Behringer Ultracurve DEQ-2496 ervaringen?

Re: DEQ2496 en Room Eq Wizard.

Re: DEQ2496 en Room Eq Wizard.

Origineel geplaatst door gremlin23
Ik ben momenteel met de DEQ2496 aan het experimenteren om mijn kamer strakker te laten klinken.
In handleiding staat dat ik tot 100 Hz niet moet AUTO-EQ'en, dit heb ik door getrokken tot 200 hz.

Ik vind zelf de RTA / Auto-EQ pas zinvol vanaf 200 Hz, inderdaad.

Uit de vorige thread las ik dat ROOM EQ Wizard de problemen in de lagere frequencies goed analyseerd. En dat de aanpassingen vervolgens in het feedback destroyer menu kunnen worden ingevoerd (met maar liefst 10 parametrische eq's met bandwith van 1/60).

Klopt, zo werkt het bij mij tot tevredenheid.

Eerste vraag: Wat heb ik precies nodig om de Room EQ uit te kunnen voeren. Heb ik ook een decibel meter nodig? Welke connecties moeten er allemaal worden gedaan.

Lees even deze topic en mijn eerdere posts.

Het blijkt moeilijk te zijn om alles aan te leggen als men een pro audio kaart heeft. Ik heb een 01x en verwacht dus was problemen... Kan iemand mij hierbij wat hulp/informatie bieden?

Probeer eerst even zelf, en geef dan even in deze thread aan waar de problemen liggen. Dan help ik je graag verder.

Laatste vraag: In de vorige thread zei Hanz (als ik me niet vergis) dat het het beste is om de meetmicrofoon verticaal op te stellen. Uit de Nederlandse Room Eq Wizard Help File (bij Starten) staat het volgende:

"Om tot reproduceerbare resultaten te komen is het essentieel om de meter te bevestigen op een statief. Voor het meten van de lage frequenties (lager dan een paar honderd Hertz) kan de meter vertikaal naar het plafond gericht worden. Hiermee wordt voorkomen dat de meter elke keer opnieuw verplaatst moet worden en is het display gemakkelijk afleesbaar. Om metingen van hogere frequenties te maken is het beste om de meter direct op de te meten speaker te richten. De meter dient op oorhoogte op de normale luisterplek geplaatst te worden."

Blijkbaar moet ik dus met de DEQ2496 de microfoon niet verticaal opstellen(!) en bij de Room EQ Wizard wel (voor de lagere frequenties).

Houd er rekening mee dat het richten van de meetmicrofoon op je speakers een 'vervormd' beeld geeft, omdat je juist de acoustische respons van de gehele kamer wilt meten. Gewoon de ECM verticaal op statief bevestigen, de tip op oorhoogte, statief op de plek van je luisterpositie.

Re: Re: DEQ2496 en Room Eq Wizard.

Re: Re: DEQ2496 en Room Eq Wizard.

Origineel geplaatst door Hanz
Ik vind zelf de RTA / Auto-EQ pas zinvol vanaf 200 Hz, inderdaad.

Klopt, zo werkt het bij mij tot tevredenheid.

Lees even deze topic en mijn eerdere posts.

Probeer eerst even zelf, en geef dan even in deze thread aan waar de problemen liggen. Dan help ik je graag verder.

Houd er rekening mee dat het richten van de meetmicrofoon op je speakers een 'vervormd' beeld geeft, omdat je juist de acoustische respons van de gehele kamer wilt meten. Gewoon de ECM verticaal op statief bevestigen, de tip op oorhoogte, statief op de plek van je luisterpositie.

Hey Hanz,

Ik hoop dat je me nu kunt helpen...

Ik heb de EQ Wizard geïnstalleerd.
De 01x zowel in WDM mode (zodat men windows geluiden kan horen) als in ASIO mode (voor Cubase e.d.) geïnstalleerd maar de Room EQ wizard vind geen device bij "input Volume" in het "SPL Meter" gedeelte.
Bij signal Generator herkent hij wel enkele outputs (mlan enz).

Valt er nog iets te doen?

Ik wacht op je antwoord,

Groeten en bedankt voor je vorige reactie,

Frederik.

Ik heb nog een andere vraag over de DEQ2496 en het algemeen.

Is het normaal dat de led meter alleen "brandende ledjes" weergeeft op -40 dB (helemaal beneden) en dat wanneer ik de "monitor out" op mijn yamaha 01x helemaal opendraai de ledjes alleen een ledje hoger komen -24dB?
Komt dit door het feit dat de 01x ongebalanceerde outputs heeft (-10dvu)?
Ik wacht op een reactie:confused:

Groeten,

Frederik/

Dan heb je de DEQ achter de main outs van je 01x aangesloten, neem ik voor 't gemak maar even aan?
En dan? Analoog of digitaal? Wat voor verbinding, welke ingang?
En hoe is het uitgangsniveau van je 01x afgesteld? En benut je dan wel optimaal de headroom van je 01x (dwz laat je de inputs op dat ding niet te zachtjes binnenkomen?)

Evt. kan je met zo'n schakelaartje achterop nog 10 dB 'bijschakelen', zo staat me bij. Zie even de manual.
En desnoods kan je dan in 'UTILITY' nog de gain offset bijdraaien naar smaak.

Ga je te zacht zitten, dan benut je niet de volle dynamic range van de DEQ, wat uiteindelijk je geluid niet ten goede komt. Ga je te hard zitten, dan clipt het hele zaakje.

Heeft die 01x geen digitale out? (via spdif)
Da's namelijk de optimale manier om de verbinding te maken... :eureka:

Dan heb je de DEQ achter de main outs van je 01x aangesloten, neem ik voor 't gemak maar even aan?
En dan? Analoog of digitaal? Wat voor verbinding, welke ingang?

Inderdaad, DEQ achter de main out van de 01x. Analoog In op de DEQ en Analoog uit van de DEQ naar mijn monitor speakers.

En hoe is het uitgangsniveau van je 01x afgesteld? En benut je dan wel optimaal de headroom van je 01x (dwz laat je de inputs op dat ding niet te zachtjes binnenkomen?)

De inputs van synths enz. die op de 01x inkomen heb ik allemaal zo ingesteld dat ze net niet clippen (gain).

Evt. kan je met zo'n schakelaartje achterop nog 10 dB 'bijschakelen', zo staat me bij. Zie even de manual.
En desnoods kan je dan in 'UTILITY' nog de gain offset bijdraaien naar smaak.

Helaas, geen schakelaartje om 10dB bij te schakelen.

Ga je te zacht zitten, dan benut je niet de volle dynamic range van de DEQ, wat uiteindelijk je geluid niet ten goede komt. Ga je te hard zitten, dan clipt het hele zaakje.

Heeft die 01x geen digitale out? (via spdif)
Da's namelijk de optimale manier om de verbinding te maken... :eureka:

Inderdaad, de DEQ is achter de main out van de 01x geplaast. Analoog In op de DEQ en Analoog uit van de DEQ naar mijn monitor speakers. De inputs van synths enz. die op de 01x inkomen heb ik allemaal zo ingesteld dat ze net niet clippen (gain). Er bevind zich overigens, helaas, geen schakelaartje om 10dB bij te schakelen. Ook heefd de 01x geen SPDIF, wel digital out=(

In Utility is het volgens mij ook niet mogelijk om de gain offset bij te draaien. Heb net nog gekeken.
Ik zal zo meteen even de manual doorbladen.

Weet je overigens nog iets met wat betreft mijn EQ Room Wizard probleem?
Ik denk er nu over om een Swissonic Inca 28 (een andere naam voor de vroegere Audiotrak Maya 7.1) te bestellen bij Thomann.de : http://www.thomann.de/swissonic_inca_28_prodinfo.html . Maar 39 Euro! (Die ik eigenlijk liever niet betaal).
Hiermee zal ik denk ik de benodigde ingangen/uitgangen enz. om het EQ Wizard programma met succes te kunnen doorlopen. Toch??

Inderdaad, de DEQ is achter de main out van de 01x geplaast. Analoog In op de DEQ en Analoog uit van de DEQ naar mijn monitor speakers. De inputs van synths enz. die op de 01x inkomen heb ik allemaal zo ingesteld dat ze net niet clippen (gain).

Da's allemaal prima, maar heb je de 01x ongebalanceerd aangesloten op de DEQ? Hoe dan?

Er bevind zich overigens, helaas, geen schakelaartje om 10dB bij te schakelen.

Dan heb je niet goed gekeken. Zie blz. 5 van de manual, punt 20. ("De MAX schakelaar...").

Ook heefd de 01x geen SPDIF, wel digital out=(

... dat mag je me even uitleggen...

In Utility is het volgens mij ook niet mogelijk om de gain offset bij te draaien. Heb net nog gekeken.
Ik zal zo meteen even de manual doorbladen.

Dan heb je niet goed gekeken. Zie blz. 11 van de manual, "Gain Offset".

Weet je overigens nog iets met wat betreft mijn EQ Room Wizard probleem?

Als ik het zo lees, lijkt het me handig om eerst even de basics goed te krijgen.
De rest komt dan later wel.

Ik denk er nu over om een Swissonic Inca 28 (een andere naam voor de vroegere Audiotrak Maya 7.1) te bestellen bij Thomann.de : http://www.thomann.de/swissonic_inca_28_prodinfo.html . Maar 39 Euro! (Die ik eigenlijk liever niet betaal).
Hiermee zal ik denk ik de benodigde ingangen/uitgangen enz. om het EQ Wizard programma met succes te kunnen doorlopen. Toch?? [/B]

Lijkt me voorlopig niet nodig. Eerst rustig aansluiten, en *alle handleidingen lezen*.
Dan proberen.
Daarna pas in paniek raken.
En in het uiterste geval meer gear kopen, omdat dat de zaak alleen maar complexer maakt.

BTW, heb je geen onboard soundcardje, voor noodgevallen?

Da's allemaal prima, maar heb je de 01x ongebalanceerd aangesloten op de DEQ? Hoe dan?

Dan heb je niet goed gekeken. Zie blz. 5 van de manual, punt 20. ("De MAX schakelaar...").

... dat mag je me even uitleggen...

Dan heb je niet goed gekeken. Zie blz. 11 van de manual, "Gain Offset".

Als ik het zo lees, lijkt het me handig om eerst even de basics goed te krijgen.
De rest komt dan later wel.

Lijkt me voorlopig niet nodig. Eerst rustig aansluiten, en *alle handleidingen lezen*.
Dan proberen.
Daarna pas in paniek raken.
En in het uiterste geval meer gear kopen, omdat dat de zaak alleen maar complexer maakt.

BTW, heb je geen onboard soundcardje, voor noodgevallen?

Ik heb de 01x inderdaad ongebalanceerd aangesloten op de DEQ2496. Unbalanced monitor out, jacks, [01x] -> In (XLR) [DEQ2496] vervolgens out (XLR) [DEQ2496] -> Active monitor speakers.

Misschien hallucineer ik, maar ik kan echt geen "max schakelaar vinden op de 01x en ook geen Gain Offset mogelijkheid.
Naar welke manual refereer je?:L

Ik heb een onboard soundcard op het moederboord zitten maar dat kun je denk ik niet gebruiken met Room EQ Wizard. Deze heeft left input en right input nodig. Onboard soundcard kan alleen 3,5 mm stereo plug in. Of is het hiermee wel mogelijk? Zou denken van niet. Zou dus voor die Inca bij Thomann moeten gaan. Wat denk jij?

Ik begin al een beetje moe te worden maar wacht jou reactie nog af. Voornamelijk met wat betreft gain offset en max schakelaar...:)

Groetjes en bedankt tot dusverre,

Misschien hallucineer ik, maar ik kan echt geen "max schakelaar vinden op de 01x en ook geen Gain Offset mogelijkheid. Naar welke manual refereer je?:L

Euh... okee... en kijk nu eens niet naar je 01x, maar naar je DEQ? :P

Trouwens, 'n splitter kabeltje stereo minijack -> dual mono is echt érg simpel ende goedkoop.
Maar we zijn nog niet klaar met de 01x.
Alleen, eerst even de basics. :)

En je ging nog even uitleggen hoe die digital out op je 01x er uit zag, als het geen SPDIF was?

Hey Hanz,

Dit is zo een moment van de avond waar mijn brein heel langzaam werkt. Morgen zal ik me hier weer over verbazen.
Op de 01x is een digital out uitgang. Een coaxial jack waar je een RCA kabel op aansluit..
Is er ook een kabeltje hiervoor? :)
Ik moet nu maar naar bed:(

Heel erg bedankt voor je hulp Hanz. Ik lees morgen wat je hebt geschreven.

PS: Kan ik met zo'n splitter kabeltje en de AC 97 audio Chip op mijn moederboord EQ Room Wizard echt gebruiken?
Zou super zijn.

Ok welterusten!:z

gremlin, je moet echt de handleidingen eens gaan lezen... want dit zijn zeer vermoeiende vragen die je stelt.
En als je verder dan ook nog even op de site van de 01x kijkt, zie je daar als het goed is staan:

Other Outputs - Digital Output: 2 channel SPDIF (coaxial stereo) with dithering
Waarschijnlijk dus via de standaard coax tulp-stekker bedoening als het niet middels toslink [licht / optisch] is en anders kan het nog middels XLR zijn. Ik ga er even vanuit dat er achterop de 01x vast wel staat welke uit- en ingang wat voorstelt, right?

Verder herhaal ik mijn eigen vraagje nog even voor Hans :)

Er staat in de handleiding van Room-EQ Wizard dat de rechteruitgang van de geluidskaart moet worden verbonden met de analoge ingang van de AV-processor(in dit geval dus de DEQ)

Maar hoe moet ik van het rechter monokanaal naar een stereo-input van de DEQ? Moet ik 'm splitten van mono -> naar stereo? Of hoe heb jij dit opgelost Hanz? [of iemand anders]

Sorry BigDplayboy, ik had er niet meer aan gedacht... :o:

Hierbij dus... het hele plaatje.

Je ziet dat ik het EQ'd linker kanaal van de DEQ 'aftap' (een kopietje, als het ware) en direct terugvoer naar de MOTU, via 'n preamp input.
Hierdoor kan de EQ wizard bepalen hoe het directe outputsignaal 'klinkt'.

Het volledige stereo signaal gaat tevens naar m'n monitors (Tapco S5) en via de 'indirecte weg' (audio -> ECM microfoon) weer terug in de MOTU, via 'n 2e preamp input.
Hierdoor kan de EQ wizard bepalen hoe het outputsignaal 'klinkt' met de kamerakoestiek eroverheen.

In de EQ wizard is het nu zaak, zò te calibreren dat het inputvolume van de 'directe' preamp input en de 'indirecte' preamp input vrijwel gelijk is.
Door nu de 'directe' en 'indirecte' inputs te vergelijken, kan de wizard voorstellen doen over het correct instellen van de EQ zodat de 'ideale' situatie (directe input) beter kan worden benaderd door de 'feitelijke situatie'.

P.S. zorg wel even dat je in de DEQ in het I/O menu, page 2, in hebt gesteld zodat de AUX output direct aan de DIG IN hangt. Anders is het 'directe' signaal namelijk òòk processed door de EQ, en da's niet wat je wilt.
Je wilt nl. vergelijken met de 'ideale' responscurve, niet met de curve die op je EQ is ingesteld om je speakers in het gareel te laten lopen! :D

Attachments

• test.png
    test.png
    4,2 KB · Bekeken: 112
Laatst gewijzigd:
Hey Hanz,

Volgens mij heb ik nu alle benodigde kabels en plugs om het EQ Wizard programma met succes te kunnen gebruiken.
Wel heb ik hierbij nog een vraag:
Je zij eerder dat een decibelmeter niet nodig is en dat je daarvoor in de plaats de ECM8000 kunt gebruiken.
Helaas is deze niet gepowered. Deze kan ik dus niet rechtstreeks op line in of microfoon ingang van pc aansluiten. Waarschijnlijk zal ik een sort routing moeten doen op de 01x... Of, heb jij een beter en sneller antwoord?

Daarnaast heb ik vandaag nog zo een XLR naar Tulp verloopstuk aangeschaft.
Mijn digitaal out van de 01x is op de DEQ2496 aangesloten. 2 problemen: Het inkomend signaal is veel te hard (clipping non stop). De volume knop op de 01x heeft geen invloed (dit hoort volgens mij bij digitaal). Op de 01x kan ik het volume van de digital out nergens aanpassen. Op de DEQ2496 kan ik het inkomend signaal ook niet zwakker maken (gain offset doet niks).

Ik wacht op je reactie,

Heel erg bedankt voor alles tot nu toe!!;-).

Je zij eerder dat een decibelmeter niet nodig is en dat je daarvoor in de plaats de ECM8000 kunt gebruiken.
Helaas is deze niet gepowered. Deze kan ik dus niet rechtstreeks op line in of microfoon ingang van pc aansluiten. Waarschijnlijk zal ik een sort routing moeten doen op de 01x... Of, heb jij een beter en sneller antwoord?

Ja, als je gewoon een meetmicrofoon aan kunt sluiten op je PC, op welke manier dan ook, dan gaat het werken.
Heeft die 01x geen input voor microfoon + phantom power, dan?

Als ik even zelf op internet kijk, kom ik toch duidelijk plaatjes tegen waarbij staat 'mic input'.
En als ik dan maar op Google zoek vind ik:
"2 x XLR mic inputs with +48V phantom power"

Wat is dan het probleem?

Daarnaast heb ik vandaag nog zo een XLR naar Tulp verloopstuk aangeschaft.
Mijn digitaal out van de 01x is op de DEQ2496 aangesloten. 2 problemen: Het inkomend signaal is veel te hard (clipping non stop). De volume knop op de 01x heeft geen invloed (dit hoort volgens mij bij digitaal). Op de 01x kan ik het volume van de digital out nergens aanpassen. Op de DEQ2496 kan ik het inkomend signaal ook niet zwakker maken (gain offset doet niks).

Dan heb je vast iets fout aangesloten, want ik kan me bij bovenstaand verhaal niets voorstellen.
Gain offset werkt namelijk prima. En waarom je volumeregeling bij de 01x niet zou werken, is me ook een raadsel.

Je hebt *HEEL MISSCHIEN* toch niet de SPDIF van de 01x op de ANALOGE INPUT van de DEQ aangesloten? 8D
Zeg alsjeblieft dat het niet waar is?

Nogmaals, ik wil niet lullig klinken, maar ik heb het gevoel dat je niet helemaal weet waar je mee bezig bent.
Probeer eerst "even" de basics te snappen, en probeer daarna rustig de layout na te bouwen zoals ik 'n paar posts eerder heb geschetst. Het is namelijk écht niet zo moeilijk als het nu ondertussen lijkt... maar het is natuurlijk wat anders dan het opwarmen van een magnetronmaaltijd. ;)

Ja, als je gewoon een meetmicrofoon aan kunt sluiten op je PC, op welke manier dan ook, dan gaat het werken.
Heeft die 01x geen input voor microfoon + phantom power, dan?

Als ik even zelf op internet kijk, kom ik toch duidelijk plaatjes tegen waarbij staat 'mic input'.
En als ik dan maar op Google zoek vind ik:
"2 x XLR mic inputs with +48V phantom power"

Wat is dan het probleem?

Dan heb je vast iets fout aangesloten, want ik kan me bij bovenstaand verhaal niets voorstellen.
Gain offset werkt namelijk prima. En waarom je volumeregeling bij de 01x niet zou werken, is me ook een raadsel.

Je hebt *HEEL MISSCHIEN* toch niet de SPDIF van de 01x op de ANALOGE INPUT van de DEQ aangesloten? 8D
Zeg alsjeblieft dat het niet waar is?

Nogmaals, ik wil niet lullig klinken, maar ik heb het gevoel dat je niet helemaal weet waar je mee bezig bent.
Probeer eerst "even" de basics te snappen, en probeer daarna rustig de layout na te bouwen zoals ik 'n paar posts eerder heb geschetst. Het is namelijk écht niet zo moeilijk als het nu ondertussen lijkt... maar het is natuurlijk wat anders dan het opwarmen van een magnetronmaaltijd. ;)

Hey Hanz,

Ik heb de SPDIF in ieder geval niet op de Analoge Input aangesloten maar op de AES/EBU Input:)
Met wat betreft de 01x, ik kan dit apparaat niet gebruiken in combinatie met de Room EQ Wizard. De room EQ Wizard vind geen inputs bij "device input".
Ik heb nu allemaal kabeltjes gekocht ter aansluiting op de in en uitgang van de audio kaart op mijn moederboord (AC97).
Deze is Full Duplex maar kan de microfoon natuurlijk geen power geven. Dit is momenteel mijn grootste probleem. Hoe moet ik de Microfoon power geven??

Zeg me wat ik moet doen...
:confused:

:doei: Frederik.

Euh, de ECM aansluiten op de 01x, en dan de mic routen naar een output waaraan je het kabeltje naar je pc koppelt?
Ik heb geen 01x, maar dat lijkt me een vrij logische 'way to go'.

Vind het trouwens bizar dat, zelfs in WDM mode, de inputs van de 01x niet worden gevonden.
Kom je deze inputs wel tegen in je Windows Control Panel -> Sounds and Audio Devices?
Ik zou het op dit gebied in ieder geval niet opgeven. Dubbel controleren of je WDM wel goed hebt ingesteld!

Hey Hanz,

Ik ben nu ongeveer anderhalve dag aan de gang geweest met de Room EQ Wizard maar ik krijg het maar niet aan de praat.
Met wat betreft je vorige antwoord; de 01x kan ik niet gebruiken in WDM mode. Het enigste wat dit apparaat in deze modus kan is media bestanden afspelen, verder niks. Dit is een bekend probleem van de 01x waar veel gebruikers over klagen. WDM mode ondersteunt geen full duplex ( dus geen simultaan ingang/uitgang, eigenlijk zo ie zo geen ingang:( ).
Zie bijvoorbeeld de onderstaande link waar het probleem op een 01xforum wordt besproken:
http://www.01xray.com/forums/showfl...d=allposts&Main=110675&Search=true#Post111264

Hoewel de 01x heeft 3 outputs: Digtial output (spdif), Stereo Output (naar de monitor speakers) en Stereo/Aux Out.

Mijn opstelling:

1. DE ECM8000 is aangesloten op een input met Phantom Power. Vervolgens heb ik jack naar jack cable aangesloten op de linker output van de Stereo/Aux Out.
2. De andere uiteinde van de jack-jack kabel heb ik aangesloten op de rechter ingang van een splitter kabel (zo eentje met een rode en zwarte ingang (links/rechts) en aan de andere kant een stereo plug (3.5mm)).
3. Deze splitter is vervolgens verbonden aan de line in van mijn AC97 onboard moederboord geluidskaart via de 3,5mm plug.
4. De linker ingang heb ik verbonden met de linker uitgang ( linker uitgangspluggetje van de splitter dat ik in de line out heb "geplugt").
5. Op de rechteruitgang van de splitter heb ik uiteindelijk een jack-xlr kabel aangesloten die ik heb doorgelust naar zowel de RTA ingang als de analog in (R) van de DEQ2496. Ook heb ik het geheel op de 01x uitgeprobeerd door het signaal van de rechteruitgang op een ingang van de 01x door te voeren.

Het probleem:

Ik heb vervolgens jou post (zie hieronder) gevolgt maar bij stap 1 gaat het al mis. Ik begrijp niet waarom. Alle connecties lijken ok. Ook de interne windows volume regelaars voor line in enz heb ik uit de demp toestand gehaald maar het werkt allemaal niet.
Het probleem is dat ik geen signaal op zowel mijn 01x als DEQ2496 te horen krijg wanneer ik het measurement level wil calibreren. De volume sliders staan allemaal naar boven maar er gebeurt niks.

IS de AC97 Onboard Audio toch niet goed genoeg?
Ik begrijp het gewoon niet meer;{

Jou post:

Verder heb ik wel de digitale out (SPDIF) van de 01x naar de DEQ2496 kunnen doorvoeren. Mijn 'Monitor/Headphone' volume knop reageert alleen niet meer.. Hoort dit bij digitaal?
Met de master stereo fader daarentegen kan ik wel het geluid harder of zachter zetten. Ik vind het wel heel vervelend dat ik de 'Monitor/Headphone' niet meer kan worden gebruikt. Hoort dit zo, of kan ik dit veranderen?

Ik wacht op je antwoord, ik heb nog de hele dag tijd om te klussen
:)

Groetjes,

FREDERIK.

PS: Zou de AC97 Onboard sound niet goed genoeg zijn ( lijkt mij in principe vreemd) wat dacht je dan van die 39 Euro audiokaart bij thomann.de?

Hey Hanz,

Ten eerste: Schrik niet van de hoeveelheid tekst. Ik heb alles duidelijk opgeschreven

Ik ben nu ongeveer anderhalve dag aan de gang geweest met de Room EQ Wizard maar ik krijg het maar niet aan de praat.
Met wat betreft je vorige antwoord; de 01x kan ik niet gebruiken in WDM mode. Het enigste wat dit apparaat in deze modus kan is media bestanden afspelen, verder niks. Dit is een bekend probleem van de 01x waar veel gebruikers over klagen. WDM mode ondersteunt geen full duplex ( dus geen simultaan ingang/uitgang, eigenlijk zo ie zo geen ingang:( ).
Zie bijvoorbeeld de onderstaande link waar het probleem op een 01xforum wordt besproken:
http://www.01xray.com/forums/showfl...d=allposts&Main=110675&Search=true#Post111264

Hoewel de 01x heeft 3 outputs: Digtial output (spdif), Stereo Output (naar de monitor speakers) en Stereo/Aux Out.

Mijn opstelling:

1. DE ECM8000 is aangesloten op een input met Phantom Power. Vervolgens heb ik jack naar jack cable aangesloten op de linker output van de Stereo/Aux Out.
2. De andere uiteinde van de jack-jack kabel heb ik aangesloten op de rechter ingang van een splitter kabel (zo eentje met een rode en zwarte ingang (links/rechts) en aan de andere kant een stereo plug (3.5mm)).
3. Deze splitter is vervolgens verbonden aan de line in van mijn AC97 onboard moederboord geluidskaart via de 3,5mm plug.
4. De linker ingang heb ik verbonden met de linker uitgang ( linker uitgangspluggetje van de splitter dat ik in de line out heb "geplugt").
5. Op de rechteruitgang van de splitter heb ik uiteindelijk een jack-xlr kabel aangesloten die ik heb doorgelust naar zowel de RTA ingang als de analog in (R) van de DEQ2496 (het een en daarna de ander. Welke moet ik hier trouwens kiezen?). Ook heb ik het geheel op de 01x uitgeprobeerd door het signaal van de rechteruitgang op een ingang van de 01x door te voeren.

Het probleem:

Ik heb vervolgens jou post (zie hieronder) gevolgt maar bij stap 1 gaat het al mis. Ik begrijp niet waarom. Alle connecties lijken ok. Ook de interne windows volume regelaars voor line in enz heb ik uit de demp toestand gehaald maar het werkt allemaal niet.
Het probleem is dat ik geen signaal op zowel mijn 01x als DEQ2496 te horen/zien krijg wanneer ik het measurement level wil calibreren. De volume sliders staan allemaal naar boven maar er gebeurt niks (geen signaal!).

IS de AC97 Onboard Audio toch niet goed genoeg?
Ik begrijp het gewoon niet meer;{

Jou post:

Jawel... gewoon even de handleiding goed lezen.

Ipv. de decibelmeter kan je ook gewoon een microfoon aansluiten op 'n soundcard input (als dat wil lukken), aan het rechter kanaal. Het bijbehorende linker kanaal verbind je zoals beschreven gewoon direct door aan de output.
Zodoende 'hoort' het Room EQ wizard programma het gegenereerde signaal links via een directe aansluiting, en rechts via de 'akoestische weg', en kan daarom de ideale situatie vergelijken met de feitelijke situatie.

Het enige wat je moet doen is het uitvoeren van een goeie calibratie van het Room EQ wizard programma, zodat ingangs-en uitgangsniveaus met elkaar overeenkomen. Lastig om uit te leggen, niet lastig om te doen - als je even experimenteert.
Kortom: eerst even lezen en knoeien (echt waar!) en daarna pas klagen... ;)

Stap #1 Calibreer éérst het 'measurement level' (rechts onderaan)
Stap #2 Stel daarna je soundcard zo in dat de SPL input (links onderaan) ook klopt (links = rechts). Je mag in het laatste geval even 'cheaten' door een willekeurig Cal. Level dB in te stellen, zolang het maar met elkaar overeen komt.
Stap #3 Zet het target level (links in het midden), als het goed is klopt dit vrijwel automatisch.
Stap #4 Configureer de 'automatic measurement' instellingen, met name het frequentiebereik (tip: 0 - 200 Hz, als het goed is heb je deze frequentieband overgeslagen tijdens het RTA'en van de DEQ) en start het programma. Kies een niet te kort programma, en *zeker* niet de sweep, die is veel te onnauwkeurig. Tijdens het 'influiten' van de EQ gewoon koffie gaan drinken, de hond uitlaten en de keuken soppen.
Stap #5 Laat de EQ wizard nu een aantal EQ instellingen voorstellen (gebruik daarvoor de 'BFD Pro' modus van de wizard in het menu 'equaliser'!).
Deze instellingen zo goed mogelijk invoeren in de DEQ, en dan het hele circus nog eens herhalen om te zien of het heeft geholpen. Als het goed is gegaan, zie je dat de ergste pieken aanmerkelijk zijn afgevlakt.
Zo nodig kan je hiermee doorgaan, totdat alle 10 de parametrische EQ / FBD posities van de DEQ zijn gebruikt.

Succes! :)

Da's mooi om te horen! :)
Als je nu de ergste room modes aanpakt met de Room EQ wizard, weet je echt niet wat je overkomt!

Verder heb ik wel de digitale out (SPDIF) van de 01x naar de DEQ2496 kunnen doorvoeren. Mijn 'Monitor/Headphone' volume knop reageert alleen niet meer.. Hoort dit bij digitaal?
Met de master stereo fader daarentegen kan ik wel het geluid harder of zachter zetten. Ik vind het wel heel vervelend dat ik de 'Monitor/Headphone' niet meer kan worden gebruikt. Hoort dit zo, of kan ik dit veranderen?

Ik wacht op je antwoord, ik heb nog de hele dag tijd om te klussen
:)

Groetjes,

FREDERIK.

PS: Zou de AC97 Onboard sound niet goed genoeg zijn ( lijkt mij in principe vreemd) wat dacht je dan van die 39 Euro audiokaart bij thomann.de?

Nogmaals bedankt voor al je hulp tot nu toe:)

Laatst gewijzigd:

Okee, duidelijk. Valt me eigenlijk vies tegen van die 01x, maar goed, ik ben dan ook erg blij met m'n MOTU... ;)

en

Dus je hebt een stereo digitale output bus, een stereo monitoring bus en een stereo main bus.
Kort en goed: ik denk dat je de digitale bus zodanig moet configureren dat hij functioneert als monitoring bus.
Dus zodat je met de volumeknop het volume van de digitale bus kan aanpassen.
Of dit kan, en hoe, dat lijkt me de uitdaging voor jou als 01x bezitter. Kan ik je niet verder mee helpen.

Mijn opstelling:

....

Om te beginnen, stap voor stap. Refereer ook naar mijn vrij duidelijke schemaatje eerder in deze thread.

1) Controleer dat je via de microfoon kunt opnemen in iets simpels als Windows Wave recorder of zoiets.
2) Controleer dat de opname van de microfoon compleet *rechts* staat gepanned.
Het linkerkanaal moet 'leeg' blijven, want dat is bedoeld voor de 'directe' teruglus.
3) Controleer dat je iets kan opnemen en tegelijkertijd kan recorden via de 'directe' teruglus.
Dus speel even een liedje af in winamp ofzo, en probeer dit op te nemen in de windows wave recorder.
4) Controleer nu dat deze opname compleet *links* staat gepanned, en dat het rechterkanaal vrijblijft voor de 'microfoonlus'.

Zodra je dit werkend hebt, help ik je weer verder.
Alles tot dit punt is basic aansluit- en configuratiewerk in je computer, en daar kan ik je niet bij helpen.
Heeft namelijk ook niet direct met de DEQ te maken... en ik wil dit topic graag ontopic houden!

Succes! :)

Hey,

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik ga even joggen (extra zuurstof voor de hersennen) en ga daarna alles weer even nakijken volgens jou aanbevelingen.

Bedankt en tot zo!!:doei:

Back