Ja ik weet dat 2e hands 2000xl'en niet meer zo duur zijn. Maar ik denk dan ook aan uitgeleefde sliders, pads en diskdrives... no thnx. Nou het niet meer hoeft wil ik echt nooit meer iets met een diskdrive.
Wat Acidfever zegt is ook wel ff iets waar ik niet bij heb stilgestaan;
wie garandeert me een OS met de specs zoals ze beloofd zijn? En erna nog veel support!? Niemand.
Trouwens als die specs er eenmaal zijn doet het ding wel wat ik wil dat het doet.
Maar feit is; nu maakt het nog niet de specs waar; er is nog maar 1 fx bus, je kunt nog niet direct sample'n of zichzelf sample'n zeg maar. Wel kun je via Mac of PC sample'n, en dan via USB overpompen. Maar de uiteindelijke specs beloven ook "stand alone" sampling en direct van z'n eigen uitgangen.
Aan de andere kant, ik heb net ff met de eigenaar gebeld, en die bevestigde dat er wekelijks een nieuw OS te downloaden is; dan zijn ze er op volle stoom mee bezig dus, de doorontwikkeling.
En de prijs is erg heet... vond dat ook. Maar dat doet me ook weer een beetje wantrouwen... misschien heeft de huidige eigenaar er lucht van gekregen dat de softwareontwikkeling gaat stoppen?! Maarja dan zouden er toch meer van die bakken ineens op de 2e hands markt verschijnen, niet.
Aan de andere kant; Joerg was er al mee bezig deze synth, en toen heeft op een gegeven moment Radikal gezegd: jongen, kom dat onder onze vlag doen. Het is dus eerder de vraag: hoe stabiel is Radikal als bedrijf? Joerg zal het bijltje er niet bij neergooien lijkt me, ook in videodemo's is hij zelf de man die het ding presenteert en hij ontwikkelt het ding al hoogst persoonlijk betrokken sinds 2002/2003?! Het is z'n kindje.
Elke week een update klinkt toch als supportmuziek in de oren.
En ik houd er ook wel van om juist iets anders te besnuffelen dan wat de masses aan het doen zijn, daar heb ik gewoon een handje van. Als iedereen apparaat B heeft ga ik juist kijken wat met apparaat A kan. Sampling is heel cool, maar dat kan dus ook uiteindelijk gewoon met die Spectralis.
Ik ga toch graag de diepte ook wel in met synthese eigenlijk als het ff kan.
En natuurlijk; elk apparaat z'n sound. Maar ook als je meerdere apparaten hebt kleurt je eindmix mengtafel weer... je komt er nooit vanaf. En dat is iets dat ik voor lief moet nemen. Alhoewel je puur op samples gebaseerd en zonder fx wel redelijk moet kunnen misbruik maken van de kwaliteit van je samples om je eigen werk het afgemixte geluid te doen geven. Toch lijkt me dat heel moeilijk; je moet dan alles sample'n met in je achterhoofd hoe je wil dat het in je eigen mix valt. Ik weet nooit van te voren hoe ik een sample ga gebruiken. Vaak doen langere samples omhooggepitched ineens als hi-hat achtige percussie dienst; zo'n dingen.
Anyway; het ding is gereserveerd tot en met morgen.
Ik zal het verdere onderzoek ook richten op de betrouwbaarheid van Radikal als leverancier.... thnx, echt een goeie tip, Acidfever. Dit is geen bedrag waarover ik een miskoop voor mezelf nog kan goedpraten.
Demo's klinken me weer erg goed in de oren hoor. Niet luisterend naar de cheape lijntjes, maar de sound.
http://www.spectralis.de/demos/spectralis_demomix.mp3