Band Opnamen II

Origineel geplaatst door X-Rated
De band is het ermee eens, de condensator mic gaat er wel komen, alleen ik verander van merk. Behringer schijnt niet echt duurzaam te zijn terwijl wij ons materiaal eigenlijk zo lang mogelijk willen houden. .

Ik heb de B-1 van Behringer. Niks mis mee. Perfect voor studio gebruik en het opnemen van zang en stemmen een meer dan prima ding.
Voor andere dingen misschien wat minder geschikt.

Origineel geplaatst door Exzit
Ik heb de B-1 van Behringer. Niks mis mee. Perfect voor studio gebruik en het opnemen van zang en stemmen een meer dan prima ding.
Voor andere dingen misschien wat minder geschikt.
Aight! :D
Zolang je er geen hele ensembles in 1x mee hoeft op te nemen (want enkelsmembraams en de off axis- + freq.-response is daar niet zo geschikt voor), is het een prima ding: niet duur, redelijk helder, voldoende accuraat en niet zoveel ruis als je van een Behringer zou verwachten ;)

Mmm, 199 euro is me toch nog te prijzig. Maar kwaliteit kost geld :) Wij gaan momenteel niet zozeer voor echte kwaliteit als meer voor het handiger opnemen voor mics en een beetje verkenning op audio gebied.

http://www.mxlmics.com/condenser_mic/900_Series/MXL993/mxl993.htm

Deze lijkt mij ook wel interessant, kost bij de feedback 149 euro.

Waar moet ik ongeveer naar kijken in een Frequentie tabel van een mic?

Wil je die MXL gebruiken voor drums? Lijkt me wel bruikbaar als overhead, maar je bass drum (toch niet onbelangrijk in de metalwereld) vind je waarschijnlijk minder goed terug. De "thud" van de bass drum zit meestal ergens rond 80Hz en de "boom" onder de 50Hz. Hoe ga je ze gebruiken voor de drums: mono/multi, overhead/front? Voor gitaren zal de MXL vast beter bruikbaar zijn.

Zelf gebruik ik een B-1 als enkele overhead met een compressor erachter -is wel nodig om naast de snare nog wat hihat en andere zaken over te houden- en een Shure B-52 als bass drum mike -uiteraard ook met een compressor.

Zie er niet slecht uit, s/n 80 dB = 20 log(Vsig/Vruis) = 80/20 = 10 tot de macht 4 = 10000 keer sterker is dan de ruis die de versterker produceert.

Alleen die piek op 8 kHz vind ik vreemd. Die kun je er wel uithalen met de mixer natuurlijk.

die 6dB/oct filter is ook ok op 150 Hz, betekent dat als je die inschakelt je bij 50 Hz - 12 dB zit.
voor de kickdrum is deze minder geschikt aangezien hij een klein diafragma heeft. Kicks houden van grote diafragma's :P

werk

werk

Ik heb bij mijn opname van ons eerste nummer een SM58 gebruikt voor de kick :) Maar door verkeerd EQ werk kwam deze niet mooi uit. Maar deze mic leent zich daar goed voor heb ik ondervonden.

Re: werk

Re: werk

Ik heb bij mijn opname van ons eerste nummer een SM58 gebruikt voor de kick :) Maar door verkeerd EQ werk kwam deze niet mooi uit. Maar deze mic leent zich daar goed voor heb ik ondervonden.
Gelukkig houden kicks ook van proximity effect ;)

Ok, genoeg heen en weer geluld. Ik heb een besluit genomen. Het wordt een Shure 16a. Waarom? Shure is een top merk, hij is goedkoop (tweede hands) €70.-

http://www.shure.com/pdf/discontinued/16a.pdf

De specs van het beestje. Ik zie er niet veel nadeel in het apparaat.

Shure is zeker geen topmerk! 8)
Succes ermee!

120 dB SPL, red je dat tegen een drumstel (zelfs zonder 'em voor de bass drum te hangen) of gitaarversterker?

En uitleg over het proximity effect: kortweg is dat het verschijnsel dat een gaat "boomen" als-ie erg dicht bij de bron komt.

Nieuw hardware matig probleem. Wat ik een tijdlang zonder problemen heb gedaan schijnt nu ineens tegen me gekeerd te zijn :) De microfoon ingang vertoont ernstige ruis, puur en alleen omdat dan de inkomende volume van de mic ingang te hard staat. Ik heb dit weten op te lossen door dit volume heel veel lager te zetten, wat de levels dus niet bevordert, of alles via Line-in binnen te laten komen. Alleen dan is het geluid niet stereo ;{ Kan iemand mij met dit probleem helpen?

Back