Serieus beginnen

Ik heb altijd mezelf altijd gewoon dragonfist of zoiets genoemd zonder DJ (meestal), ik heb me op deze site ingelogd om eindelijk eens wat echts te gaan worden, ik hoopte hier dus mijn probleem op te lossen:
ik wil een keer mijn "droom" doordrijven en een keer wat bereike, het enige waar ik me op dit moment nog mee bezig wil houden is het maken van égte zelfgemaakte muziek:erm:..

Ik ben dus ook steeds aan het zoeken op sites voor de dingen die jullie me aangeraden hebben, ik zal het hierbij ook nog even moeten houden omdat ik weinig tijd heb voor meer ( ik heb over 3 dagen eindexamen:r).

Zodra het vakantie is wil ik zoveel mogelijk werken, zodat ik fatsoendelijke spulle heb om mee aan de slag te gaan.
Zoals jullie dus ook al in de gaten hebben, ben ik op dit gebied nog gewoon een gare noob. Ik snap nog helemaal niks van die namen e.d. :confused:

Merja genoeg gebrazel...

Mzzl,

Wouter:)

Origineel geplaatst door =XTRECIST=
Ik snap Battledroid heel goed.

Heel veel jochies zetten DJ ervoor omdat het stoer is, of ze 1 x een plaat hebben aangeraakt.
En als deze jongen zich DJ noemt terwijl hij het over muziek maken heeft en nog niet eens draait ... dat kan nog wel eens wringen ;)

Shit... goed dat je het zegt, ik wilde net m'n naam in DJ Trigg gaan veranderen, maar dat doe ik dan toch maar niet :)

Ennuh, nog een tip voor de threadstarter: beperk je niet tot hardcore, maar probeer je basis zo breed mogelijk te leggen!

Je klinkt gemotiveerd. Da's alvast een enorm pluspunt. Stort je niet meteen op de nieuwste en duurste spullen. Als je straks wat te besteden hebt, kijk dan eerst voor tweedehands. Mocht je uiteindelijk gaan merken dat je het toch niets vindt, dan is er geen man overboord.

kan je daar dan niet boven staan dan het is toch maar een naam
in mijn naam staat ook dr. dre
er komt toch ook geen echte dokter die zegt hee ben je wel echt "dokter"
grapje!!!!

Oké Wouter, als ik jou was zou ik gewoon bij music maker blijven. Ik denk dat nu het belangrijkste is dat je het plezier erin houdt. Je kunt wel een heleboel aanschaffen en dowloaden maar dan krijg je zo'n vloed aan informatie over je heen dat je de zin snel vergaat.

Om music maker simpel te noemen heb je volgens mij nog niet alle mogelijkheden ondekt. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt maar als ik zo de mogelijkheden zie kan ik het niet simpel noemen. Volgens mij heb je tot nu toe alleen maar de bijgeleverde samples gebruikt maar er zit ook MIDI en VSTi-support in.
Dus ik zou allereerst uitzoeken wat MIDI en VSTi is, dit lijkt me toch wel essentiele informatie. Daarna download wat gratis VSTi's van
www.kvraudio.com

Als je dat eenmaal onder de knie hebt kan je van daaruit verder bouwen. Als je eenmaal met VSTi aan de slag gaat zal je zelf snel ontdekken dat een midi controllertje wel handig zal zijn.

Opnieuw bedankt voor de tips*D

Ik heb er niet aan gedacht dat er meer van m.m. zou zijn, maar dan nog.. bij music maker neem je een bass een kick en die dinge gewoon van het programma.. ik bedoel maar, het is niet echt zelf een track maken als je gewoon wat muziekfragmentjes achter elkaar zet, om het zo maar even heel simpel te zeggen..

Maarja, ik zal nog maar meer frutselen ermee, en over 2 weekies kan ik me helemaal erin verdiepe :P

Mzzl,

Wouter;)

Magix music studio en kline broertje magix music maker zijn tegenwoordig zeer proffesionele programma's.
ik gebruikte voorheen magix music studio 3 en stuurde daarmee me hardware aan. daar zat toen geen vst support in, vandaar ging ik over op Cubase. maar tegenwoordig wel vst support dus.
ik meen ook dat de makers van >Logic sequencer erachter zitten, dus denk geen kinderachtig programma.
als ik jou was zou ik er bij blijven en er meer in verdiepen

okeej :)

Ik heb dus Magix Music maker techno & trance edition, ik ben nog wat meer aan het frutsele ermee..

Maar ik had nog een ander vraagje, als ik software download zoals wat synth programma's of mix programma's, krijg ik het niet geopend.. het is altijd een of ander bestand dat met een ander programma geopend moet worden, ik kan dat dan via het web opsporen of zelf zoeke, maar ik kom daar niet eg wijs uit:stupid

Op die manier kom ik ook niet veel verder met het uitzoeken en proberen van nieuwe foefjes met nieuwe software..

Kan iemand helpe daarmee?;{

Mzzl,

Wouter:erm:

Origineel geplaatst door DJ Dragonfist
okeej :)

Ik heb dus Magix Music maker techno & trance edition, ik ben nog wat meer aan het frutsele ermee..

Maar ik had nog een ander vraagje, als ik software download zoals wat synth programma's of mix programma's, krijg ik het niet geopend.. het is altijd een of ander bestand dat met een ander programma geopend moet worden, ik kan dat dan via het web opsporen of zelf zoeke, maar ik kom daar niet eg wijs uit:stupid

Op die manier kom ik ook niet veel verder met het uitzoeken en proberen van nieuwe foefjes met nieuwe software..

Kan iemand helpe daarmee?;{

Mzzl,

Wouter:erm:

Niet naar gasten met een grote bek luisteren!
Mensen als battledroid met ego problemen, met grote bochten mijden.
Je baantje scoren als vakkenvuller.
Veel luisteren naar muziek, alle soorten en maten!
Blijf vrij van meningen van anderen, zelfs die van jezelf, zo blijf je origineel.
Veel rondneuzen op het forum en dan bedoel ik niet veel posten en spammen, zoals ik, maar oude threads opzoeken en lezen en leren. Boeken, tijdschriften opspeuren doet ook wonderen.
Zelfkennis is erg belangrijk, blijf bewust van waar je mee bezig bent, wat je kunt, wilt en hoe je je daarbij voelt.

Als je het echt leuk vindt en blijft vinden dat muziek maken:

Music Maker uitputten, oftwel er dingen mee doen waar je verbaast van bent en dan nog een beetje.
Al je zuurverdiende geld niet op- zuipen/feesten/brassen/scooter/nieuw mobieltje/blahblah, maar opsparen.
Tegen de tijd dat je een beetje geld bij elkaar hebt en je slim te werk gaat, kun je op dat moment iets kopen waar je blij van wordt en waardoor je naar het volgende supersayonlevel gaat en alle bovenstaande stappen herhaald tot je omvalt.

En software downloaden is niet de bedoeling, dat al je maatjes het doen het rechtvaardigt zegt alleen maar dat je bovenstaande tips niet hebt gelezen of begrepen!

Succes!

(ps. GOUDE TIP: Akoestisch gitaar of een eenvoudige synth, of een drumstel (als je je ouwelui zover kunt krijgen)!! Dit werkt heel beperkend, 1 instrument, maar zo leer je jezelf een beetje kennen op muzikaal vlak! Ritme, klankleur, stijl, etcetera...)

Heb zelf ook jaren met de MM-serie gewerkt.(ja ik heb het over de slechte versie zoals 1 & 2 en later met 6 & 7).
Ben vervolgens overgestapt op Reason 2.0. en later met Cubase SX en synths. Dit raad ik iedereen aan die toch wat meer met muziek en producties wil gaan doen. Maar FL studio is zeker net zo goed om mee te beginnen(de oude Coca Cola VS Pepsi, verder niet op in gaan mensen)

FL studio: ondersteunt VST(i) (softwaresynth en fx)
Reason: Is een alles in 1 prog.

Ongeacht je keuze onthou het volgende.

Als het niet lukt met een van de bovengenoemde progs lukt het ook niet in een studio van een paar 1000 euro.
Het is belangrijk dat je je eigen ontwikkeld in creativiteit en synthese ipv namaken en preset gebruiken. hier lenen de pakketten zich heel goed voor.

Succes

Koop een amiga met samplecartridge voor 50 euro. Daar kun je protracker op draaien. Met protracker kun je samples (stukjes geluid van wat dan ook, bassdrums, stemmetjes enz) onder elkaar zetten. Dit wordt al heel snel een geinig melodietje. Als je hier mee door gaat leer je heel veel en heel snel.

Nogmaals 50euro ben je de man!

Ram bedankt weer voor de nieuwe tips, ik zal nu idd maar gewoon aan het werk gaan en hier wat rustig aan doen..

En Alexander ook bedank ;) ik had al een raar geval over sommige pipo's:erm:

Mja

Mzzl dan weer he:P

Wouterrr:okdan:

Als eerste een stukje sounddesign. Koop een leuke tweedehands simpele hardware synth (Yamaha AN1x is lekker goedkoop en goed, of neem iets als een Juno) en ga daarmee een half jaar freaken. Gewoon sounds maken. Melodietjes spelen. Enzo.

Dan haal je een simpele maar fatsoenlijke geluidskaart. Zo'n M Audio Audiophile is al prima, of zo'n Emu 1212M die voorgesteld werd. Ableton Live (lite?) erbij, gratis legale VST's downloaden, en gaan met die banaan.

Succes!

Weet niet of het handig is om nou al gelijk dure geluidskaarten en hardware te gaan kopen, voordat je precies weet wat er goed is en wat je moet hebben. Met de simpele ingebouwde geluidskaart van je PC kun je al best ver komen. Enige nadeel voor nu vind ik dat je een klein beetje vertraging (latency) hebt als je iets live inspeelt. Met de juiste drivers kun je dat verkleinen.

Ik zou voorlopig gewoon een demo downloaden van een van de hierboven genoemde programma's, en je daar gewoon een maandje op storten. Ik ben zelf een Ableton Live fan omdat ik hier gewoon heel snel en zonder veel kennis van alle termen mee aan de slag kon... en dan kun je stap voor stap de technieken gaan leren.

Dat in combinatie met veel gratis VST software synths die je kan downloaden van het web, ben je redelijk goedkoop uit, en dat moet je al best wel een goed idee geven van hoe je iets in elkaar kan draaien op de PC... Er zijn best wel veel relaxte gratis VST's.

Je kunt in Live (in andere progs vast ook) gewoon met het PC toetsenbord inspelen en jammen, dus je hoeft ook nog niet meteen een midi controller of keyboard te kopen. Hoewel ik wel heel blij ben met m'n simpel keyboardje. Het kostte iets van 100eur en het is heel lekker om live op te rammen. Maar dat hoeft niet gelijk op dag 1. Ik wil nog wel graag een midi controller met ook wat draaiknoppen zodat ik lekker kan freaken met de parameters van de synth. Maar met Live kan live tweaken ook heel goed met de muis en dat kost dan weer nix :)

Ik zou voorlopig dus gewoon uitgaan van alleen software, als dat een tijdje goed gaat en je bent nog steeds enthousiast dan kun je er echt geld aan gaan uitgeven.

Althans zo pak ik 't aan :)

Succes en ik ben benieuwd naar je eerste track!
lifeforms

bij music maker neem je een bass een kick en die dinge gewoon van het programma.. ik bedoel maar, het is niet echt zelf een track maken als je gewoon wat muziekfragmentjes achter elkaar zet, om het zo maar even heel simpel te zeggen..

Wat een bull. Je kan ook geluiden importeren .. en zo uber creatief zijn!

Ik heb met Magix 3 erg veel en coole dingen gemaakt. Hier iets uit 2000 waar ik nog steeds te spreken over ben:

http://xtrecist.kraakpiep.nl/audio/xtrecist/trackz/=XTRECIST= - Just Going.mp3

Soort van Drum&Bass .. niet godsgruwelijk moeilijk, maar uber simpel is t ook niet :)

*D echt heel erg bedankt voor de tips, ik merk dat alles een beetje in éen richting gaat, ik ga eerst met de software werken wat jullie me aangeraden hebben, daarna zal ik me inderdaad een midi-keyboard (of zoiets:erm:) kopen. Een vriend van me heeft er toevallig net een te koop staan, zodra ik de naam weet zal ik het wel eens zegge (misschien dat jullie weten of dat een fatsoendelijk keyboard is om mee aan de slag te gaan :))

Ook zal ik nog steeds bij music maker blijven, maar toch.. ik heb wat gekeken naar de site de 100% mee gegeven had, maar de software programma's doen het niet, zoals ik in een andere post geschreven had..

Touwens, xtrecist, dat nummer klonk inderdaad wel goed:P ik zal me wat meer verdiepen in m.m.

Ik post trouwens denk ik nog eens een stukje van een track van me.. Misschien dat iemand me kan vertellen wat er aan mist, of beter kan...

Mzzl,

Wouter

Nog ff 1 laatste vraagje :P
een vriend van me heef een keyboard te koop staan, een yamaha portaton psr 77, is dit een geschikt keyboard voor het maken van een track?

Mzzl,

Wouter;)

Back