additieve synthese Kawai k series

bobaphat

Ouwe rot
Ik heb nu in mijn setup, VA, FM en Sampleplayers, ik mis dus nog een goeie additieve synth.
Wat is nu een verstandig aankoop uit de K serie van Kawai?? De K5000 is boven mijn budget dus die valt helaas af. Ik hoor goeie verhalen over de k3 vanwege die filter. Hoe zit het met de k4 en de k5???

Ik gebruik op dit moment de k1 als masterkey maar dat ding is zo oud en beperkt dat ik hem nooit gebruik. Zijn die andere uit de k serie dan wel interessant voor mij??

Laatst gewijzigd:
Kawai K3

Kawai K3

Sinds gisteren heb ik een Kawai K3m. [Op een rommelmarkt gekocht voor 60 Euro :dubbel:]
Lijkt in de verste verte niet op een K4 of een K5 welke zeg maar sampleplayers zijn.
De K3 is voor zover ik gisteren even de tijd had een "analoge" bak met inderdaad te gekke filters.
2 x Osc, complete VCF en VCA sectie, LFO-sectie, van alles en nog wat.
Je hebt overigens qua oscilatoren meer tot je beschikking dan alleen maar blokgolf, zaagtand en sinus.
Ik moet er nog wel even mee bezig om er meer van te vertellen maar tot zover maar even mijn bevindingen.

Greetz,

Mike

Re: additieve synthese Kawai k series

Origineel geplaatst door bobaphat
Ik heb nu in mijn setup, VA, FM en Sampleplayers, ik mis dus nog een goeie substractieve synth.
Wat is nu een verstandig aankoop uit de K serie van Kawai?? De K5000 is boven mijn budget dus die valt helaas af. Ik hoor goeie verhalen over de k3 vanwege die filter. Hoe zit het met de k4 en de k5???

De K-series zijn hele verschillende synths. K4 is een rompler, een uitgebreide K1 dus maar dan veel beter. De K3 is de oudste en een analoge synth met inderdaad hele goede filters. De K5 is een additieve synth, de K5000 is daar de opvolger van. De K5 en K5000 zijn unieke synths met een hele aparte sound die je met geen andere kunt vergelijken. Additieve synths zijn overigens moeilijk te programmeren, hou daar wel rekening mee. Waar je ook eens naar moet kijken zijn de Waldorf Microwave synths, dat is ook iets heel aparts en echt anders dan analoge, FM of VA synths.

Re: additieve synthese Kawai k series

Ik heb nu in mijn setup, VA, FM en Sampleplayers, ik mis dus nog een goeie substractieve synth.

Hoi,

Je schrijft dat je nog een goede subtractieve synth mist maar je vraag gaat o.a. over 2 additieve bakken van Kawai (de K5 en de K5000) welke volgens precies het tegenovergestelde systeem werken. Ik neem aan dat je een en ander door elkaar hebt gehaald en dat je VA al volgens het principe van subtractieve synthese werkt (zoals alle VA's zo'n beetje).

Hoe dan ook, Kawai heeft misschien niet zo'n grote naam gehad in de synth business maar als je het mij vraagt hebben ze toch een aantal aardige (om niet te zeggen goede) synths gemaakt die afwijken van de rest. It's a damn shame dat ze geen synthesizers meer maken! Zelf heb ik op dit moment alleen de K5m en de K5000S. Het zijn bakken waar je je wel even in zult moeten verdiepen maar de sound is inderdaad uniek. Hoewel in theorie alles mogelijk is met additieve synths vind ik het zelf geen machines waar je naar grijpt als je even een stevige bas nodig hebt ofzo. Maar voor het overige (leads, strings, "keyboard sounds", weirde shit, ambient noises en noem maar op) zijn ze echt meer dan geschikt.

Een K3 (of K3m) heeft inderdaad ook een additief gedeelte maar dit is zeer beperkt natuurlijk vergeleken met de 5 of 5000 serie. Neemt niet weg dat ik een K3m graag zou willen hebben want het zijn leuke bakjes met een analoog filter inderdaad, en als ik er een op een rommelmarkt tegen zou komen...... 8D 8D 8D Mij dag zou niet meer stuk kunnen!

Overigens moet ik helaas wat ruimte maken en ben ik van plan mijn K5000S weg te doen =( Ik weet wat je hebt gezegd over je budget maar mocht je desondanks geinteresseerd zijn (je weet maar nooit) kun je me een PB sturen als je wilt.

Erwin

Ok dus eigenlijk zijn alleen de k5 en k5000 echte additieve synths en de k4 en k1 romplers?

Mischien is die k5000 een optie in de toekomst als ik meer centjes heb, die K5 kom ik iig nooit tegen 2ehands

Re: Re: additieve synthese Kawai k series

Re: Re: additieve synthese Kawai k series

Origineel geplaatst door Hooihuis
Hoi,

Je schrijft dat je nog een goede subtractieve synth mist maar je vraag gaat o.a. over 2 additieve bakken van Kawai (de K5 en de K5000)

Ik lees toch echt 'additieve synth' in de eerste post ;)

De K5 is in mijn ogen het meest bruikbaar voor metaal-achtige klanken, maar er zitten ook een paar best leuke strings in. Grappig dat dat additieve altijd op de een of andere manier weer terug komt in de 'K' lijn.. in de handleiding van m'n K1 staat bij elke golfvorm het equivalente frequentiespectrum. Vraag me af of er ooit iemand iets nuttigs mee heeft gedaan..

De additieve synthese bij de K3 beperkt zich tot het samenstellen van een statische golfvorm. In de K5 kan er per harmonische van alles met modulatie gedaan worden, en de amplitude per harmonische door 1 van de vier envelopes gestuurd worden. Hier zou je in theorie best leuke vector achtige dingen mee kunnen doen, maar het blijft hard, schel, digitaal en kil.

Additieve synths zijn overigens moeilijk te programmeren, hou daar wel rekening mee.
Inderdaad.. de K5 is een regelrechte bitch. Ik heb ook nog nooit een goede editor gezien die een beetje makkelijk en snel je harmonischen laat tekenen. Er is een soort resynthesis tooltje beschikbaar die een configuratie van harmonischen samenstelt op basis van een sample. Maar het blijft een apparaat voor de cracks.

Sinds gisteren heb ik een Kawai K3m. [Op een rommelmarkt gekocht voor 60 Euro ]
Vreslijke mazzelaar!
Rommelmarkt in Eelde toevallig..?

Re: Re: Re: additieve synthese Kawai k series

Origineel geplaatst door SideFX

Yep; topicstarter heeft het inmiddels aangepast.

De K5 is in mijn ogen het meest bruikbaar voor metaal-achtige klanken, maar er zitten ook een paar best leuke strings in. Grappig dat dat additieve altijd op de een of andere manier weer terug komt in de 'K' lijn.. in de handleiding van m'n K1 staat bij elke golfvorm het equivalente frequentiespectrum. Vraag me af of er ooit iemand iets nuttigs mee heeft gedaan..

De additieve synthese bij de K3 beperkt zich tot het samenstellen van een statische golfvorm. In de K5 kan er per harmonische van alles met modulatie gedaan worden, en de amplitude per harmonische door 1 van de vier envelopes gestuurd worden. Hier zou je in theorie best leuke vector achtige dingen mee kunnen doen, maar het blijft hard, schel, digitaal en kil.

Inderdaad.. de K5 is een regelrechte bitch. Ik heb ook nog nooit een goede editor gezien die een beetje makkelijk en snel je harmonischen laat tekenen. Er is een soort resynthesis tooltje beschikbaar die een configuratie van harmonischen samenstelt op basis van een sample. Maar het blijft een apparaat voor de cracks.

Vreslijke mazzelaar!
Rommelmarkt in Eelde toevallig..?

Ok dus dat is die k5 niet echt geschikt voor mij, ik ben juist opzoek naar warme pads en apparte sounds om mn k2000 mee aan te vullen.

mischien toch maar ff doorsparen voor de k5000 dan

Re: Re: Re: Re: additieve synthese Kawai k series

Re: Re: Re: Re: additieve synthese Kawai k series

Ok dus dat is die k5 niet echt geschikt voor mij, ik ben juist opzoek naar warme pads en apparte sounds om mn k2000 mee aan te vullen.

mischien toch maar ff doorsparen voor de k5000 dan

Hoewel de K5 en de K5000 volgens hetzelfde principe werken is de sound heel verschillend. De K5 is inderdaad veel ruwer / ongepolijster en veel meer lo-fi. Juist daarom vind ik hem te gek en zal ik hem niet wegdoen. Sterker nog, op dit moment wordt hij flink geserviced door een gerespecteerd forumlid zodat hij er voorlopig weer tegenaan kan. Onder andere de welbekende output mod wordt er opgezet, zodat het uitgangssignaal veel harder wordt en je minder last hebt van ruis.

Overigens vind ik de K5 op een aantal punten beter te editten dan de K5000, wat op zich ook een voordeel is. Maar goed, het formant filter van de K5000 is natuurlijk ongeevenaard! Werkt als een botte bijl of een chirurgisch scalpel, net wat je wilt...

Warme sounds haal je met moeite uit de K5 (het kan op zich wel) maar vreemde, aparte sounds zijn juist zijn handelsmerk! Bottom line: het zijn allebei fijne synths maar flink verschillend vind ik.

de kawai k-serie, in chronologische volgorde:

K3:de k3 kun je goed vergelijken met bijvoorbeeld de korg dw-6000/8000 en ensoniq esq-1: hele korte samples en additieve golfvormen door analoge filters, met een chorus aan het einde. je kunt inderdaad op de k3 zelf golfvormen samenstellen (single-cycle, dus er is geen harmonische ontwikkeling; de golfvorm is statisch). deze apparaten klinken natuurlijk wel allemaal anders! vwb het additieve gedeelte: zelfs de casio sk-1 mag zichzelf een additieve synth noemen, maar zie het maar als een leuk extraatje die je waarschijnlijk niet zo vaak zult gebruiken, want de resultaten zijn... mischien niet zo boeiend. de k3 moet het hebben van zijn prima filters. alleen die membraam-toetsen...

net als de genoemde dw en esq is het geluid moeilijk te definieren; dit soort "proto ROMpler" is dan ook niet geschikt als eerste / enige synth, want imo blinkt hij nergens echt in uit. maar hij heeft toch karakter, gek hè?

K5:de k5 was (en is) een verhaal apart: een dodelijk serieuze additieve synth (geen sample in te vinden) in prachtige kast. programmeren is eenvoudig, want de interface is prima! waarom iedereen altijd zeurt over moeilijk dit en dat weet ik niet: de interface is helder en overzichtelijk. het programmeren van je eigen geluiden is een makkie, maar kost veel tijd! een ander voorbeeld hiervan is de korg wavestation: duidelijk interface, maar héél véél parameters. wanneer je je voorneemt om bijvoorbeeld een koor-geluid te maken ga je lang bezig zijn, want het is bottom-up: je maakt je geluid door het stapelen van harmonischen en deze harmonischen over de tijd te besturen met envelopes. er zit trouwens bij de fabrieksklanken een pracht van een koor-geluid! de k5 heeft geen filters zoals we dat hier kennen. dit is een unieke synth.

K1:de k1 is zo een beetje een k3 in een lelijk, helemaal plastic keyboard, minus de zelf samen te stellen golfvormen en analoge filters, plus wat cheesy 'echte' samples. de k1 heeft dus ook additieve golfvormen, maar dan enkel in ROM. het geheel mist de charme en kracht van het geluid van de k3, en ik zou serieus niet weten waar je dit ding anders voor zou kunnen gebruiken dan als simpel masterkeyboardje (en hij speelt dan ook nog eens vreselijk!). brrr

K4:de k4 is een k1 met veel meer samples, goede digitale filters met fijne resonantie, een leuk extraatje in de vorm van amplitude modulatie, plus simpele delay-effecten. goed klinkende synth voor weinig geld als je zoekt naar analoge geluiden in digitale vorm.

K11:k4 + meer samples. hoe het zit met de filters op dit ding weet ik niet, ik heb er nog nooit één gehoord.

K5000:een k5 in een nieuw jasje, met twee maal zoveel harmonischen (meer detail in het geluid, tot twee keer zoveel werk!), plus een stapeltje flauwe PCM samples, redelijke 'gewone' filters met resonantie en mooie formant filters en moderne maar weinig schokkende multi-fx. door de zo-zo samples, filters en fx vond ik het apparaat best een teleurstelling t.o.v. mijn oude k5, maar het is nog steeds een mooie synth met alle mogelijkheden van de k5, en meer. het is naar mijn idee alleen een slecht idee: een additieve synth met toegevoegde samples door een saaie multi-fx?

conclusie? koop de k5 plus een goed effectapparaat (ensoniq dp/2 past er prima bij kwa geluid), en je zult héél blij zijn. voor ijzige pads, ronkende drones en weirdness is dit apparaat één van mijn favorieten.

Origineel geplaatst door snitch
de k5 heeft geen filters zoals we dat hier kennen.[/B]

Wellus. Dat is ook een doorn in het oog voor de echte additieve synthese-puristen.. maar aangezien we geen envelopes per harmonische hebben, is het filter een leuke aanvulling.

Origineel geplaatst door sander
Hee bas die K3 past mooi bij je poster die boven je bed hangt. ;)

hey grapjas:kont:

:duivels:

Origineel geplaatst door snitch
de kawai k-serie, in chronologische volgorde:

K3:de k3 kun je goed vergelijken met bijvoorbeeld de korg dw-6000/8000 en ensoniq esq-1: hele korte samples en additieve golfvormen door analoge filters, met een chorus aan het einde. je kunt inderdaad op de k3 zelf golfvormen samenstellen (single-cycle, dus er is geen harmonische ontwikkeling; de golfvorm is statisch). deze apparaten klinken natuurlijk wel allemaal anders! vwb het additieve gedeelte: zelfs de casio sk-1 mag zichzelf een additieve synth noemen, maar zie het maar als een leuk extraatje die je waarschijnlijk niet zo vaak zult gebruiken, want de resultaten zijn... mischien niet zo boeiend. de k3 moet het hebben van zijn prima filters. alleen die membraam-toetsen...

net als de genoemde dw en esq is het geluid moeilijk te definieren; dit soort "proto ROMpler" is dan ook niet geschikt als eerste / enige synth, want imo blinkt hij nergens echt in uit. maar hij heeft toch karakter, gek hè?

K5:de k5 was (en is) een verhaal apart: een dodelijk serieuze additieve synth (geen sample in te vinden) in prachtige kast. programmeren is eenvoudig, want de interface is prima! waarom iedereen altijd zeurt over moeilijk dit en dat weet ik niet: de interface is helder en overzichtelijk. het programmeren van je eigen geluiden is een makkie, maar kost veel tijd! een ander voorbeeld hiervan is de korg wavestation: duidelijk interface, maar héél véél parameters. wanneer je je voorneemt om bijvoorbeeld een koor-geluid te maken ga je lang bezig zijn, want het is bottom-up: je maakt je geluid door het stapelen van harmonischen en deze harmonischen over de tijd te besturen met envelopes. er zit trouwens bij de fabrieksklanken een pracht van een koor-geluid! de k5 heeft geen filters zoals we dat hier kennen. dit is een unieke synth.

K1:de k1 is zo een beetje een k3 in een lelijk, helemaal plastic keyboard, minus de zelf samen te stellen golfvormen en analoge filters, plus wat cheesy 'echte' samples. de k1 heeft dus ook additieve golfvormen, maar dan enkel in ROM. het geheel mist de charme en kracht van het geluid van de k3, en ik zou serieus niet weten waar je dit ding anders voor zou kunnen gebruiken dan als simpel masterkeyboardje (en hij speelt dan ook nog eens vreselijk!). brrr

K4:de k4 is een k1 met veel meer samples, goede digitale filters met fijne resonantie, een leuk extraatje in de vorm van amplitude modulatie, plus simpele delay-effecten. goed klinkende synth voor weinig geld als je zoekt naar analoge geluiden in digitale vorm.

K11:k4 + meer samples. hoe het zit met de filters op dit ding weet ik niet, ik heb er nog nooit één gehoord.

K5000:een k5 in een nieuw jasje, met twee maal zoveel harmonischen (meer detail in het geluid, tot twee keer zoveel werk!), plus een stapeltje flauwe PCM samples, redelijke 'gewone' filters met resonantie en mooie formant filters en moderne maar weinig schokkende multi-fx. door de zo-zo samples, filters en fx vond ik het apparaat best een teleurstelling t.o.v. mijn oude k5, maar het is nog steeds een mooie synth met alle mogelijkheden van de k5, en meer. het is naar mijn idee alleen een slecht idee: een additieve synth met toegevoegde samples door een saaie multi-fx?

conclusie? koop de k5 plus een goed effectapparaat (ensoniq dp/2 past er prima bij kwa geluid), en je zult héél blij zijn. voor ijzige pads, ronkende drones en weirdness is dit apparaat één van mijn favorieten.

Erg helder overzicht, thanx mischien tijd voor een k5 maar ik kom echt nooit tegen 2e hands, is dat ding erg zeldzaam??

Wellus. Dat is ook een doorn in het oog voor de echte additieve synthese-puristen.. maar aangezien we geen envelopes per harmonische hebben, is het filter een leuke aanvulling.

Klopt; zit wel een filter in de K5. Is een digitaal low-pass filter en hij klinkt/werkt een beetje euh...anders dan anders maar zelfs dat zie ik als een pluspunt. Hij draagt bij tot de weirde klankmogelijkheden en is dus meer dan welkom; dan ben ik maar geen purist!

En die samples in de K5000S.....tsja, eigenlijk hink ik wat dat aangaat op twee gedachten. Vindt het ook iets weg hebben van zijwieltjes op een dure wegracer maar aan de andere kant zijn ze wel goedgekozen. Noise, spectrum- en attacksounds.....als je ze subliem verwerkt in het additieve geweld kan je een geluid echt afmaken! En je bent hoe dan ook niet verplicht ze te gebruiken natuurlijk.

jeetje, nog eens nagezocht, maar de k5 heeft inderdaad wel een filter. 15 jaar geleden, beetje vergeten :frons: - zal wel niet zo'n schokkende bijdrage aan het geluid hebben gegeven, of ik was toen nog wèl een purist! :engel:

Ik las net ergens dat de chipset van de K3 hetzelfde zijn als in de SX200 en de SX240 maar zijn dit ook dezelfde chips als in de teisco/kawai 100-f en/of 110-f ?????

Zo, deze thread is weer even omhooggeschopt zie ik :)

Inmiddels heb ik mijn K5m natuurlijk al lang en breed weer terug, nadat hij door Boemtsjak helemaal is nagekeken. Knopjes doen het weer allemaal weer prima (gingen soms zwaar), splinternieuw display erin en natuurlijk de output mod. Ben er echt blij mee want hij lijkt wel weer nieuw!

De K5000S heb ik ook al lang geleden gekocht en daar is destijds een Z1 voor in de plaats gekomen. Ik was toch niet helemaal content over het geluid achteraf gezien, en vind de K5 gewoon beter klinken dan zijn opvolger. Zo zie je maar weer.

k3 drrad
idem hier warm gelopen door de verhalen
heb ikter eentje gewoonne redelijk price hoopk
op ebay
202 $

ben benieuwd

2044 filters ssm zitten d8 ik in de siels idd en veel meer synths trouwens korgs monopoly [?}

esq en bitt 99+ hebk gehad ook best leuke budget analoge poly,s met cem/ ssm filters
egte aanraders in dit sjaaaaanre eigenlijk

is de k3 m aan te sturen met cc,s vast wel iemand een manual [pdf ]
smsm 303 iemand .............

Back