Band Opnamen II

X-Rated

pr0n
Jahwel :) Daar ben ik weer! Ik heb een nieuw probleem in de vorm van latency. Ik heb al menig topic doorgelezen over dit probleem, maar de meest aangegeven oplossing is de aanschaf van nieuwe apparatuur :) Wat ik uiteraard niet kan omdat ik en mijn bandje heel erg budget gebonden zijn.

Ik kan daarentegen wel deze voorkomende latency wegknippen (wat vooralsnog heel goed gaat :)), maar nooit zodanig dat alles mooi synchroon loopt :) Ik heb nu dan eindelijk een goede paar dagen voor het opnemen samen met mijn band uitgetrokken en 3 van de 5 sporen appart opgenomen. Dit vanwege onze apparatuur: 2 Shure SM58 mics en eentje van een tientje van de lokale muziek shop :P Een soundcraft spirit notepad moet het signaal van alle mics samenvoegen en stopt dit in de pc.

Ik hoor jullie al denken: "... Appart? Krijg je dan niet ontzettend veel gelazer met latency?". Ja dat krijg ik zeker :) Ik wil daarom ook nu alleen maar weten HOE ik erachter kom wat mijn latency is en of deze iedere keer hetzelfde is. Dat knipt en plakt een heel stukje makkelijker :)

Ook zit ik met het punt dat ik mijn microfoon ingang gebruik van mijn SB (Audigy geloof ik) Live 5.1 gebruik voor input. Kan ik niet beter mijn Line-in gebruiken? Zo ja, hoe enable ik die poort. Want als ik een signaal door die poort stuur, komt er geen geluid mijn pc in.

Alweer bedankt voor jullie hulp mensen :D En blijf spelen op die instrumenten ;)

Ik gebruik overigens nog steeds CuBase SX :)

zozo, dat zijn wel :) veel smileys in 1 bericht zeg... vrolijke gozer zeker :)
maar :) je probleem is me niet geheel duidelijk volgens mij.
Je neemt dus als je met je band speelt steeds maar een aantal sporen tegelijk op, bv. als de bezetting van de band is een drummer, een bassist, 2 gitaristen en een toetsenist, dan neem je in de eerste take de drum, bas, en 2e gitaar op, en de tweede take de rest. Ongeveer zoiets?

Dan snap ik niet wat je bedoelt met latency in dit geval. Latency is vertraging tussen het geven van een signaal en de reactie van de machine, in normale taal gezegd, de vertraging tussen het aanslaan van een toets en het horen van een geluid.
Het probleem is dan volgens mij dan geen twee takes ooit op precies hetzelfde tempo lopen. Of heb ik het niet helemaal door? De beste (en volgens mij enige acceptabele) oplossing in dit geval is sparen voor een mengpaneel met genoeg sporen, en wat extra mics, en ookal zeg je dat je daar het geld niet voor hebt, ik denk dat je daar niet aan ontkomt. Of ik moet het probleem verkeerd begrijpen.

En als je per se alle sporen apart wilt opnemen zal je toch meer audio inputs moeten hebben dan 1tje, anders kan je in 1 take nooit meer dan 1 opname spoor gebruiken. Of je moet later over het van te voren opgenomen materiaal heenspelen, en zo steeds een laag toevoegen. Dat is echt heel erg onhandig.

Zoals je het nu uitlegt is er geen andere oplossing dan een beetje extra investeren, maar als je dat slim doet ben je met E200 al klaar denk ik.

Net als UndErdOg snap ik je probleem ook niet helemaal. Ik denk ook niet dat je last hebt van Latency, maar zoals UndErdOg als zegt dat je wellicht niet telkens met hetzelfde tempo inspeelt (maar dat is hiervadaan natuurlijk een beetje lastig te beoordelen). Ik heb laatst een gitarist opgenomen. Een stukje solo gotaar en een stukje ritme gitaar. Aangezien ik maar eeen gitarist had en maar een ingang (op m'n geluidskaart) en alles in apparte sporen wilde, heb ik eerst de drumpartij via de computer laten afspelen (gewoon uit een midi file van het Internet of zelf even maken) op de koptelefoon van de gitarist. Zo kon hij mooi de ritme gitaar inspelen en later de solo gitaar en alles op deze manier in hetzelfde tempo en apparte sporen. Vervolgens is het niet erg lastig om nu in CubasSX alles op de juiste plaatst te zetten, aangezien je al de Drums hebt staan (en wellicht ook al de locatie van de gitaar partijen uit het midi-filetje...er van uitgaande dat jullie een cover spelen...).

Volgens mij kun je je line ingang als volgt selecteren, maar nu doe ik het uit m'n hoofd dus pas op. OPen het venster voor je mixereigenschappen (dus waar je je volume kunt aanpassen). Nu kun je bij Opties kiezen voor eigenschappen -> Opnemen -> nu selecteer je line in. ipv. mic....zo zat het meen ik.

iig suc6 en laat eens wat horen.

VasC :mega:

Bedankt voor de hulp betreft de Line-in poort :)

Ik zal mij nader verklaren. Wij nemen alles appart op. Eerst drums inspelen, daarna 2e gitaar, daarna bass, daarna solo en daarna synth. De drums doen we als eerste met metronoom zodat we het tempo er lekker in hebben zitten. Nu spelen we op iedere partij die we willen inspelen het al opgenomen materiaal af. Dus ik als 2e gitaar krijg dan de drums te horen, de bass de 2e gitaar en de drums, de solo de bas, de drums en de 2e gitaar etc. Daar vormt hem dus het latency probleem. De drums worden in eerste instantie al met latency opgenomen, maar als je de drums afspeelt en vervolgens de fills die je hoort als cue punten gegbruikt, dan krijg je dus nog een extra latency. Nu denk ik, als ik erachter kan komen wat mijn lantency is, dan kan ik gewoon die latency ervoor wegknippen. Dat is wat ik gister dus ook de hele dag gedaan heb. De drums zo gelaten zoals ze in eerste instantie zijn opgenomen, en vervolgens de volgende partij inspelen, een stukje terug zetten en de partij daarna doen.

Zo doen wij het. Vooralsnog gaat het erg leuk, maar omdat ik niet precies weet waar ik moet knippen, krijg je er alsnog een ongeregeld zootje van.

AHA, nu snap ik hem
Op het moment dat je de drums laat afspelen en je begint met het inspelen van de gitaarpartij dan klinkt het op dat moment wel goed, maar er wordt opgenomen met wat latency, dus als je het daarna weer opnieuw afspeelt loopt het niet meer gelijk.
Is nogal een vervelend probleem lijkt me zo.
Het enige wat ik kan bedenken wat je kan doen is het volgende.
Ik neem aan dat je in een bepaald stuk weet waar de gitaar(of een ander instrument) precies moet invallen. Laat hem dan de maat van te voren simpelweg elke tel 1 toon spelen, zo strak mogelijk op de maat, als een soort metronoom. Dan kan je later bij het samenvoegen die vier tellen gebruiken om te zorgen dat de gitaar strak op het ritme zit, en dan kan je hem op de goede plaats zetten, en de verdere stilte ervoor wegknippen. Verder zou ik het echt niet weten, want volgens mij is latency nooit altijd exact gelijk bij zoiets.
Maar ik ben niet echt een pro op dit gebied, dus misschien heeft iemand wel een wat minder omslachtige oplossing.
succes!

Nu luitjes :) Ik ga maar eens aan de gang met ASIO drivers :) Eens kijken of dit mijn probleem gaat verhelpen. Die 5 tot 10 ms die ze me garanderen die kunnen er wel vanaf :)

Eureka! We hebben alle partijen behalve de bass erop staan ZONDER ook maar enige vertraging te horen :D Ik heb niks hoeven knippen en plakken, behalve de stukjes van partijen die nog te hard waren :) Volgende week disndag gaan we de bass partij erin mikken en dan is ons eerste nummer daadwerkelijk af en opgenomen :)

Super! Met proberen en veel lezen/info verzamelen, kom je er wel. Ben benieuwd naar het resultaat.

Het enige wat ik nu nog nodig heb is een gratis programmatje waarmee ik de Artist en Track name mee kan veranderen (hint :P) :) Ik moet hier en daar nog iets aan de levels doen. Ik zal volgende week het spul laten horen op het forum, misschien kunnen jullie tips geven waar ik de levels van sommige tracks iets kan aanpassen :)

Origineel geplaatst door X-Rated
Het enige wat ik nu nog nodig heb is een gratis programmatje waarmee ik de Artist en Track name mee kan veranderen (hint :P) :) Ik moet hier en daar nog iets aan de levels doen. Ik zal volgende week het spul laten horen op het forum, misschien kunnen jullie tips geven waar ik de levels van sommige tracks iets kan aanpassen :)

F2?

Nee ik bedoel de track info die met een nummer komt en uitgelezen wordt door mediaspelers :)

In WinAmp heet m'n track nu best wel "The Author - The Title" :P En dat is niet de bedoeling ;)

Bedoel je de ID3 van de mp3's? Dat kan toch gewoon met Winamp? :confused:

De band is het ermee eens, de condensator mic gaat er wel komen, alleen ik verander van merk. Behringer schijnt niet echt duurzaam te zijn terwijl wij ons materiaal eigenlijk zo lang mogelijk willen houden. We denken aan de aanschaf van een Nady CM88 of CM90.

We hebben hiervoor wel een geluiddempend/werend schot nodig. Nu ben ik van plan om deze zelf in elkaar te zetten dmv een paar mooie grote planken (triplex oid) van 1 of 1.5 m breed en iets minder dan 2 meter lang. Deze planken wil ik dan bedekken met geluiddempend/werend materiaal en de lange kanten aan elkaar bevestigen met scharnieren. Uiteraard willen we het weer goedkoop houden en aangezien het geluiddempen/werend materiaal behoorlijk prijzig is per m², willen we een zo goedkoop mogelijk materiaal zien te krijgen. Wijzelf dachten dat piepschuim een mooie oplossing was voor dit probleem. Is dit een goede methode om een geluiddempend/werend schot te maken? Heeft iemand nog suggesties (zo goedkoop mogelijk :P)?

Er is trouwens ook een Sennheiser headset in aantocht. Eindelijk een fatsoenlijke koptelefoon.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door X-Rated
De band is het ermee eens, de condensator mic gaat er wel komen, alleen ik verander van merk. Behringer schijnt niet echt duurzaam te zijn terwijl wij ons materiaal eigenlijk zo lang mogelijk willen houden. We denken aan de aanschaf van een Nady CM88 of CM90.

We hebben hiervoor wel een geluiddempend/werend schot nodig. Nu ben ik van plan om deze zelf in elkaar te zetten dmv een paar mooie grote planken (triplex oid) van 1 of 1.5 m breed en iets minder dan 2 meter lang. Deze planken wil ik dan bedekken met geluiddempend/werend materiaal en de lange kanten aan elkaar bevestigen met scharnieren. Uiteraard willen we het weer goedkoop houden en aangezien het geluiddempen/werend materiaal behoorlijk prijzig is per m², willen we een zo goedkoop mogelijk materiaal zien te krijgen. Wijzelf dachten dat piepschuim een mooie oplossing was voor dit probleem. Is dit een goede methode om een geluiddempend/werend schot te maken? Heeft iemand nog suggesties (zo goedkoop mogelijk :P)?

Er is trouwens ook een Sennheiser headset in aantocht. Eindelijk een fatsoenlijke koptelefoon.

A) Condensator microfoons zijn duur ja dat klopt, deze microfoons worden voorversterkt binnen de microfoon, daardoor krijg je een beter signaal/ruis verhouding. Ook de mechanische kant van dit type is beter omdat er een lading is tussen 2 platen waar de spannings verschillen worden omgezet in geluid (door trillen van lucht). Mede door de pre-amps in de microfoon worden ze duur. Daarom worden deze ook 48V gevoed.

Ik zie dat ie omni is in een specsheet. Waarschijnlijk durven ze niet de frequencie karakteristiek erbij te zetten aangezien die denk ik nog al belaberd is. Je zal wel denken, het is toch een condensator? Ja natuurlijk maar de betere mic's liggen toch ongeveer het +20 voudige van die prijs mede doordat die componeten stukken lagere tollerantie hebben.
Ik zou kiezen om een wat duurdere mic te kopen en te gaan multitracken. Of huur is een keer wat microfoons. Hoor je gelijk de verschillen. verdiep je ook in de polar response, frequency response en het proximity effect van microfoons.

B) Die schotten die je wilt gaan gebruiken is een goed idee. Zo kun je ervoor zorgen dat er minder 90 graden hoeken in je ruimten krijgt wat beter is ja. Zet ze bijvoorbeeld langs de drums heen. Wat je ook kan doen is een klein stuk platic ertussen knalt zodat je toch nog de drummer kan zien als bv bassist die erg langs staat. Pak wel wat redelijke dikke platen.
Met dat soort schotten kun je aardig ver komen om je instrummenten los van de overspraak te maken tijdens opname.

Bedankt voor de tip :) We gaan idd eerst microfoons huren om eens te kijken wat we een goede kwaliteit/prijs verhouding vinden. Verder laat ik me ook leiden door wat jullie allemaal voor tips geven op dit gebied :) Ik heb ook ff naar hout gekeken op internet, en ik denk dat ik voor de schotten voor een paar platen MDF ga. Dat is vrij dik en goedkoop. Een dikte van 6 mm kost 4.20 euro per vierkante meter. Misschien kunnen we zelfs wat mooi afval hout ergens vandaan halen voor nog minder. Plexyglas is overigens wel erg duur, dus daar beginnen we niet aan. Ook doen we die schotten niet zozeer dat we een betere afscheiding hebben tussen 2 instrumenten omdat we toch alle sporen appart doen. Ik weet dat je nooit een echt mooi en strak resultaat zult krijgen (net z'n allen tegelijk speel je hoe dan ook beter en fijner) maar ons budget laat momenteel niet veel toe :). Die schotten zijn dan ook voornamelijk voor het bevorderen van een droog, niet doorgalmend geluid. We oefen en recorden namelijk in een behoorlijk rechthoekige kelder met een paar pilaren erin.

Wat die condensator nog betreft. Kennen jullie (naast Sennheiser :P) een goed merk die toch duurzaam is, en niet meer dan 150 euro kost? Ik kreeg namelijk te horen van een plaatselijke pro-audio verhuurder/verkoper dat Nady goede microfoons waren. Of heeft iemand zo'n mic 2e hands liggen (heb het te koop/te ruil aantgeboden forum al doorgelezen)? Uiteraard heb ik dit spul liever nieuw, maar als ik kwaliteit wil en het kan echt niet anders ivm de prijs, dan ga ik maar 2e hands zoeken.

Back