Is een MPC de juiste keuze voor me? En zo ja welke?

Een 2000XL kan resamplen, dus de sample rate naar beneden halen en/of de bandbreedte. Je kunt die samples ook laden, dus als je omzet met Wavelab o.i.d. lukt dat ook. Opnemen kan enkel in 44.1kHz en 16 bit.

Loops kan een MPC moeiteloos aan. Ikzelf gebruik ReCycle, daarmee pas ik het tempo van de loop dus aan. Dan exporteer je als 1 sample, en gewoon laden in de MPC. Looppunten neemt de MPC gewoon over blijkbaar, ik hoef verder niks te doen (wel aan een pad toewijzen natuurlijk). Erg handig.

Wél kan ik een carddrive aanraden. Ik heb er zelf geen, maar zal er zo gauw mogelijk eentje instoppen, want zo'n diskdrive is tergend traag!

Verder is een MPC echt een aanrader, je kunt ze echt voor elke stijl gebruiken. Ik wil echt niks anders meer als het op sequencen en drums samplen aan komt, behalve een MPC4000 dan misschien :D

Veel sucses!

ik heb zojuist de cardreader ingebouwd, en dat werkt perfect !
eerlijk gezegd had ik eerst niet zo'n zin om een sample library speciaal voor de mpc te maken,
gewoon omdat het vrij traag gaat via flop / scsi apparaten.

nu is het zo makkelijk ! en snel !

Origineel geplaatst door kaihugo
Ik sta open voor dit alles.. Alleen geef ik wel wat om die vintage look en feel van de MPC en natuurlijk de drumpads. Heb je misschien nog alternatieve samplertjes in gedachte die ik aan een MPC zou kunnen hangen. Net zoals net een SP 1200 was gezegd. En zoals ik al net vroeg; is het misschien verstandig in mijn geval een 3000 of 60 te nemen?

Kai

Ja look & feel. De RS7000 is vast een prima bak, maar hij trekt mij helemaaaal niet. Kwestie van smaak.

Een MPC2000xl als 'basis' is ideaal. Die dingen zijn spotgoedkoop tegenwoordig, en overal tweedehands te vinden. Ze hebben wat handige features die oudere samplers nog niet hebben, en ze zijn lekker makkelijk met cardreaders enzo, en hebben weinig gezeik omdat ze gewoon nog niet zo oud zijn. De MPC2000xl heeft een goed strak geluid, gewoon 16bit, weinig opvallends. Afhankelijk van wat je erin gooit kun je er alle kanten mee op.

Het meest 'anders' en ranzig klinkt de SP12(00). Dat is echt een wereld van verschil, zodra je iets samplet al. Als je dan vervolgens 'n sample naar beneden pitched lijkt het voor geen meter meer op wat je erin gooide. Luister bijvoorbeeld naar Theo Parrish; dat geluid haal je niet makkelijk uit iets anders dan 'n SP.

Iets minder ranzig is de MPC60/s950. Dat is nog steeds duidelijk 12bit, maar klinkt al best netjes. Stevig en punchy. Luister bijvoorbeeld naar DJ Premier (Gang Starr etc.). Ik heb er zelf nooit mee gewerkt, maar als het qua geluid tussen 16bit en 'n SP1200 in zit dan is het zeker niet verkeerd.

Het verschil in geluid tussen de MPC3000 en 2000xl is echt vrij klein; het is allebei 16bit. Ik zeg niet dat er geen verschil is, maar je moet IMO zeg maar 'n goede reden hebben om een 3000 over een 2000xl te verkiezen. Hiphop-puristen vinden dit nog wel eens de moeite waard; ik zou het zelf niet snel iemand aanraden.

Ok thanks voor deze info het is nu echt heel duidelijk voor me. Het wordt gewoon de MPC 2000 en daarbij ga ik gewoon wat S bakjes van akai uitproberen. Die 900/1000/3000 kosten toch niks. En ik ga uitkijken naar een SP1200 want die dingen lijken me toch ook wel erg vet. Alles is duidelijk voor me.

Als jullie nog leuke exotische vintage samplertjes weten voor ernaast moeten jullie het maar laten weten!

In ieder geval erg bedankt voor alle tips!

Kai-Hugo

De EMU EII serie
Yamaha TX16W (klote om te bedienen maar klinkt vet)
Roland S330 (12bit leuke sampler) en/of de S7xx serie (16bit sampler, klinkt heeel mooi)
zowiezo de S950
als je geld hebt dan een oude fairlight

Veel plezier :)

Als je voor 'n MPC2000 gaat, neem dan wel gelijk de MPC2000XL. En als je er iets aan hangt zou ik toch al snel voor 12bit gaan; het verschil tussen 16bit samplers onderling is veel kleiner dan het verschil tussen 12- en 16bit. Een s950 zou mijn eerste keuze zijn (als ik die SP1200 niet al had :) )

Ja, dat was ook mijn plan. Dat brengt me nog op een goed punt, welke nuttige uitbreidingen zijn er allemaal voor een MPC 2000 XL te vinden? Zo werd al iets verteld over een cardreader.. Wat is dat?

Kai-Hugo

hi je hebt het zelf over daftpunk french house etc.

die gebruiken een ensoniq asrx die zijn ongeveer 300 euro en daar kan je gewoon wavs mee laden via een zip scsi.
heb je ook nog een vette dp4 effectenbak er in zitten voor die flangers die daftpunk gebruikt.

...ik werk (soms nog) met een S1000, maar ben overgestapt naar een Z8.
was het laden met floppy en beperkte polyfonie zat aan het worden.
de sound van een S1000 is ook niet helemaal hifi en om toch wat vintageklank uit de Z8 te laten komen bewerk ik de samples eerst in Protools met diverse plugins en haal de samplerate naar beneden.(en haal de sample door mijn Fatman1 buizencompressor)
dus om nou een oude sampler aan te schaffen(met alle beperkingen van opslag en geheugen) alleen maar omdat deze 12bits is vind ik tegenwoordig niet meer noodzakelijk, het zou eerder een geldkwestie kunnen zijn.

Back