Is een MPC de juiste keuze voor me? En zo ja welke?

kaihugo

Stamgast
Hallo mensen,

Ik ben op zoek naar een hardware sampler, ik wil hardware omdat:

-Ik gewoon lekker met knoppen kan werken.
-Het lekker makkelijk, stabiel en standalone kan werken.
-En het klinkt misschien raar maar ik hou ook gewoon van de beperking van hardware. Het probleem met computers is dat er gewoon zoveel opties zijn dat ik steeds iets anders probeer en dat ik nooit iets echt leer kennen. Ik wil gewoon een hardware sampler die ik na een tijd gewoon door en door ken.

Ik wil de sampler gebruiken voor het volgende:

Beats; ik ben vooral bezig met Electro en French House. De beats moeten dus knallen. Mag dus vintage zijn.
Loops; ik wil lekker met loopjes spelen รก la Daft Punk / Le Knight Club (oftewel Guy-Manuel de Homem Christo) en dus weer mag de sound lekker rouw en vintage zijn.

Ik weet dat het makkelijker is om battery voor de beats en een slicer tool voor de loops te gebruiken maar ik werk veel liever met hardware. En de MPC lijkt me ideaal omdat er ook nog een hardware sequenser aan boord zit. Dit is een grote plus voor me. Maar denken jullie dat de MPC geschikt is voor me? En zo ja welke? Is het bijvoorbeeld een idee een MPC 2000 XL te kopen (want die is niet zo duur) en daarnaast een S900 / S950 voor dat 12bit geluid (want de S900 / S950 is een MPC 60 zonder de sequenser(?))? Ik heb eerder eens hier een thread gelezen over de enorm dikke beats die mensen konden maken met een MPC 3000. En dan vraag ik me af; is de 'sound' van een MPC 3000 hetzelfde als een S3000? Dus is het een idee om een MPC 2000 XL te kopen en er een S900/S950 en een S3000 aan te hangen. Of is het beter toch een MPC3000 of MPC 60 te kopen?

En is een MPC geschikt om met loopjes te spelen? Is het slimmer een totaal andere sampler te kopen voor dit soort gedoe?

Samenvattend zit ik te denken aan een MPC waaraan een andere sampler kan hangen voor een andere sound.

Alvast bedankt!

Kai-Hugo

Ik zou zeggen de combi mpc2000/S950 (gebruik ik zelf ook de laatste tijd het meest)
is wel heel fijn
De S950 is net iets anders kwa sound als de MPC60
de mpc60 klinkt wat meer HiFi,
S3000(XL) of S5000 of iets soortgelijks voor je andere sample benodigdheden (multisamples)
volgensmij kun heb je dan genoeg

Een MPC2000XL kan ook gewoon knallen hoor. En ik geloof ook dat ie kan resamplenen op 12bit of opnemen???? (of niet?). Verder is de geluidskwaliteit natuurlijk afhankelijk van wat je erin stopt.

Heb je nog wensen kwa funkties wat een apparaat wel of niet moet kunnen? Ik neem aan dat je de samples gewoon in Soundforge ofzo op de pc edit?

Jongens bedankt voor de snelle antwoorden! Ja, soundforge gebruik ik. En tuurlijk kwaliteit ligt aan wat je erin stopt. Maar ik heb ook eens een echte SP 1200 mogen horen, en dat knalt! Is trouwens ook nog een optie.

Maar mijn vraag is dus eigenlijk wat geeft de lekkerste sound voor wat ik wil. En werken MPCs dus ook een beetje als het aankomt op met loops pielen?

Kai-Hugo

daar kan ik 1 antwoord op geven

JA!! :dubbel:

ik ga weer verder spelen
ciao

Sinds kort heb ik ook een MPC2000XL, en ik kan wel zeggen dat ik er zeer tevreden mee ben.

Kai-Hugo, als ik zie wat je zelf al aangeeft qua voorkeur en wensen, dan denk ik dat je er gewoon voor moet gaan. Als je er een 2e hands koopt en het mocht onverhoopt niet bevallen (alles kan) dan denk ik dat je hem voor vrijwel hetzelfde geld makkelijk weer kwijtraakt. De waarde van de MPC-serie is op dit moment vrij stabiel volgens mij....

Ik heb er ook een S950 bij en die klinkt inderdaad anders, meer lo-fi......leuke bonus daarbij is de timestretch die er opzit, deze is technisch verre van perfect en daardoor klinkt hij geweldig! Anyway, deze kan je er later altijd nog bijkopen; je ziet ze staan voor zo'n 125-150 euro.

Erwin

die mpc60 klinkt naast de S950 gewoon anders, minder grauw (dat hifi)
vooral drumsounds komen heel anders uit die mpc

Kaihugo:

Met een MPC ga jij heel erg blij zijn. Als je nu al aangeeft dat je denkt dat hardware meer voor jou is dan software... Wacht maar tot je die MPC in huis hebt.

Met een MPC2000xl ben je er eigenlijk al. Als je veel loopjes van plan bent is dat misschien wel de beste, omdat ie timestretch heeft en er 32mb geheugen in gaat. Je zou er inderdaad later een s950 aan toe kunnen voegen voor dat 12bit geluid. Forumlid mikemix heeft een mooie complete 2000xl te koop staan voor 699 zie ik net. Klaar ben je.

Met een MPC60 heb je dat vintage 12bit geluid gelijk over alles wat je doet, maar ze zijn wat moeilijker te vinden, en iets beperkter dan 'n MPC2000xl. Een SP1200 kan ook, maar die heeft echt wel z'n beperkingen - ik gebruik 'm naast 'n 2000xl en dat is te gek, maar als je 'm stand-alone gebruikt moet je wel van simpel houden.

Hoedanook koop er maar gewoon een, je gaat er zeker blij van worden. :) :) :)

Dat wat Lo-Fi zegt dus
voor de echte ranzige zooi zou je ooit nog een sp1200 erbij kunnen nemen
want die gaat voor mij nog een stap verder wat betreft ranzigheid

Cool! Bedankt voor de reacties!

Dus er wordt me aangeraden een MPC 2000 te nemen.. Maar de MPC 3000 dan? Ik weet het; duur en hard to get maar ik zou het ervoor over hebben? En ook wordt er altijd gezegd dat de MPC 60, door Roger Linn, zo'n retestrakke sequenser heeft? Tjah het nadeel is dat het altijd 12 bit is, maar daar kan ik weer een S3000 oid aan hangen? :)

Kai-Hugo

gewoon een 2000xl kopen, kan je erg ranzig laten klinken... en eventueel later iets anders erbij kopen.
ik heb ook erg lang gewacht met het kopen van een mpc, maar ik ben nu echt heel blij met de 2000xl.
top apparaat ! en zojuist is mijn inbouw cardreader binnengekomen, en nu wordt het nog makkelijker om samples, loops, programs en midifiles over te zetten !

Origineel geplaatst door elektrovolt
gewoon een 2000xl kopen, kan je erg ranzig laten klinken... en eventueel later iets anders erbij kopen.
ik heb ook erg lang gewacht met het kopen van een mpc, maar ik ben nu echt heel blij met de 2000xl.
top apparaat ! en zojuist is mijn inbouw cardreader binnengekomen, en nu wordt het nog makkelijker om samples, loops, programs en midifiles over te zetten !

Als je je met die cardreader ergert aan de slome laadtijd, dan mot je met SND files ipv WAV werken, dan gaat het net zo snel als wav op de mpc1000.

Tja je weet natuurlijk wat ik nu ga zeggen ;)

Waarom beperk je je blikveld tot de MPC reeks? Omdat 'iedereen die heeft' misschien? Ik bedoel ik gebruik erg graag de RS7000. Dat wil niet zeggen dat ik de MPC klote vind, maar het werkt voor mij gewoon erg prettig. Heeft talloze handige (MIDI) effects, remix, filters etc etc wat op (alle) MPC's Ontbreekt.
Dus nogmaals, ik zeg niet dat de MPC's klote zijn, maar verruim eens je blikveld!

:D

R

Ik sta open voor dit alles.. Alleen geef ik wel wat om die vintage look en feel van de MPC en natuurlijk de drumpads. Heb je misschien nog alternatieve samplertjes in gedachte die ik aan een MPC zou kunnen hangen. Net zoals net een SP 1200 was gezegd. En zoals ik al net vroeg; is het misschien verstandig in mijn geval een 3000 of 60 te nemen?

Kai

Origineel geplaatst door elektrovolt
sander, hoe zet je wav om in snd ? op de pc dan. ik heb geen mpc edit programmas oid.

Als je in MPC saved kan je aangeven wav of snd en met soundforge ofzo, kan je het ook omzetten.

Back