stagepiano

moest ik mogen kiezen tussen de stage piano van Yamaha (p-80) of Roland (RD-150) zou ik toch wel voor de Yamaha gaan. Heeft iets minder klanken maar beschikt over een subliem toetsenbord, niet te vergelijken met dat van de RD-150 die ik persoonlijk niet onder de 'aanslaggevoelige' zou plaatsen. Ik vind dat je bij de RD-150 geen 'reserves' meer hebt, je bent aan het opbouwen, naar de climax toe, en als je op dat moment nu hard, of wat harder speelt, hoor je geen verschil meer. Je kan met andere woorden minder gevoel in de RD-150 leggen dan in P-80. De prijs is ongeveer hetzelfde 1000 €..

Ik heb een RD150 gehad en na enkele maanden verkocht omdat ik het klavier te licht vond en de klanken matig.Heb dan een FP3 gekocht en weeral verkocht.Deze had wel een goed klavier maar de klanken halen het niet bij een yamaha.Moest ik maar eens een (32 stemmige) p150 vinden ,die koop ik onmiddellijk.De beperkte polyfonie neem ik er dan wel bij.Of een Roland RD600 tweedehands.RD700 is te duur voor mij.

De Kawai MP 9500 klinkt ook errrg mooi maar die is nog duurder dan de RD 700;)
Maar ik wou ook nog ff zeggen dat de Japanners van Roland al jaren lelijke pianos bouwen. Yamaha is trouwens de top op dit gebied. Je hebt ook nog de de gems, kurzweils en de nieuwe Korg SP500 die ik ook wel interessant vind. Zeker dus op alles spelen

Roland A90

Roland A90

Staat nog op mijn wishlist, de Roland A90 /A90EX. Heb er lange tijd geleden eens op mogen tokkelen en tot op heden heb ik nog geen beter klavier onder mijn vingers gehad.

De Roland A90EX bevat o.a. pianogeluiden maar of deze goed klinken kan je enkel zelf beoordelen, da's kwestie van smaak vind ik.

Ook het klavier vind ik zelf een persoonlijk iets, ook dit verschilt vaak van persoon tot persoon.

Een ding is echter zeker, het is een SUPER MIDI controller. Helaas maakt Roland ze niet meer :( , ik heb me voorlopig moeten tevreden stellen met een A-37 maar ooit, ooit wordt het een A-90

Ik ben op dit moment aan het researchen voor een stagepiano, en kwam deze post tegen.

Ik heb een paar keer op de yamaha-P80 gespeeld, het klavier is een beetje aan de zware kant
(vooral voor het wat snellere werk, of komt het omdat ik mijn ex-5 gewend ben??).
De sound is op zich realistisch, maar eigenlijk heb je alleen maar iets aan de 'stagepiano'
en 'classical piano'. Voor de rest haal ik een orgel of marimba wel ergens anders vandaan!
(beetje overbodig dat die sounds erin zitten, plus UGLY strings!!).
Maar goed, dan heb je dus maar 2 piano sounds! = niet veel als je toch echt een stagepiano
wil aanschaffen. Aan de andere kant, je hebt natuurlijk maar EEN echt goeie piano nodig,
alhoewel ik liever wat meer variatie heb.

Voor de rest weet ik het nog niet, ik bedoel de p-80 klinkt goed en is scherp geprijst,
maar wat is er nog meer in die prijsklasse?? heeft iemand nog een paar goeie tips??

thnx,

Robert E James
listen.to/REJ

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb nu zo'n half jaar een P80.
Bevalt perfect! Aanslag is formidabel,
piano klanken zijn ERRRUG goed
(veel beter dan het blikkerige geluid van Roland).

In het begin vond ik 'm ook zwaar spelen,
maar dat kwam vooral om ik semi-weighted
actie gewend was. Als je eenmaal aan de P80
gewend bent wil je niet meer terug.

De rest van de geluiden is in 1 woord: waardeloos.
Epianos: vreselijke velocity switch, niet om aan te horen
strings: erg kazig
orgels: gaan wel
bas: deze hadden ze er beter uit kunnen laten.

Maar ja, die andere geluiden halen we wel weer uit
een andere synth, toch?

Als het om goede piano geluiden gaat is er voor mij toch maar één merk: Kurzweil! Is wel wat aan de duurdere kant, maar dan heb je ook wat. Voor een goede demo moet je maar eens kijken op de site van Kurzweil: http://www.kurzweilmusicsystems.com/. Luister vooral naar Grand Illusion door Master Jordan Rudess!

Zoek je alleen toetsen of ook geluidsbron erin?

Ik kan trouwens wel aan die Roland A90EX komen. Een collega van mij wilt er wel vanaf. Wat heb je ervoor over, dan kan ik 't 'm eens influisteren ;)

XV88 heeft trouwens zelfde klavier als de A90 trouwens. Alleen minder goede piano samples, maar je krijgt er wel de XP30 interface met XV3080 geluidsbron voor terug.

Verder goede stage piano's:
- Yamaha: S80, P80
- Roland: RD serie (150, 600, 700)
- Oberheim: MC1000, MC2000, MC3000

Specs zeggen trouwens weinig of de feel die je hebt met een klavier. Gewoon uitproberen in de (lokale) muziekzaak dus ;)

Origineel geplaatst door Googol
8) Roland XV-88?8) heb je gelijk 'n goeie synth.

en geen goede piano.

alle stage piano's hebben 88 toetsen.

Ga je voor een wat klassieke en jazz geluid raad ik Yamaha aan. De P80 aan. Vergeet de p120 ook niet.
Het speeld wel zwaar, maar dat kun je instellen.

De Roland RD150 is leuk, maar het klavier is te livht.

Dat kun je beter voor de FP3 gaar. Ziet er nog mooi uit ook (geen zwart)en speelt super.

Kijk ook eens naar de nieuwe lijn van Korg.

Re: Roland A90

Re: Roland A90

Origineel geplaatst door Hover
Staat nog op mijn wishlist, de Roland A90 /A90EX. Heb er lange tijd geleden eens op mogen tokkelen en tot op heden heb ik nog geen beter klavier onder mijn vingers gehad.

Hey Hover, ik geloof dat er bij Key Music in jouw stad nog wel een Kurzweil K2600X of K2500X in de showroom staat. Ga daar misschien eens op tokkelen, of op de nieuwe Yamaha S90? Eens kijken of je daarna nog steeds hetzelfde denkt over de Roland A90...

Origineel geplaatst door Dimchord
Als het om goede piano geluiden gaat is er voor mij toch maar één merk: Kurzweil! Is wel wat aan de duurdere kant, maar dan heb je ook wat.

Ik deel je mening met veel enthousiasme, maar helaas ligt de Kurzweil distributie & support in Europa zo goed als plat.

(Als je de meeste handelaren in België toch mag geloven...)

wat dacht je van de foeilelijke maar fantastische yamaha p200 ? ik heb er dus 1. NOOIT MEER IETS ANDERS. of er moet iets beters van komen natuurlijk. maar daar heb je ook niets aan. dan het feit dat alle 'grote' bands (blof, van dik hout, etc) hem gebruiken ?

nee, waar het om gaat is wat je er precies mee wilt. je zoekt een stage piano dus ik ga ervan uit dat je op het podium piano wilt spelen. de p200 heeft dus die super piano klank en dat super klavier. is grote broer van de al genoemde p80. maar lekker solide. ik gebruik eigenlijk alleen die ene interne pianosound. verder gebruik ik hem als midi master voor de akai z4 (van waaruit de rhodes en wurlitzers komen). die midi specs zijn wel heel erg fijn. in tegenstelling tot de p80. maar dit zijn dan ook wel meteen de belangrijkste verschillen.

de andere geluiden vind ik ruk (persoonlijke mening natuurlijk). net als die van de p80. maar voor een tof hammond klankje koop je volgens mij geen stagepiano.

het toetsenbord is volgens mij wel de zwaarste. dus als je van huis uit geen pianist bent is het wel effe wennen als je drie avonden achter mekaar op het podium hebt gestaan. vooral zere linkerpink als je veel octaven hebt gemept.

grote nadeel: is zwaar ding. weet niet of je roadies hebt, maar die zullen je het niet in dank afnemen heb ik gemerkt.

die kawai 9500 is trouwens nog lelijker, maar klinkt en speelt ook wel heel goed.

Back