Behringer Ultracurve DEQ-2496 ervaringen?

Origineel geplaatst door Hanz
Nou, dat klopt inderdaad. Maar dat heb ik ooit gedaan (standaard instelling toch?) en sindsdien gaat het automatisch zodra je de Room Analysis functie activeert.

Oh.....maar als ik het niet met de hand doe dan krijg ik helemaal geen pink noise in het RTA menu.

Toch maar even naar kijken vanavond!

Dat is geen wet van Meden en Perzen. De handleiding geeft aan dat er minstens 12 dB tussen signaal en achtergrondniveau moet zitten. Zelf heb ik even gekeken hoe hard ik gemiddeld muziek beluister, en ik stel de noise gain in op een vergelijkbare waarde.

Prima; let op dat de tip op oorhoogte zit. Voor het meten van laagfrequente signalen richt je de mic recht omhoog.
(dit is dus de opstelling voor het meten van staande golven met Room EQ Wizard.)
Voor het meten van geluid met meer hoge frequenties wordt vaak aanbevolen de mic wat meer op de directe geluidsbron te richten. Ik stel de mic zelf op met ongeveer een hoek van 45 graden schuin omhoog wijzend naar de speakers.

Je moet duidelijk verschil maken tussen de RTA functie (gewoon de real-time audio spectrum analyzer) en de Auto EQ (het automatisch afstellen van de GEQ). De instellingen die je op het RTA schermpje doet, hebben niets te maken met de instellingen van Auto EQ.

Procedure:
-Klik op Auto EQ.
-Stel met de cursor toetsen in op welke frequenties de auto EQ moet werken. Let op dat je de lage tonen uitschakelt!
Ik heb zelf t/m 200 Hz uitstaan, en laat deze frequenties door de instellingen vanuit Room EQ Wizard / FBD afhandelen.
-Druk nu op Page, het Auto EQ menu #2 verschijnt.
-Activeer het veld "Room Corr." om een zgn. 'house curve' te gebruiken. Er ligt dan ietsje meer nadruk op lagere frequenties, dat vinden veel mensen prettiger klinken.
-Het bovenste veld "MAX." stel je lekker in op AUTO (klik op het draaiknopje). Is onbelangrijk, alleen maar voor de display zover ik het zie.
-Het onderste veld "Auto EQ" stel je in op de gewenste snelheid van analyse.
-Noise gain stel je in op de gewenste waarde (zie m'n eerdere opmerking).
-Druk nogmaals op Page, het menu #3 verschijnt.
-Stel nu de "Delta Max" in, het maximaal toegestane verschil tussen naastgelegen banden.
-Stel "Max Span" in, het maximaal toegestane verschil tussen de doelcurve en de instelling die de DEQ mag maken.
Voor bovenstaande 2 waarden geldt: doe het een beetje subtiel, voor je eigen bestwil.
Ik gebruik zelf Delta Max op 3, Max Span op 6. Maar dat is wel erg conservatief. :)
-Druk nu START AUTO EQ en ga een kwartiertje koffie drinken. Blijf van de schuiven van je mengpaneel af.
Als het goed is heb je noisegain al redelijk netjes ingesteld, laat nu de DEQ z'n ding doen.
Allereerst onderdrukt de DEQ het omgevingsgeluid (het wordt als het ware 'weggedacht'), daarna zie je na even wachten vanzelf dat de banden worden bijgesteld.
-Is de koffie op, en is de DEQ nog niet klaar, druk dan op DONE. De instellingen worden nu in GEQ gekopieerd.

Ben je nu klaar? Nou..... nee. :D
Sla je instelling op in het geheugen van de DEQ, zo kan je altijd weer snel terug.
Bekijk de resulterende curve in de GEQ. Doe evt. wat subtiele aanpassingen.
Doe een paar keer BYPASS aan en uit (vasthouden tot het rooie LEDje aangaat) om het verschil te beoordelen.
Blijf luisteren! Een apparaat met mooie grafiekjes is leuk, maar je oren vertellen je waar het om gaat.
Geef af en toe een instelling ook even de tijd... je gaat op den duur wennen aan élke instelling, dus ook aan de "foute".
Maar: ben je niet tevreden, begin dan gewoon opnieuw.

Hanz,

hastike bedankt ik ga er mee aan de slag en je hoort het wel weer *D

Dat is geen wet van Meden en Perzen. De handleiding geeft aan dat er minstens 12 dB tussen signaal en -Is de koffie op, en is de DEQ nog niet klaar, druk dan op DONE. De instellingen worden nu in GEQ gekopieerd.

Ben je nu klaar? Nou..... nee. :D
Sla je instelling op in het geheugen van de DEQ, zo kan je altijd weer snel terug.
Bekijk de resulterende curve in de GEQ. Doe evt. wat subtiele aanpassingen.
Doe een paar keer BYPASS aan en uit (vasthouden tot het rooie LEDje aangaat) om het verschil te beoordelen.
Blijf luisteren! Een apparaat met mooie grafiekjes is leuk, maar je oren vertellen je waar het om gaat.
Geef af en toe een instelling ook even de tijd... je gaat op den duur wennen aan élke instelling, dus ook aan de "foute".
Maar: ben je niet tevreden, begin dan gewoon opnieuw.

hanz,

de koffie is op hoor }:|

ik snap alleen nu niet waarom je de geresulterende curve moet aanpassen als het je niet bevalt want dit is toch het gemeten resultaat.
als je dit weer gaat veranderen dan heeft het toch geen zin gehad..?

de gemeten curve

Zou je dus een kabel krijgen met een stereo jack aan de ene kant en 2 XLR connectoren aan de andere kant (1 female / 1 male).

Is te doen.....krimpkousje erom en het is nog netjes ook!

Gewoon een converterplugje XLR->Jack en/of andersom.

Gewoon een converterplugje XLR->Jack en/of andersom.

Maar ja dan heb je nog steeds alleen maar een Gebalanceerde XLR -> TRS kabel. Meer niet.

XLR is nooit stereo dus je zult toch echt met 2 XLR connectoren moeten werken al je een insert wilt maken!

Beetje zuur voor de mensen die een DEQ 2e hands proberen te verkopen.
Maar feedback heeft een b-stock aanbieding van die krengen voor 239.
Zal wel een op=op aktie zijn, mgoed dumpen is dumpen. ;)

Huh? De mijne heb ik al B-stock gekocht voordat deze thread werd gestart. Dus die actie loopt al ruwweg een half jaar.
Ik dacht dat ik het al eens had vermeld in de diverse DEQ threads (o.a. startpost van deze thread) maar ok... ;)

Niets mis met de B-stocks trouwens, alleen even goed kijken: je hebt 'nieuwe' b-stocks (dus gloedjenieuw uit fabriek, alleen zonder manual en stroomkabel), en 2e handse b-stocks (die ter reparatie zijn ingezonden en weer gefixed).
Als je even goed kijkt wat voor één je te pakken hebt, dan is er niets aan de hand. Tenminste, hier niet.

En als hij het niet goed doet: je hebt er gewoon garantie op, hoor.

(*Hanz gebruikt z'n DEQ nog altijd tot volle tevredenheid...)

Niets mis met de B-stocks trouwens, alleen even goed kijken: je hebt 'nieuwe' b-stocks (dus gloedjenieuw uit fabriek, alleen zonder manual en stroomkabel), en 2e handse b-stocks (die ter reparatie zijn ingezonden en weer gefixed).
Als je even goed kijkt wat voor één je te pakken hebt, dan is er niets aan de hand.

En als hij het niet goed doet: je hebt er gewoon garantie op, hoor.

(*Hanz gebruikt z'n DEQ nog altijd tot volle tevredenheid...)

stond er bij mij ook op
uit de fabriek..
maar hij was wel daar gerapreerd hoorde ik

er zat ergens een breuk in

maar die van mij is wel okay , hoewl ik nog steeds aan het geluid met wennen
als ik een geq test heb gedaan
er komt veel bas altijd dan ineens bij. zou door de absolute zero speakers kunnen komen

Nja, ik dacht behulpzaam te zijn. Wordt je metteen weer afgekat. Lekker zeg. :(

Maar blijft raar dat 2e hands en b-stock dan qua prijs hetzelfde zouden moeten kosten.
Dan koop ik liever 1tje waar nog garantie op zit. Want ook al is het b-stock garantie is wettelijk bepaald.

Ik gebruik mijn DEQ ook naar volle tevredenheid. Ik raad overigens wel af om de automatische functie van de DEQ te gebruiken.

Met die room analyzer software krijg je veel betere resultaten.

En volgens mij heeft een b-stock prijs weinig met de 2ehands verkoopprijs te maken. b-stock is gewoon een heel andere deal en hopelijk is de verkoper zo eerlijk te vermelden waar je mee te maken hebt als je er 1 koopt.

Origineel geplaatst door Acidfever
Ik gebruik mijn DEQ ook naar volle tevredenheid. Ik raad overigens wel af om de automatische functie van de DEQ te gebruiken.

Met die room analyzer software krijg je veel betere resultaten.
.

hoe ga jij dan te werk?
stel je alles handmatig in op de DEQ na een meten met de room eqwizard?

probleempje

probleempje

Op tot nu toe vrij onverklaarbare manier is m'n ultra curve al een paar keer vastgelopen.

Hij geeft dan in het display foutcode 11 aan. Hij laat op dat moment geen signaal door. Na een herstart doet ie het weer normaal.

Iemand enig idee wat het probleem is, of waar ik die foutcodes kan zoeken??

Alvast bedankt!

Wordt hij niet te warm? Dat je de ventilatie niet goed voor elkaar hebt?
Als je hem tegen een versterker aan plakt kan die wel te warm worden.

hmm, ik heb nog niet gevoeld, maar lijkt me erg onwaarschijnlijk in mijn geval. hij staat niet in de buurt van iets wat warm wordt.

hij draait op o.s. 1.4 trouwens (laatste)

Origineel geplaatst door dj discodeluxe
hoe ga jij dan te werk?
stel je alles handmatig in op de DEQ na een meten met de room eqwizard?

Klopt ja, ik kreeg met de auto functie niet echt superresultaten. Al had ik wel weinig geduld om op de lange meting te wachten.

Dat van die crashes is wel balen.....heb ik nog nooit gehad.

Back