welke akoestische synth moet ik kopen?

Lithium

Nieuwkomer
Hallo,

Ik speel in een band als pianist, op een p-80. In het begin was ik er tevreden van, maar nu vind ik echt dat ik te weinig klanken heb.

Ik zou me graag een nieuwe Synth kopen. Maar ik ken er eigenlijk niets van, omdat mijn intresses tot de piano wereld bleven :)

Ik zou eigenlijk vooral voor de akoestische sounds willen gaan, maar de echte synth souds mogen zeker niet ontbreken. Ik zou vooral ook, ik weet niet hoe ik ze moet omschrijven, maar om zo tijdens optredens, songs aan elkaar te koppelen, lage bastonen, met veel effecten enzo, you know.. Het zou liefst allemaal 'echt' en 'live' moeten klinken, niet zo gemaakt enzo..

En wat hij ook zou moeten hebben is een of andere 'recorder' met verschillende layers, zodat ik alle backing sounds enzo opvoorhand kan inspelen om live, me vooral op de piano te kunnen concentreren.

Kan er iemand helpen ? :)

thx :slotje:

Als geld geen issue is en je er moeite voor over hebt aangezien Nederlandse winkels niet happig zijn om je aan zo'n nieuwe apparaat te helpen: Kurzweil K2600X. Het liefst nog met het Orchestral board. Ik blijf uitbreidingsborden oplichterij vinden maar deze is z'n geld meer dan waard.

Kijk anders even naar de Triton, daar is een versie van met gewogen toetsen of een Yamaha S80, die is wat goedkoper dan de eerste twee genoemde.

Of ga eens vragen naar de S90. Net nieuw, nog net niet uit, paar weken wachten nog. Die schijnt een betere pianosound te hebben, en ook geluiden uit de Motif!

En toch niet heel duur. Ik speel nu op een S30, voor het geld best een gave synth! De S80 is de grote broer, de S90 zal hem opvolgen.

Groeten,

Rutger

Ik zou tot 2000 € kunnen gaan.

Maat bestaat er een versie met gewogen toetsen van de Triton?
En ik zie dat je er zelf een tritioin hebt. Er zit daar een sequenser met max 200.000 events. Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Er staan nog wel eens tweedehands Gem S2's voor zeer gunstige prijsjes te koop. (Onbekend maakt onbemind) Zeer goede synthsounds,fraaie acoustische sounds, gesampelde drumkits in te delen op het toetsenbord, zeer uitgebreide sequencer, samples te bewerken met behulp van de synth soundprogramming, zeer geschikt voor de performance-artist. Een echt podium-instrument!
Met Senso keurmerk.:okdan:

Nooiit met midi event termen beziggehouden maar ga er vanuit dat je met 200000 midi events ruimte genoeg hebt om een heel lang nummer op te nemen (midi event is dacht ik een midi-opdracht, zoiets als speel C1, D2, C1#).

Van de Triton is een gewogen toetsenversie maar net als de Kurzweil zijn deze nieuw ver boven je 2000 euro budget. Zelfs tweedehands zijn ze waarschijnlijk duurder.

De S80 of zoals Rutger zei, de S90 komt dichter bij je budget.
Wil je je nummers op meerdere sporen kunnen opnemen vertel de winkelier dan iig dat je op zoek bent naar een "workstation".

Maar bestaat er geen LE versie van de Triton?

Maar als ik voor een optreden alle backing sounds wil opnemen, veronderstel ik dat je een sequenser nodig hebt? niet?
Hoeveel events heb je dan nodig voor ongeveer 10 songs, van basslijnen, strings, orgel, effects,.. te voozien?

Zijn de 200.000 events van de Triton uitbreidbaar?

De Le is een uitgeklede versie van de mijne. Het scherm is kleiner, de effectensectie is beperkter en er zit geen sampler in. Tevens ontbreekt een touchscreen welke ik persoonlijk erg prettig vind werken. Een tweedehands Triton zoals ik die heb moet je wel voor 2000 euro kunnen krijgen. Zowel de standaard Triton als de Le hebben geen gewogen toetsen. Als pianist kun je dat in overweging nemen. Ik ram nog weleens op m'n Hupfeld en dat speelt toch fijner dan plastic toetsjes. Voor het echt snelle synthesizerwerk wil je overigens geen gewogen toetsen hebben... Erg vermoeiend. Ik denk niet dat events uitbreidbaar zijn, maar je kunt je nummers opslaan op diskette. De Triton is een echte performer synth dus de ontwerpers ervan zullen wel hebben berekend dat 200.000 events ruimschoots voldoet.

Onderwerp van bericht aangepast. Graag de titel passend maken, zodat mensen aan de titel kunnen zien waar het over gaat.

BVD!

Waar kan ik daar informatie over vinden? want hij staat niet meer op de officiele generalmusic site. Wat denk je eig van de Triton le?

Tja, en wat die MIDI-events betreft, die gaan een stuk sneller dan je denkt. Het zijn inderdaad MIDI opdrachten, maar "speel C1" bestaat al uit twee events: Note-on en note-off. Zaken zoals velocity en key-pressure vreten events. En aan je modulatiewiel jengelen is net zoiets als een A4-tje tekst doordraaien. De beschikbare geheugenruimte voor je ingespeelde muziek is dus erg afhankelijk van compositie en speel-techniek. Met key-pressure off heb je bijvoorbeeld meer geheugenruimte beschikbaar voor noten. Daarom is het onmogelijk om te zeggen hoeveel "muziek" er in de sequencer past.

Heb je er al eens aan gedacht om in de winkel wat van die synths uit te proberen?

Je kunt je wel blind staren op de specs enzo en je iets laten aansmeren door een verkoper (of een DSF'er). Maar het is en blijft jouw beslissing.

Origineel geplaatst door lvercaut
Hou uwe P80 bij alleen al voor het klavier en hang er een ...]
Ja, als pianist zal je wel al gezorgd hebben voor een goed klavier dus zou zonde zijn als je die P80 terug wegdoet.
Bijna elke synthesizerfabrikant heeft één of meerdere geluidsmodules die je zo op de MIDI OUT van je P80 kan aansluiten. Er zijn heel wat geluidsmodules die de geluiden bevatten die jij zoekt.
Hoe 'goed' die klinken kan je eigenlijk alleen maar zelf beoordelen. Dus kijk ff rond op de websites van wat fabrikanten - SynthZone is o.a. een goeie startplaats om verschillende websites van fabrikanten terug te vinden -
En als je de specs uit je hoofd kent ga je gewoon enkele modules bij je favoriete zaak uitproberen en vooral beluisteren.
Zelf denk ik bv aan een JV-1080, JV-2080, XV-3080,... van Roland, zijn goeie all-round bakken. Ook EMU heeft een karrevracht aan modules hoor.

Mja, een module was eigenlijk mijn eerste gedacht. Met dat gedacht ben ik naar Keymusic getrokken, waar ze een module geen goed idee vonden. Ze wisten me te vertellen dat je veel gemakkelijker bent om met twee klavieren te werken. Zodat je je p80 kan vrijhouden voor de piano..
Wat denken jullie daarvan?

Twee klavier werkt ook wel prettig hoor, 't is wat je zelf makkelijk vindt. Hoeft dus niet echt maar het is evengoed een aanvulling als je bv live aan de knopjes wil draaien om een bepaald geluid te wijzigen bijvoorbeeld. En een beetje synth heeft wel wat realtime controllers om dit te kunnen.

Een module kost natuurlijk minder dan de keyboardvariante ;)
En twee klavieren ziet er al wat stoerder uit 8)

twee klavieren werkt zeker wel praktisch! kan je tenminste 2 geluiden tegelijk spelen, en dat is in een aantal situaties zeker een uitkomst ! tenminste ik heb er liever 2 dan één.

_ vraag me trouwens wel af óf en hoe je in logic twee tracks kan bespelen met 2 klavieren _

Origineel geplaatst door Roel
vraag me trouwens wel af óf en hoe je in logic twee tracks kan bespelen met 2 klavieren _

Logic ken ik niet maar ik heb wel de voorloper ervan, Notator en daar kan je een track op "ANY" zetten zodat die gewoon alle midi-kanalen opneemt die op die poort binnenkomen (als je meerdere poorten hebt bv).

En dan is het een koud kunstje om die track te ontdubbelen zodat je terug twee aparte tracks hebt, voor beide eentje dus. De tegenhanger van de mixdownfunctie in Notator doet dit in een bliksemschicht.

Als mijn ouwe, trouwe ATARI met Notator dat kan dan zal Logic dat ook wel kunnen ;)

Back