Oordoppen?

chromisX

heuleu!?
Ok, ik heb de volgende (mischien vreemde) vraag: zijn er ergens goeie, niet al te opvallende oordoppen te krijgen?

De reden van deze vraag is eigenlijk dat ik nogal erg snel last heb van harde muziek, als ik bv. ergens uitga. Dit is dan eigenlijk een van de hoofdredenen waarom ik liever thuisblijf. De laatste keer dat ik ergens was geweest had ik twee dagen lang pieeeeeeeeeeeeeep in mijn oren :(

Nu wens ik niet dover te worden, zeg maar. Ik denk dat ik alsnog niet mag klagen, maar ik voorkom liever permanente schade.

Kennen jullie dit probleem? Zoja hoe lossen jullie dat op?

Oordoppen? Welke? Waar/hoe te krijgen?

Ik heb de mijne bij Van Boxtel hoorwinkels laten aanmeten. Kosten, poeh...? Ik geloof 100 euro!

Je gaat naar binnen verteld wat je nodig hebt, ze meten dan je gehoor (frequentiebereik)! Geef even aan dat je de oordoppen voor muziek gaat gebruiken, want er zijn namelijk verschillende gradaties, mensen op vliegvelden hebben iets zwaardere demping. De volgende stap is dat je oren worden volgespoten met een soort klei, dit wordt een mal. Je laat je gegevens achter, wenst iedereen een prettige middag...

...paar weken later, je krijgt bericht dat je oordoppen klaar zijn. Je kunt ze gaan ophalen en je hebt er een paar jaar garantie op, schoonmaakspullen, etcetera!

Prima deal! Al mijn bandleden gebruiken ze en ze doen het prima, ik heb ook weinig last van demping in bepaalde frequentiegebieden, je went er een beetje aan en kunt na een tijdje de dingen prima inlaten zitten tijdens het maken van een livemix etc.

Succes!

(ps. ik had je graag een link gegeven van de winkel, maar ze hebben geen website, of ik kan het niet vinden... :bekdicht: )

Ik heb oordoppen laten aanmeten bij groeneveld opticiens/audiciens. Ook speciaal voor muzikanten. Ik geloof dat de mijne 15 dB dempen. En ze hebben speciale filter die ervoor zorgen dat je nog een vrij recht freq spectrum te horen krijgt. (en niet alleen nog maar bas e.d.) Ik ben er zeer tevreden over en draag ze tijdens optredens, uitgaan en concerten.

Zoek aub even in het archief. Zat topics en zat oordoppen zijn al langs geweest.

Ik ga toevallig morgen weer eens bij de audiocien langs, dat doe ik om te zoveel tijd om de oren en oordoppen te testen. De resultaten worden dan vergeleken met de vorige test.
Mijn doppen dempen 25 decibel en heb dan regelmatig nog steeds last van de herrie. Voornamelijk aan m'n gevoeligste oor, welke ook het beste beste blijkt te horen. Als mensen met me lullen door linker oor, mis ik steeds woorden en kan ik er vaak geen knoop aan vast binden. Dan zeg ik maar, probeer het eens tegen het andere oor en dat gaat het goed.

Ik heb de mijne altijd bij me, voor het geval dat, want je vergeet ze anders gewoon mee te nemen en voor in de klas ook wel aardig :)

Ik heb gewone dopjes van het merk Alpine gekocht, bij de betere muziekwinkel te koop. Ze dempen alleen het geluid, wellis waar behoorlijk, maar niet volledige afscherming. Vooral de menselijke stem is nog goed te horen, wat voor de zanger(es) niet erg leuk is, want je hoort echt dat het vals is! Het grootste gevaar in zo'n situatie is de vriend, die zo aardig is op een afstand van 3 cm in je oor te schreeuwen of je ook wat wilt drinken. Dat doet meer schade dan de muziek.

Verder is het natuurlijk belachelijk dat DJ's zo hard moeten draaien. In Utrecht heb ik de zaal eigenaar er op aangesproken dat hij voor eventuele oorbeschadigingen verantwoordelijk is. Er werd zeer snel ingegrepen en de muziek werd zachter. Tja, als het geld kan kosten :)
De zaaleigenaar kan dit alleen ontlopen door een bordje op te hangen naast de kassa, waarop staat dat zulke beschadigingen op eigen risico gedragen worden, dus waarschuwen!

Wout

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Ik was me nl. niet bewust dat oordoppen zo "mainstream" waren zeg maar, en dat je zo naar een oordoppen-o-loog kon zeg maar ;) dat is dan een hele geruststelling. Daar ga ik gelijk achteraan.

Hmm bedankt voor de tip Wout, van dat bordje en die aansprakelijkheid was ik me ook niet bewust!

Ik heb nog steeds het idee dat mijn piep van een Dance Valley komt van 1 geluid in de Drum & Bass tent jaren geleden. Ik zou ze eigelijk voor de rechter moeten slepen omdat de organisatie zich niet aan de geluidsnormen houdt.

ik heb me er laatst ook aan laten meten bij van boxtel... ik heb ze laatst voor het eerst ingehad naar een feestje en vond ze kut, ze dempten me te veel.. op zich qua volume vond ik het wel oke, alleen leek het of vooral het laag overheerste, waardoor ik behoorlijk wat moeite moest doen om stemmen te horen enzo... ik ga er morgen even me terug om er n andere filter in te laten zetten (wat gelukkig gratis is) die wat minder extreem dempt :) .. voor de rest zijn ze wel oke, je ziet ze amper zitten...

Dat is mooi, dat je ze niet ziet zitten. Ik was enige tijd geleden bij een apotheek. Daar wisten ze me dus niet te vertellen dat aangemeten oordoppen vrij normaal waren. Ik kon er daar wel kopen: opzichtige grote, ronde rode doppers inclusief pasta ofzoiets. Nouja daarvoor pas ik. ;)

Btw is het mischien niet zo dat je die oordoppen bv. een uur van tevoren in moet doen zodat je eraan 'went'? Ik kan me voorstellen dat je dan meer verstaat van spraak.

Origineel geplaatst door chromisX
Btw is het mischien niet zo dat je die oordoppen bv. een uur van tevoren in moet doen zodat je eraan 'went'? Ik kan me voorstellen dat je dan meer verstaat van spraak.

Dat is niet echt nodig. Je went er zeer snel aan, zelfs in het verkeer!!! Alpine dopjes worden ook door motorrijders gebruikt. Volledig afgeschermde doppen zijn vervelend, want je hoort vaak jezelf als Darth Veder ademen en dat is irritant.

Wout

Min oordoppen geven erg goed resultaat. De laatste test(vandaag) gaf aan dat ik bovengemiddeld goed gehoor heb! Het zijn natuurlijk maar momentopnamen, waar verkoudheid, moeiheid, etc een belangerijke factor spelen, maar de resultaten waren veeeel beter dan vorig jaar. Op een aantal frequenties zat ik nu ruim (5 tot 10db) boven de 0. 0 DB is goed gehoor.
125hz en 8K iets onder de 0 voor rechts. 4K en 8K iets er onder voor links.
Vorige jaar zat voor rechts elke frequentie onder de 0 behalve voor 2k, welke op de 0 lijn zat.

Er is dus weinig tot niks meer mis mee. Het was dan ook een beetje raar dat ik met links vaak geen gesprek kan volgen in een hele lawaaierige omgeving. Das dan waarschijnlijk dat hele kleine dipje icm met de zwaartse muzikanten doppen. (-25DB)

Ik heb nog steeds wel last van geluid. Ik ga voor het oor welke meestal irriteert/steekt naar de KNO arts, als de huisarts me morgen tenminste een verwijsbrief geeft.

Het goede nieuws is dus dat m'n gehoor door de afgelopen jaren doppen te dragen erg goed herstelt is. Het slechte nieuws is, dat de harde piep wel blijft.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door sander
Min oordoppen geven erg goed resultaat. De laatste test(vandaag) gaf aan dat ik bovengemiddeld goed hoor heb! Het zijn natuurlijk maar momentopnamen, waar verkoudheid, moeiheid, etc een belangerijke factor spelen, maar de resultaten waren veeeel beter dan vorig jaar. Op een aantal frequenties zat ik nu ruim (5 tot 10db) boven de 0. 0 DB is goed gehoor.
125hz en 8K iets onder de 0 voor rechts. 4K en 8K iets er onder voor links.
Vorige jaar zat voor rechts elke frequentie onder de 0 behalve voor 2k, welke op de 0 lijn zat.

Er is dus weinig tot niks meer mis mee. Het was dan ook een beetje raar dat ik met links vaak geen gesprek kan volgen in een hele lawaaierige omgeving. Das dan waarschijnlijk dat hele kleine dipje icm met de zwaartse muzikanten doppen. (-25DB)

Ik heb nog steeds wel last van geluid. Ik ga voor het oor welke meestal irriteert/steekt naar de KNO arts, als de huisarts me morgen tenminste een verwijsbrief geeft.

Het goede nieuws is dus dat m'n gehoor door de afgelopen jaren doppen te dragen erg goed herstelt is. Het slechte nieuws is, dat de harde piep wel blijft.

ik herken dit, volgens testen heb ik ook goed/prima gehoor, maar ook ik heb last van "lawaai-doofheid" maw: in een rumoerige omgeving kan ik een gesprek niet goed volgen...... ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het misschien juist meer te maken heeft met concentratie-vermogen en/of gewend zijn om je oren goed te gebruiken..misschien dat wij als muziekanten/muziekfreaks juist wel veel gevoeliger zijn voor allerlei geluiden om ons heen (ik kan bv in een groot huis een mobiele telefoon een verdieping boven me horen afgaan, die mijn vriendinnetje never nooit niet kan horen, en zij heeft nergens last van qua gesprekken voeren in lawaaierige omgevingen) .... iemand die hier wat meer over weet?

Ik probeer me wel heel goed te concentreren, maar het blijft lastig, dus ik denk niet dat het daar aan ligt, anders zou ik het probleem met beide oren hebben.

Vorige week bij het audiologisch centrum Eindhoven heb ik mijn oren volledig laten uitmeten (in hoeverre mogelijk). Het is iedereen aan te raden dit een keer te doen, want testen bij een huisarts of gehoortoestellenspeciaalzaak is slechts een oppervlakkige test. Ook is het frequentiebereik wat gemeten wordt bij een gehoortoestellenzaak (of audiocien zoals de echte nerds het noemen) veel minder groot als bij de audioloog. Ook is mijn gevoeligheid per oor per volume per frequentie per blahblah gemeten!

Fantastisch! :okdan: Krijg je eindelijk te horen wat er nu precies naar de klote is en ik heb nu van iemand die er verstand van lijkt te hebben gehoord dat bij DJ's rechts vaker gevoeliger is dan links! Veel van die sufferds dragen geen bescherming tijdens het draaien en proberen dan met de koptelefoon op het linker oor boven het zaalvolume uit te komen! :bekdicht: HAHAHA!

Ook maakt het niet uit als je een dipje hebt aan 1 kant het gaat om het effect op je totale stereoperceptie. Links altijd je koptelefoon (of mobieltje) betekent dus ook rechts een verandering in je gehoor!

Velen van ons zijn er vaak laconiek onder. Ondanks het feit dat de vaste partybezoeker er wel eens mee te maken heeft gehad. Een piepend en suizend geluid in de oren die tot lang na het feest, soms zelfs dagen, hoorbaar is. Oorzaak hiervan is vaak een te hoog aantal decibellen, vaak in combinatie met een verkeerde geluidsafstelling met te veel hoge tonen. Permanente beschadiging van het gehoor kan daarbij een gevolg zijn. Maar ja, de consument vraagt er immers om.

Helaas is het in de realiteit vaak anders. Neem bijvoorbeeld de feesten waar een hardere sound, zoals techno of hardcore, gedraaid wordt. Daar wil men de volumeknop best nog wel eens voluit zetten. Een ander punt dat bij de mensen zelf ligt is het communiceren. Dit gebeurt op feesten vaak door middel van schreeuwen dicht naast het oor en is verre van verantwoord. De verantwoordelijkheid ligt dus ook zeker bij de feestganger zelf. Minder hard communiceren en oordoppen gebruiken is dus een goede manier om beschadiging te voorkomen. Maar ondanks dat zou er best eens kritisch tegenaan gekeken worden.

Waarschuwing:

Als je door blijft gaan met onbeschermd van al die takkeherrie genieten zie je er later zo uit:

01.jpg

Origineel geplaatst door olafmol
iemand die hier wat meer over weet?

Google eens onder: cocktail party doofheid.
Honderden oorzaken en je gaat jezelf tijdens het lezen steeds zieker vinden... :)

Wout

Origineel geplaatst door Alexander

Waarschuwing:

Als je door blijft gaan met onbeschermd van al die takkeherrie genieten zie je er later zo uit:

01.jpg

DUS:

Zodra je het in je oor voelt 'kriebelen'... WEGWEZEN!!!

Wout

PS dat is toch gewoon een gemiddelde DJ?

Alpine

Alpine

Ik heb pas geleden Alpine Musicsafe oordoppen aangeschaft. De gebruiksinstructies zijn nogal beperkt, maar het is me duidelijk dat je ze zelf een beetje moet aanpassen. Daarom zou ik graag willen weten tot hoever je de doppen in je oren moet kunnen stoppen. Heeft het korter maken van het "steeltje" effect op de demping, of is dit alleen nuttig om je oordoppen niet zo op te laten vallen?

Alvast bedankt,

Bluze

Origineel geplaatst door Wout Blommers
DUS:
Zodra je het in je oor voelt 'kriebelen'... WEGWEZEN!!!

Als het kriebelt is het wel heel erg te hard is het niet ?
Weet iemand waarom dat zo voelt ?

www.filterz.nl :)

Wat ik vaak heb op feesten waar het geluid echt vreselijk hard staat, is dat m'n oren echt beginnen te uhh 'oversturen' (piepen), alsof je gewoon zware distortion op je oren hebt zitten, zo erg dat sommige nummers niet te herkennen zijn omdat je alleen maar gepiep hoort...:confused:

Is vrij vervelend iig...

Re: Alpine

Re: Alpine

Origineel geplaatst door Bluze
Ik heb pas geleden Alpine Musicsafe oordoppen aangeschaft. De gebruiksinstructies zijn nogal beperkt, maar het is me duidelijk dat je ze zelf een beetje moet aanpassen. Daarom zou ik graag willen weten tot hoever je de doppen in je oren moet kunnen stoppen. Heeft het korter maken van het "steeltje" effect op de demping, of is dit alleen nuttig om je oordoppen niet zo op te laten vallen?

Alvast bedankt,

Bluze

Ik heb die ook gebruikt. Ik heb ze een aardig stuk ingekort zodat je ze amper meer ziet zitten.
Maar ik heb ook een keer een stel te kort gemaakt waardoor je makkelijk de filter uit je oor trok ipv de dop. Steeltje heeft geen effect opr de demping.

Back