mpc-1000 of mpc-2000xl mcd?

platenspelers op de rommelmarkt kosten geen knijt meer :)

maar die brom moet te herstellen zijn...

het wordt dus de mc1000?

ik ga me ook een sampler aanschaffen, maar geen zo'n monster :)
iets goedkoper :)

Hangt er niet zo'm los draadje aan de achterkant? En heb je het element al uitelkaar gehaald of gewoon een beetje geexperimenteerd of de brom minder wordt als je dat draadje tegen dingen aan houdt? of het element vaster drukt? Of is de audiokabel niet helemaal lekker meer?
Ik heb dat met 1 platenspeler van mij. Als ik dan tikje tegenaangeef is het weg.
Probeer eens met alleen links en dan rechts, etc.

Origineel geplaatst door Acidfever
In oudere huizen wordt bij gebrek aan een aarde pen de CV installatie weleens gebruikt als aarding. Niet echt ideaal voor audio apperatuur.

Ik woon in 'n oud huis (A'dam), en ik heb geen last van brom, maar ik weet ondertussen wel dat ik niet m'n draaitafels en m'n verwarming tegelijk moet aanraken - geen prettig gevoel.

Origineel geplaatst door lo-fi
Ik woon in 'n oud huis (A'dam), en ik heb geen last van brom, maar ik weet ondertussen wel dat ik niet m'n draaitafels en m'n verwarming tegelijk moet aanraken - geen prettig gevoel.

Mja er kan natuurlijk gewoon wel een aardepen geslagen zijn. Dan heb je nergens last van.

2 verschillend geaarde objecten vastpakken is meestal een slecht plan ja!

En nog zoiets, ik zat net in de trein te denken:
kun je met een mpc-1000 wel b.v. de pitch moduleren met bv een LFO of AR envelope? Ik hoorde toen 's zoiets dat dingen die je moduleert in feite worden opgepikt aan het begin van de sample, en dan die hele sample behorende bij die trigger verder niet in pitch/qua filter of wat je ook wil moduleren nog verandert.

Is dat waar?

Veranderingen hoor je inderdaad pas als sample opnieuw begint.
Realtime is het dus echt niet. Ja, als je samples van een halve seconde gebruikt,
dan klinkt het aardig realtime.

Origineel geplaatst door Patat Met
Dat is het verschil tussen de 1000 en de 2000. De 2000 is een uitgebreide sampler de 1000 is zo simpel mogelijk.

Nee joh, de 2000 kan ook niks realtime.

MPC's (behalve de 4000 dan) zijn drumsamplers; een LFO bvb hebben ze niet. Daarom hou ik er ook zo van, lekker simpel.

Als dergelijk soort zaken wilt uithalen zul je een racksampler o.i.d. moeten kopen.

O ja over dat realtime gedoe, die LPF in de 2000XL vind ik niet echt spectaculair hoor, een mens gebruikt beter een externe (analoge) filter.

Wat ik zo nu hoor is het sampling gedeelte van een MPC dus gigantisch basic gehouden, en heeft een MPC dus echt z'n waarde te danken aan de sequencer/pads stuff. Het is snel "schetsen" en de basis leggen, maar complete tracks bouwen of iets ingewikkelds doen zit er minder goed in.
Krijg ik de indruk.

Het licht begint toch weer op de RS-7000 te komen. De manual gaat diiiieeeeeeeep zeg. Net zoals de A-3000, van welke ik nooit echt elke hoek heb gezien, maar wel veel. Dat belooft veel goeds. Ik ben niet vies van ook technologisch te snappen wat ik doe en me te verdiepen erin; graag zelfs. (MPC wordt toch ook vaak gezien als het instrument als je geen kaas van muziektechnologie gegeten hebt) Je hebt in feite wel te doen met sampling en een soort rompler, maar kunt met die samples zoveel dat je zou vergeten dat je met samples bent aan het werken. Er zijn LFO's, adsr's, edittingmogelijkheden te over, reverse, allerlei loopvarianten, genoeg filters die weer helemaal te editten zijn, Bovendien zijn de FX erg diep te editten en live te tweaken. (een must, natuurlijk)
Zou ik dan toch bijna tot een besluit gekomen zijn... bestaat die alles-in-1 droomdoos dan toch?!

Bovendien ben ik altijd wel fan geweest van Yamaha. Niet het beste geluid (maar wel goed genoeg), degelijk qua bouw en doordacht qua interface (als je toch al Yamaha sampler gewend bent en die goed is bevallen), begrijpbaar en diep. Mogelijkheid tot Smart Media opslag, ook een must. (anders heb ik er een externe scsi aan hangen... of kan die ook intern gezet worden, een harde schijf!? Dacht het niet he?)

Zo zal ik me in ieder geval niet meer vervelen.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door dob
Wat ik zo nu hoor is het sampling gedeelte van een MPC dus gigantisch basic gehouden, en heeft een MPC dus echt z'n waarde te danken aan de sequencer/pads stuff.
Dan kun je volgens mij nog beter "freaken" met een Korg ESX ofzo.

Een RS-7000 schijnt dan ineens "de bom" ff voor mij, want hier zit een A-3000 engine in, en hier kun je zowat alles wel realtime beinvloeden.
Nu hoorde ik wel iemand roepen dat het "samplen" op zich met een RS-7000 erg omslachtig is. Enne? Hoezo dat?

En een tenenkrommende opmerking blijf ik dit vinden:
"The Integrated Sampling Sequencer automatically breaks the samples into discrete parts (based on amplitude peaks), and generates a corresponding MIDI sequence"
Dat kan wel svp uitgezet worden neem ik aan? Het kan best 's handig zijn, maar ik moet wel de keuze hebben. Ik krijg ook het gevoel dat de interface en het design van verdere sampleverwerking in de sequence op deze recyclingmethode is gebaseerd. Is dat zo? Zo wordt je meteen een bepaalde kant opgeduuwd, misschien bevalt het me, maar ik wil er niet aan vast zitten.
Gesteld dat het zo is en ik wil 's gewoon met een in tact lang sampleshot werken v. een beat ofzo, wordt dat dan onmogelijk omdat het ding ervan uit gaat dat alles gechopt en gespread is over het virtuele klavier? Of stelt het deze werkwijze voor om "the hang of it" te krijgen en zodat beginners niet afgeschrikt worden, maar kun je later wel je eigen maniertjes van werken en instellingen bezigen?

Ja.... RTFM.... ik voel de opmerking komen.... maar een ervaring van een RS gebruiker is toch ff wat sneller....
Zijn er RS gebruikers omgeving Sittard wellicht?

Er zou eigenlijk moeten staan:

"The Integrated Sampling Sequencer CAN automatically breaks the samples into discrete parts (based on amplitude peaks), and generates a corresponding MIDI sequence"

Hij doet dat dus niet automatisch maar alleen als je de optie "slice" kiest. Als jij gewoon een loop wilt laten lopen dan kan dat ook gewoon.

De slice optie knipt gewoon de sample in een aantal stukken, koppelt daar midi data aan zodat de sample nog steeds als loopt loopt. Je kunt dan echter wel elke slice apart beinvloeden en ook opnieuw sequencen uiteraard.

De loop remix functie stelt je dan weer instaat om in realtimee slices weer te remixen tot een andere sequence. En dat is gewoon erg om mee te kunnen spelen.

Origineel geplaatst door Acidfever
Er zou eigenlijk moeten staan:

"The Integrated Sampling Sequencer CAN automatically breaks the samples into discrete parts (based on amplitude peaks), and generates a corresponding MIDI sequence"

Hij doet dat dus niet automatisch maar alleen als je de optie "slice" kiest. Als jij gewoon een loop wilt laten lopen dan kan dat ook gewoon.

De slice optie knipt gewoon de sample in een aantal stukken, koppelt daar midi data aan zodat de sample nog steeds als loopt loopt. Je kunt dan echter wel elke slice apart beinvloeden en ook opnieuw sequencen uiteraard.

De loop remix functie stelt je dan weer instaat om in realtimee slices weer te remixen tot een andere sequence. En dat is gewoon erg om mee te kunnen spelen.

Jaaaa.... ik had de manual erbij gesleept.... dus m'n vraag verviel waardoor ik m'n stukje weer had aangepast....
wat ben jij snel en wakker vandaag zeg..... :) .... toch bedankt!!

Origineel geplaatst door dob
Wat ik zo nu hoor is het sampling gedeelte van een MPC dus gigantisch basic gehouden, en heeft een MPC dus echt z'n waarde te danken aan de sequencer/pads stuff. Het is snel "schetsen" en de basis leggen, maar complete tracks bouwen of iets ingewikkelds doen zit er minder goed in.
Krijg ik de indruk.

Ik kan je zeggen dat die indruk totaal verkeerd is. Je kunt er wel degelijk gemakkelijk en zeer snel volledige tracks mee maken. Ook deep-editing van je sequences enzo gaat zeer snel en gemakkelijk. Plus alles gaat veel intuïtiever en dus leuker & sneller dan op een computer.

Ga er gewoon es eentje testen, begrijp je meteen wat wij MPC gebuikers bedoelen! :D

Als je synthesizer achtige dingen wilt doen met je samples dan moet je niet de sampler van de MPC gebruiken (tenzij een 4000), gebruik daarvoor een racksampler of zo, of een synth.

Origineel geplaatst door Steven V
Ik kan je zeggen dat die indruk totaal verkeerd is. Je kunt er wel degelijk gemakkelijk en zeer snel volledige tracks mee maken. Ook deep-editing van je sequences enzo gaat zeer snel en gemakkelijk. Plus alles gaat veel intuïtiever en dus leuker & sneller dan op een computer.

Ga er gewoon es eentje testen, begrijp je meteen wat wij MPC gebuikers bedoelen! :D

Als je synthesizer achtige dingen wilt doen met je samples dan moet je niet de sampler van de MPC gebruiken (tenzij een 4000), gebruik daarvoor een racksampler of zo, of een synth.

Kortom als alles-in-een bak valt een MPC af.
Heb ik toch de goeie indruk gekregen :)

Een MPC lijkt me heel tof hoor, begrijp me niet verkeerd, maar voor wat ik wil gaan doen toch net iets te beperkt als totaaloplossing. Als je per fx maar 5 parameters ofzo hebt en er zijn maar 10 fx om uit te kiezen, ben je niet mijn machine. I need full control :) (heb het ff over de mpc1000) Je kunt volgens mij niet eens in de tijd fx parameters tweaken en je tweak opslaan of wel?! Dat is pas leuk!! Geen LFO's.... de 2000xl komt standaard zonder FX zelfs... wat moet ik met een totaaloplossing zonder fx?!
Snap je? Kan ik wel die uitbreiding gaan halen, maar die FX schijnen niet fantastisch... en dan ga ik ruim over budget.
En de vraag is nog of je die kunt sequencen, fx parameters?

Je mot je niet zo focussen op een alles in 1 bak. Een goede alles in 1 is er gewoon niet, of is dat voor de 1 wel en voor de ander weer niet. Koop dan gewoon een mpc en wat effectenbakklen die midi hebben en waarvan de knoppen midi uitsturen. Dan kan je je gefreak met de mpc opnemen.

Sander, ik schnap. Als ik als buitenstaander mijzelf een tip zou geven zou ik ook zoiets roepen.
Ik weet; de mix is beter als er een mengpaneel is, het is beter verschillende bakken te mixen uberhaupt om een gevarieerder soundpalet te krijgen, en als ik meerdere apparaten zou willen gebruiken ben ik zelfs wel goedkoper uit denk ik. Sequencen op m'n Mac, een 19'' rack en mengpaneel ernaast.

Voor mij is echter in deze fase van m'n leven belangrijk dat ik wel af en toe kan klooien met geluid, maar er niet een deel van m'n woonruimte voor opoffer. En ook dat ik met m'n tool mobiel ben. Los van dat ik wel stroom nodig heb. Wat pielen of bed, of op het balkon, dat dat kan vind ik belangrijk. Kan zo'n ding ook meenemen naar vrienden. Ik heb ook geen zin meer in de rommeligheid van midi, audio en stroomkabels. Ik stond ervan versteld, in m'n vorige setupje, dat 1 fx, 2 drumdozen, 1 synth en 1 mengpaneel al bijna tot spagetti leidt. Het oogde wederom rommelig. 10 mono audiokabels, 5 adapter, 4 midi. Je zit toch al snel op 20 kabels die er maar weer liggen. En ik had ook nog 's te doen met losse sequencers... geen generieke sequencer.

Tevens is het belangrijk dat het geen computer is; die zie ik al te veel. Ik werk ermee en ik doe er een studie in. (als ik nou ook nog ging musiceren op een laptop zou ik mezelf ipv "Hallo Venray" "Hallo RSI" moeten noemen ;))

En hoe flexibel ben je nog als je al je bekabeling gaat inbouwen? Ook moet het gewoon "weg" kunnen zijn als ik er niet mee bezig ben, zo'n groovedoos. "Save all", tschklik uit, in de flightcase, deksel erop, weg ermee.
(ik heb nog 2 flightcases die ik kan gebruiken)
Dat zijn voor mij gewoon hele belangrijke eigenschappen.
Voor nu.
Als ik later groter woon zal er wel weer een studio ontstaan, maar nu ff niet.

een rs7000 heeft toch meerdere outs dacht ik? kun je daar eventueel geen mengpaneel meer aan hangen om dingen uit te mixen of zo? Dan zit je wel weer met meerdere apparaten...

heb je ook zijn Roland counterpart eens bekeken? Men heeft nogal eens de neiging die af te zeiken...

als er niets op de markt is naar jouw wensen dan maak je toch
gewoon je eigen sampler? :D

Back