Welke synth voor een reggaeband?

Kikker

Stamgast
Hallo,

Ik speel in een reggae band, heb een paar maand terug een hammond X5 aangeschaft en ben nu op zoek naar nog een instrument erbij, het liefst zou ik een fender rhodes en een clavinet willen 8) maar zoveel geld heb ik niet.
Een keyboard valt voor mij ook af omdat elk keyboard met een fatsoenlijk geluid buiten mijn prijsklasse valt.
Dus zat ik te denken aan een leuke tweedehands synth voor weinig geld, het gaat erom dat ik er een beetje redelijk van die analoog klinkende lage knor geluidjes kan maken die je vaak hoort mee gaan met de baslijn en strings, hoeven niet realistisch te klinken als het maar strings zijn.
Voor de rest maakt het me niet uit wat ie kan als ie maar niet meer kost dan een paar honderd euro en redelijk klinkt.

Alvast bedankt voor de moeite van het lezen van dit bericht :okdan:

Hey Kikker,

in het verleden heb ik in een reggaeband gespeeld waarbij ik heb gemerkt dat de Korg klanken het beste tot hun recht komen. met name met de piano en de clav geluiden van bijvoorbeeld een 01/w, X3/X5, N264/364 kun je lekkere "skank" sounds maken.
Verschillende reggae artiesten zweren ook bij de Korg sounds, omdat ze live goed in de mix liggen en veel presence hebben, net als je hammond X5 ! :)

Al deze bovengenoemde synths zou je 2dehands moeten kunnen vinden voor ongeveer 150 - 400 euro.

succes en groeten,

S@tish

de toetsenist van Bob Marley had een minimoog :)
dr is een videoclip van m waar je dat heet duidelijk ziet, weet ff niet welk nummer.

Origineel geplaatst door S@tish
Hey Kikker,

in het verleden heb ik in een reggaeband gespeeld waarbij ik heb gemerkt dat de Korg klanken het beste tot hun recht komen. met name met de piano en de clav geluiden van bijvoorbeeld een 01/w, X3/X5, N264/364 kun je lekkere "skank" sounds maken.
Verschillende reggae artiesten zweren ook bij de Korg sounds, omdat ze live goed in de mix liggen en veel presence hebben, net als je hammond X5 ! :)

Al deze bovengenoemde synths zou je 2dehands moeten kunnen vinden voor ongeveer 150 - 400 euro.

succes en groeten,

S@tish

Oke, zal er eens een proberen, zijn de verschillende types redelijk gelijk qua geluidskwaliteit?
kan me herrineren dat ik ooit op zo'n korg heb gespeeld en dat de orgelpreset echt verschrikkelijk was, maarja toen had ik al m'n eigen hammond dus orgelgeluid heb ik absoluut niet nodig

Origineel geplaatst door Thoraval
de toetsenist van Bob Marley had een minimoog :)
dr is een videoclip van m waar je dat heet duidelijk ziet, weet ff niet welk nummer.

Ik wil ook wel een minimoog :)
Stir it up bedoel je waarschijnlijk...
toetsenist van Bob Marley had een Hammond, clavinet, rhodes en minimoog.... :{

maarja das dus een beetje duur...

Origineel geplaatst door Ramoonus
nord elektro 2 rack?

Heb een beetje rondgekeken naar die dingen ook, al voor ik m'n orgel heb gekocht maar die was een redelijk eind boven mijn budget.

Origineel geplaatst door Kikker
Heb een beetje rondgekeken naar die dingen ook, al voor ik m'n orgel heb gekocht maar die was een redelijk eind boven mijn budget.
2e handsje
van nord elektro 1 ofzo
of minimoog Softwarematig ..

Origineel geplaatst door Ramoonus
2e handsje
van nord elektro 1 ofzo
of minimoog Softwarematig ..

Softwarematig is ook leuk...
Heb al een softwarematige minimoog maar moet dan eerst nog een goede geluidskaart hebben en een midikeyboard.
maarja dat haal ik sowieso toch wel dus misschien is dat wel de beste oplossing.
Moet ik alleen m'n PC meeslepen, van m'n hammond worden de overige bandleden tijdens het slepen ook niet echt vrolijk van en dat komt dat er ook nog bij :P

ik denk ook dat je moet kijken naar een korg.. eigen sound en WARM.. voor de zweterige shit

ik heb al heel wat reggae-optredens gezien (ook zelf gegeven overigens, maar dat telt hier niet) en het is mij altijd opgevallen dat er naast de (bijna verplichte) hammond vaak ook een korg M1 op het podium stond.

kosten geen drol meer en in mijn (enigzins gedateerde) herinneringen klinken die beestjes lang niet slecht

Origineel geplaatst door gemmetje
ik heb al heel wat reggae-optredens gezien (ook zelf gegeven overigens, maar dat telt hier niet) en het is mij altijd opgevallen dat er naast de (bijna verplichte) hammond vaak ook een korg M1 op het podium stond.

kosten geen drol meer en in mijn (enigzins gedateerde) herinneringen klinken die beestjes lang niet slecht

die m1 klinkt inderdaad net zo goed als een nieuwe korg, niet zo complex en diep
maar de geluiden zijn gewoon mooi(reggea zag je ze veel in (BMW M1 ;) )

Origineel geplaatst door Flesje
Ik heb bij Eek-a-mouse ooit een toetsenist met een CS1X gezien. 8D

....dan heb je het ook over iemand.......
nog nooit iemand zo'n gave tekst horen kwelen over het "door een motor van je fiets gereden worden" 8)

Origineel geplaatst door gemmetje
....dan heb je het ook over iemand.......

Ja, Ik heb al minstens 5 concerten van hem bezocht en de kwaliteit van de optredens loopt heel sterk uiteen. Hij heeft ook weer elke keer een compleet andere band bij zich.

Maargoed, voor piano-skanks is de CS1x absoluut bruikbaar. M1 ook. Wat ook very nice kan zijn: Yamaha DX7, luister maar eens goed naar het album "Night nurse" van Gregory Isaacs. 8~

Origineel geplaatst door Kikker

Stir it up bedoel je waarschijnlijk...
toetsenist van Bob Marley had een Hammond, clavinet, rhodes en minimoog.... :{

maarja das dus een beetje duur...

Idd,

heb ze trouwens allemaal behalve minimoog :X
Maar die komt eraan denk ik

Ik vraag me af of je met Reggae echt een synth nodig hebt.
Raggae is toch meer Piano en clavinet Yamaha CP70/80 geluid etc.

Ik zie dan eerder iets in een module de Roland U-220.
Is wel verouderd qau module maar dat maakt o pzich zeker niet uit voor Reggae.

In de U-220 elc Piano/clav soundkaart zitten erg goede clavinets en CP 70/80 sounds

Plus op de module zelf zitten diverse andere sounds zoals acou piano toch ook veel gebruikt bij Reggae.
Ook zit er een elc Rhodes piano in die met flink wat distorion/fuzz erbij zo als solo alla stir it up kan gebruiken.
De U-220 is daarnaast ook nog eens erg goedkoop.

Ik denk dat die nieuwe Clavia Nord Stage wel ideaal zou zijn...

nordstagebanner.jpg

dan kan je zelfs die Hammond thuis laten maar als het budgetair ook
verantwoord moet zijn ;) zou ik zonder twijfelen ook voor Korg gaan!
Dan denk ik bvb aan de legendarische M1, 01W/FD, X-serie of N-serie.
De N5ex bvb is extreem draagbaar... :).

lrg_N5EX.jpg

Origineel geplaatst door r.5
Ik denk dat die nieuwe Clavia Nord Stage wel ideaal zou zijn...

ik denk van niet eigenlijk. De Nord Stage heeft gewogen toetsen, en dat vind ik niet echt fijn, en zeker niet bij reggae. (dan krijg je zoiets als: slide -> krak zegt het vingerkootje)

Back