optigan gekocht, wat is ie eigenlijk waard?

bastardsunited

criticus maximus
dag mensen,

Ik heb via marktplaats een puntgave optigan gescoord voor 100 euro met 6 ritmeplaten erbij. De vrouw wou hem eigenlijk bij het grof vuil zetten...

maar wat is de waarde eigenlijk van dit ding, ik weet dat ze best zeldzaam zijn, zeker de ritmeplaten, maar ik kan er weinig over vinden.

iemand ideeen over de prijs?

(daarnaast ben ik er erg blij mee, hij klinkt te gek, als je de platen er andersom in steekt krijg je zelfs gereversede samples! :) )

Uit de optigan.com FAQ:
As for how much they're worth now, I suppose their value is in the eye of the beholder. I've seen functioning Optigans change hands for as little as $5 to as much as $600. An average price to expect to pay for one is more like $50 to $150.

Maar dat is natuurlijk in de VS. Zou goed kunnen dat ze hier wat zeldzamer zijn.

die had ik ook al gelezen ja, maar ik was benieuwd naar jullie eigen ervaringen (als die er zijn) het is wel een vrij obscuur beestje, maar hij klinkt echt te gek!

So, basically the Optigan is like a Mellotron aimed at the Grandma market.
:D }:|
van deze site

Ik denk dat het een beetje is wat de gek er voor geeft. €100 lijkt me een mooie prijs.

Heb je ook een plaatje?? Zegt mij niks optigan. Maar ja kben geen expert
En
Ik zeg: Laat maar horen dan!!!
:dj:

ik zal vanavond ff een paar samples posten, een paar knopen werken nog niet mee die voor de "begeleiding" zorgen. Ik hou jullie op de hoogte

Ben benieuwd naar die samples. ik kende ook iemand met zo´n ding maar die 12" celluloid platen die erin zaten waren aardig verrot. Dus ik ben ook wel benieuwd of die het doet.:dj:

Gefeliciteerd! de Optigan is een heel leuke koop.

Voor hen die niet weten wat voor 'orgeltje' dit is, het volgende:
het ding is door de firma Mattel (jazeker, van die lekkere barbie popjes, waarmee je zusje - en jij - nog eens speelde) gemaakt. Het werkt via een optisch systeem: er moet een slappe, doorzichtige ritme 'langspeel'plaat in, waarop het geluid staat. Net als bij de geluidsfilms tot de jaren 80 werkt het dus met optisch geluid. Jazeker, samples en wel buitengewoon goed gedaan, want alles is perfect ge'loopt'. Het orgeltje zelf is wat eentonig van klankkleur, maar het systeem is zo leuk. In Nederland heeft de Optigan weinig gedaan. Ik denk dat de Philicorda een goede concurent was...

Het instrument is trouwens bijna geheel van plastic! Dat gaat ooit kapot...

Het zwakke onderdeel is de aandrijving van de beeldplaten, want die wil wel eens slippen of veel te langzaam draaien. Veel adepten hebben meerdere exemplaren, hoofdzakelijk voor de onderdelen.

In de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag is een exemplaar, met muziek boeken en bijna alle platen, ook Polynesian Village, een 'zeldzame'; in de US dan. Dat er aapjes op voorkomen is een fabeltje.

http://www.optigan.com/

Nogmaals, veel geluk gewenst, want je komt ze niet erg vaak tegen. Ik ken er nu drie in Nederland.

Wout

Back