Beginners synth

Benny

Nieuwkomer
Even een domme vraag van een absolute beginner.

Ik zoek om zelf wat te leren spelen een eenvoudige tweedehandse synth aan te schaffen. Gezien mijn dochter piano speelt (heeft een akoestische) zou het ook moeten kunnen dienen als tweede instrument voor haar. (om eens iets op verplaatsing te kunnen spelen, en om eens een nieuw geluidje te hebben) Ik heb wel al voor mezelf uitgemaakt dat zo iets in de trant van “personal keyboard” niet echt is wat ik zoek dus ik hou het op een “echte” synth waar je het geluid zelf (makkelijk) kan editen en een redelijk toetsenbord zodat mijn pianoverwende dochter er niet te veel over zeurt. (Ben ik redelijk tot hiertoe? ;-) ) Ik schuim al een paar weken het net af en tot hiertoe kom ik op een Korg X5D of een Yamaha CS2x die in de prijsklasse van ongeveer 300 à 400 euro liggen.
Zou ik aan een van deze een goede machine hebben en welke zouden jullie in mijn geval verkiezen? Zijn er eventueel nog alternatieven die ik nog niet heb ontdekt in deze prijsklasse?

Ik stel jullie antwoorden zeer op prijs. Dank.

Zelf ken ik de CS2x niet, maar ik vermoed dat deze vergelijkbaar is met de CS1x, die heb ik wel, en een vriend van me die redelijk piano speelt blijkt het maar een waardeloos klavier te vinden. Ik vind het goed zat :) Hij heeft zelf twee Korgs en daar is hij wel tevreden over.

Een Korg X5D is niet makkelijk te editten, ben ik bang.. tenzij je computersoftware gebruikt om dit te doen: alles gebeurt via een 16x2 LCD display en pakweg 8 knoppen schat ik.

De CS1x kan je editten door middel van een regelknop die pakweg 6 standen heeft op een bepaalde parameterregel te zetten, om vervolgens met een van de 10 up/down knoppen een parameter in te stellen. Een soort x,y-toestand eigenlijk. Op zich vind ik dat wel overzichtelijk.

Wat je qua klankt verkiest kan ik je niet in adviseren. Dat zal je zelf moeten luisteren/beslissen want dat is per smaak verschillend. Ik kies voor beide :)

Zijn er btw. geen Roland synths die voor je interessant zijn? Zelf heb ik er geen ervaring mee afgezien van een antiek ding wat ik heb, maar bv. de JV-serie? JV-80? Heb je die al voor die prijs? Vast dat iemand hier daar iets over kan vertellen!

De Korg X5 serie is toch wel een van de laatste synths waarmee ik een associatie krijg als ik het woord "editten" hoor. Daarnaast is het klavier niet je van het. De nieuwere N serie schijnt dan weer beter te zijn (N5).

De Cs2x is een synth gericht op het dance genre. Ik weet niet of je geluiden in die richting zoekt. Voor wat met orchestrale geluiden, orgels en piano's zou ik eerder de S30 als optie overwegen.

Een tijdje terug stond er ook een alesis QS8.1 te koop hier op het forum voor een prijs die een paar tientjes boven het genoemde budget lag. De QS8.1 Is een synth met 88 gewogen toetsen. Maar dat is misschien weer te veel sjouwen als er buiten de deur gespeeld moet worden.

Kijk ook es naar een Roland RS5 of Yamaha S30. Fijne dingen als je alle kanten uit wilt maar niet het uiterste qua hogere synthologie nodig hebt. Ik vind de RS5 lekkerder spelen, ook eenvoudiger in bediening, leuke arpeggios. Deze zal zo onderhand wel in je prijsklasse zitten. Zeker nadat de RS50 uitkwam: een opvolger met nauwelijks iets extras.

Mijn keuze zou de Roland Juno 60 zijn. Prijs +- 250 euro.

Dit is een polyfone analoge synth met geheugens. Ze zijn gebouwd als een tank, het klavier voeld lekker aan en hij is ook nog eens heel makkelijk te programeren.

Maar het beste van deze synth is de klank, voor dit geld kan je geen mooier klinkende synth kopen.

Ja de Juno-60 is erg fijn. Ik heb er 2. Erg simpel, voor elke funktie een aparte knop.
AEr zit geen midi op, daarvoor moet je een converter aanschaffen.
Ook is deze synth niet aanslaggevoelig.

Is een 106 dat wel?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sander
Ja de Juno-60 is erg fijn. Ik heb er 2. Erg simpel, voor elke funktie een aparte knop. Ik heb er 2.
AEr zit geen midi op, daarvoor moet je een converter aanschaffen.
Ook is deze synth niet aanslaggevoelig.

Is een 106 dat wel?

Heb je er nou 2 of 4?:D

Maarre....de Juno 106 is ook niet aanslaggevoelig hoor.

Ik zou ook voor een juno 60 / 106 gaan. Dat is een hele fijne synth en zeer eenvoudig om te bedienen dankzij de schuiven voor iedere functie. Wat ik als grootst voordeel zie van dit soort synths is dat je als beginner heel overzichtelijk voor je ziet wat een synthesizer nu eigenlijk doet, zonder dat je door de knoppen de synth niet ziet. Stel je koopt later een synth die minder overzichtelijk is, dan weet je dankzij je ervaring met de juno waar je naar op zoek moet om een bepaald geluid te creeren. Daarbij zijn deze juno's ook nog eens heel breed inzetbare synths, het is echt zo'n synth die je ook jaren later nog kunt inpassen in je set-up. Ook zijn ze redelijk stabiel qua gewildheid, dus mitst het ding in goede staat is en blijft (dat wil bij de juno 106 overigens nog wel 's mis gaan dus de 60 zou wat dat betreft de beste keuze zijn) blijft 'ie ook redelijk waarde vast.
Een alternatief voor de juno 106 zou overigens de technisch betrouwbaardere Akai AX60 kunnen zijn, alleen is die wat lastiger te vinden.
Andere alternatieven die wat uitgebnreider zijn dan de juno 60 / 106 zijn wat ze noemen Virtueel Analoge (VA) synths, die de knoppen interface van een analoge synth (zoals dus de juno) hebben en qua geluid die synths ook op een volledig digitale manier proberen te emuleren. Goedkope tweedehands V.A. synths zijn bijvoorbeeld de Korg MS2000 en de Nord Lead 1. Ze zijn wel duurder dan een juno, maar ook uitgebreider doordat ze bijvoorbeeld multi-timbraal zijn (wat inhoud dat je meerdere synth geluiden tegelijkertijd kunt spelen via midi).

Kortom, ik denk dat als je synthesizers op een bijna kinderlijk eenvoudige en overzichtelijke manier wilt leren gebruiken dit soort 'knoppen synths' een goede keuze zijn.

Laatst gewijzigd:
Nord Lead2 midi en de hele reutemeteut....

Wel een een Virtuele Analoge bak maar wel multitrimbaal.....

Daar zou ik voor gaan....

Alvast bedankt door jullie masaal antwoord. Hier zit leven in dit forum zeg.

Ik ben door jullie geïnteresseerd geraakt in de Korg N5 die ik hier en daar in tweedehands zie aangeboden. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dat een beetje een fasoenlijk toetsenbord???

De N-serie van Korg is een vergaarbak van alle ROM-sounds uit de M1/01w/X3 serie. De N5 is de 61-toetsen versie, de N1 de 88 toetsen en de N1r, je raadt het al, de rack-versie.

Zelf heb ik die laatste gehad. 18mb aan klanken (M1 was 4mb, 01/w was 6mb en de X3 was 8mb). De piano vond ik wel goed. Het minpunt voor mij was de goedkopere DA-converters. Ik vond de klank een beetje iel. Alle patches zijn gebaseerd op de efx zoals we wel vaker bij Korg zien.

Als je echt synth-klanken wilt maken dan zou ik de N-serie laten staan. De Juno 60 is dan een betere keus al is het apparaat wel uit 1982.

Voor wat meer kleuro's heb je ook een OB12. Ik zou hem in NL kopen omdat de prijzen in Belgie voor synths/samplers hoger liggen dan bij ons. Ik merk dat wel eens bij de verkoop-thread.

Voor 499 heb je een nieuwe JUNO-D. Alles onder 1 kap (JV-synth engine) en een goed klavier.

Hoi Benny,

Ik heb zojuist eens alle commentaar op deze thread gelezen en weet niet of je inmiddels al hebt besloten voor welke synth je gaat, maar wil toch noch even wat aanvullend commentaar geven.

Bij vrijwel alle synthesizers die aanslaggevoelig zijn kan je de response van het klavier instellen met verschillende velocity curves en zo de response van het klavier aanpassen aan je persoonlijke touché.

Als beginner synth zou ik zeker geen oudere synths zonder MIDI kopen omdat deze, ondankt de makkelijke bediening veel te beperkt zijn; ik ben het wel eens met de stelling dat je beter gelijk een goede synth kunt kopen, maar dat is weer zo persoonlijk.

Een beginners synth moet in ieder geval ook bruikbaar blijven wanneer je interesses en toepassing het beginnersstadium voorbij zijn en je de setup wilt uitbreiden of de synth wilt koppelen aan MIDI soft of hardware sequnecers.

Ik ben zelf ik het bezit van diverse synths van zowel Korg, Roland als Yamaha en volgens mij zijn de Yamaha CS1x/CS2x hele goede beginners synths; ze hebben goed bruikbare en hele mooie klanken; ze zijn 32/64 stemmig polyfoon en zijn multi-timbraal te gebruiken om composities met meerdere partijen via soft of hardware sequencer aan te sturen.
Zowel de gelaagde performance patches, als de complete XG soundbanks, zijn van uitstekende kwaliteit en gelijktijdig te gebruiken; ook de arpeggiator is zeer uitgebreid en geeft veel speelplezier.

Bovendien zijn alle instellingsmogelijkheden duidelijk zichtbaar en eenvoudig te bedienen vanaf de CS1x/CS2x zelf; voor de huidige generatie jongeren die gewend zijn aan computerspellen lijkt mij dit zonder meer geen probleem.

Als je echt voor uitgebreide (VA) geluidssynthese mogelijkheden wilt gaan is de Yamaha AN1x een zeer goed klinkende en uitgebreide synth die met dezelfde methode net als de CS1x/CS2x eenvoudig is te bedienen en te programmeren; bovendien is het klavier van de AN1x van veel betere kwaliteit en ook nog voorzien van aftertouch.

Het is triest om te zien dat zo'n mooie synth, die nieuw rond de € 750,- heeft gekost nu tweedehands in uitstekende staat nog maar rond de € 300,- wordt gewaardeerd.

Persoonlijk vind ik de MIDI implementatie van Roland Synths vaak te mager en de timing en response van de door hun gebruikte MIDI interfaces kunnen bij veel data uitsturing vertraging (latency) ten gehore brengen; daarom ben ik en dat is natuurlijk persoonlijk afgestapt van Roland. Dit is dus een persoonlijke mening en er zullen ongetwijveld reactie komen die het tegendeel willen bewijzen.

Ik hoop dat je door alle bomen het bos nog kunt zien en ik ben zeer benieuwd wat je uiteindelijke keuze is geworden.

Bedankt voor al julllie respons.
Het is voor een beginner als ik inderdaad niet eenvoudig om door de bomen het bos te zien. Ook merk ik wel dat vele mensen sterk persoonlijke voorkeuren hebben. En dat is maar goed ook.
Mijn criteria waren

-Ik wil een synth om zelf een beetje te rommelen met MIDI (ik heb veel verstand van computers maar weinig van muziek)
-Ik wil zelf (een beetje) leren spelen
-Ik wil een portabel apparaat zodat mijn dochter (die wél goed piano speeld) het kan gebruiken om eens buitenhuis te spelen (schoolvoorstelling of zoiets)

Mijn eerste idee om dus gewoon een midi keyboard te kopen (edirol) en een softsynt valt dus af wegens reden 3
Een echt goedkoop nieuw apparaat kopen is of duur of mijn dochter vindt de aanslag niet goed.

resultaat: Een goede tweedehands. Uiteindelijk heb ik een tweedehandse Korg N5 gekocht. Lijkt een beetje op de X5D die ik eerst op het oog had maar moeilijk kon krijgen.
Ik denk dat ik er al bij al wel een goed beginnersinstrument mee ga hebben. Eventueel editen is nog steeds mogelijk via een laptopje....

Ik zou voor iets heel simpels gaan, dat de basics van analoge synthesizers covered. Ik zou een polysix of een juno of een roland jx3p (inclusief editor) overwegen. Kwalitiet van het klavier is niet iets waar je je al te veel zorgen over zou moeten maken. Als je piano wilt spelen koop je immers gewoon een piano. ALs het om synthsounds gaat: koop je een synthesizer. Misschien doe je op www.vintagesynth.com wel wat inspiratie op.

Mijn tip is: neem een bak waar alle parameters een knop hebben. Nieuwerwetse (goedkope) apparaten hebben alle parameters weggestopt in wazige menu's. Het is al ingewikkeld genoeg om analoge synthese onder de knie te krijgen. Onnodig ingewikkelde menustructuren houden je alleen maar af van het leren.

Ik moet wel zeggen dat ik de an1x van yamaha een aanrader vindt qua sound(ik ken alleen de interface niet). Maar denk ook eens over een korg Z1 (voor ongeveer 500 euro) een serieus virtueel analoog (en physical modeling) monster met een hele goede klank (en helaas een moeilijk menu maar dat vergeef ik m elke dag weer).

Origineel geplaatst door Mole
Maar denk ook eens over een korg Z1 (voor ongeveer 500 euro) een serieus virtueel analoog (en physical modeling) monster met een hele goede klank (en helaas een moeilijk menu maar dat vergeef ik m elke dag weer).

Als je kijkt naar de diepgang van de Z1 dan zou ik de bediening ervan zelfs eenvoudig willen noemen, eerlijk waar. Volkomen logisch allemaal. Het is wel de vraag of hij geschikt is als beginnerssynth, maar je raakt er in ieder geval niet snel op uitgekeken.En het klavier is zeker niet een van de slechtste.

Back