Behringer Ultracurve DEQ-2496 ervaringen?

BigDplayboy

Ouwe rot
i.v.m. een ander topic over akoestiek op dit schitterende forum, ben ik gewezen op de Behringer Ultracurve DEQ9624 en na een klein beetje onderzoek gedaan te hebben naar dit apparaatje ben ik ook geinteresseerd geraakt erin. Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Zie 'm zo hier en daar opduiken in gearlists, dus er zijn mensen die 'm hebben.

Ikzelf ben alleen niet zo fan van behringer, i.v.m. geluidskwaliteit bij andere producten (ruis enzo) en als ik sommige threads hier lees worden ze dus echt helemaal afgebrand tot op de grond. Dus is er ook iets soortgelijks van een ander/beter merk? Of heeft Behringer zichzelf toch overtroffen dit keer en is het echt een kwaliteitsprodukt?

En wat betreft m'n setup. Ik werk softwarematig en m'n ketting is dan als volgt:
PC (Echo MiaMIDI geluidskaart) ---> Mackie Big Knob ---> setje Mackie HR824 monitors
Ik neem aan dat deze DEQ2496 dan tussen de Pc en de Big Knob komt te zitten?

Ik heb ook even een kijkje genomen op de achterkant van de DEQ2496. En ik zie als uitgangen de XLR-aansluitingen (het 2e setje aanslutingen van rechts uit gezien). En ik zie een Aux Out een stukje verder naar links. Welke van deze twee kan ik dan het beste gebruiken om het geluid naar m'n Big Knob te sturen? [Zal trouwens wel in de manual staan bedenk ik me nu]

Laatst gewijzigd:
"We meet again, Skywalker" :D

Ik heb de DEQ-2496 dus sinds gisteren, zoals beschreven in deze thread.

Gekocht uit de B-stock bij Feedback voor 250 euro; misschien leuk om te weten dat dit schijnbaar betekent dat er een (miniem) krasje op de onderkant zit, er zit geen handleiding bij (te downloaden op internet) en oh ja, de stroomkabel moest ik zelf verzorgen (standaard stekker). Toch niet gek voor 50 euro korting op de 'normale prijs'. :D

Even een snelle review:
De Behringer DEQ-2496 'Ultracurve Pro' wordt aangeprezen als een 'mastering processor', en bestaat in feite uit een verzameling zeer uitgebreide EQ sectie(s) met real-time analyse (RTA) functionaliteit, stereo enhancer en compressor.
Het apparaat werkt digitaal, middels 24 bits sampling tot op 96 kHz (instelbaar).
In tegenstelling tot z'n voorganger, de DSP-8024, biedt de DEQ-2496 o.a. standaard digitale interfaces (SPDIF optisch, AES/EBU, SPDIF coax via 'n XLR adapter), betere geluidskwaliteit / converters (een kritiekpunt van de 8024) en ook een betere gebruikersinterface.

Het apparaat maakt op het eerste gezicht een prima indruk.
Een nette 1U 19" unit, met groot amberkleurig LCD-display en onder andere 3 rotary encoders voor de bediening.
Dit maakt het erg intuitief in het gebruik, al is het voor een apparaat van deze complexiteit wèl nodig de handleiding grondig te bestuderen.
Deze manual is trouwens redelijk in orde; netjes geschreven (ook in NL) maar helaas niet erg diepgaand. Jammer, want een groter aantal gebruiksvoorbeelden uit de praktijk zou zeker zinvol zijn.

Het LCD display biedt enorm veel informatie, verdeeld over meerdere pagina's met verschillende functionaliteiten.
Voor de liefhebbers van 'eye candy' is het apparaat een schot in de roos - zulke mooie grafiekjes (naar smaak valt er uit een ruim aantal weergaves te kiezen, o.a. een fraaie stereo VU meter...) zie je maar zelden.

Het aansluiten van het apparaat gebeurt zoals gezegd òf via een digitale interface (wat de voorkeur heeft als de audio al in het digitale domein is, omdat dan een extra A/D - D/A conversieslag wordt voorkomen) of via analoge XLR aansluitingen.
Een aantal extra aansluitingen zijn voor handen, met name de AUX jack uitgang (voor het aftappen van de inkomende digitale geluidsstroom nà D/A conversie) en een microfoon ingang voor de real-time analyse (RTA) functie.
Ook is er een MIDI interface, met name voor het dumpen van instellingen; een editor is zover bekend niet beschikbaar.

De Ultracurve kan de geluidsstroom na bewerking òf via de digitale interface òf via een XLR stereo aansluiting naar buiten sturen. De specificaties van de toegepaste componenten (D/A, opamps) zeggen mij niet veel, maar er is zover ik het kan beoordelen sprake van prima audiokwaliteit. Geen sprake van de gevreesde 'Behringer ruis', zeg maar... :D
De DEQ-2496 wordt trouwens door veel hifi liefhebbers graag toegepast als externe D/A converter. In het audiofiele circuit worden er ook wel modificaties op het apparaat aangeboden, wat blijkbaar voor nog betere resultaten zorgt.

Persoonlijk heb ik het apparaat aangesloten achter de main outputs van m'n audio interface middels SPDIF. Behalve EQ gebruik ik de Behringer dus ook als D/A converter om m'n actieve monitors direct op aan te sluiten.
Een klein nadeel van deze setup is, dat het regelen van het geluidsniveau helemaal vanuit de geluidskaart moet gebeuren - de Ultracurve bezit geen niveauregeling (anders dan misbruiken van de compressor functionaliteit ;))

Ik zal hier niet alle functies van de Ultracurve bespreken, en behalve het noemen van de leuke en goed werkende stereo enhancer wil ik me eigenlijk alleen concentreren op de RTA functionaliteit, voor mij dè reden om de Behringer aan te schaffen. Real-time analyse (RTA) maakt gebruik van een terugkoppeling van een audiosignaal (pink noise) om de equalizer volautomatisch in te stellen. Het resultaat is in theorie een perfect vlakke responscurve van de kamer. In de praktijk lukt dat nooit helemaal, zeker niet zonder verdere akoestische aanpassingen; de belangrijkste akoestische afwijkingen worden wel gecorrigeerd.

Hoe werkt RTA op de Ultracurve? Na aansluiting van een meetmicrofoon (ik gebruik de hiervoor ontworpen Behringer ECM-8000) en zorgvuldige plaatsing hiervan op de luisterpositie (dit is erg belangrijk!) kan je als gebruiker volstaan met het kiezen van ruis als bronsignaal (een ruisgenerator is ingebouwd). Het indrukken van de knop 'RTA' geeft nu een real-time weergave van het geluidsspectrum op het display. Na het selecteren van de functie 'perform RTA' kan een doelcurve worden ingesteld via een grafische EQ functie. Wil je bijvoorbeeld uiteindelijk een kamer met meer basweergave, dan kan je hier bijv. aanpassingen uitvoeren, die worden dan automatisch in de EQ correctie verwerkt.
Nu wordt de RTA gestart, en kan op het display gevolgd worden hoe eerst het achtergrondgeluid wordt uitgefilterd, en vervolgens de EQ correctie wordt doorlopen (dit gebeurt op instelbare snelheid, varieren van enkele seconden tot meerdere minuten). Echt heel impressive om te zien!

Uiteindelijk kan de gebruiker de RTA afsluiten en de gegenereerde EQ curve accepteren (of niet...) en indien gewenst opslaan in één van de geheugenposities.
De EQ instelling wordt globaal toegepast, al is het tevens mogelijk ook nog een parametrische EQ sectie, een feedback destroyer en een dynamische EQ sectie toe te voegen aan de interne verwerkings-'keten'. Aan het eind van deze keten staan, zoals beschreven, een stereo enhancer/imager en compressor tot de beschikking.

Samenvattend: ik ben (op basis van korte termijn gebruik) erg tevreden over deze Ultracurve.
Het apparaat maakt een prima afgewerkte, degelijke indruk. Het soms matige imago van Behringer is hier totaal niet van toepassing! De Behringer werkt technisch ook prima zoals beschreven; vooral over de RTA functie ben ik erg te spreken, omdat je op deze manier voor een lage prijs de ergste akoestische problemen van je studio kan oplossen.

deq-set_p1.jpg

Linkje naar de Behringer site: http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

Laatst gewijzigd:
Ben zelf behoorlijk enthousiast over dit apparaat, ondanks dat ik wel wat extra ruis signaleer. Aan de omschrijving van Hanz heb ik verder niks toe te voegen.

Ik heb ook even een kijkje genomen op de achterkant van de DEQ2496. En ik zie als uitgangen de XLR-aansluitingen (het 2e setje aanslutingen van rechts uit gezien). En ik zie een Aux Out een stukje verder naar links. Welke van deze twee kan ik dan het beste gebruiken om het geluid naar m'n Big Knob te sturen? [Zal trouwens wel in de manual staan bedenk ik me nu]

Als je de aux outputs gebruikt moet je de Ultracurve persé aan hebben staan, anders geeft ie geen signaal door.
Gebruik je de XLR outputs dan geeft ie hoe dan ook signaal door. Kan dus wel handig zijn.

Origineel geplaatst door Remmelt
Ben zelf behoorlijk enthousiast over dit apparaat, ondanks dat ik wel wat extra ruis signaleer. Aan de omschrijving van Hanz heb ik verder niks toe te voegen.

Dus toch ruis? Veel? Storend... Of voor Behringer-termen weinig :) ... Maar zelfs inclusief die ruis is het nog steeds een geweldig ding dus? ... En zijn er verder nog aan- of opmerkingen soms?
Heb trouwens ook nog een beetje op internet zitten zoeken, maar ik kan niks soortgelijks vinden van een andere manufacturer. Dacht dat er misschien nog iemand zo slim was om iets dergelijks te bouwen maar dan beter (zonder bijv. ruistoevoeging). Of moet ik gewoon niet zeiken en dit ding gaan kopen :engel:

En Hanz, uiteraard bedankt voor de review :okdan:

beetje off-topic:
Oja, er is me hier op dit forum eens wijsgemaakt (toen ik op zoek was naar een "mixer" en uiteindelijk bij een Mackie Big Knob uitkwam :geslaagd: ) dat balanced jacks "beter" zijn dan XLR?
Maar dit apparaat heeft juist XLR in- en uitgangen. Hoe zit dit nou? Of verschilt dit per toepassing? (In de zin van: bij zo'n mixer-achtig geval kun je beter jacks hebben; maar bij effecten, equalizers, etc kun je beter XLR hebben) ... Of zijn jacks en XLR's gewoon gelijkwaardig aan elkaar?
Ik gebruik namelijk tussen m'n Mackie Big Knob en m'n Mackie HR824s gewoon balanced jacks (zowel bij uitgangen Big Knob als bij de ingangen van de monitors)

Origineel geplaatst door Remmelt
Als je de aux outputs gebruikt moet je de Ultracurve persé aan hebben staan, anders geeft ie geen signaal door.
Gebruik je de XLR outputs dan geeft ie hoe dan ook signaal door. Kan dus wel handig zijn.

Dit klinkt wel cool. Wil dit dus zeggen, dat je door de Behringer aan en uit te doen, je EQ'd kamer met je originele kamer kan vergeliken? Soort van extra monitoring...

Origineel geplaatst door gremlin23
Dit klinkt wel cool. Wil dit dus zeggen, dat je door de Behringer aan en uit te doen, je EQ'd kamer met je originele kamer kan vergeliken? Soort van extra monitoring...

Hm, je zult er dan geen grafiekje van te zien krijgen nee. Maar je hoort als de Behringer dus uitstaat, hoe het geluid klinkt zonder equalizing en als je 'm aanzet [en de juiste preset klaarstaat] hoe je kamer klinkt met equalizing.
Dit lijkt mij als DEQ2496 n00b tenminste logisch als ik het zo allemaal lees...

(Op deze manieris het misschien wel makkelijker om anderen [lees: je vrouw] er sneller van te overtuigen dat "het toch echt iets is wat nodig was", is :duivels: ... Behringer, je denkt ook aan alles!!! :P )

laat je niet weerhouden door dat beetje ruis. het weegt niet op tegen alle pro's van dit apparaat.

Ik heb hem ook. Voor dat geld (zeker die nieuwe prijs van 250 euro) vind je gewoon niets vergelijkbaars.
Ik heb hem destijds gekocht om een hardnekkige staande golf rond de 90 Hz te temmen. Dit kun je echter beter op gehoor doen dan met de RTA functie. Die RTA functie werkt ook maar tot de 100 HZ (staat in de handleiding!!). Onder de 100 Hz word hij onnauwkeurig en heb je er niets aan. Echter, onder de 100 Hz bevinden zich wel weer de meeste problemen (vooral in kleine ruimtes).

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Heb trouwens ook nog een beetje op internet zitten zoeken, maar ik kan niks soortgelijks vinden van een andere manufacturer. Dacht dat er misschien nog iemand zo slim was om iets dergelijks te bouwen maar dan beter (zonder bijv. ruistoevoeging).

http://www.tactaudio.com/ met hun Room Correction Systems.
... maar dat kan jij niet betalen! ;)

Ik las trouwens ergens dat de volgende generatie systemen niet alleen gebruik maakt van EQ, maar ook van 'anti-geluid' (geluid in contrafase) om early reflections uit te doven.

Origineel geplaatst door gremlin23

Nog sterker, daar is gewoon de 'bypass' functie voor op de DEQ, waarmee je één of meer (alle) elementen uit de processing keten kunt uitschakelen. Levert interessante informatie op, zo'n A/B vergelijking!

Dus inderdaad: allen in koor "Behringer, je denkt ook aan alles!" ;)

Origineel geplaatst door radiance
Die RTA functie werkt ook maar tot de 100 HZ (staat in de handleiding!!). Onder de 100 Hz word hij onnauwkeurig en heb je er niets aan. Echter, onder de 100 Hz bevinden zich wel weer de meeste problemen (vooral in kleine ruimtes).

Vraag ik me nou af, komt dat door het apparaat zelf of zou dat ook liggen aan de meetmicrofoon?
Stel, ik draai een extern programma (bijv. de Room EQ wizard met dezelfde microfoon, zou ik dan betrouwbaardere correctiegegevens krijgen?
Ik vind het geen enkel probleem om de RTA functies van de DEQ te omzeilen en inderdaad gewoon met het handje wat in te stellen, maar dan liever wel op basis van meetgegevens en niet 'op het oor'.

Laatst gewijzigd:
Ik zie dat die ecm8000 ook niet zo'n perect lineaire curve geeft als geopperd wordt. Dit is van de spec. sheet op de behringer-site:

ecm8000_responsecurve.jpg

Daar tussen de 2000Hz en de 18000Hz scheelt toch een 3 a 4 dB. Eerlijk gezegd toch beetje teveel naar mijn smaak
Misschien ideetje om voor een ander meetmicrofoon te koeke ende loeren?

Laatst gewijzigd:
Ok, even een totaal ander vraagje, aangezien ik een totale n00b ben op hardware-gebied :)

Als ik de DEQ tussen m'n geluidskaart en de Mackie Big Knob hang, dan wordt dus het geluids eerst in de geluidskaart van digitaal naar analoog gezet > over de kabel gestuurd > bij de DEQ weer van analoog naar digitaal gezet > bewerkt in de DEQ > van digitaal weer naar analoog> en dan naar de Big Knob.

Iets wat aardig wat kwaliteitsverlies zal opleveren. Hoe ga ik dit oplossen?
Ik heb als geluidskaart de Echo Mia MIDI

Moet ik de SPDIF-out gebruiken op de geluidskaart en de SPDIF-in op de DEQ om geen kwaliteitsverlies te krijgen?

Ja, alleen is de SPDIF - out op jou geluidskaart een tulp en heeft de DEQ een optische SPDIF in en uitgang. Gaat dus niet lukken digitaal....

Hm, maar als ik daar een convertor voor kan vinden, zoals deze of deze bijv. Dan is het dus geen probleem begrijp ik... ?

Behringer Digital Out -> Geluidskaart Digitaal in.
Als insert gebruiken.
Zo is er denk ik niet veel verlies van geluidskwaliteit.

Hm, maar als ik daar een convertor voor kan vinden, zoals deze of deze bijv. Dan is het dus geen probleem begrijp ik... ?

Nee, No prob.

Maar waarom zet je de DEQ niet tussen de Big Knob en je monitors? Je gaat de DEQ toch gebruiken om de acoustische tekortkomingen van je ruimte weg te poetsen? Of gebruik je twee paar monitoren? In dat geval kan ik me voorstellen dat ie voor de big knob gaat....

Maar waarom zet je de DEQ niet tussen de Big Knob en je monitors? Je gaat de DEQ toch gebruiken om de acoustische tekortkomingen van je ruimte weg te poetsen.

Dat klopt, dat is inderdaad waar ik 'm voor ga gebruiken. Maar als ik 'm tussen de Big Knob en m'n monitors zet, dan heb ik toch de ketting met veel kwaliteitsverlies:
digitaal>analoog (geluidskaart-out)
door de Big Knob heen (analoog)
analoog>digitaal (DEQ-in)
digitaal>analoog (DEQ-out)

terwijl als ik de DEQ tussen m'n geluidskaart en de Big Knob zet, dan is er maar 1x Digitaal>Analoog en dat is bij de DEQ-out, aangezien het signaal tussen de DEQ en geluidskaart dan digitaal blijft
Of mis ik nou iets? :erm:

Laatst gewijzigd:

Moet ik de SPDIF-out gebruiken op de geluidskaart en de SPDIF-in op de DEQ om geen kwaliteitsverlies te krijgen?
[/QUOT]

Ja, alleen is de SPDIF - out op jou geluidskaart een tulp en heeft de DEQ een optische SPDIF in en uitgang. Gaat dus niet lukken digitaal....

jawel, kan wel, even verloopje kopen/solderen van tulp naar XLR en dan de AES/EBU ingang gebruiken, in de DEQ kun je dan aangeven welk formaat hij moet gebruiken, dus geen convertor nodig!

Zelf gebruik ik hem zo; Behringer ddx3216 digitaal naar TC Elec. tripleC dan analoog naar Focusrite Mixmaster dan analoog de DEQ2496 in en daaruit analoog naar Dynaudio BM6a's aktieve monitors.

Ik gebruik de DEQ alleen om probleem frequenties aan te pakken en heb nu een redelijk strakke frequentie respons in de studio.

Geluidskwaliteit vind ik verder prima, geen ruis ofzo, wel heb ik een probleem met de aux-uitgang die storen af en toe, ik had daar mijn subwoofer op aan gesloten, nu dus niet meer. Ben te lui om hem weg te brengen, denk dat ik hem zelf maar eens openschroef.

Dat klopt, dat is inderdaad waar ik 'm voor ga gebruiken. Maar als ik 'm tussen de Big Knob en m'n monitors zet, dan heb ik toch de ketting met veel kwaliteitsverlies:
digitaal>analoog (geluidskaart-out)
door de Big Knob heen (analoog)
analoog>digitaal (DEQ-in)
digitaal>analoog (DEQ-out)

terwijl als ik de DEQ tussen m'n geluidskaart en de Big Knob zet, dan is er maar 1x Digitaal>Analoog en dat is bij de DEQ-out, aangezien het signaal tussen de DEQ en geluidskaart dan digitaal blijft
Of mis ik nou iets? :erm:

Nee, je mist niets. Is IDD beter zo. Doe als Bitcrusher zegt. Een verloopje kost toch weer 40 euro zag ik maar is dus niet nodig.

Even over de kwaliteit van de DEQ. De mijne is na 1 jaar stuk gegaan. Niet echt total loss ofzo maar na verloop van tijd ging een uitgang iets zachter signaal geven waardoor m'n stereo beeld verdraaide. Heb hem weggebracht en kreeg na een paar weken weer een nieuwe :mega: , repareren kost waarschijnlijk meer als de kostprijs voor Behringer.

Kwam er later achter dat het mankement waarschijnlijk is ontstaan omdat ik de DEQ op m'n subwoofer had gezet. Is alles na verloop van tijd een meetje losgetrild zeg maar.....

heeft iemand dat
http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/index.html
room EQ wizzard wel eens gebruikt?

heb je dan aan een mic/computer/audiointerface/speakers genoeg?

Origineel geplaatst door Hanz
http://www.tactaudio.com/ met hun Room Correction Systems.
... maar dat kan jij niet betalen! ;)

Ik las trouwens ergens dat de volgende generatie systemen niet alleen gebruik maakt van EQ, maar ook van 'anti-geluid' (geluid in contrafase) om early reflections uit te doven.

Nog sterker, daar is gewoon de 'bypass' functie voor op de DEQ, waarmee je één of meer (alle) elementen uit de processing keten kunt uitschakelen. Levert interessante informatie op, zo'n A/B vergelijking!

Dus inderdaad: allen in koor "Behringer, je denkt ook aan alles!" ;)

Vraag ik me nou af, komt dat door het apparaat zelf of zou dat ook liggen aan de meetmicrofoon?
Stel, ik draai een extern programma (bijv. de Room EQ wizard met dezelfde microfoon, zou ik dan betrouwbaardere correctiegegevens krijgen?
Ik vind het geen enkel probleem om de RTA functies van de DEQ te omzeilen en inderdaad gewoon met het handje wat in te stellen, maar dan liever wel op basis van meetgegevens en niet 'op het oor'.

Origineel geplaatst door Bitcrusher
Zelf gebruik ik hem zo; Behringer ddx3216 digitaal naar TC Elec. tripleC dan analoog naar Focusrite Mixmaster dan analoog de DEQ2496 in en daaruit analoog naar Dynaudio BM6a's aktieve monitors.

De DEQ werkt intern toch digitaal?
Dus dan wordt je signaal dat via de analoge ingang binnenkomt intern alsnog omgezet van analoog naar digitaal. Daarna bewerkt en dan weer terugomgezet van digitaal naar analoog en dan via de analoge-uitgang naar buiten. Of wordt binnenin ook alles analoog verwerkt als je alleen maar de analoge in- en outputs gebruikt?

Back