mpc-1000 of mpc-2000xl mcd?

Origineel geplaatst door dob
Zijn er geen forummers die hele tracks met een 1000 maken, of met een rs-7000.... dat ik een idee krijg van de eventuele geluidskleuring en/of mogelijkheden... [/B]

Ik maak regelmatig hele tracks op alleen 'n 2000xl, of op alleen 'n SP1200... En een vriend van me heeft net twee hele dikke house-stampers gemaakt op 'n MPC1000 en verder niets - die tracks komen binnenkort uit op RushHour. Met het geluid van de 1000 is wat dat betreft niets mis, want de ongemasterde CD-R van die tracks krijgt Bitterzoet of Paradiso al op z'n kop.

Origineel geplaatst door gremlin23

- Het samplen zelf is zwaar irritant. De Rs7000 werkt met een eigen bestandstype (met alles incompatibel!) en het laden van nieuwe samples is een regelrechte nachtmerrie:(

- Iets aan het geluid van RS7000 mocht ik ook niet . Het lijkt wel alsof de AD-DA Convertors van minder goede kwaliteit zijn dan die van bijv. een MPC2000.

De rs7000 zou ik niet nemen omdat: De sampling functie, in de lange termijn, zwaar irritant is. De interne geluiden van niet heel bijzondere kwaliteit zijn (niks in verg. tot bijv motief). Het geluid an sich iets vreemds heeft.

Zou ik jou zijn, dan zou ik of een van de akai's kiezen (zelf zou ik de mpc1000 kopen, lekker portable), anders een Yamaha Rm1x + Sampler (Hard of Soft). De Rm1x ( slechte doch bruikbare synth engine, zeer goede sequencer en super goedkoop!) is heel intuitief en als je het apparaat leert kennen dan..

Ehm, de Rs7000 leest gewoon wav bestanden hoor. Lijkt me vrij makkelijk. Het laden van samples is wat traag toegegeven, vanaf SMartmedia is het goed te doen.

Interne geluiden zijn prima bruikbaar maar niet van de kwaliteit van een rompler. Vooral de drumgeluiden zijn prima in orde.

Kwa kleuring is de Rs7000 wel iets minder transparant dan een Akai Mpc ja. Dat is een feit.

Ik wil ook niet meer dan feiten aandragen en geen persoonlijke mening of smaak opdringen. Het kiezen van een dergelijk apparaat is erg belangrijk en hangt erg af van smaak/ wensen en de manier van werken die je al gewend bent.

En ik zou serieus voor de Rm1x gaan !:)
Deze past in een laptoptas, is niet zwaar en heel intuitief.
Misschien vallen de geluiden tegen, maar je kan deze altijd via midi naar wat beters omzetten ( via cubase, of cabels naar betere synths/samplers).

Wel moet ik je nog waarschuwen dat volgens een gast op 01xray.com ( ben ook de trotse bezitter van een 01x overigens) er halverwege juni nieuwe Yamaha apparaten (synths o.a.) zullen verschijnen. Zelf hoop ik heel erg op een nieuw soort Rm1x/Rs7000 module, anno 2005. De kans dat dit gebeurt is niet super groot maar wie weet;-)
Concurentie van MPC1000 en Roland zouden dit misschien wel mogelijk maken.

Mijn droom: Een rm1x-achtig module van klein formaat met veel betere synthese dan RS7000 en een simpel, doch intuitevere, sampler dan de RS7000 (met een universeler sample formaat). En MLAN, natuurlijk!!

Groeten,

de topicstarter zijn hoofd zal stilaan roken...
een alles in één doosje, of toch maar niet...
iedereen bijna zoekt in wezen naar mijn bescheiden mening steeds naar een vier vijftal dingen:

sequencer
sampler
synth
goeie drums
fx

zit dat niet in die nieuwe spectralis?

Wow shit ezg.... wat een geile bak, die Spectralis... maar wat een impotentie opwekkende prijskaart.

Dit is wel eigenlijk meer wat ik zoek misschien wel. Ik had eerst de DS Evolver, die kon ook veel, maar net niet genoeg om hele tracks in op te bouwen. Dit lijkt wel de big momma van de DS Evolver... plus fx... plus sample playback... 32 sporen analog style sequencer met mogelijkheden a la doepfer (daar heb ik ook nog aan gedacht) om ALLE parameters mee aan te sturen? Godsgloeiende!
Hij klinkt niet 100% beestachtig, maar ik vind het strakke digitale v.d. osc's met het beestige analoge van de filters in de demo's wel heel muzikaal klinken. Vleesiger in ieder geval dan de Evolver.

Minpunten zijn wel; de prijs...... en het is geen schootsynth, ook niet echt, he.
De site rept niet over de sample mogelijkheden. En niet over de FX. Of het komt omdat ik een exotische browser gebruik.
Waar vind ik nu de specs op een rijtje?

Maar.... WAK..... geen REVERB>!>!!>!>!>!??!!?!?!? Kan wel nog komen.... ik lees ergens dat er zowat wekelijks updates komen voor de DSP engine. D'r wordt in ieder geval gradioos op doorontwikkeld dus. Je kunt ook op het apparaat zelf sample'n... je favoriete samples in het flash geheugen zetten, zodat je die altijd hebt bij het opstarten... je kunt je samples weer tweaken met allerlei additieve parameters... als ik het goed gelezen heb...

Laatst gewijzigd:
godsgloeiende. Iemand houd m'n creditcard even in bewaring, en wis "www.thomann.de" uit m'n favorieten.

"It is possible to select a random/separate parameter of the Synthesizer for each of the Sequencer lines. You could use filter frequency, modulation depth of filterfrequency modulation or simply the volume of a particular oscillator waveform. Up to 32 parameters can be assigned to a different value with each sequencer step this way. That however is only the beginning of the fun. Each of the 32 tracks can be of different length, can skip steps (mute) a step and can have a variation at a different note value. GLIDE can be used for each Step and each Sequencerline independently - even with different tempos. Additionally each Step can trigger a MINI envelope curve, which changes a paramter in continuous fashion for a duration expressed in time counters. To top it off this Sequencer is optimized for LIVE use. Whether you want to change the playback direction of a line, trigger envelope curves or want to shorten a whole sequence by any number of steps - the stepsequencer of the SPECTRALIS will continue playing with clockwork precision. Parallel to this stepsequencer the Drum Matrix and the traditional sequencer lines play in synch. Using the SPECTRALIS in a LIVE environment will put immense possibilities at your disposal, regardless if you are a disciple of DUB or a student of the Berlin School."

Wat ik me wel afvraag... bij sommige settings, met name bij het moduleren van de digitale delay, kreeg de Evolver last van digitale tikjes tussen de stapjes, die werden niet "geglide" zeg maar, het was gewoon boem, van waarde a naar b, en bij sommige parameters resulteerde dat in een al dan niet charmant tikje. (soms voegde het iets toe, soms was het juist helemaaaal niet wenselijk)... zou deze bak dat niet hebben? Heb het niet in de demo's gehoord, dat niet.

en wat weer een verschrikkelijke demo's op die Spectralis site. Ik blijf het gewoon niet snappen waarom een demo altijd zo slecht moet zijn.

Ach ja... demo's luisteren en voor jezelf op waarde schatten is ook een kunst, he.

Wel 's een Electribe demo gehoord.... ik zou geen van die dingen ooit willen, echt niet, als ik niet wist "Het is maar een demo", en waar ik wel heen moet kijken qua specs en moet op letten in die demo.....
Demo's worden gemaakt voor de meeste mensen, dat is de ideale afzetmarkt want heel groot en dom, en de meeste mensen hebben nergens verstand van en niet bepaald een uitgekristaliseerde smaak.

ik zou de 1000 doen, als je kaal send kun je extern restylen. 't 1nige verschil is 4 kanaaltjes. Maarre de 7000 is echt een aanrader :p

Origineel geplaatst door sander
en wat weer een verschrikkelijke demo's op die Spectralis site. Ik blijf het gewoon niet snappen waarom een demo altijd zo slecht moet zijn.

Waarschijnlijk omdat smaken verschillen. Als een demo precies in jouw straatje is zul je sneller onder de indruk zijn. Dit gebeurt mij eigenlijk vrij weinig. Sommige demosongs van de Korg ESX/EMX vind ik erg leuk klinken, maar daarom koop ik er nog geen.

Demo's zijn idd over het algemeen vrij triest. (Vooral bij Roland heb ik het idee, mijn god. De demo's van de MC909 zijn echt te erg voor woorden gewoon).

Ja, ik vindt sommige demo pattern van de DX-200 ook erg goed klinken. Maar wat ze dan meestal uitkiezen voor op internet te zetten is dan net helemaal niet mijn ding. Maar daar ben ik al aan gewend. Ze kunnen beter artiesten een nummer er mee laten maken.

Ok, maar ik ga te ver offtopic.

Origineel geplaatst door Acidfever
Ehm, de Rs7000 leest gewoon wav bestanden hoor. Lijkt me vrij makkelijk. Het laden van samples is wat traag toegegeven, vanaf SMartmedia is het goed te doen.

/B]

Dat de rs7000 wav samples kan laden is inderdaad waar. Wel is die niet in staat om libraries te laden (behalve van eigen formaat). Dit is een van de voornaamste redenen waarom ik het apparaat weg heb gedaan.

Nu wacht ik tot eind juni, om te zien of yamaha met een nieuwe telg komt. Anders koop ik maar weer de Rm1x ( kan niet zonder). Al heb ik het momenteel niet echt meer nodig...

Dit begint precies zo'n beetje een thread te worden zoals die threads van "ik ben nieuw en wil een synth" :D

ik bedoel, sommige mogelijke antwoorden lopen zeer gelijkaardig ;)

Ik denk dat je goed moet afwegen of je écht één enkel apparaat wil of niet.
als dat zo is, dan kom je gauw in de buurt van zo'n super-groovebox alla rs7000 of mc909.
die hebben draaiknoppen (lekker freaken), een sampler, een synthengine, romgeluiden...
alles in één apparaat.

mogen het er twee of drie zijn, dan denken we toch sneller in de richting van een RM1X
en een goeie sampler en een synthje...

tja het moet absoluut 1 zijn.
Ik was weer begonnen met alleen een DS Evolver... en toen dacht ik; toch jammer, dat er geen beat achter zit. Toen kwam de er-1 erbij, de MFB-502, een mengpaneeltje, een reverb.... toen moest ik toch weer de kast in de kamer gaan zetten.... NEEE! Ik wil 1 alles-in-1 doos. En dan ook nog top notch, als het ff kan, niet van die cheap ass digitale groove boxen, geen trancepresets, gewoon een heel open systeem met veel mogelijkheden. Wat dat betreft is die Spectralis nog steeds wel in the picture, daar zijn ze nog niet op uitontwikkeld. Maar ook de MPC-1000 en 2000XL zijn nog in de picture.
Maar de 1000, daarvan ben ik toch bang dat ie te weinig creatieve ruimte laat, en er te veel voorbedacht is wat je wil doen. Van die Spectralis heb ik het idee; daar kun je echt way-out dingen mee. En er wordt gigantisch op doorontwikkeld; men wil absoluut de max uit het platform halen. Ze vinden het zelf een geil ding, ook. Dat idee heb ik niet zo bij de 1000, die is gewoon op de markt gegooid for the masses, voor de cash-flow van Akai.
Ik verwacht ook nog wel veel updates met meer fx, meer patchmogelijkheden, uitgebreide sample bewerkingsmogelijkheden, etc.
En het idee van 32 analog style sequencer lijnen naar zowat alles kunnen sturen... met mini-envelopes, macro's onder je steps, en dat soort dingen... 4 osc's met eigen envelope's, 2 filters... een totaal aanstuurbare filterbank (daar wil men naar toe)... wicked!
En gewoon het idee; er valt te sample'n, de interne 808 kit is echt top gesample'd(so I heard), je kunt ook weer van alles met je samples doen met die sequencer lijnen.... wil men naar toe, ik lees er verder weinig over, dat weer niet... usb poort... maar ook directe sampling. Ik bedoel dat is zoiets, als je daarin duikt verdwaal je, heb ik het gevoel. D'r is altijd wel een stukje Spectralis dat je nog niet gezien hebt. En als je alles gezien hebt kun je er volgens mij echt waanzinnige dingen mee. Ook het idee dat je een weirde loop die alle analoge kracht gebruikt kunt sample'n en dan je analoog weer vrij hebt... Precies een would-be probleem als je 1 analoog apparaat gebruikt. Wordt hier geniaal omzeilt. soort "bouncing" zoals in multitracks.... je kunt je drumsounds maken, sample'n en in de drummatrix zetten.... geniaal toch?! Allemaal in 1 bak. En dat heb ik toch wel graag. Maar ook; de triphop beat kan erachter als ik 't wil; ff sample'n, klaar.

Ja jongens. Het zal jullie niet vreemd klinken dat ik wel ff geinformeerd heb naar die Spectralis op dit forum. (maar nog geen reactie gekregen)

:) schitterend, we begrijpen je verhaal.
ik vraag me af of een sampling groefdoos zoals dat ding van yammie niets kan zijn voor jou.
Je weet wel, dat beest dat die producer van Speedy-J gebruikte.
samplen, freaken met knopjes...
en goedkoper denk ik?

spectralis

spectralis

staat sinds vanmiddag een spectralis te koop aangeboden hier op het forum, wellicht kan diegene je verder helpen.
En als ik je verhaal hier boven lees zoek je juist je beperkingen een beetje op, vindt ik zelf ook het pretigst.
Met die mpc kun je echt allleen werken maar het hoeft niet....met het volledig geheugen erin en een cf-card van 512mb vol met alle samples die je kunt bedenken en je kunt doen wat je wil lijkt me....
Kijk die fabrikanten maken natuurlijk het liefst dingen die elkaar aan vullen, goed voor de kassa en terecht, maar de beperkingen kunnen natuurlijk wel tot creative processen leiden, net zo goed als dat een apparaat zonder beperkingen niet altijd meesterwerkjes betekent.....
Wat de RS7x betreft, deze werkt in mijn ogen, wat het samplen betreft zeer omslachtig, op papier zijn de specs zeer overdonderend maar het werkt allemaal net niet zo als je dacht.....
dat ding van speedy-j is de SU700, een echte live phrase sampler-(player) ,samplen met het ding gaat wel maar hier geldt een beetje het zelfde als voor de RS, ding is volgens mij al weer dik 7 jaar oud, en scsi op dat ding is echt super traag....
en als je er een koopt, koop dan alleen een volledig uitgebouwde want de options zijn echt niet meer te krijgen.....
Ik zou echt is met een mpc 1000 gaan werken.....:koffie:

Origineel geplaatst door dob
tja het moet absoluut 1 zijn.
Ik was weer begonnen met alleen een DS Evolver... en toen dacht ik; toch jammer, dat er geen beat achter zit. Toen kwam de er-1 erbij, de MFB-502, een mengpaneeltje, een reverb.... toen moest ik toch weer de kast in de kamer gaan zetten.... NEEE! Ik wil 1 alles-in-1 doos. En dan ook nog top notch, als het ff kan, niet van die cheap ass digitale groove boxen, geen trancepresets, gewoon een heel open systeem met veel mogelijkheden. Wat dat betreft is die Spectralis nog steeds wel in the picture, daar zijn ze nog niet op uitontwikkeld. Maar ook de MPC-1000 en 2000XL zijn nog in de picture.
Maar de 1000, daarvan ben ik toch bang dat ie te weinig creatieve ruimte laat, en er te veel voorbedacht is wat je wil doen. Van die Spectralis heb ik het idee; daar kun je echt way-out dingen mee. En er wordt gigantisch op doorontwikkeld; men wil absoluut de max uit het platform halen. Ze vinden het zelf een geil ding, ook. Dat idee heb ik niet zo bij de 1000, die is gewoon op de markt gegooid for the masses, voor de cash-flow van Akai.
Ik verwacht ook nog wel veel updates met meer fx, meer patchmogelijkheden, uitgebreide sample bewerkingsmogelijkheden, etc.
En het idee van 32 analog style sequencer lijnen naar zowat alles kunnen sturen... met mini-envelopes, macro's onder je steps, en dat soort dingen... 4 osc's met eigen envelope's, 2 filters... een totaal aanstuurbare filterbank (daar wil men naar toe)... wicked!
En gewoon het idee; er valt te sample'n, de interne 808 kit is echt top gesample'd(so I heard), je kunt ook weer van alles met je samples doen met die sequencer lijnen.... wil men naar toe, ik lees er verder weinig over, dat weer niet... usb poort... maar ook directe sampling. Ik bedoel dat is zoiets, als je daarin duikt verdwaal je, heb ik het gevoel. D'r is altijd wel een stukje Spectralis dat je nog niet gezien hebt. En als je alles gezien hebt kun je er volgens mij echt waanzinnige dingen mee. Ook het idee dat je een weirde loop die alle analoge kracht gebruikt kunt sample'n en dan je analoog weer vrij hebt... Precies een would-be probleem als je 1 analoog apparaat gebruikt. Wordt hier geniaal omzeilt. soort "bouncing" zoals in multitracks.... je kunt je drumsounds maken, sample'n en in de drummatrix zetten.... geniaal toch?! Allemaal in 1 bak. En dat heb ik toch wel graag. Maar ook; de triphop beat kan erachter als ik 't wil; ff sample'n, klaar.

Ja jongens. Het zal jullie niet vreemd klinken dat ik wel ff geinformeerd heb naar die Spectralis op dit forum. (maar nog geen reactie gekregen)

De spectralis is een hele vette bak maar ik ben voorzichtig met mensen die bij Quasimidi hebben gewerkt. Ze stonden daar nu niet echt bekend om hun klantvriendelijkheid en service.

Vriend van mij heeft een 309 van quasimidi en wat betreft support 1 bak ellende geweest (voordat de bom klapte en Quasimidi niet meer bestond).

Alles in 1 bak is leuk maar ook weer ongelooflijk limiterend. Elk instrumend heeft zijn eigen sound (samplers in principe niet natuurlijk maar toch). Die sound maakt een apparaat juist uniek. Dat is ook de reden waarom veel mensen meerdere synths hebben.

Die Spectralis die op het forum te koop staat heeft overigens een hele nette prijs als je het mij vraagt. Waar ik alleen bang voor ben is dat de boel weer klapt voor hij helemaal is uitontwikkelt en dat je met een halfwasje zit.

Ik heb een tijd geleden precies dezelfde keuze proberen te maken en kwam tot de conclusie dat er niet 1 machine is die precies doet wat ik wil.

Dat zou een combinatie van de machinedrum, Native instruments reaktor (ook op gebied van sampling) en een analoge eindstage met distortion en filtering enzo.

Daarnaast een goede fx afdeling en vele routing mogelijkheden. Maar het bestaat gewoon niet........

Back