mpc-1000 of mpc-2000xl mcd?

Ga gewoon eens een 1000 en 2000Xl uittesten, en daarnaast alles wat je voor het oog hebt (voor zover dat mogelijk is tenminste), kom je er vlug genoeg uit.

MPC's zijn gekend om hun gemakkelijke interface; je bent er heel vlug mee weg, en daarom werken ze echt vliegensvlug. Toen ik de MPC1000 ging uittesten vond ik dat wel een stuk minder goed; te veel functies zitten onder de pads (houd een toetsje ingedrukt en druk dan op een pad)...

En die pads drummen echt niet zo lekker als die op een 2000XL (ze zijn ook een stuk kleiner).

Geen idee trouwens of de 1k een sample chromatisch kan verdelen, maar op de 2000xl is het wél mogelijk.

Tot slot; al aan gedacht dat een 2000XL goedkoper is dan een 1000? Tweedehands bedoel ik dan.

Ja ik weet dat 2e hands 2000xl'en niet meer zo duur zijn. Maar ik denk dan ook aan uitgeleefde sliders, pads en diskdrives... no thnx. Nou het niet meer hoeft wil ik echt nooit meer iets met een diskdrive.

Wat Acidfever zegt is ook wel ff iets waar ik niet bij heb stilgestaan;
wie garandeert me een OS met de specs zoals ze beloofd zijn? En erna nog veel support!? Niemand.
Trouwens als die specs er eenmaal zijn doet het ding wel wat ik wil dat het doet.
Maar feit is; nu maakt het nog niet de specs waar; er is nog maar 1 fx bus, je kunt nog niet direct sample'n of zichzelf sample'n zeg maar. Wel kun je via Mac of PC sample'n, en dan via USB overpompen. Maar de uiteindelijke specs beloven ook "stand alone" sampling en direct van z'n eigen uitgangen.
Aan de andere kant, ik heb net ff met de eigenaar gebeld, en die bevestigde dat er wekelijks een nieuw OS te downloaden is; dan zijn ze er op volle stoom mee bezig dus, de doorontwikkeling.
En de prijs is erg heet... vond dat ook. Maar dat doet me ook weer een beetje wantrouwen... misschien heeft de huidige eigenaar er lucht van gekregen dat de softwareontwikkeling gaat stoppen?! Maarja dan zouden er toch meer van die bakken ineens op de 2e hands markt verschijnen, niet.

Aan de andere kant; Joerg was er al mee bezig deze synth, en toen heeft op een gegeven moment Radikal gezegd: jongen, kom dat onder onze vlag doen. Het is dus eerder de vraag: hoe stabiel is Radikal als bedrijf? Joerg zal het bijltje er niet bij neergooien lijkt me, ook in videodemo's is hij zelf de man die het ding presenteert en hij ontwikkelt het ding al hoogst persoonlijk betrokken sinds 2002/2003?! Het is z'n kindje.
Elke week een update klinkt toch als supportmuziek in de oren.

En ik houd er ook wel van om juist iets anders te besnuffelen dan wat de masses aan het doen zijn, daar heb ik gewoon een handje van. Als iedereen apparaat B heeft ga ik juist kijken wat met apparaat A kan. Sampling is heel cool, maar dat kan dus ook uiteindelijk gewoon met die Spectralis.
Ik ga toch graag de diepte ook wel in met synthese eigenlijk als het ff kan.

En natuurlijk; elk apparaat z'n sound. Maar ook als je meerdere apparaten hebt kleurt je eindmix mengtafel weer... je komt er nooit vanaf. En dat is iets dat ik voor lief moet nemen. Alhoewel je puur op samples gebaseerd en zonder fx wel redelijk moet kunnen misbruik maken van de kwaliteit van je samples om je eigen werk het afgemixte geluid te doen geven. Toch lijkt me dat heel moeilijk; je moet dan alles sample'n met in je achterhoofd hoe je wil dat het in je eigen mix valt. Ik weet nooit van te voren hoe ik een sample ga gebruiken. Vaak doen langere samples omhooggepitched ineens als hi-hat achtige percussie dienst; zo'n dingen.

Anyway; het ding is gereserveerd tot en met morgen.
Ik zal het verdere onderzoek ook richten op de betrouwbaarheid van Radikal als leverancier.... thnx, echt een goeie tip, Acidfever. Dit is geen bedrag waarover ik een miskoop voor mezelf nog kan goedpraten.
Demo's klinken me weer erg goed in de oren hoor. Niet luisterend naar de cheape lijntjes, maar de sound.
http://www.spectralis.de/demos/spectralis_demomix.mp3

die demo klinkt echt fantastisch. al denk ik ze wel te kunnen namaken met mijn alpha juno en ks :)

(stout, ik weet het, en zo'n goeie soundbouwer ben ik nog niet)

uitproberen is wat er uiteindelijk opzit he... en ons berichten over je bevindingen :okdan:

en inderdaad, de su700, was even de naam kwijt

Dat wilde ik nog zeggen... Speedy nam die dingen toch mee voor live? Hij propt ze wel vol met geluiden in z'n studio dan, he.... phrases uit z'n full blown studiotracks. Die er niet om liegen.
Dat is toch wel ff wat anders dan zo'n ding gaan gebruiken als stand-alone enige machine... toch...

Origineel geplaatst door dob
Ja ik weet dat 2e hands 2000xl'en niet meer zo duur zijn. Maar ik denk dan ook aan uitgeleefde sliders, pads en diskdrives... no thnx. Nou het niet meer hoeft wil ik echt nooit meer iets met een diskdrive.

Das een kwestie van even navragen voor je iets koopt en het vervolgens bij de verkoper gaan proberen. Er zijn zat MPC's waar niks aan mankeert. Echt geen reden om gelijk een nieuwe te kopen die 2 keer zoveel kost.

Aan de andere kant, ik heb net ff met de eigenaar gebeld, en die bevestigde dat er wekelijks een nieuw OS te downloaden is; dan zijn ze er op volle stoom mee bezig dus, de doorontwikkeling.

Ik neem aan dat je het hier niet over de MPC hebt, want er verschijnen echt zelden updates.
Als de verkoper wekelijks zegt is dat gewoon een verkooptruc.

Origineel geplaatst door sander
Das een kwestie van even navragen voor je iets koopt en het vervolgens bij de verkoper gaan proberen. Er zijn zat MPC's waar niks aan mankeert. Echt geen reden om gelijk een nieuwe te kopen die 2 keer zoveel kost.

Ik heb gezeiks meegemaakt met 2e hands spullen onderhand, je wil het niet eens weten. Losse displays bij aankomst, scheve knoppen bij aankomst, kapotte uitgangen, vaak defecten waar ik achter kom eenmaal thuis die ontkent worden, een Drumstation gerkocht als nieuw van een betrouwbare winkel hier in de stad bleek het ding 2e hands (gebruikt in hun eigen studio jaren, er was ook geen doos bij, ik had beter moeten weten) en lichtjes kapot (wilde ik ermee terug, is die zaak opgedoekt), gelieg over geheugen dat ergens in geprikt zit, valse noten in een pianet (is hij echt helemaal in orde, "ja hoor"), een grapjas die een deel van een analoge synth snel oververfd en erin schrijft "als nieuw" met een smiley en een jaartal, en dan het linndrum verhaal... you don't want to know. Ik ben een Pietje precies en dingen moeten perfect werken; PUNT.
Ik weet heus dat er zat goed spul is, als je goed oplet, maar ik ben het vertrouwen een lichtelijk kwijt, toch.
Deels in de verkopers, en deels ook in de bouwkunst van de gearmakers.
Maar uhm... 2e hands is hoge uitzondering bij mij dus onderhand. Ik heb ook vaak zat goeie deals gedaan hoor... maar... liever niet. Liever gewoon garantie.

Ik neem aan dat je het hier niet over de MPC hebt, want er verschijnen echt zelden updates.
Als de verkoper wekelijks zegt is dat gewoon een verkooptruc.

Klopt, ik heb het over de Spectralis.

btw ik heb deze vraag gestuurd naar Radikal, ben benieuwd naar het antwoord:

Orgineel gemaild aan Radical
Hi there!

I've got a question about the Spectralis support. I can purchase one of these potentially brilliant synths second hand. Now since Quasimidi ended up not fully making the promiss of the 309 come true, I kind of fear that the Spectralis software development also has a chance of suddenly being stopped, leaving the users with a half cooked machine at some point.

Are there any guarantees that the specs as they are given are going to be delivered to the machine? I heard from the current owner there's only one fx bus at the moment, sampling on the machine is not yet possible, also no resampling (or how is the act of 'sampling it's own outputs' called) yet... also no clear document on how the sample's will be handle'd by the sequencer... and if there will be possibilities of trimming samples after you took them from a vinyl record or something like that... since I will be using this thing as a all-in-one box, I'm pretty curious about these things that will make it the perfect box for this purpose, or maybe not.... the sheer possibility of being able to create all kinds of brilliant stuff with the synth section, "bouncing" loops and drumsounds -maybe decorated with some internal fx- to the sample player and thus freeing the analog circuits again is really opening up the "all-in-one" side of it.
But that's not possible yet, so I heard. And what about being able to build songs? Can patterns be prearranged in songlike structures? Or is it only possible to switch patterns manually?
And is there any chance of more FX in the future? More different onces, and more than 2 FX busses?
I don't care that much about multisamples, I'd rather see multi-fx... with 32 lines of analog style sequencing power... yummie!
So.... is there a chance that owners in the future decide for themselves how to arrange the DSP power?! Like "I want 6 fx busses, there goes the polyphony".
I'm not sure whether that would be architecturally possible, but hey it's an open DSP platform, so ... I'm just asking.
Will all fx parameters be controlable by the internal sequencer, btw?

Is there a true specs sheet on how OS v1.0 will look like.... and when to expect this OS?

Lots of questions, ey.....

kind regards,
Robbert

Precies. Er zijn genoeg tweedehands MPCs te koop waar niets mis mee is. Verreweg de meeste zijn in prima staat. En de pads en sliders zijn heel makkelijk te testen.. En in het aller-aller-aller ergste geval zijn ze te vervangen. En met floppies hoef je ook niet meer te klooien, want zoals Sander en ik weten prop je er voor 'n paar tientjes een perfect werkende cardreader in (thanks Sander!). De MPC blijft een heel eenvoudige sampler, met een heel fijne maar ook eenvoudige sequencer... En dat is precies wat ik er zo tof aan vind!

De vraag is.. wil je een synth-achtige portable bak, of wil je een sampler-achtige portable bak... Van synth-achtige bakken heb ik niet veel verstand, maar als je samples wil gebruiken gaat er niets boven een MPC (IMHO). Ik ken genoeg dope hiphop/techno/house/IDM/etc. tracks die op alleen 'n MPC gemaakt zijn, dus daar hoeft het niet aan te liggen... Maar als je voor jou muziek synths nodig hebt, dan heb je synths nodig... maar als je het dan met alleen 'n Rm1x of RS7000 moet doen dan wordt het alsnog lastig. Ik zou het dan liever doen met 'n goede synth zoals een Evolver of 'n Nord/Virus gekoppeld aan 'n MPC... Alleen past dat dan weer niet op je schoot met een drankje in je linkerhand...

Over de MPC: het is niet een bak waarbij je eindeloos met FX parameters of synth-dingen kan freaken... Er zijn gewoon niet zo veel mogelijkheden/parameters. Het is meer een kwestie van 'geluidje opnemen, [cutten, pitchen, filteren], geluidje weer afspelen... Maar dat dan supersnel, zonder nadenken. Dat maakt 'm perfect voor mijn stijlen (hiphop/heads en moodymann/parrish-achtige house), maar minder geschikt voor eindeloos freaken. Om het anders te zeggen; als ik mijn MPC in plaats van met mijn platenkast met een sample-library zou moeten gebruiken zou ik er geen fuk aan vinden. Het gaat mij om het steeds weer nieuwe geluidjes samplen.

Ik wilde je overigens niet bang maken hoor Dob. Kan heel goed dat er gewoon hele goede support op die bak blijft. Ik baseer alleen een scenario op gebeurtenissen in het verleden.

Vooral toen ik de capriolen zag die akai nu flikt met de Mpc 4000. Gewoon een machine verkopen met een belofte over de uiteindelijke specs (verkrijgbaar door OS updates). En dan ineens zeggen dat mensen moeten gaan betalen voor de updates. Erg lage actie.

Wat betreft je 2ehands ervaringen. Dat is erg vervelend. Veel van mijn apparatuur (behalve de Machinedrum UW, de Korg, de TC M*One en de Roland) zijn 2e hands gekocht. Ik heb daar helemaal geen problemen mee gehad.

Mixer is 100% in orde. Virus ook fantastische staat. Ik denk dat je toch wat achterdochtiger bij een verkoper moet binnenstappen. Laat hem gewoon alles demonstreren (ook alle outputs van een apparaat). Als hij een goede verkoper is zal hij dit zeker doen. Het is wel zo eerlijk om voordat je langskomt te zeggen dat je het gebeuren werkend wil zien.

Op deze manier heb ik nog nooit een miskoop gedaan of een koop met een defect waar ik niet vanaf wist.

De spectralis, wat een mooi ding zeg. Het is dat ik hem niet nodig heb (het is niet zo dat ik hem niet zou willen, ik heb ook naar die advertentie zitten kijken). Ik heb me in weten te houden! (knap he!)

Nee ik moet echt stoppen met kopen. Ik zou de spectralis misschien kopen als ik een normale prijs voor m'n Rs7000 zou kunnen krijgen. Al zou ik dan weer een rm1x moeten kopen want die sequencer wil ik echt niet meer missen.

Nee er komt bij mij alleen nog of een analoog synthje in of een Waldorf Microwave of iets in die richting(die vinnik zo vet klinken zeg). AL heeft Reaktor 5 ook wel een aardig vette wavetable patch aan boord nu.

Maar goed OT. Ik zou aan de verkoper vragen of ik even een half uurtje mocht spelen met de Spektralis. Dan krijg je toch even een wat beter idee dan met een demo mp3'tje.

Tja ik wil gewoon teveel :D

Ik blijf bij m'n wantrouwen wat betreft 2e hands gear, dat is er gewoon ingeslopen, ik kan er niks aan doen. Ik ben ook wel 's bezeikt met de "white van scam", misschien ben ik gewoon een makkelijk doelwit. Anyway; ik vertrouw verkopers bij voorbaat niet meer. Leuk dat jullie proberen te lauweren, maar ik ben bang dat dat niet meer helpt.

Ik ben ook wel een man van plaatjes zoeken en sample'n, crate'je en rommelmarktje diggen, maar ik ben bang dat ik voor die Moodymann achtige housy zaken toch brutere (analoge) filters moet hebben enzo... me ga irriteren aan de digitale varianten in zo'n mpc. Tevens vraag ik me af of ik er echt zo'n voldaan gevoel aan ga overhouden van "dit is van mij, dit heb ik gemaakt". Alhoewel de goeie phrases matchen een kunst op zich is. En leuk om te doen! Ik heb altijd sampling wel hoog gehad staan hoor, als geluidsmiddel. En natuurlijk, ik ken het, het cliché geworden "luister maar 's naar DJ Shadow", als het erover gaat wat je met zo'n mpc (en timesynced multitracker) kunt.

Het grote grote grote nadeel van de Spectralis is z'n prijs nog steeds. M'n keuze is toch in feite Spectralis, met synths klooien en patchen is ook een favoriet geluidsmiddel geworden, maar... hij is wel ff 2 keer zo duur als een mpc-1000. Ik moet ervoor rood gaan staan. Een poos. Van geld dat ik nog niet heb... de synthfreaks kennen het verschijnsel. Dat doet me twijfelen.

Ik moet ervoor rood gaan staan. Een poos. Van geld dat ik nog niet heb... de synthfreaks kennen het verschijnsel. Dat doet me twijfelen.

misschien gewoon een poosje sparen? tegen de tijd dat je het geld hebt zal het apparaat toch al meer kunnen. nu kan het toch nog niet alles wat je wil. en stel nu dat het in die spaartijd het bedrijf overkop gaat kan je nog altijd iets anders doen met je geld. je zal ook wel meer voldoening hebben aan het apparaat als je er wat voor gespaard hebt...denk ik.

.

Da's zeer zeker een feit. Kijk, toen ik een MPC wilde kopen dacht ik er net zo over als jij, Dob. Tot ik een tweedhands model voor m'n neus had... Toen zat ik m'n winst lekker uit te tellen (kon voor het overige geld een Waldorf MicroQ keyboard kopen).

Nou je moet het in ieder geval zelf beslissen. Maar het feit is dat voor een MPC gemakkelijk stukken te krijgen zijn, en als je een beetje handig bent met de soldeerbout kun je een probleem ook dikwijls zelf oplossen. Trouwens, een nieuw model garandeert ook niet dat het toestel zonder problemen werk hoor. Maar oké da's doemdenken.

Tja ik wil gewoon teveel :D

Ik blijf bij m'n wantrouwen wat betreft 2e hands gear, dat is er gewoon ingeslopen, ik kan er niks aan doen. Ik ben ook wel 's bezeikt met de "white van scam", misschien ben ik gewoon een makkelijk doelwit. Anyway; ik vertrouw verkopers bij voorbaat niet meer. Leuk dat jullie proberen te lauweren, maar ik ben bang dat dat niet meer helpt.

Ik ben ook wel een man van plaatjes zoeken en sample'n, crate'je en rommelmarktje diggen, maar ik ben bang dat ik voor die Moodymann achtige housy zaken toch brutere (analoge) filters moet hebben enzo... me ga irriteren aan de digitale varianten in zo'n mpc. Tevens vraag ik me af of ik er echt zo'n voldaan gevoel aan ga overhouden van "dit is van mij, dit heb ik gemaakt". Alhoewel de goeie phrases matchen een kunst op zich is. En leuk om te doen! Ik heb altijd sampling wel hoog gehad staan hoor, als geluidsmiddel. En natuurlijk, ik ken het, het cliché geworden "luister maar 's naar DJ Shadow", als het erover gaat wat je met zo'n mpc (en timesynced multitracker) kunt.

Het grote grote grote nadeel van de Spectralis is z'n prijs nog steeds. M'n keuze is toch in feite Spectralis, met synths klooien en patchen is ook een favoriet geluidsmiddel geworden, maar... hij is wel ff 2 keer zo duur als een mpc-1000. Ik moet ervoor rood gaan staan. Een poos. Van geld dat ik nog niet heb... de synthfreaks kennen het verschijnsel. Dat doet me twijfelen.

Als je echt overtuigd bent dat je deze bak wilt zou ik hem vooral niet laten staan. De prijs is prima en je ziet ze nagenoeg nooit 2ehands.

Als je twijfelt zou ik oppassen. Anders moet je hem namelijk over 2 maanden weer goedkoper aan mij verkopen, en dat zou jammer zijn. :D :D :D

Er is alleen 1 ding wat ik weet. Elk apparaat kan je niet liggen. Ik heb zelf al meerdere dingen binnen een maand weer doorverkocht omdat het toch niet mijn ding was. Dit is bijna niet te voorkomen. Langdurig vooronderzoek en vragen stellen op fora kan helpen maar het blijft op smaak en werkwijze uitkomen.

Ik ga het niet doen, Spectralis.
A te duur
B het antwoord van Joerg:

[weggehaald - was prive mail]

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Acidfever
Vooral toen ik de capriolen zag die akai nu flikt met de Mpc 4000. Gewoon een machine verkopen met een belofte over de uiteindelijke specs (verkrijgbaar door OS updates). En dan ineens zeggen dat mensen moeten gaan betalen voor de updates. Erg lage actie.

Dit is NIET correct!! Dit verhaal is de wereld in gekomen omdat een EX-werknemer van AKAI op het MPC-FORUM aan het informeren was over óf mensen zouden willen betalen voor een nieuw MPC4k OS, en voor welke extra opties ze dan zouden willen betalen. Het lijkt me meer op een soort van marktonderzoekje: "kijken hoe de MPC4k business-case is". Hij wil gewoon met alle gegevens die hij van AKAI nog heeft voor zichzelf beginnen...
Dit komt dus níet van AKAI zelf af!

ik denk dat het toch gewoon 'n 1000 wordt.
Dan kan ik toch weer wat doen, er zitten vast fx in, niet knallend duur, en geen bakbeest, past in m'n tas in het laptopvak.
En ik herinner me dat ik nog 'n kleine binaurale microfoon heb liggen met pre-amp, waarmee ik dus gewoon wat getrommel op flessen enzo ook kan opnemen, dat geeft toch vaak ook hele toffe organische ruisige resultaten. Daar heb ik ook wel zin in. Dingen zwaar omhoog en omlaag pitchen, kijken wat er gebeurd, wat met m'n stem spelen.

En natuurlijk in combo met wat crate diggen....
Moet ik wel eindelijk 's die brom uit m'n platenspeler krijgen... of ik moet maar 's investeren in een bromloze. Kan zo'n brom ook ontstaan door zelfgemaakte kabels? Van die plakband gevallen... ?!

En natuurlijk in combo met wat crate diggen....
Moet ik wel eindelijk 's die brom uit m'n platenspeler krijgen... of ik moet maar 's investeren in een bromloze. Kan zo'n brom ook ontstaan door zelfgemaakte kabels? Van die plakband gevallen... ?!

Aarding is belangrijk bij platenspelers. Ik heb ze gewoon op de randaarde van het lichtnet geaard. Werkt prima.

Ik heb al van alles van aarding geprobeerd, maar niks werkt.
Er klopt iets niet met aarding heb ik het gevoel ook, bij mij in huis. Ik heb wel 's vaker aan m'n verwarming gehangen omdat daar enorme stroom op stond. De verwarmingsbuizen zijn verbonden met de aarde.

Ikke niet schnap.

Meestal zit er achter op de versterker zo'n schroefje waar je aardedraadje van platenspeler op aan kan sluiten.
Anders zou ik eens naar het element kijken. Misschien dat daar iets niet helemaal lekker zit.

Ik heb al van alles van aarding geprobeerd, maar niks werkt.
Er klopt iets niet met aarding heb ik het gevoel ook, bij mij in huis. Ik heb wel 's vaker aan m'n verwarming gehangen omdat daar enorme stroom op stond. De verwarmingsbuizen zijn verbonden met de aarde.

Ikke niet schnap.

In oudere huizen wordt bij gebrek aan een aarde pen de CV installatie weleens gebruikt als aarding. Niet echt ideaal voor audio apparatuur.

Laatst gewijzigd:
Back