Welke joystick/pitchbend controller vind jij de handigste om te gebruiken

Welke joystick/pitchbend controller vind jij de handigste om te gebruiken

• Die van Roland

Stemmen: 14 26,4%
  • Die van Yamaha

Stemmen: 9 17,0%
  • Die van Korg (zoals op de Triton, Karma)

Stemmen: 14 26,4%
  • Maak er geen gebruik van

Stemmen: 9 17,0%
  • Andere, namelijk ...

Stemmen: 7 13,2%

• Totaal aantal stemmers
    53

Hover

-
Vinden jullie dat ook niet vervelend? Je hebt wat synths staan en allemaal hebben ze een verschillende pitchbend controller.

Zo vind ik de geintegreerde pitchbend/modulatie controller van Roland maar niks. ik heb altijd de neiging ( wanneer ik wat modulatie wil toevoegen) om die teveel naar boven te duwen. Vroeg of laat breekt die nog eens af :(
Op mijn Yamaha AN1X vind ik het al wat handiger, gewoon eenvoudige wieltjes waarbij er eentje gewoon op de stand blijft staan als je hem loslaat :)
Mijn Korg Z1 doet het nog iets beter want die heeft zo'n hemels x/y pad.
Mijn Korg Karma echter vind ik de max. Een controller die stevig aanvoelt, je kan ermee in je geluid 'roeren' als een echte Bocuse :okdan:

Welke vinden jullie de handigste? Of gebruik je dat gewoon helemaal niet dan.

Ik vind die van de Roland Juno, zo'n hendeltje erg vet, daarmee kun je super goed freaken.
Alleen erg kwetsbaar is die wel.

Mijn Z1 :) heeft een gewone wheel, das wel wat minder maarja, dan teken ik de pitch wel in Logic :)

Voor pitch is het hendeltje echt zwaar relaxed, ik kwam er onlangs pas achter dat je voor modulatie nog meer standen had dan 0 en 127, dat zegt denk ik wel iets over de bruikbaarheid daarvoor.

Maar als ze er nou 2 van die hendeltjes op hadden gezet, voor pitch en modulatie apart, dan had ik het wel handig gevonden.

Nord Lead!

Nord Lead!

Wooha.. zeker weten die van de Nord Lead. Even wennen.. zo'n houten dingetje waar je je vinger op moet leggen.. maar hij is Exponentieel (heel lekker voor sweeps enzo).. en voelt gewoon goed aan !

Triton / Karma ... da best
Mis af en toe nog xy-pad van de Triton ... voor de rest ben ik al een tijdje getrouwd met mijn karma ;)

Die van Roland is niet makkelijk voor Y+/- bewegingen. Yamaha wheels .. tja ik wil knoppen, geen wheels. En joystick X+/- en Y+/- voor guitar en andere effectjes.

Laatst gewijzigd:
M'n Yamaha EX5 heeft ook een ribbon controller.
Toch heb ik liever de X/Y pad van de Z1.
(kunt ook de chaos pad los scoren)

Maar een pitchbend en 2x modulation wheel is ook relaxed, maar mis dan nog wel een paar toewijsbare knoppen. Die Korg en Ensoniq wel hebben.

Maar een setje draaiknoppen zijn ook erg fijn.

En wat voetpedalen is ook wel handig.

En voor VL blaasachtige instrumenten is een breath controller een must, want met toetsen alleen klinkt het bijna altijd houterig.

1 De joystick van de triton/karma etc.
2 ppc (Porpotional Pressure Controller) pads van ARP/Teisco
3 Moog wheels

Vind het voorlopige resultaat alvast verrassend. Er is geen uitschieter (wat ik zelf had verwacht) maar een beetje van alles dus :)

Origineel geplaatst door bikkel
Voor pitch is het hendeltje echt zwaar relaxed, ik kwam er onlangs pas achter dat je voor modulatie nog meer standen had dan 0 en 127, dat zegt denk ik wel iets over de bruikbaarheid daarvoor.

Maar als ze er nou 2 van die hendeltjes op hadden gezet, voor pitch en modulatie apart, dan had ik het wel handig gevonden.

Bij de nieuwe NL3 is dat dacht ik niet meer het geval... of is er een software udate geweest?
Zelf ben ik een voorstander van de Triton.

Ik vond de joystick van de poly 800 wel leuk.. Jammer dat ie niet assignable was

Wat helemaal relaxed is, is de 60 cm :halleluja lange ribbon controller op de Kurzweil K2500/K2600, ideaal voor bends van een octaaf of meer!

Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...

Op mijn Böhm zit een hele handige joystick. Het is er eentje die automatisch in het midden staat en dat vind ik persoonlijk wel handig.
Verder kan ie CV leveren of kun je hem als regelaar gebruiken voor een CV signaal. (Bijvoorbeeld een LFO als input geven en de X van de joystiick regelt dan de amount van die LFO (dus ook inverten...)

Erg handig!

Back