MicroKorg vs Micron

Resonance

Turn up the reso!
Ik heb me de afgelopen tijd een beetje verdiept in de Micron en de MicroKorg.
Ik was eerst van plan de MK te kopen...
Totdat iemand me over de Micron had verteld en na wat research was in overtuigd dat ik de Micron wou ....
Maar nu twijfel ik toch nog weer....

Waar het mij voornamelijk om gaat zijn die typische hardstyle en house bass lijntje en melodietjes.....
Nu zullen velen van jullie wel gaan roepen dat ik aan mn virus genoeg heb....
Maar het geluid wat ik soms uit de MK heb horen komen is toch weer van een heel ander karakter en doet mn virus niet na.

Ik heb beide apparaten nog niet in het echt in handen gehad.... Ik woon ook niet in de buurt van een zaak als feedback of iets dergelijks. Dus ik kijk altijd eerst naar de specs .. en moet t maar van geluidsvoorbeeldjes hebben die hier en daar worden geupload. Dus heb je iets wat je graag wil laten horen, laat je niet weerhouden ;)

Ik heb hier wat negatieve en positieve punten van de MK en Micron tegen over elkaar gezet en hoop verder dat jullie feedback een knoop gaat door hakken :)

Alesis Micron:

+

8 stemmig
16 part multi timbral
Complete ion + meer
Keys zijn beter als de MK
512 user patches
Sequencer + drum banks
Geen aliasing tijdens filter getweak
Na horen zeggen klinkt de micron 'analoger'

-

125/150 euro duurder als de MK
Veel lastiger te editen als de MK schijnt het, en de MK editen is al geen pretje
Nog steeds geen goede PC editor beschikbaar op het moment
Weinig knoppen
Geen vocoder (geloof ik) -EDIT- een minder goede vocoder als ik de verhalen moet geloven
Werkt niet op batterijen

Korg MicroKorg:

+

Goede Arpeggiator
Vocoder
Leuke Retro look (veel mensen klagen over die preset knop, maar dit zat vroeger al op synths. mensen die dit een type hit select knop noemen hebben duidelijk iets gemist)
Kleiner als de micron
Werkt op batterijen!

-

4 stemmig
128 user patches
2 part multi timbral
Fragiel gebouwd
Keys zijn minder als de micron (al maak ik me hier niet druk om)

Mijn eigen conclusie:

Zo op het eerste gezicht lijkt de Micron een stuk interessanter..... Alleen de manier van editten kan misschien al beroerd genoeg zijn om het ding na een week al niet meer aan te raken. Voor de rest lees ik overal een hoop positieve en negatieve dingen over de MK, alleen heeft nog niks mij weten te overtuigen voor welk van de 2 ik moet gaan :)

Laatst gewijzigd:
de Micron heeft wel een Vocoder, én een goede arpeggiator (volgens mij zelfs programmeerbaar!)... ik ben nog niet aan het programmeren van de Micron toegekomen want ik heb al heel veel plezier met de presets... Trouwens, met een BCR of vergelijkbaars is het allemaal toch eenvoudig programmeren?

Een heel Groot nadeel van de MS2000-engine (ik heb geen MK gehad, maar wel een MS2000R) vind ik dat als je de Resonance openzet er niets meer van je geluid overblijft... stilte...

Dat is grappig te lezen de vergelijking tussen deze 2 toppers. Ik heb met de Micron een paar minuten gespeeld, daarna (was bij Feedback) op een MS2000B / Microkorg. en ik ben zelf voor de MS2000B. De Alesis zou analoger klinken, maar was zelf niet overtuigd.

Diezelfde dag las ik een discussie op het EM-Forum. Meer mensen maken dus dit vergelijk.

Origineel geplaatst door René
Dat is grappig te lezen de vergelijking tussen deze 2 toppers. Ik heb met de Micron een paar minuten gespeeld, daarna (was bij Feedback) op een MS2000B / Microkorg. en ik ben zelf voor de MS2000B. De Alesis zou analoger klinken, maar was zelf niet overtuigd.

Diezelfde dag las ik een discussie op het EM-Forum. Meer mensen maken dus dit vergelijk.

Niet overtuigd? Wat voor vergelijkingsmateriaal gebruik je dan als het gaat om een analoge sound? Als de Micron klinkt als de Ion en daar ga ik wel vanuit, dan kan het niet anders dan dat ie analoog klinkt. Gewoon een hele goeie sound die dichter in de buurt van analoog komt dan heel veel andere virtuals. Alesis zou er goed aan gedaan hebben om die Ion als rackversie te maken net als de Nords.

Ik heb de MS2000 nog nooit gehoord, wel wat dingen over gelezen, maar volgens mij kwam nou niet bepaald naar voren dat ie zo ontzettend analoog klinkt. De Ion/Micron doet dat juist wel.

Origineel geplaatst door Riekoes
Niet overtuigd? Wat voor vergelijkingsmateriaal gebruik je dan als het gaat om een analoge sound? Als de Micron klinkt als de Ion en daar ga ik wel vanuit, dan kan het niet anders dan dat ie analoog klinkt. Gewoon een hele goeie sound die dichter in de buurt van analoog komt dan heel veel andere virtuals. Alesis zou er goed aan gedaan hebben om die Ion als rackversie te maken net als de Nords.

Ik heb de MS2000 nog nooit gehoord, wel wat dingen over gelezen, maar volgens mij kwam nou niet bepaald naar voren dat ie zo ontzettend analoog klinkt. De Ion/Micron doet dat juist wel.

Geen, maar ik luister wel naar alle genoemde apparaten. Luisteren is soms belangrijker dan erover lezen. Ben erg te spreken over de MS2000.

Geen, maar ik luister wel naar alle genoemde apparaten. Luisteren is soms belangrijker dan erover lezen. Ben erg te spreken over de MS2000.

Luisteren is altijd belangrijker, absoluut. MAar als je geen referentiemateriaal hebt in de zin van een analoge synth, hoe kun je dan je mening vormen over het wel of niet analoger klinken van de MS2000 vs Micron?

ik heb een poly61/800/Moog prodigy/Prophet 600/AX80/Juno's en JXen/SX240 van Kawai gehad. Moet toch voldoende zijn?

Maar goed als ik een analoog geluid zoek, dan zou ik geen VA aanschaffen, maar bij een MFB synth II

Laatst gewijzigd:
ik heb een poly61/800/Moog prodigy/Prophet 600/AX80/Juno's en JXen/SX240 van Kawai. Moet toch voldoende zijn?

Maar goed als ik een analoog geluid zoek, dan zou ik geen VA aanschaffen, maar bij een MFB synth II

Moet voldoende zijn. Als ik een echt analoog geluid wil ga ik ook geen VA aanschaffen, maar daar ging het ff niet om. Ik ben in ieder geval wel overtuigd, maargoed.. smaken verschillen zullen we maar zeggen.

Ik heb zitten twijfelen tussen de 2. Ik heb voor de MK gekozen. Hij is naar mijn idee overzichtelijker en makkelijker te editten. Daarnaast kan ie op batterijen. De knoppen vind ik ook fijner.

Origineel geplaatst door Unregistrated
Ik heb zitten twijfelen tussen de 2. Ik heb voor de MK gekozen. Hij is naar mijn idee overzichtelijker en makkelijker te editten. Daarnaast kan ie op batterijen. De knoppen vind ik ook fijner.

Heb je ze ook allebei gehoord?

Origineel geplaatst door Lacertus

Een heel Groot nadeel van de MS2000-engine (ik heb geen MK gehad, maar wel een MS2000R) vind ik dat als je de Resonance openzet er niets meer van je geluid overblijft... stilte...

Op zich klopt dit, maar het filter van de MS2000 vraagt dan ook meer om subtiele wijzigingen en desondanks vind ik dat ie kan scheuren. Kan er best een stofzuiger uitkrijgen.

Re: MicroKorg vs Micron

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
[..]
Veel lastiger te editen als de MK schijnt het, en de MK editen is al geen pretje

[..]

Zo op het eerste gezicht lijkt de Micron een stuk interessanter..... Alleen de manier van editten kan misschien al beroerd genoeg zijn om het ding na een week al niet meer aan te raken.[..]
Beide synths zijn dus niet makkelijk te editen en vallen dus af voor de echte beginner die een synth zoekt waarmee hij de basis van muziek-synthese wil leren (o.a. de 'synth secrets' artikelen van SOS doorlopen)? Of zie ik het verkeerd? Wat zijn alternatieven voor <450 euro? K-Station? Een vintage bak?

Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
Heb je ze ook allebei gehoord?
Ja. Ik vind de Micron wat gelikter, maar dat hoeft niet slechter te zijn. Ook vind je daar geluiden die ook echt een instrument voorstellen. Dit is bij de Korg niet veel het geval. Electrische piano en een paar orgeltjes en wat stringsachtige dingen. Voor de rest allemaal rauwe synth geluiden. Daar hou ik wel van. Het is maar net wat je wilt. Maar dit zijn allemaal presets dus. Ik denk dat je bij de Micron ook wel een geluid van scratch op kan bouwen, de korg wel iig. De Micron heeft wel drums, iets wat de mK niet heeft, behalve 1 patchbeatje. Maar ik hoefde geen drums dus...

Wat ik vind.......

Microkorg:okdan:

Waarom.....

Hij klinkt wat volwasener, goede pc editor (tjekGoogle), Dikke Strings Mooie Bassen en wacke Sweep Pads.
werkt op Baterrijen (zomerkomteraan) en ziet er mooier uit*D

Ik vond die micron toch een beetje plasticklinken:bekdicht: maar dat is mijn mening. wel erg kool vond ik die beats die erin zaten...maar daar heb ik ander spul voor. en de toetsen zijn beter te bespelen,maar ook daar heb ik wat anders voor als het moet. Nee als ik voor het geluid zou gaan zou ik toch voor die Microkorg kiezen...

Heeft die chinees in de videoclip van Snoop DOgg & Pharell - Drop it like its hot? Daar hoor je hem ook wel op een rare manier.

misschien heeft korg die chinees wel gruwelijk veel geld betaald om :D

Er is trouwens een module versie van de ION uit zag ik het feedback-blaadje....

Maar op alesis site zelf, kon ik er ( nog) niets over vinden !

Ik heb ook de nieuwe catalogus binne van FEEDBACK (off topic)

Maar inderdaad ik zag hem er ook in staan Stond geen eens een prijs bij volgens mij

In-te-re-ssant !!!!

Heeft ie net zoveel (draai)knopjes als de ION?
en wat is de naam ION-R ofzow?
Waarschijnlijk bevat hij dan ook de nieuwe reverb uit de micron.

iemand al een prentje?

dit is die 1 april-grap, right? heb zelf de folder nog nie gezien, maar wel gister een micron gehaald :S

lijkt me stug terwijl we nix van alesis gehoord hebben...

Back