[mix] Knisperent hoog

Origineel geplaatst door fuse
Denk nou eens na.
Distortion voor een zachte warm geluid?
Lijkt je dat logisch?
Het eerste wat in je op zou moeten komen is exciting IMHO.
En wat is exciting nou precies?
Kort door de bocht bepaalde banden uit fase trekken.
Maar wat heeft nog meer van deze eigenschappen.
Hardware EQ en ook dus buizen EQ.
Lijkt me dat je dan ook in die richting moet gaan kijken.
Mja, een buizen EQ gebruik je niet zo snel bij het mixen.
Wel bij het masteren.

Dus wat ik zei moet je maar niet op letten?

Fuse denkt te moeilijk imo...
Wat jij zegt klopt ook,en een dj mixer met een lowbudget eq en slechte preamps en weinig headroom ook:D
Verder wat je zei met een sampler klopt ook,de TS gebruikt vooral soft,nu zou ik toch eens voor de grap eens een oude akai huren,lenen,of whatever,en die eens vergelijken qua dynamiek en klank,met een softsampler,of wavplayer.

Nee, exciting is het versterken van boventonen van het bronsignaal.

hmm bij nader inzien kan het best de DJ mixer zijn.
Ik heb een keer een liveset van me opgenomen door de DJ mixer en die klonk ook bepaald warmer (en overstuurd).

Re: Re: [mix] Knisperent hoog

Re: Re: [mix] Knisperent hoog

Origineel geplaatst door forcesupreme
In deze set van Joris Voorn (super mix!) is goed te horen wat ik bedoel:
http://www.jorisvoorn.com/joris_voorn_i_love_techno.mp3

bijv. de track die je hoort op 0:22. Let op de hoge frequenties, die klinken super warm, een beetje korrelig en heel breed. Vooral die ride ... Heerlijk!

V.a. 23:50 hoor je het ook heel erg goed, die hebben het mischien ietsjes TE gedaan, maar toch vind ik het zo wel lekker klinken, beetje stoffig en oud. Heerlijk

Natuurlijk komt deze set wel van Radio, dus dat is zowiezo al ietsjes warmer dan normaal door de compressie...

Sorry hoor?! Welke "Ride" ? op 0:22?! :confused:
ik hoor 'em niet?!

Hier nog een extreem voorbeeldje van het gruizige hoog van Dave Clarke:

Attachments

• dc.mp3
    126,5 KB · Bekeken: 144
Volgens mij is dit het oversturen v/e DJM600 (zo'n pioneer met te weinig headroom). Echt mooi vind ik het niet eerlijk gezegd.

Heb zelf veel technoplaten, maar weinig platen met zulke afgemixte hihats. Wat wel veel gebruikt wordt in de technoscene zijn bitcrushers (vooral in minimalplaten hoor je 't veel).

Het hoog waar jullie het over hebben zou van buizen kunnen komen.
Maar met wat handige trukjes kom je er ook wel.
Waarbij een goede master EQ wel een must is.
De rest valt allemaal wel mee.

http://faxis.dyndns.org/synthforum/tapes_tests_fused.mp3

Zo ik hoor duidelijk verschil! idd warmer. Hoe heb je dit gedaan? is dit alleen EQ'n? welke plugins heb je eventueel gebruikt?

Origineel geplaatst door Backdrop

..dit is gewoon een verschijnsel van het medium vinyl...
op een CD zou dit niet zo klinken...

Origineel geplaatst door Backdrop

Goed voorbeeld! Precies wat ik zoek. Lekker breed, warm en knisperend laagje hoog.

Al vermoed ik wel dat dit van de radio komt?

Origineel geplaatst door Dlux
Zo ik hoor duidelijk verschil! idd warmer. Hoe heb je dit gedaan? is dit alleen EQ'n? welke plugins heb je eventueel gebruikt?

Exciting en EQ om het hoog minder scherp te maken zodat het analoger lijkt.

Ja klopt, komt van de BBC. Maar wat doen ze er bij de radio dan mee ? Optimod ?

Heeft er niet iemand zo'n pioneer DJM mixer ?

Exciting en EQ om het hoog minder scherp te maken zodat het analoger lijkt.

Cool! heb je voor die exciter een spicifieke plugin? ik heb er wel is een paar (snel) geprobeerd, maar die vond ik allemaal wat te overdreven.

Denk nou eens na.
Distortion voor een zachte warm geluid?
Lijkt je dat logisch?
Het eerste wat in je op zou moeten komen is exciting IMHO.
Maar wat heeft nog meer van deze eigenschappen.
Hardware EQ en ook dus buizen EQ.
Lijkt me dat je dan ook in die richting moet gaan kijken.
Mja, een buizen EQ gebruik je niet zo snel bij het mixen.
Wel bij het masteren.

Quote uit Sound on Sound magazine:

"Aphex was the first company to market enhancers, and they claim that their Aural Exciter was discovered quite by accident, when a stereo valve amplifier kit was wrongly assembled. One channel worked properly, but the other produced only a thin, distorted sound. To their surprise, adding the two channels together produced a result that sounded cleaner and brighter than the original."

Lijkt me dus dat exciting bij sommige eenhancers alles te maken heeft met distortion. Is ook wel logisch want distortion voegt nogal veel harmonics toe en dit is precies waar het menselijk oor heel erg gevoelig voor is. Dit maakt het brongeluid dus rijker als je de twee signale samen mixt en vandaar de term exciter.

Er zijn overigens Enhancers die weer geen distortion gebruiken maar gewoon phase shifting met EQing combineren zoals jij zelf verteld. Maar bijvoorbeeld de Aphex Aural Exciter gebruikt wel degelijk distortion in hun enhancer oplossing.

Dit is geen dure master tube eq of iets dergelijks. Dit is gaindistortion.
Kan heel goed zijn wat Trash zegt dat DC de DJM 600 hiervoor gebruikt. Heb hem zelf staan maar nooit geprobeerd.
't Is in ieder geval een gevalletje van gaindistortion maar dan wel met de juiste gain. Gaindistortion met een mackie 8-bus klinkt bijvoorbeeld voor geen meter. Ghost weer wel maar wil niet zeggen dat je daar dan ook dit hoog mee krijgt. Ligt aan het apparaat en het versterkertje wat voor die gain wordt gebruikt.

Dus, probeer al je troep thuis uit of daar die juiste gainsdistortion in zit.:D

gr. Tom

Heb gisteren dit apparaat gehoord en geprobeerd (ja het is Behringer!!)
T1954_medium.jpg

Principe van de Exciter.. Boventonen versterken idd.. Sjiez, dat ding klonk echt SUPER!!! Stond midden in een winkel, dus heb niet kunnen letten op ruis of wat dan ook, maar damn, dat knisperende hoog kwam hier echt wel uit!

En ongelofelijk knallend laag trouwens... voor 150 eurootjes! Maar eens sparen! :D

Het kan ook nog door Valve equalizers komen dat knisperende hoog. (zoals de TL audio ivory serie)
Of misschien is er wel een Sherman filterbank gebruikt, wie zal het zeggen.

Die behringer lijkt mij ook wel wat Ethereal, heb hem al vaak gezien maar nooit getest jammergenoeg.

Laatst gewijzigd:
Ok. Dus nu hebben we zo'n 4 theorieen, die allemaal goed mogelijk kunnen zijn.

Dat verhaal van die dj mixer en zijn gain distortion is goed mogelijk... maaarrrrr toch geloof ik niet dat dit is wat ik zoek. Ik denk wel dat je met deze methode hele coole effecten kunt uithalen, zoals bij die snip van Dave Clarke. Maar dit is ook wle ietsjes te veel van het goede.

Dan is er nog het verhaal met de Tapes. Deze methode geeft je mix veel warmte maar ik denk niet dat we hiermee dat knisperende hoog krijgen.

Dan het vinyl verhaal... dit is ongeveer wat ik zoek, maar toch niet helemaal. zowiezo kan ik er niet zo veel mee, want ik wil het effect zelf gebruiken op een of andere creatieve manier. En er zijn genoeg tracks die niet op vinyl zijn geperst die het effect hebben.

Het laatste lijkt mij logischer wijs het beste antwoord op mijn vraag: een Tube compressor / Exciter er over heen...

Heeft er niet iemand zo'n apperaat in huis? of heeft er niet iemand wat geluidsfragmenten / vergelijkings materiaal?

Anders ga ik a.s. donderdag gelijk zo'n apparaatje halen :)

Back