ableton live quantising

Hoe tof Ableton ook is .. ik zal het zoals het nu is nooit als studiotool/seq gebruiken .
Heb hem nog niet eens geupdate naar 4 terwijl ik heb lopen janken op het Ableton forum om midi en vsti support :)

ok manne bedankt voor de reacties

@feinbild, inderdaad groove functie zit er wel op zij het dat je altijd eerst normaal moet quantizen (dus maar tot 16e)

de rest
natuurlijk heeft Ableton zijn features, alleen blijft het merkwaardig dat tamelijk basale midi dingen er gewoon niet op zitten
tekenen van die envelopejes is gewoon naad, zeker als omdat die grid nauwelijks een acceptabele resolutie heeft

ik vraag hier niet om een nieuwe kernfusie techniek maar om -voorzover ik dat allemaal kan inschatten- tamelijk standaard applicaties
zelfs de midifuncties van reason zijn uitgebreider/handzamer

Origineel geplaatst door chilistein

@feinbild, inderdaad groove functie zit er wel op zij het dat je altijd eerst normaal moet quantizen (dus maar tot 16e)

de rest
natuurlijk heeft Ableton zijn features, alleen blijft het merkwaardig dat tamelijk basale midi dingen er gewoon niet op zitten
tekenen van die envelopejes is gewoon naad, zeker als omdat die grid nauwelijks een acceptabele resolutie heeft

ik vraag hier niet om een nieuwe kernfusie techniek maar om -voorzover ik dat allemaal kan inschatten- tamelijk standaard applicaties

je kunt de quantise gewoon uitzetten, en dan kan je in de arrangement-view je envelopes zo wild tekenen als je zelf wilt........ de resolutie van de grid kun je ook heel hoog krijgen, door in te zoomen.....

Zat laatst nog te bedenken dat je van een midispoor altijd nog een audio kopie kan maken en die bewerken.
Stukkie verschuiven in de tijd om zo meer groove te krijgen. Of subtiel de pointers van de loop tussenstukken (weet ff niet hoe die heten) een stukkie te verschuiven.
Of een loop weer opknippen en een drumkit van maken en daar weer een drumloop mee maken.
Het is natuurlijk ook hoe creatief je zelf bent.

de rest

Weet je wat het is chili, ik kom nog uit de tijd van de atari en macIIci25mhz waarin je ongeveer een dag moest wachten op 3 minuten timestretching. (En dan kon het nog klote klinken)

Misschien dat ik daardoor pakketten als ableton veel meer kan waarderen.
Wat midi betreft zou ik je willen zeggen. Lees de handleiding eens goed door want het kan meer dan je denkt.

Re: ableton live quantising

als ik het goed zie kan je nauwelijks serieus quantisen met ableton
alleen 16e noten zonder enige random,(user)groove, magnetic etc.

ook irri: geen ingebouwde arpeggiator maar ook geen ondersteuning van externe midi plug ins

Je hebt geen ongelijk, maar er zijn toch wel een aantal work-arounds, die very 'Live' zijn.
als je een midi clip maakt, kan je je grid fijner of grover maken en ook in triplets verdelen. als je dan ctrl-u (quantisized), schuiven de noten wel naar de juiste plek.

ik doe hier juist de test op Live 4.1 en blijkbaar kan ik de midi grid verfijnen tot 1/16384, maar je moet wel even inzoomen om de zoveel stappen ...

per clip heb je ook rechts boven in de clip een groen knopje waar in staat in welke midi-resolutie die clip staat. als je dit afzet kan je noten zetten waar je maar wilt.

waarschijnlijk dus niet zo uitgebreid als cubase of logic, maar zeker wel wat mogelijkheden.

en een live arp is een vrij grote user request, dus het zou me niet verwonderen, mocht er bij de volgende update (niet bugfix) iets dergelijks bij zitten.

Origineel geplaatst door Errol
Weet je wat het is chili, ik kom nog uit de tijd van de atari en macIIci25mhz waarin je ongeveer een dag moest wachten op 3 minuten timestretching. (En dan kon het nog klote klinken)
]

Jeetje ben je alweer zo oud :D

Back