Wat doe je nou live?!

Origineel geplaatst door Sly Dog
Hoe gaan de meesten van jullie om tijdens optreden met het versturen van program changes vanuit de sequencer naar een synth oid? Wat wij echt vervelend vinden is dat wanneer je een PC verstuurt, er een hapering optreedt in het geluid (overslaan van note-on/off info waarschijnlijk). Wat wij tot nog toe altijd hebben gedaan is eerst het kanaal te muten van de synth met de te veranderen PC, vervolgens de PC versturen, daarna weer het kanaal unmuten in de sequencer om vervolgens met het nieuwe geluid te kunnen tweaken. Dit is alleen nog al een behoorlijk programmeerwerk in de sequencer dus weet iemand nog een goede oplossing hiervoor?

Klopt, is een bekend probleem. Zelf heb ik dat opgelost door per nummer vanuit een patchbay alle midi instellingen naar alle midi apparatuur te sturen: midi in/out routering, re-channeling, midi filters, midi CC wijzigingen, splits, layers, program changes etc. De program changes zelf activeren multi-timbrale patches in diverse synths en modules zodat je zo ook over het maximale aantal midi kanalen beschikt. Zo heb je perfecte controle over je midi setup, geen mute problemen of sounds die bij een PC tijdens een nummer wegvallen

Origineel geplaatst door Sjaak
Klopt, is een bekend probleem. Zelf heb ik dat opgelost door per nummer vanuit een patchbay alle midi instellingen naar alle midi apparatuur te sturen: midi in/out routering, re-channeling, midi filters, midi CC wijzigingen, splits, layers, program changes etc. De program changes zelf activeren multi-timbrale patches in diverse synths en modules zodat je zo ook over het maximale aantal midi kanalen beschikt. Zo heb je perfecte controle over je midi setup, geen mute problemen of sounds die bij een PC tijdens een nummer wegvallen
Hoe werkt dat precies dan? Want de kleine pauze ontstaat doordat:
- de MIDI noot later wordt afgespeeld omdat er een PC voor zit
- de synth de nieuwe patch in moet laden, en pas daarna noten kan verwerken
Ik snap niet helemaal hoe een MIDI patch bay dit op kan vangen.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Hoe werkt dat precies dan? Want de kleine pauze ontstaat doordat:
- de MIDI noot later wordt afgespeeld omdat er een PC voor zit
- de synth de nieuwe patch in moet laden, en pas daarna noten kan verwerken
Ik snap niet helemaal hoe een MIDI patch bay dit op kan vangen.

Ik zet met 1 druk op de knop, dus voordat ik met een nieuw nummer begin, alle synths in 1 keer goed. Ik zorg er verder voor dat ik tijdens een nummer geen program changes hoef te sturen maar gewoon via het muten van bepaalde midi kanalen weer nieuwe patches "hoorbaar" maak. De indeling van alle midi kanalen en sounds ligt dus vooraf vast, en dat maakt het allemaal een stuk simpeler.

Mijn Fantom-X heeft verder een aantal features die live heel handig zijn, a la de MC-909, RM1X etc:
- de drum pads (16 in totaal) kun je gebruiken als track mute
- de drum pads kun je gebruiken om RPS patterns (=is een stukje van een sequence) te activeren. Je kunt in je sequence uiteraard allerlei midi data zetten: fade-in, fade-out, sysex, CC messages etc etc

Met een patchbay kun je bv ook sequence data uit een bepaalde synth weer re-routen naar een andere, inclusief sys-ex data of een bepaald midi kanaal in een andere (remote) muten. Je moet een patchbay eigenlijk zien als de centrale synth en al je synths en modules als master keyboards. Alle midi data die je genereert gaat dus eerst door de patchbay en vervolgens naar de juiste synth en midi kanaal.

Ik zet met 1 druk op de knop, dus voordat ik met een nieuw nummer begin, alle synths in 1 keer goed. Ik zorg er verder voor dat ik tijdens een nummer geen program changes hoef te sturen maar gewoon via het muten van bepaalde midi kanalen weer nieuwe patches "hoorbaar" maak. De indeling van alle midi kanalen en sounds ligt dus vooraf vast, en dat maakt het allemaal een stuk simpeler.

Mijn Fantom-X heeft verder een aantal features die live heel handig zijn, a la de MC-909, RM1X etc:
- de drum pads (16 in totaal) kun je gebruiken als track mute
- de drum pads kun je gebruiken om RPS patterns (=is een stukje van een sequence) te activeren. Je kunt in je sequence uiteraard allerlei midi data zetten: fade-in, fade-out, sysex, CC messages etc etc

Met een patchbay kun je bv ook sequence data uit een bepaalde synth weer re-routen naar een andere, inclusief sys-ex data of een bepaald midi kanaal in een andere (remote) muten. Je moet een patchbay eigenlijk zien als de centrale synth en al je synths en modules als master keyboards. Alle midi data die je genereert gaat dus eerst door de patchbay en vervolgens naar de juiste synth en midi kanaal.
Is bij jou een live optreden één grote mix? Dus vergelijkbaar met een DJ set; alleen aaneengesloten nummers die je in elkaar over mixt? Dat is bij ons namelijk wel zo. Dus ik wil juist niet dat ik in één keer alle PC's verstuur, maar per synth, vloeiend in het nummer, zodat ik in één keer door kan. En dat is volgens mij anders dan wat jij bedoelt.

@praecox: De laatste paar keer hebben wij compressie gebruikt over de bassdrum en de snare om er voor te zorgen dat die iig lekker vol door komen en de drive er aan te houden. Maar ik zit er aan te denken om in de toekomst (ook?) compressie over de eindmix te doen om op die manier al te grote volumeverschillen te voorkomen tijdens bijv. een overgang.

Compressie: Over mijn 2 basssynths, en via aux send tap ik de bassdrum af en stuur die naar de sidechain/key ingang van mijn compressor. Als ik alles door de compressor gooi en de hihats staan te hard merk ik dat ze de bassen omlaag drukken.
Ik probeer het zo veel mogelijk zonder compressor te doen, en alleen waar nodig (op de bassen dus) zet ik een compressor.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
Is bij jou een live optreden één grote mix? Dus vergelijkbaar met een DJ set; alleen aaneengesloten nummers die je in elkaar over mixt? Dat is bij ons namelijk wel zo. Dus ik wil juist niet dat ik in één keer alle PC's verstuur, maar per synth, vloeiend in het nummer, zodat ik in één keer door kan. En dat is volgens mij anders dan wat jij bedoelt.

Even voor de duidelijkheid...ik gebruik live wel sequencers maar ik speel niet in een dance/trance/dj act. Dus bij mij hoeft het allemaal niet vloeiend over te lopen, er zitten korte pauzes tussen de nummers. Meer zoals Faithless het bv doet. Maar alles vloeiend in het nummer sounds PC's wijzigen, dat is een stuk lastiger. Misschien dat je met kleine sequences (RPS pattern) het volgende zou kunnen doen:
- Fade-out of mute
- program change naar specifieke synth en midi kanaal
- Fade-in of unmute

Die zou je dan kunnen aansturen vanuit een 2e sequencer zodat je flexibel blijft qua indeling van je song en lengte van de diverse blokken. Misschien dat dat werkt?

Ik stop alleen, als de boel uit sync loopt. Of heel soms is het leuk om op stop te drukken dat de drumcomputer cymbal nog een seconde doorloop en je weer op start drukt. Voor de rest laat ik'altijd wel wat van de percussie doorlopen als ik aan volgend nummer begin. Dus 1 lange mix. Ik vindt het stom om na elk nummer te stoppen. De mensen moeten gewoon door kunnen dansen.

Even voor de duidelijkheid...ik gebruik live wel sequencers maar ik speel niet in een dance/trance/dj act. Dus bij mij hoeft het allemaal niet vloeiend over te lopen, er zitten korte pauzes tussen de nummers. Meer zoals Faithless het bv doet. Maar alles vloeiend in het nummer sounds PC's wijzigen, dat is een stuk lastiger. Misschien dat je met kleine sequences (RPS pattern) het volgende zou kunnen doen:
- Fade-out of mute
- program change naar specifieke synth en midi kanaal
- Fade-in of unmute

Die zou je dan kunnen aansturen vanuit een 2e sequencer zodat je flexibel blijft qua indeling van je song en lengte van de diverse blokken. Misschien dat dat werkt?
In dat geval gaat de truc met een MIDI patchbay voor ons niet op...

Mijn sampler heeft een vaste indeling qua patches.
Midikanaal 1 is altijd drumkit, kanaal 2 is hihats/cymbals, 3 is toms, 4 is synthchords, etc etc
Voor een liveset heb ik dus slechts 16 programs tot mijn beschikking in de sampler.
Het leuke is, dat mijn sampler naar allerlei parameters luistert, dus als ik een nieuwe sequence kies doe ik aan het begin van de sequence settings voor de tracks.
In het ene nummer heb ik bijvoorbeeld strings met lange attack en release terwijl in het volgende nummer ik de attack op nul zet en de release ook kort. Ditto met filters en zo zijn er nog wel wat zaken aan te sturen. Als je dit rekent voor alle kanalen van mijn sampler is ie nog best wel veelzijdig. Qua aansturing van de parameters lijkt het soms meer een synth.

Hey, dan heb ik....

Hey, dan heb ik....

...nog even een vraag aan jou.Klopt hetdat dat muten en unmuten alleen maar met sysex-messages gaat? Of zijn er wel PC's voor om dat te doen? Dat scheelt nogal met het inkloppen in m'n sequencer. De meeste van vermaledijde sysex-dingen zijn zo 20 karakters lang.

Origineel geplaatst door Sly Dog
Och, de minderheden zijn weer eens de l*l hier hoor!:D
Ik heb hier via het forum al diverse zuiderlijker wonenden leren kennen en synthese is een prima bindmiddel.:biertje:

En weer ff ontopic: Hoe gaan de meesten van jullie om tijdens optreden met het versturen van program changes vanuit de sequencer naar een synth oid? Wat wij echt vervelend vinden is dat wanneer je een PC verstuurt, er een hapering optreedt in het geluid (overslaan van note-on/off info waarschijnlijk). Wat wij tot nog toe altijd hebben gedaan is eerst het kanaal te muten van de synth met de te veranderen PC, vervolgens de PC versturen, daarna weer het kanaal unmuten in de sequencer om vervolgens met het nieuwe geluid te kunnen tweaken. Dit is alleen nog al een behoorlijk programmeerwerk in de sequencer dus weet iemand nog een goede oplossing hiervoor?

Ik heb ook geen last van haperingen, en wel een continue flow aan geluid. Ten grondslag aan mijn set liggen mijn eigen percussieloops. Die vreten niet zo veel ruimte op een klavier, zeg 4 noten per track (een noot stuurt één stereo sample aan, en dat zijn dus 2 mono loops, reken uit, 4 noten zijn 8 loops uit de sampler per track). Als de tijd daar is voor de overgang van een nummer naar een ander nummer, doven de synths naar de achtergrond, schakel ik over naar een tussenpattern (met enkele loops uit oude en enkele loops uit de nieuwe track), en kan ik in de tussentijd handmatig de nord program veranderen ( 1 druk op knopje is gelijk tot 4 andere sounds ingeladen). De 909 kan sowieso altijd door, en de interne geluiden van de MC-307 (ook mijn sequencer voor live) hebben eigenlijk geen last van hapering.

Note dat er bij mij geen Program Changes plaats vinden. Ik hoef maar 2 dingen te veranderen, MC 307 pattern, en nord rack 2 program, en dat doen we gewoon met t handje. De oplettende lezer denkt dat dan de 909 de hele tijd t zelfde doet, maar die staat alleen in write mode, dus daar zit ik aan als ik er zin in heb. Een patch voor de sampler bevat alle loops voor de liveset.

[edit] de sampler loops stuur ik los uit, en nord chans, en bepaalde 909 tracks los, en 307. Live doe ik dus mix + fx, en structuur [/edit]

Back