"We meet again, Skywalker"
Ik heb de DEQ-2496 dus sinds gisteren, zoals beschreven in
deze thread.
Gekocht uit de B-stock bij Feedback voor 250 euro; misschien leuk om te weten dat dit schijnbaar betekent dat er een (miniem) krasje op de onderkant zit, er zit geen handleiding bij (te downloaden op internet) en oh ja, de stroomkabel moest ik zelf verzorgen (standaard stekker). Toch niet gek voor 50 euro korting op de 'normale prijs'.
Even een snelle review:
De Behringer DEQ-2496 'Ultracurve Pro' wordt aangeprezen als een 'mastering processor', en bestaat in feite uit een verzameling zeer uitgebreide EQ sectie(s) met real-time analyse (RTA) functionaliteit, stereo enhancer en compressor.
Het apparaat werkt digitaal, middels 24 bits sampling tot op 96 kHz (instelbaar).
In tegenstelling tot z'n voorganger, de DSP-8024, biedt de DEQ-2496 o.a. standaard digitale interfaces (SPDIF optisch, AES/EBU, SPDIF coax via 'n XLR adapter), betere geluidskwaliteit / converters (een kritiekpunt van de 8024) en ook een betere gebruikersinterface.
Het apparaat maakt op het eerste gezicht een prima indruk.
Een nette 1U 19" unit, met groot amberkleurig LCD-display en onder andere 3 rotary encoders voor de bediening.
Dit maakt het erg intuitief in het gebruik, al is het voor een apparaat van deze complexiteit wèl nodig de handleiding grondig te bestuderen.
Deze manual is trouwens redelijk in orde; netjes geschreven (ook in NL) maar helaas niet erg diepgaand. Jammer, want een groter aantal gebruiksvoorbeelden uit de praktijk zou zeker zinvol zijn.
Het LCD display biedt enorm veel informatie, verdeeld over meerdere pagina's met verschillende functionaliteiten.
Voor de liefhebbers van 'eye candy' is het apparaat een schot in de roos - zulke mooie grafiekjes (naar smaak valt er uit een ruim aantal weergaves te kiezen, o.a. een fraaie stereo VU meter...) zie je maar zelden.
Het aansluiten van het apparaat gebeurt zoals gezegd òf via een digitale interface (wat de voorkeur heeft als de audio al in het digitale domein is, omdat dan een extra A/D - D/A conversieslag wordt voorkomen) of via analoge XLR aansluitingen.
Een aantal extra aansluitingen zijn voor handen, met name de AUX jack uitgang (voor het aftappen van de inkomende digitale geluidsstroom nà D/A conversie) en een microfoon ingang voor de real-time analyse (RTA) functie.
Ook is er een MIDI interface, met name voor het dumpen van instellingen; een editor is zover bekend niet beschikbaar.
De Ultracurve kan de geluidsstroom na bewerking òf via de digitale interface òf via een XLR stereo aansluiting naar buiten sturen. De specificaties van de toegepaste componenten (D/A, opamps) zeggen mij niet veel, maar er is zover ik het kan beoordelen sprake van prima audiokwaliteit. Geen sprake van de gevreesde 'Behringer ruis', zeg maar...

De DEQ-2496 wordt trouwens door veel hifi liefhebbers graag toegepast als externe D/A converter. In het audiofiele circuit worden er ook wel modificaties op het apparaat aangeboden, wat blijkbaar voor nog betere resultaten zorgt.
Persoonlijk heb ik het apparaat aangesloten achter de main outputs van m'n audio interface middels SPDIF. Behalve EQ gebruik ik de Behringer dus ook als D/A converter om m'n actieve monitors direct op aan te sluiten.
Een klein nadeel van deze setup is, dat het regelen van het geluidsniveau helemaal vanuit de geluidskaart moet gebeuren - de Ultracurve bezit geen niveauregeling (anders dan misbruiken van de compressor functionaliteit

)
Ik zal hier niet alle functies van de Ultracurve bespreken, en behalve het noemen van de leuke en goed werkende stereo enhancer wil ik me eigenlijk alleen concentreren op de RTA functionaliteit, voor mij dè reden om de Behringer aan te schaffen. Real-time analyse (RTA) maakt gebruik van een terugkoppeling van een audiosignaal (pink noise) om de equalizer volautomatisch in te stellen. Het resultaat is in theorie een perfect vlakke responscurve van de kamer. In de praktijk lukt dat nooit helemaal, zeker niet zonder verdere akoestische aanpassingen; de belangrijkste akoestische afwijkingen worden wel gecorrigeerd.
Hoe werkt RTA op de Ultracurve? Na aansluiting van een meetmicrofoon (ik gebruik de hiervoor ontworpen Behringer ECM-8000) en zorgvuldige plaatsing hiervan op de luisterpositie (dit is erg belangrijk!) kan je als gebruiker volstaan met het kiezen van ruis als bronsignaal (een ruisgenerator is ingebouwd). Het indrukken van de knop 'RTA' geeft nu een real-time weergave van het geluidsspectrum op het display. Na het selecteren van de functie 'perform RTA' kan een doelcurve worden ingesteld via een grafische EQ functie. Wil je bijvoorbeeld uiteindelijk een kamer met meer basweergave, dan kan je hier bijv. aanpassingen uitvoeren, die worden dan automatisch in de EQ correctie verwerkt.
Nu wordt de RTA gestart, en kan op het display gevolgd worden hoe eerst het achtergrondgeluid wordt uitgefilterd, en vervolgens de EQ correctie wordt doorlopen (dit gebeurt op instelbare snelheid, varieren van enkele seconden tot meerdere minuten). Echt heel impressive om te zien!
Uiteindelijk kan de gebruiker de RTA afsluiten en de gegenereerde EQ curve accepteren (of niet...) en indien gewenst opslaan in één van de geheugenposities.
De EQ instelling wordt globaal toegepast, al is het tevens mogelijk ook nog een parametrische EQ sectie, een feedback destroyer en een dynamische EQ sectie toe te voegen aan de interne verwerkings-'keten'. Aan het eind van deze keten staan, zoals beschreven, een stereo enhancer/imager en compressor tot de beschikking.
Samenvattend: ik ben (op basis van korte termijn gebruik) erg tevreden over deze Ultracurve.
Het apparaat maakt een prima afgewerkte, degelijke indruk. Het soms matige imago van Behringer is hier totaal niet van toepassing! De Behringer werkt technisch ook prima zoals beschreven; vooral over de RTA functie ben ik erg te spreken, omdat je op deze manier voor een lage prijs de ergste akoestische problemen van je studio kan oplossen.
Linkje naar de Behringer site:
http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG