Muziek Exact - HAVO / VWO programma

JohnnyBusca

rocket scientist
Ik kwam toevallig op deze site terecht..

Toen ik op de HAVO zat waren er nog niet dit soort lessen!

http://muziekexact.nl/

Muziek Exact

Welkom op de website van Muziek Exact: projecten voor VWO / HAVO die tot doel hebben om de "exacte" kanten van muziek - die door de komst van de computer en de digitale technieken prominenter zijn dan ooit tevoren - beter in beeld te brengen en daardoor zowel het vak muziek wat meer in de richting van wis-, natuurkunde en informatica te brengen, als een bijdrage te leveren aan de broodnodige imagoverandering van de exacte vakken

Bretsig!

Vroeger heb ik op muziekles voorbeelden van oa Tomita moeten horen.
Die leraar was erg 70ies ingesteld. Dat terwijl Duran Duran helemaal hot was.

Zelfs nog een spreekbeurt over analoge synths gehouden.
Dan te bedenken dat ik er toen nog geeneen had bespeeld ooit.
Volgens mij ben ik dat nu dik aan't inhalen. :D

Maar erg goed dat dit met de paplepel wordt ingegoten!
Dat WaveWizzard progje ziet er interessant uit btw.

In Den Haag waren we een tijdje bezig om de electronische muziek in het eindexamen te kunnen opnemen, maar tot nu toe is dat nog nooit van de grond gekomen. Vooral de instelling van de participanten verschilden te sterk. Toch zou het mogelijk moeten zijn.

Wout

Re: Muziek Exact - HAVO / VWO programma

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Toen ik op de HAVO zat waren er nog niet dit soort lessen!

sjiiiiiiit........ helaas...... had goed bij de rest van m'n (hevig exacte) vakkenpakket gepast... =(

toevallig zag ik afgelopen week op tv een korte reportage over het VWO-examen muziek. Wat
een droge turf was dat ! ik was ineens erg blij dat ik muziek niet gekozen heb toendertijd, maar dit was wel errug interessant geweest !

@ wout > wat bedoel je met "de instelling van de participanten" ?
toevallig toch niet dat bedrijven net ietsje te graag hun gear als lesmateriaal wilden zien ?

technisch lijkt me de link met natuurkunde, informatica en wiskunde (goniometrie) snel gemaakt. Wellicht brengt het de C&M luitjes en de beta freaks ook wat dichter bij elkaar. :luv:

Moet je natuurlijk wel een leraar hebben die zoiets wil behandelen :erm:
Ik vind overigens dat het muziek onderwijs op school 3x niks is, als je van muziek (maken) houdt kun je beter wat anders gaan doen... Waarom heeft niemand me dat eerder verteld :stupid

Je zou ook zelf een programma kunnen aanbieden en dan kan je door een onderwijsinstituut worden ingehuurd.

Wout

NLT-module Sound Design

NLT-module Sound Design

Ik zie vandaag pas dat JohnnyBusca al zo'n 5 jaar geleden deze draad over mijn website is begonnen! Dank daarvoor, Johnny!

Inderdaad ben ik al zo'n 6 jaar geleden begonnen om in het onderwijs aandacht te vragen voor synthesizers, computerklankopwekking etc. Vooral omdat je daarmee goed kunt laten zien hoe je de wiskunde die je op school leert (en die zo vaak en door zowat alle leerlingen als volkomen zinloos wordt ervaren) op zo'n fantastische manier kunt toepassen op een creatief, expressief terrein.

Gelukkig had ik het tij wel een beetje mee. In die tijd begon met name het bedrijfsleven zich grote zorgen te maken over de sterke afname van de belangstelling voor de B-vakken. Er werd een convenant gesloten met de overheid, compleet met een flinke zak geld, om daar iets aan te doen. Zo ontstond Platform Beta-techniek dat allerlei nieuwe ideeen uitwerkte, waaronder de lancering van een nieuw B-vak: Natuur, Leven en Technologie (NLT), waarin leerlingen via een tiental lesmodules van elk 40 les-uren kennis kunnen maken met allerlei industriele en technologische toepassingen van wat ze op school leren bij wis-, natuur-, scheikunde, biologie etc.

Er zijn inmiddels ruim 50 NLT-modules gemaakt (waaruit scholen er dus 10 moeten kiezen). Daaronder ook Sound Design , dat ik, in samenwerking met docenten wis- en natuurkunde, heb geschreven.

Ik denk dat Sound Design ook erg geschikt is voor leden van het synthforum, niet alleen voor beginners maar ook gevorderden. Het wiskunde-niveau hebben we bewust niet al te hoog gelegd: de wiskundige techniek die je als leerling veel oefent gaat niet hoger dan die van de derde klas VWO/HAVO; slechts op enkele plaatsen in de tekst komen afgeleiden en differenties ter sprake, omdat die nu eenmaal de basis vormen van digitale filters.

Alle NLT-modules zijn openbaar en gratis. Dus ook Sound Design. Wel wordt verondersteld dat je tijdens het doorwerken van de stof de beschikking hebt over de software WaveWizard - en die is niet gratis. Meer informatie over WaveWizard en hoe je het kunt bestellen vind je op http://muziekexact.nl/WaveWizard.htm.

goed bezig!

In mij tijd kon je niet eens havo eindexamen muziek doen, die mogelijkheid was er niet eens. Lekker handig als je daarna hbo muziektechnologie wilde doen ...... maar zoals eerder gezegd was het noveau op de midelbare school niet echt iets waar je wat aan had. Beetje liedjes zingen en wat solfége. De rest leerde ik allemaal thuis (synhese, sampling, geluidsbewerking, sequencing). Mooi om te zien dat de exacte vakken nu meer erbij worden betrokken, want sinds wij cursussen geven merken we wel dat je het er over moet hebben wil je serieus duidelijk alles uit leggen. Mensen zeggen zelf "ow, had ik nou maar beter opgelet bij natuurkunde als ik wist dat je er ook dit mee kon doen".

Vroeger heb ik op muziekles voorbeelden van oa Tomita moeten horen.
Die leraar was erg 70ies ingesteld. Dat terwijl Duran Duran helemaal hot was.

Zelfs nog een spreekbeurt over analoge synths gehouden.
Dan te bedenken dat ik er toen nog geeneen had bespeeld ooit.
Volgens mij ben ik dat nu dik aan't inhalen. :D

Maar erg goed dat dit met de paplepel wordt ingegoten!
Dat WaveWizzard progje ziet er interessant uit btw.

Leuke leraar.

Back