m`n vriendin gekregen...

echt te gek...lekker op zondag met een :koffie: en krantje...

Ik vind de vergelijking van de muziek die uit NatLab komt met de muziek die gespeeld wordt op Dance Valley helemaal niet opgaan. Er is een gigantisch groot verschil in intentie en idee achter de gemaakte muziek.

Er onstaat een spraakverwarring bij het woord 'nieuw'.

Het nieuwe aan de NatLab muziek is juist de zoektocht naar de mogelijkheden van de apparaten, en hoe deze mogelijkheden onze ideeën over wat muziek is veranderen.

Het nieuwe aan de Dance Valley muziek is een gedeeltelijk kunstmatig opgewekte lust (dit is geen waarde oordeel) naar neologismen, die we in onze hele westerse cultuur kunnen zien. Echter, echt nieuw is het niet want als de muziek te snel te ver van onze 'wat-is-muziek'-ideeën verwijderd geraken, lopen de mensen weg. Daarmee dat het juist kunstmatig in bedwang wordt gehouden, door marketing.

een wereld van verschil dus tussen deze twee 'doelstellingen'.

dat NatLab deels verantwoordelijk is voor de idee-verschuiving 'wat-is-muziek' is zeker waar, maar uit dit stukje TV lijkt het alsof ze zeggen: "Dankzij NatLab, is Nederland de nummer een van de Dance! Kijk maar naar Dance Valley, bijvoorbeeld"

Ik vind de vergelijking van de muziek die uit NatLab komt met de muziek die gespeeld wordt op Dance Valley helemaal niet opgaan. Er is een gigantisch groot verschil in intentie en idee achter de gemaakte muziek.

Niet helemaal waar. Toen Philips Tom Dissevelt (de componist in de zwart-wit gragmenten) erbij haalde om als componist samen te werken met Dik Raaijmakers was dat meer uit commerciele overwegingen dan uit wetenschappelijke. De intentie was ook hetzelfde als die van een Dance Valley: muziek die voor een groter publiek aantrekkelijk is. De muziek werd soms zelfs gepresenteerd als 'dans muziek'.

Origineel geplaatst door Chinetti
De muziek werd soms zelfs gepresenteerd als 'dans muziek'.

nou breekt m'n klomp!

hoe zou die kerel zich voelen mocht ie plotseling moeten optreden met al z'n tape-loops voor zo'n publiek? Daarvoor wil ik wel nog eens afzaken naar het noorden. dan zou je pas kunnen spreken over een geslaagde missie ...

With all due respect voor DJ zus-en-zo en hoe die gasten heten, maar toentertijd maakten ze alle geluiden en effecten helemaal zelf. En nu pakken ze een Korg Electribe en selecteren preset nummetje zoveel want op die sound gaat de meute nu eenmaal uit z'n dak. Dus toch wel een ander uitgangspunt dunkt me. Ja ho maar, ik weet het: dit is te zwart-wit natuurlijk. Er zijn zeker gasten in de dance scene die experimenteren en er zijn van die zogenaamde experimentalisten die zichzelf veel te serieus nemen. Maar in het algemeen gaat dit toch wel op IMHO.

ho maar, pas op voor waarde oordelen! Die zijn niet op hun plaats in een historisch bewust gesprek als deze thread. Het gaat er over hoe waar de beweringen zijn die in dat tv-programma gesteld werden. 8)

De muziek werd soms zelfs gepresenteerd als 'dans muziek'.
nou breekt m'n klomp!

hoe zou die kerel zich voelen mocht ie plotseling moeten optreden met al z'n tape-loops voor zo'n publiek? Daarvoor wil ik wel nog eens afzaken naar het noorden. dan zou je pas kunnen spreken over een geslaagde missie ...

Heuh? Waar laat jij je klompen? De mijne is ook zojuist gebroken.

Natlab probeerde op een gegeven moment electronische muziek uit de experimentele hoek te halen en toegangelijk te maken voor een groter publiek en zo zetten zij dus in Nederland de eerste stappen in de populaire electronische muziek, stappen op een weg die leidt tot o.a. Dance Valley, een festival dat bestaat uit louter populaire electronische muziek. Welke link heeft dat niet met de huidige populaire electronische muziek? Populair is toch populair? Wat heeft de live uitvoerbaarheid daar nu mee te maken? Geen donder. Overigens, ik wist niet of je het al had gehoord maar: er wordt óók gedanst op muziek die vantevoren is opgenomen! Dus die tapeloops konden gewoon in het laboratorium blijven.

Het gaat er over hoe waar de beweringen zijn die in dat tv-programma gesteld werden. 8)

Nou, dan haal maar 's een paar beweringen uit de tekst van het programma waarvan jij denkt dat ze absoluut niet waar zijn en weerleg ze maar 's.

Laatst gewijzigd:
Wat heeft de live uitvoerbaarheid daar nu mee te maken? Geen donder.

Ik stel de live uitvoerbaarheid helemaal niet in vraag. Eerder, ik vroeg me af, eigenlijk meer als ludieke hersenoefening, hoe de situatie zou zijn mocht die kerel plots op Dance Valley optreden.

Je zal wel gelijk hebben dat die NatLab kerels hun populariserings pogingen tot een zeker succes hebben uitgevoerd. Maar om nou te zeggen dat het ene het rechtsreeks gevolg is van het andere vind ik erg sterk. En dat laten ze wel uitschijnen in dat stukje tv. Alsof de hele dance scene is uitgevonden in een Lab.

Verder is het jammer dat dit stukje tv maar over die ene componist en die ene cd gaat. Je zou er haast en verkeerd beeld van de hedendaagse muziek geschiedenis van krijgen. Daarom dat ik even wou duidelijk maken dat het maar over dat ene Lab gaat en dat een hele resem andere labs niet aan bod komen. Manhattan Research Inc., Ircam, Ipem, enzovoorts.

Ik stel de live uitvoerbaarheid helemaal niet in vraag. Eerder, ik vroeg me af, eigenlijk meer als ludieke hersenoefening, hoe de situatie zou zijn mocht die kerel plots op Dance Valley optreden.

Je zal wel gelijk hebben dat die NatLab kerels hun populariserings pogingen tot een zeker succes hebben uitgevoerd. Maar om nou te zeggen dat het ene het rechtsreeks gevolg is van het andere vind ik erg sterk. En dat laten ze wel uitschijnen in dat stukje tv. Alsof de hele dance scene is uitgevonden in een Lab.

Ik geloof ook niet dat de muziek uit het Natlab het goed zou doen bij het volk op zo'n dans festijn (rede temeer om die interessante geschiedenis van de populaire dans muziek te benadrukken, maar dat terzijde). Ook al was de invloed van bijvoorbeeld Kraftwerk op de moderne electronische muziek beduidend minder marginaal (maar ook niet zo uniek en rechtsreeks als somigen graag geloven) dan die van het NatLab, denk niet dat hun eerste muziekale uitspattingen het veel beter zouden doen bij datzelfde publiek.

Verder is het jammer dat dit stukje tv maar over die ene componist en die ene cd gaat. Je zou er haast en verkeerd beeld van de hedendaagse muziek geschiedenis van krijgen. Daarom dat ik even wou duidelijk maken dat het maar over dat ene Lab gaat en dat een hele resem andere labs niet aan bod komen. Manhattan Research Inc., Ircam, Ipem, enzovoorts.

Over de eenzijdige berichtgeving: Nova is een actualiteiten programma, dit item was niets meer dan een reportage naar aanleiding van een CD release die toen actueel was (in die week was er overigens ook nog een programma over Dik Raaijmakers ergens bij de NPS geloof ik). Ik had ook liever gezien dat de link met moderne electronische muziek harder werd gemaakt door uit te leggen dat die tapeloopjes later bij wijze van spreken werden vervangen door oscilatoren in synthesizers en dat de manier van componeren een zeer primitieve papieren versie was van de sequencer software die we nu kennen. De reportage was wat kort door de bocht, metname de discutabele aankondigingszin 'de moderne dance muziek komt in zekere zin uit Eindhoven' kan verwarrend zijn, ware het niet voor de toevoeging 'in zekere zin'. Ook de verwijzing in die zelfde aankondiging naar 'moderne djs' die 'dwepen' met de muziek uit het natlab lijkt wat ongegrond, aangezien er geen één van die moderne dj's aan het woord komt. Desondanks vind ik nog steeds niet dat de informatie die je krijgt voorgeschoteld je alleen maar kan laten concluderen dat de dance muziek is uitgevonden in het Natlab. Het enige wat ik eruithaal is dat de voor Nederland eerste stappen op weg naar populaire electronische muziek in het NatLab werden genomen en dat de mannen van het NatLab wel een vermelding mogen krijgen in de geschiedenis van de nederlandse populaire electronische muziek. Als is het maar als voetnoot.

Tja...

Het belangrijkste punt voor deze discussie is het 'waarom' Phillips het NatLab deze zaken liet uitvoeren. In die dagen was er eigenlijk nog geen idee hoe de electronische muziek zich aan het publiek zou presenteren. In Keulen (WDR) en in Parijs (IRCAM) dacht men dat dit via de radio zou gebeuren. Op zaterdagavond het gezin om de luidspreker en luisteren wat de radiostudio zou afdraaien. Phillips had geen eigen station, maar wel een grote platenindustrie. Dus men koos voor de grammofoon. Naast Raaymakers en Dissevelt werd ook Badings aangesteld, die wegens zijn collaboratie met de Duitsers tijdens de bezetting een componeerverbod voor podiumwerken had gekregen. Let wel, Badings was niet 'fout', want hij heeft menig joodse muzikant voor deportatie weten te behoeden. Badings deed dus de serieuze muziek, terwijl Dissevelt het populaire deel mocht proberen. Voor het echte werk mocht Badings geen dienst doen, dus voor de Expo in Brussel werd Varèse aangezocht...

Met betrekking tot de grammofoon werd later in Utrecht nog een poging ondernomen met Karel Appel, maar hopelijk daarover later meer!

Op zich toch een gweldige box, samengesteld door Raaymakers en Tazelaar.

Jammer voor degenen die niet op de dag voorafgaand van de synthmeeting 2004 waren.

Verder is het proefschrift over the Sound of the WestCoast of Holland ook leuke stof!

Wout

zalig, het synthforum met z'n ingetogen, waardevolle informatie. (ik meen dit, geen ironie)

kunnen we misschien kijken of deze informatie aan wikipedia kan toegevoegd worden?

Back