Lofi met de Nord Modular

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Ik ben bezig om verschillende soorten lofi na te bootsen met de Nord Modular. Om te beginnen wil ik proberen het geluid van een oude grammafoon na te bootsen; zo-een van voor de elektronische opnames. Zoals dit voorbeeld; "The Louis Blues" van Bessie Smith & Louis Armstrong (klassiekertje trouwens :)). Zoals ik 't hoor heb je vooral veel mid in het geluid; hoog en laag zit er niet echt in. Ook klinkt het wat overdrived en troebel, met wat kraakjes en ruis.
Het lukt op zich vrij aardig om het na te bootsen, maar het klinkt nog lang niet goed. Deze patch heb ik tot nu toe in elkaar gezet:
lofi01.jpg

http://planetunknown.goddeloos.nl/temp/lofi/lofi01.pch
Als inkomend signaal heb ik een jazzpreset van de RM1x gebruikt. Het geluid hiervan is natuurlijk niet echt ideaal, maar in principe zou het moeten lukken, toch?
orgineel
bewerkt

Heeft iemand tips om dit verder uit te werken? Want zoals je hoort is het nog niet zoals het zou moeten zijn. Moet ik meer aanpassen in de frequentieafstellingen? Of zit het ergens anders in?

digital lofi van slechte avi's e.d. wou ik ook nog uitwerken, maar dat komt een volgende keer wel....

Nog even een voorbeeldje gemaakt, "Hello Dolly" van Louis Armstrong.
orgineel
bewerkt

De kraakjes die ik er bij gemaakt heb klinken er ook nog wat te droog bij, en de stem komt er niet altijd even goed uit.

Origineel geplaatst door thijs de waal
het lijkt alsof en een reverb over de zang zit???
Je bedoelt in het bewerkte signaal? Ja, zo klinkt het wel een beetje, maar ik heb er geen reverb aan toegevoegd. Da's dus ook een van de puntjes die nog niet helemaal klopt aan de patch.

het kenmerk van oude opnames is idd dat het vnl midden is...dus een bandpass filter gaat al een heleboel helpen... verder is de boel vaak redelijk ranzig gedistort/overstuurd.....een overdrive of distortion erover heen die je mixt bij het originele signaal kan wel es lekker zijn... en natuurlijk het stereo beeld naar mono zetten.....is ook belangrijk...kraak en ruis is altijd beetje tricky...

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Probeer deze ook eens:
http://nm-archives.electro-music.co...Patches/Maarel_Kees_van_der/78-RPM-Record.pch
Die komt heel aardig in de buurt! Vooral de kraken e.d. klinken beter. Ik ga er vanavond weer verder mee aan de slag, en zal ff kijken hoe deze patch werkt en wat ik er van kan gebruiken.
Ik zou ook graag het brongeluid iets onstabieler willen laten klinken. Zo af en toe wat vibrato er in of zo. Maar een dergelijk effect gaat heel moeilijk worden ben ik bang..... Ik probeer wel es wat met de audio delay.

Back