Wie gebruikt Reason voor Live acts hen hoe?

Is dat te doen als je maar één pc hebt?! Kan je met Reason 3 bijvoorbeeld twee nummers door elkaar mixen; denk dat ik het niet volledig begrepen heb :confused:

Wat ik zou willen is een soort van mixer (met crossfader ofzo) waar je gewoon twee Reasons aanhangt (net alsof je twee platen spelers gebruikt om te mixen), is dat mogelijk als je maar één pc hebt?!

Volgens mij is het wel mogelijk om 2 reasons te gaan gebruiken op 1 pc (ableton live lijkt me wel een goeie optie)
Nuja, ikzelf werk niet met reason, noch met ableton.. dus ik kan je hier moeilijk meer info rond verstrekken

Mor hoe wij het doen is 1 pc met reason + 1 groovebox
die ene pc aansluiten op een mengpaneel en de groovebox ook aansluiten op het mengpaneel.

A Guy Called Gerald gebruikt ook Reason voor live optredens. Laatst nog gezien (en gehoord.) Kon me niet echt bekoren, maar dat lag meer aan A Guy dan aan een andere reason. Bleef weinig over van die vroegere jungle en d&b van hem. Vond Black Secret Technologies een mooi album, maar toen bestond Reason nog niet...

Het verschil tussen een liveset en playback is een rekbaar begrip zie ik al.

Nummers afspelen met reason is naar mijn idee geen liveset!!!
Lijkt dan meer op een extended dj-set ofzo,..
Live is naar mijn idee meer op t moment bepalen wat er in komt en er uit gaat,..
Da's veel directer en creatiever

Een liveset met reason doe je bv door drie mixers open te gooien,..
Met daarin bv mixer 1 de drums,. mixer 2 basslines
mixer 3 misc.

Dan maak je sequences per instrument van zeg maar 4 maten,. die loop je,.

Met een goeie controller bedien je dan de mixerchannels en de instrumenten an sich,..
Voor bv cutoff en res. Door de instrumenten op de track te selecteren voor control.

Bij uitstek geschikt hiervoor zijn de novation remotes omdat de automap al het zware werk (mapping) al heeft gedaan voor je,..
Als je twee remotes gebruikt,. met automap3 pro kan dat,.. dan kun je de ene locken op de mixer en de andere gebruiken om de instrumeneten afzonderlijk te tweaken.
Dit benadert t meeste een liveset met hardware.

Ik doe dit al een tijdje als aanvulling op mijn livegear en dat werkt echt te gek,. geeft je een echte livefeel,.. en zo kun je ook echt op t publiek blijven anticiperen.
Laatst zo met Ricky D een set gedaan van meer als zes uur zonder ook maar 1 keer iets
nieuws te hoeven laden.
Als je start drukt en een nummer afspeelt ,. tsja ,.. waar is dan t livegebeuren?
De breaks en tweaks moeten komen en gaan wanneer het publiek dat vraagt,. niet wanneer de sequence dat bepaalt,..

Wij spelen ook live met Reason. We zijn met zijn tweeen, dat geeft wat meer mogelijkheden.
We gebruiken elk een laptop die op het gehoor gesync wordt (a la DJ mixen). Als je allebei hetzelfde tempo aanhoudt, blijft dat lang genoeg gelijk lopen. Onze laptops zijn beiden aangesloten op een mixer, zodat we om en om de tracks in kunnen mixen. Dus: ik doe track 1, hij mixt track 2 in, dan ga ik op een gegeven moment uit de mix en in de tijd dat hij zijn track speelt, begin ik track 3 in te mixen... en zo verder...

Ook gebruiken wij een Behringer controller (BCR en BCF) om de verschillende partijen (kick, drums, bass enz.) aan en uit te zetten en te tweaken. Dit werkt voor ons fantastisch, want je hebt veel controle over je arrangement, zodat je op het publiek kunt inspelen. Dat laatste is in mijn ogen een van de belangrijkste aspecten van een live optreden.

Een liveset met reason doe je bv door drie mixers open te gooien,..
Met daarin bv mixer 1 de drums,. mixer 2 basslines
mixer 3 misc.

Dan maak je sequences per instrument van zeg maar 4 maten,. die loop je,.

Met een goeie controller bedien je dan de mixerchannels en de instrumenten an sich,..
Voor bv cutoff en res. Door de instrumenten op de track te selecteren voor control.

Dus als ik het goed begrepen heb gebruik jij één gigantisch grote Reason song met daarin alle sequences van je live set?

Dus als ik het goed begrepen heb gebruik jij één gigantisch grote Reason song met daarin alle sequences van je live set?

Uhh,.. ja,. dus een volle vertikale sequencer setup,.en dan een paar keer 4, 8, of 16 maten en alles gelooped!
Dat is dus net zoiets als abletons clipview maar dan met meer controle omdat je direct je synths kunt aansturen door de desbetreffende seq track te selcteren ipv een plugin.
(Dat verandert wel een beetje nu de apc40 er is,. dus die gaat voortaan ook met mij mee met een 2e laptop voor ableton.)
Vroeger deden we het met mc505 als controller,. werkt ook prima,.
Maar nu met novation remotes vanwege de automapping.
Wat ook tof is ,. om nv 1 controller te locken aan een redrum zodat je het
roland-on-the-fly-proggen effect krijgt..

Overigens is het wel aan te raden om meer livegear mee te slepen zodat je wat meer controle hebt en wat meer te doen hebt,. jongleren met 1 bal is geen kunstje,.. en dat straal je ook naar t publiek uit.

Bij mij gaat er ook bijna altijd een of andere groovebox mee voor t grove werk en wat analoogs voor beats en bleeps.

En wat t geheel ook lekker gek maakt is een maatje meenemen en elkaars set niet voorluisteren maar gewoon lekker jammen!

Een grote song maken... doe nix met Reason. Nooit gedaan ook. Maar zo werk ik ook met Renoise. Een grote lange track maken. Die sequencert de 101 en OB12 enzo... drums doe ik live! Dus live erin en eruit.

Back